TP-Link Deco M4 (3-pack) Review
Redelijk makkelijk te configureren. Zonder onderlinge bekabelde verbinding werken ze (bij mij tenminste) als traditionele range extender, dus lage snelheid.
Gebruikt dubbele bandbreedte op zowel 2.4 als 5 GHz (40 ipv 20 MHz). Dit is een beetje egoistisch.
Grootste probleem: Verbinding valt meerdere keren per dag weg.
Pluspunten
Makkelijk te configureren Zien er best mooi uit
Minpunten
Werkt als typische range extender Snelheid bij 3de nog 1/3 van abonnement Egoistisch: Staat op dubbele bandbreedte ingesteld Verbinding valt aantal keer per dag voor minunten weg Best groot Configuratie alleen via app
Eindoordeel
Ik had in mijn werkkamer in de garage wifi via een bekabeld netwerk waarop ik access point (Dymond WR03 van ~20 Euro van de Action) had aangesloten. Werkte goed maar loopt via oude 100 Mb Cisco switch (met PoE) dus maximale snelheid dus kan nog geen derde 3 van mijn abbo van 350/35 Mb gebruiken.
Ik kreeg van Ziggo aanbod om de TP link Deco AC1200 gratis uit te lenen. Dat leek me een nettere oplossing.
Configuratie ging gemakkelijk. Pas in 2de instantie zag ik dat ze ook in access point ipv router mode konden zodat ik m'n vaste IP addressen niet opnieuw hoefde in te stellen.
Het viel me in de app 'Wifi analyzer' op deze Deco M4 zowel op de2.4 GHZ als de 5 GHz band de maximale bandbreedte gebruikt. Dit wordt normaal toch als wat egoistisch en misschien onhandig gezien omdat er in een drukke omgeving extra veel overlap meet andere access points is.
Ik wilde de 3de weer bedraad aansluiten. Maar dat blokkeerde m'n 2de switch volledig (kan aan deze switch liggen; was er een van Ebay). Maar via Wifi kan deze Deco geen mesh opbouwen. Dus het wordt een gewone range extender, met als gevolg dat de wifi snelheid van de 1 t/m 3de deco van 350--> 130 --> 85 Mb download gaat.
Vervelender is dat de snelheid niet betrouwbaar is en vooral dat de verbinding meerdere keren per dag wegvalt. Dit is bijzonder storend als ik aan het werk ben omdat tegenwoordig helaas alles via de cloud moet gaan. En Teams natuurlijk. Dat maakt dit product voor mij onbruikbaar
Dus ik heb m'n Dymond WR03 ingeplugd. Die haalt ondanks dat via een 100 Mb switch loopt, dezeflde downloadsnelheid, maar wel stabiel. Deze TP link Deco's ga ik maar terug ga sturen
Ik kreeg van Ziggo aanbod om de TP link Deco AC1200 gratis uit te lenen. Dat leek me een nettere oplossing.
Configuratie ging gemakkelijk. Pas in 2de instantie zag ik dat ze ook in access point ipv router mode konden zodat ik m'n vaste IP addressen niet opnieuw hoefde in te stellen.
Het viel me in de app 'Wifi analyzer' op deze Deco M4 zowel op de2.4 GHZ als de 5 GHz band de maximale bandbreedte gebruikt. Dit wordt normaal toch als wat egoistisch en misschien onhandig gezien omdat er in een drukke omgeving extra veel overlap meet andere access points is.
Ik wilde de 3de weer bedraad aansluiten. Maar dat blokkeerde m'n 2de switch volledig (kan aan deze switch liggen; was er een van Ebay). Maar via Wifi kan deze Deco geen mesh opbouwen. Dus het wordt een gewone range extender, met als gevolg dat de wifi snelheid van de 1 t/m 3de deco van 350--> 130 --> 85 Mb download gaat.
Vervelender is dat de snelheid niet betrouwbaar is en vooral dat de verbinding meerdere keren per dag wegvalt. Dit is bijzonder storend als ik aan het werk ben omdat tegenwoordig helaas alles via de cloud moet gaan. En Teams natuurlijk. Dat maakt dit product voor mij onbruikbaar
Dus ik heb m'n Dymond WR03 ingeplugd. Die haalt ondanks dat via een 100 Mb switch loopt, dezeflde downloadsnelheid, maar wel stabiel. Deze TP link Deco's ga ik maar terug ga sturen
Beoordeel deze review:
Heb jij ook een TP-Link Deco M4 (3-pack)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (1)
Je kunt wellicht een deco zetten, waar de switch nu staat? De input kabel in de deco en out naar de switch ( dus de switch erachter? dan hou je iig 1gbls tot aan je 2e deco.. As je die 3e dan niet te ver (binnen 5ghz range, max 1 muur ofxo) zet dan moet je wel 350 kunnen halen, verderop in huis... denk ik
bekabeld is idd altijd beter.. zorg dat ie beetje vrij en hoog staat ander en check idd of ie op acceslpoint staat, anders werkt de kabel in alleen als je vanuit je 1e deco (router) komt en niet als ie uit je oorspronkelijke router komt
heb mss wel 500 van die dingen geïnstalleerd xD
vakt vast nog iets te verbeteren..... kabels
gl
bekabeld is idd altijd beter.. zorg dat ie beetje vrij en hoog staat ander en check idd of ie op acceslpoint staat, anders werkt de kabel in alleen als je vanuit je 1e deco (router) komt en niet als ie uit je oorspronkelijke router komt
heb mss wel 500 van die dingen geïnstalleerd xD
vakt vast nog iets te verbeteren..... kabels
gl
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn