Samsung Galaxy Z Flip4, 256GB opslag Rosé Goud

Samsung Galaxy Z Flip4, 256GB opslag Rosé Goud Review

mrmvergeerTestpanel 14 september 2022, laatste update op 14 september 2022, 580 views Testpanel

Samsung Galaxy Z Flip4, 256GB opslag Rosé Goud

De Flip 4 is een handzame telefoon voor een serieuze prijs, voor mensen die een groter beeldscherm willen maar geen phablet in hun achterzak willen. Het model heeft veel feature en een uitstekende bouwkwaliteit. Er zijn enkele kleine minpuntjes (bv. batterij, geen sd-slot).

Pluspunten

• klein en groot formaat
  • bouwkwaliteit
  • uniek design
  • beeldscherm
  • gebruiksgemak

Minpunten

• prijs
  • batterij
  • geen sd-card slot
  • beperkt intern geheugen

Toen ik gevraagd werd een review over de Flip 4 te schrijven, ben ik eens terugggegaan in mijn mobile phone geschiedenis. Het viel me op dat ik toch blijkbaar een voorkeur heb voor vouwbare telefoons (clamshells) en grote schermen (verschillende Samsung Notes). Ik heb ook nog eens de Motorola Razr, HTC Touch PRO-ish en zo’n oversized Sony Experia phablet gehad, maar die zijn gestolen of verloren. Mijn huidige mobile phone is de Note-9, dus die impliciet fungeert als mijn benchmark.
Toegegeven, vooraf hoopte ik de Fold 4 te kunnen reviewen. Het grote scherm en het tweede externe grote scherm spraken me wel aan. ………. Maar ik kreeg de Flip 4. Bummer. Werd het de teleurstelling die ik verwachtte? Let’s find out.

Ik kan niets anders zeggen dan: Wat een prrrrrrrrrrrrrrrrachtig apparaat. Zou niets anders meer willen hebben. ZO… daar gaat mijn onafhankelijkheid :-) . Maar serieus.
In het begin was ik sketpisch ten aanzien van de Flip 4. Komend van de Note-9, was het een raar lang en smal formaat, en ook nog eens geen stylus. En nog vouwbaar ook waardoor het nog kleiner werd. Zoals gezegd, meer zag in de Fold: groot scherm, twee zelfs en vouwbaar. Bummer. OK dan maar. Aangezien ik op vakantie ging, was dat een mooie gelegenheid om de Flip grondig on the road te testen.

Het begon met het overzetten van de apps van de Note-9 naar de Flip. Het hielp dat de Flip volledig was opgeladen out-of-the-box. Het overzetten van de apps verliep soepel, hoewel het ietwat lang duurde. Maar het scheelt een hoop werk. De usernames en wachtwoorden moesten natuurlijk (uit veiligheidsoverwegingen) wel handmatig geupdate worden. Maar daar is weer een app voor.
Handmatigheid
Het gevoel van de Flip 4 in de hand is prettig. Opengevouwen is de Flip 4 een klein dus handzaam apparaat. Opgevouwen ligt de Flip 4 fijn in de palm van je hand. Mijn huidige Note 9 is beduidend groter, dan de opgevouwen Flip 4. Uitgevouwen zijn de Note 9 en de Flip 4 nagenoeg even groot. Opgevouwen past de Flip 4 prima in de achterbroekzak. Uitgeklapt valt op dat de Flip 4 lang en smal is. Dit is deels perceptie opdat de lengte nagenoeg gelijk is aan de Note-9. Maar het is duidelijk smaller. Dat is goed voor mensen met wat kleinere handen.
Zoals uit de video blijkt hebben mijn Notes uit het verleden beeldschermenschades opgelopen. Niet dat ik er onvoorzichtig mee omga. Maar het is een risico dat je altijd oploopt. Ik ben wel benieuwd of de Flip 4, juist omdat deze opgevouwen wordt, juist minder risico loopt op beeldschermschades door vallen. Ik heb er een beschermhoesje omheen gedaan die de ergste valschades moet voorkomen. Zoals gezegd, mijn eerdere mobile phones liepen ook beeldschermschades op, zelfs met een hoesje. Ja, ik heb de Flip 4 inmiddels twee keer laten vallen zonder schade.
Na enkele weken intensief gebruik heb ik verder geen enkele beschadigingen en dergelijke kunnen bemerken aan het beeldscherm. Omdat het vouwbaar moet zijn is het toch wat gevoeliger voor stof, zand en dergelijke. Ik ben er zelfs mee naar het strand gegaan en vooralsnog niet gemerkt dat er stof of zand in het scharnier is gekomen. Toegegeven, een paar weken is een korte periode. Een lange termijn test moet meer uitwijzen.
Het open en sluiten van de Flip 4 moet je met twee handen doen. Eenhandig de telefoon open gooien is er niet bij. Een soepeler scharnier zou de Flip 4 meer kwetsbaar maken. Dit is een goede keuze geweest.
In het begin was het lastig de Flip 4 blindelings goed georienteerd te krijgen bij het oppakken: regelmatig open je de Flip 4 dan ondersteboven. Later heb ik een hoesje gekocht, waarna dit ongemak grotendeels verdween.
Connectiviteit
Verbindingen
Omdat ik high-end in-ear dopjes heb, die natuurlijk bedraad zijn, wilde ik die gebruiken met de Flip 4. Mmmm, niet dus. Want er ontbreekt een audio jack. Niet getreurd, bij de FNAC de nieuwste draadloze in-ears van Sony gekocht. Deze werken prima, op enkele momenten na. De linker in-ear maakte geen verbinding. Waarschijnlijk ligt dit aan de Sony in-ears die monitoren of ze in het oor zitten of niet. Nadat ik de in-ear eruit en weer terugplaatste werkte het weer prima. Maar, ja het is een aloude rant, met bedraade verbinding heb je nooit van deze problemen.
De USB-aansluiting werkt prima, zowel op te laden als te verbinden met Android Auto. Er zat een prima korte USB-kabel bij, maar geen oplader. Dat laatste vind ik geen probleem, aangezien ik thuis struikel over die dingen.
De verbinding met Android Auto is ook met de Flip nog steeds problematisch. Het verbinden via de USB-kabel levert nog steeds problemen op, ongeacht welke USB-kabel. Zelfs een kleine aanraking van het gekoppelde apparaat kan de verbinding verstoren. Inmiddels, wat weken later, ervaar ik geen enkel probleem meer. Maar waarom is mij in het geheel niet duidelijk. Of het moet de tussentijds update zijn geweest.
De beeldschermen
het grote scherm
Om met het hete hangijzer te beginnen. Ja, er zit een vouw in. Ja, je kunt ‘m zien. Ja, je voelt ‘m bij het bedienen. Nee, het irriteert niet. Althans, dat geldt voor mij. Voor anderen kan het een dealbreaker zijn. Maar omdat de Flip klein is, is de vouw ook kleiner. Ik kan mij voorstellen dat het op de Fold 4, die meer als een tablet gebruikt zal worden meer als problematisch ervaren kan worden. Maar op de Flip 4, zoals gezegd, geen probleem.

De beeldkwaliteit is prima. Zwart is gewoon zwart. De kleuren springen eruit. Het bekijken van video’s gaan prima. In landscape heb je natuurlijk links en rechts ruimte over. Ik denk ook niet dat video-producers special content voor de Flip 4 beeldverhouding gaan maken.
Een feature is dat je de Flip 4 kunt neerzetten en dat de onderste helft van het beeldscherm een andere functie krijgt dan de bovenste helft. Zo werkt dat prima met de YouTube app: de bovenste helft is video en de onderste helft kun je door de videolijst scrollen. Op WhatsApp kan dat ook. Maar dan wordt de video hehalveerd in plaats van verkleind. Hieruit blijkt dat het nut van deze feature in belangrijke mate afhangt van de developers om hun app geschikt te maken voor dit type mobile phone.
Het scherm is wat lang en smal. Als ik nu de Note 9 vasthoud, dan voelt deze behoorlijk breed aan. Misschien zelfs te breed. Het smalle beeldscherm is OK. Standaard kunnen er slechts drie in plaats van vier apps naast elkaar. Maar door de icoon-grootte aan te passen is dat probleem ook op te lossen. Het is dus wat je prettiger vindt: veel kleine icoontjes op een rij of slechts enkele grote inconen. Persoonlijk vind ik het smalle langere formaat erg prettig werken. In het begin had ik wat moeite de finger-print sensor automatisch te vinden door het lange formaat. Maar uiteindelijk werkte dit prima.
Cover screen
Is de cover screen handig? Ik denk het wel. Je kunt snel veelgebruikte toepassingen gebruiken en notificaties zien, en een telefoongesprek openen zonder de Flip te openen. Je zou haast denken dat de unieke Flip feature – het openvouwen - daardoor bijna overbodig is. Voor mensen zonder horloge, je kunt de cover screen instellen altijd de tijd en datum te tonen. Dat gebeurt dan in zwart-wit. Dubbelklik je op de tijd dan veranbdert het in kleuren modus en kun je swipen naar andere functies, zoals een timer, recorder, contacts. Allemaal in te stellen in het settings-menu.
Batterij
Tijdens het rijden naar het zuiden van Europe had ik de Flip continu aangesloten op Android Auto met USB. Daardoor laadde het steeds op, en kon ik mijn achterstallige lijst van tech-podcasts afluisteren. Opvallend was dat Flip 4 dan aardig warm werd, vooral bij de cover screen. Misschien dat het opladen, aangesloten zijn op Android Auto, navigeren met google maps en het afspelen van podcasts iets te veel van het goede was? De Flip 4 sloot niet automatisch af, dus het was niet te warm. Maar waarom het zo warm werd blijft onduidelijk.
De batterijduur is goed. Dat betekent dat je in wezen de dag moet kunnen doorkomen met de standaard instellingen. Volgens de berekening van Android op de Flip 4 zelf kwam ik uit op 19 uur per dag. Inmiddels heb ik ingesteld dat de batterij maximaal 85% kan opladen, om de levensduur van de batterij te verlengen. Immers, die is natuurlijk niet te vervangen. In dit geval kwam ik op 15 uur uit. Let wel, ik ben weer een paar dagen thuis en dan merk ik dat de batterij lang niet zo snel ontlaadt dan onderweg. Volgens Android kom ik dan uit op bijna 22 uur per dag.

Een enkele keer heb ik de Flip 4 moeten rebooten omdat deze vast liep. Al navigerend tijdens een wandeling zat de google maps navigatie zo in de weg dat ik niets meer met de Flip 4 kon uitrichten. Dit is een software-dingetje, maar toch.
Camera
Zoals we gewend zijn van Samsung: de beelden bevatten uitbundige kleuren. Het ziet er prachtig uit maar waarheidsgetrouw is het niet. Mooie feature om indruk te maken op vrienden en familie. Maar in de tijd van Instagram filters, who cares.
Ik merkte wel dat wanneer in in een donkere ruimte inzoomde op een helder object, de foto overbelicht werd. Het kan aan mijn skills (of het gebrek daaraan liggen).
Een leuke feature is dat je met de Flip 4 is opgevouwen toestand toch een selfier kunt maken en de cover screen dan als view finder gebruikt. Houd de Flip 4 gewoon gesloten, double-press op de fingerprint sensor, (aka de Bixbyknop) en de cover screen verandert in een viewfinder voor een selfie. Het werkt, maar je moet wel een vervente selfista zijn om daar de meerwaarde van in te zien. De jonge generatie zal er vast veel gebruik van maken, mits ze de Flip 4 kunnen betalen.

OK, nu een topic dat misschien meer over mij zegt dan over de Flip 4. Vooraf zat ik met de vraag: is de Flip 4 een ladies’ phone, of kunnen mannen en anderen er ook goed mee voor de dag komen? On top of that, ik kreeg de roze toegestuurd. Nu ben ik kleurenblind, en is het volgens mij meer beige dan roze. En nu ik er een hoesje omheen heb ,hetgeen aan te raden is gezien de prijs, maakt het niet uit wat de kleur is. En ja, de Flip 4 is niet alleen voor vrouwen. Dat komt denk ik vooral door de vierkante vorm als het opgevouwen is, in plaats van lang en smal.
Intern geheugen
Het maximale interne geheugen van de Flip 4 is 256 Gb. Dat is aan de lage kant. Ruim voldoende om foto’s op te slaan en dergelijke. Maar als je je lossless muziekcollectie op de Flip 4 wil luisteren, dan wordt dat lastig. Er is namelijk ook geen sd-cardslot om het interne geheugen uit te breiden. In een tijd van streaming audio en video is dit voor de meesten geen bezwaar. Maar voor mij wel.
Als er dan geen sd-card kan worden gebruikt, wat dat wel? De Flip 4 is geschikt voor een tweede simcard, om werk en prive te scheiden of verblijf in verre landen.

Samsungs Flip 4 is een erg mooie phone die mij aangenaam heeft verrast. Nee, dit is geen cognitieve dissonantie opheffen omdat ik oorspronkelijk graag de Fold 4 wilde reviewen. De Flip is een serieus model, wel voor een serieuze prijs. De meest in het oog springende unique selling point van de Flip 4 moet is de combinatie van het grote beeldscherm op een klein telefoontje. Die combinatie is prima gelukt. Het smalle beeldscherm is voor het in de hand houden ideaal. Maar qua beeldoppervlak en beeldverhouding wat minder optimaal.
Ik denk niet dat ik de Flip 4 voor de huidige prijs van zo’n 1100 euro zou kopen. De prijs is gerechtvaardigd voor de Flip 4, maar het is meer de vraag wat je er voor overhebt. Tegelijkertijd overweeg ik mijn Note 9 in 2023 te vervangen met de S23 Ultra. Die ligt in ongeveer dezelfde prijsklasse (uitgaande van de S22 prijzen). De S22 ultra heeft een stylus die ik toch best prettig vond in sommige situaties. Voorlopig krijgt de Flip 4 duidelijk het voordeel van de twijfel. In februari 2023 ga ik nog eens bij mezelf ten rade om eens te zien of Samsungs Flip 4 de tand des tijds doorstaat.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Flip4, 256GB opslag Rosé Goud?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.