BlackBerry Torch 9800 Zwart Review

MagicX 15 oktober 2010, 1.893 views

BlackBerry Torch 9800 Zwart

Pluspunten

• Alles werkt zoals dat bij een Blackberry hoort
  • Eerste Blackberry met redelijk werkend touchscreen
  • Bouwkwaliteit
  • Groot scherm
  • Complete featureset

Minpunten

• Geen consequente keuze touchscreen / fysieke toetsen
  • Groot (m.n. dik) en heel zwaar
  • Touchscreen implementatie (nog) niet de beste in de markt
  • BB OS 6 weinig verrassend

Sinds gisteren mijn Torch ontvangen (via ons dochterbedrijf in de UK waar Vodafone ze al uitlevert). Even simlockvrij maken en activeren en draaien maar. Mijn eerste indrukken:

Ontwerp
Groot, log zwaar toestel. Veel dikker en zwaarder dan een iPhone. Het fysieke toetsenbord is een aanrader voor mensen die regelmatig typen op de BB (zoals ik), een iPhone vind ik heel gaaf, maar door het ontbreken van een keyboard is het voor mij niet bruikbaar. Dus dan zou dit toestel het summum moeten zijn...

Het touchscreen
Hier draait het natuurlijk allemaal om. Allereerst is het erg wennen, want alle fysieke toetsen (inclusief touchpad en side key) zitten nog op het apparaat, dus je hebt het touchscreen helemaal niet nodig om het toestel te gebruiken. Dus een BB adept zoals ik begint het toetsel in eerste instantie op de "oude" manier te gebruiken.

Daarnaast zijn er geen softkeys op het touchscreen als zodanig, dus toetsen als "escape", "enter", "dial", "menu" gebruik je toch handiger via de oude vertrouwde buttons onder (op naast, in landscape mode) het scherm.

Ook de slide en zoom functies zijn minder strak en consistent dan een iPhone. Het scherm draait ook nogal eens van landscape naar portrait en terug zonder dat je dat bedoeld hebt. Nee, helemaal lekker werkt het niet. Misschien toch nog eens heel goed die iPhone bestuderen (maar dat is dan ook al de vierde generatie).

Verder
Batterijduur lijkt wat mager. Ik heb er veel mee gespeeld gisteren, maar na een dag was de batterij al bijna leeg. Na langer reeel gebruik kan ik hier wat meer over zeggen. Toestel is verder voorzien van alle features, bouwkwaliteit is superieur, echt zeer stevig. En hij doet alles wat een Blackberry hoort te doen zoals een Blackberry dat altijd al deed, alleen dan met een groter scherm met touchmogelijkheden. BB OS 6 voegt overigens weinig toe naar mijn mening.

Kortom, dit is zeker geen iPhone killer, dan moet RIM het fysieke keyboard en toetsen weglaten en een slanker, lichter model introduceren. Het is wel een grote verbetering t.o.v. de Storm (II) en ik blijf hem zeker gebruiken i.p.v. de Bold 9700 die ik hiervoor had. Maar ik blijf uitkijken naar de eerste upgrade, want de oorlog heeft RIM hier nog niet mee gewonnen.

Heb jij ook een BlackBerry Torch 9800 Zwart?

Als je hem kan vergelijk tov van de bold 9700, hoe ben je dan te spreken?

+ en - punten vergeleken met de bold 9700? en vondt je hem de upgrade waard?

Hoe ben je verder te spreken over de blackberry OS6? als je hier in woorden meer over zou vertellen
Hiervoor had ik een Bold 9700.

+ Groter scherm
+ Nieuwe browser
+ Camera
+ Geheugen

- Grootte
- Zwaarte

+/- Touchscreen implementatie voegt niet heel veel toe.

BB OS6 is aardig, alleen de browser vind ik ECHT verbeterd.
ik denk dat je tegenwoordig blij moet zijn met een accu die het een dag volhoudt in zo'n smartphone. Zo is het gewoon op de dag vandaag, heb je een geavanceerde telefoon, heb je een korte accuduur...
Ik wou ff melden dat mijn batterij ongeveer 4-5 dagen mee kan van de Torch 9800, een paar sms'jes (stuk of 30 ongeveer) s'avond en geen multimedia.
@ Rody9933: dus met heel erg licht gebruik kan hij 4 dagen mee. Nu vind ik dat niet echt representatief, neem aan dat de meeste mensen wel wat meer met hun toestel doen, toch? Dingen als pingen bijv.?
Elke dag kan je m opladen wanneer je wat internet, pingt ed... Das wel een minpuntje !
Bij mij is dat niet het geval. Dagelijks paar keer per dag internetten, emails ontvangen/verzenden... om de 2-3 dagen laad ik het op.