Aerocool Turbine 2000 Fan , 120mm Review

anti-rsca 18 september 2007, 4.623 views

Aerocool Turbine 2000 Fan , 120mm

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Luchtverplaatsing
  • Design (stylish + de cone kan je er af halen indien gewenst)

Minpunten

• LEDS kan je niet uitschakelen
  • Minimum operating voltage

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Sinds een jaartje staat m'n pc op m'n kamer, 's nachts blijft deze ook veelal aanstaan, dus ik had nood aan een stillere pc. Ik had van een vriend voor een prikje een papst 120mm fan gekocht een jaartje terug die diende als casefan. Aangezien de fan al gebruikt was en precies een zwaar leven had gehad, vond ik het tijd voor vervanging. Aangezien de fan aan de buitenkant van m'n case hangt, mocht hij er ook wel mooi uitzien. Na wat opzoek werk, kwam ik terecht bij de Aerocool Turbine 2000. Stylish modelletje, met ledjes en een cone in het midden. Hieronder volgt de review:

Featureset:

Deze vond ik voor een casefan volledig. De verpakking was stevig, met op de achterkant nogmaals de specs van het product en afbeeldingen van de 2 andere turbine versies.
De fan voelt stevig aan, niet zo stevig als de papst, maar stevig genoeg. De fan is voorzien van 4 LEDS, deze zitten in de hoeken. (Jammer genoeg kun je deze niet uitschakelen) ook heeft de fan het design van een soort vliegtuig turbine, met een cone in het midden, dit maakt het echt wel af, want hij ziet er mooi uit zo, deze kan je er ook afnemen als er bijvoorbeeld een grill moet voorkomen of iets dergelijks. De kleur van de fan zelf is zilver/chromé wat heel mooi oogt. Bij de fan zaten 4 schroeven en een kabeltje om van 3 pin-aansluiting naar molex te gaan.

Luchtverplaatsing & geluidsproductie:

Bij de specificaties staat er dat de fan werkt tussen de 10,2 en 13,8V, er is mij verteld geweest om er nooit onder of boven te gaan. Daarom is er niet zo'n groot verschil tussen hoog en laag voltage. Ik werk met de fan op 12V. op het doosje staat dat hij 19.66dBa produceert en hieraan hecht ik geloof, ik hoor de fan amper tot zelfs niet draaien. Na het nalezen van enkele reviews, las ik dat het design van de (16!) blades er zo op gemaakt was dat bij de luchtverplaatsing zo weinig mogelijk lawaai wordt gemaakt en toch zoveel mogelijk lucht verzet wordt. De lucht die deze fan verplaatst is behoorlijk tot zelfs goed, maar de papst verplaatste nog iets meer vond ik, maar het is amper merkbaar. de fan zit nu al enkele uurtjes in m'n pc en de temperaturen zijn dezelfde als bij de papst.

Prijs:

De fan is aangekocht bij Loveno en kostte ¤15, wat voor een fan van deze grootte en kwaliteit een heel scherpe prijs is naar mijns inziens.

Beoordeling:

Deze fan zou van mij 8.5/10 krijgen als er scores zouden moeten worden uitgedeeld. De pluspunten zijn voor mij de geluidsproductie, luchtverplaatsing en het design en hieraan moest de fan voor mij voldoen en dit doet hij in ruime mate.
De minpunten ... het is onmogelijk om de LEDS uit te schakelen, tenzij je braak maakt en het ook de minimum operating voltage is vrij laag, zodat ik hem niet op een fanmate of fancontroller. maar echt nodig is dit niet, aangezien de fan van zichzelf bijna geruisloos is.

Update 16/04/2007:

De cooler paar weken terug gemonteerd in m'n Antec Nine Hundred en hij levert excellent werk. Hij is nog steeds muisstil en de LED's blijven hun sterkte behouden. De cone heb ik er jammergenoeg moeten afhalen, omdat de Antec geen open gat heeft.
Foto'tje toegevoegd, maar degene van m'n oude case laat ik staan, voor de nostalgie :')

Update 18/09/2007:

De Cooler zit nu reeds enkele maandjes in m'n pc en hij werkt nog steeds toppie, de LED's schijnen nog steeds even krachtig en hij is nog steeds muisstil. toppie cooler!

Heb jij ook een Aerocool Turbine 2000 Fan , 120mm?

Zo zie je maar weer dat er van fouten te leren valt. Is toch een heel leuk concept wat er van gekomen is. Ziet er super strax uit zo'n aerocool casefan buiten de kast.
Tx ^^
Ik vond het resultaat ook nog wel meer dan goed meevallen :)
De Papst was maar een zwart, stoffig, bekrast ding.

irl is het nog mooier zelfs dan op de foto's.
Zij dat chromen of alumium bladen? Zit er wel netjes uit, rotor effect is wel leuk (heb zelf een Aerocool Aeroengine kast).
Kijk wel uit met je vingertjes want 800rpm fans van kunststof kunnen al behoorlijk au doen :Z . Een mooie fanguard zou het wel afmaken. Verders een hele nette survey. Vele utigebreider kun je over een fan niet zijn (zonder professionele meetapparatuur :Y) )
Volgens mij zit die cone in de weg bij de meeste fanguards... ze zouden er eigenlijk een speciale fanguard bij moeten leveren...
fan aan buitenkant van de case :S dat heb ik nog nooit gezien of ligt dan aan mij?
Zou kunnen dat je het nog nooit gezien hebt :)
Ik heb dat gat in der tijd door een vriend laten maken, maar die heeft een foutje gemaakt bij het boren, daardoor ben ik nu noodzaakt om deze aan de buitenkant te hangen
De bladen zijn uit kunststof met een laagje chromé erover denk ik.
Ik wou er een fanguard overplaatsen, maar deze was niet meer verkrijgbaar in de winkel.

Later dacht ik ... een fanguard voor een cooler, dat wilt zeggen dat daar lucht moet langs passeren en wordt afgebogen, dus extra lawaai .... dus ik laat het maar zo denk ik :)

Heel in het begin stond er een 80mm fan (dit was pas erg als we over geluidproductie spreken :( ) op de zijkant, deze was pas au ^^ :)

Tx TeXiCiTy voor de comment :)
Niets dan lof over deze fans heb er zelf 10 voor in mijn stackers, je hoort ze totaal niet, Ook de Aerocool Silver Lightning is een aanrader.
lol, toen m'n pc deze nacht aanstond, keek ik even naar m'n nieuwe fan, het licht van de leds wordt zodanig afgebogen dat er zich een hakenkruis vormt.

(Ter informatie ik vond het gewoon grappig, ik ben zeker en vast geen aanhanger van al wat er gebeurd is in het verleden ;) )
Update 16/04/2007:

Haha, ik mag je stijl wel, ik heb dezelfde case, en fan op dezelfde wijze gemonteerd, de ledjes passen er echt goed bij :*)

Ps: Wat een pijnzooi aan kabels in je kassie kerel :? . Mijn kast is nog niet eens half zo vol en ik heb 1 dvd IDE / 1 dvd-rw SATA / 1 fancontroller / 1 HDD IDE / 2 HDD Sata en nog 2 extra fans......

Evengoed, super reviewtje 8)7
ik heb 4 HDD's met gewone platte IDE kabels + cd/dvd-rw ook met zo'n kabel, dan nog eentje op SATA, dan nog een Floppy drive en dan nog wat kabels van PCI-e kaart en coolers.
Ondertussen heb ik wat aan cable management gedaan, maar toppie is het nog steeds niet. Maar moet niet klagen, alles blijft lekker koel en een pc is bij mij eerder voor het functionele en niet zozeer de looks
Volgens mij is die minimum operating voltage alleen maar zodat de LEDjes nog fel genoeg blijven branden. Ik denk dat je hem gemakkelijk op minder dan 10V kan laten draaien, het is een beetje uitvissen op welke spanning de ventilator nog wil starten hoewel gewoon even aanslingeren ook gemakkelijk is met de fan buiten je kast :P
Hangt niet meer buiten m'n kast he :), zit nu in m'n kast, de Antec Ninehundred
Ik heb deze fan ook gekocht, maar zó stil is ie nou ook weer niet, vind ik :P Ik heb 'm ook in een Antec Ninehundred hangen, en ook in dat sidewindow. Maar ik hoor 'm zeker wel op 12V. Gelukkig heb ik een fancontroller :D Op 5V is ie echt niet hoorbaar, maar geeft ie toch nog redelijk wat airflow :9 Meestal heb ik 'm in 2D op 5V, en in 3D op 12V, dan koelt ie me GPU beter. ;)