Samsung Galaxy Z Fold4, 512GB opslag Grijs, Groen

€ 1.449,-
Specificaties 7,6" • 2176x1812 • 512GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Z Fold4, 512GB opslag Grijs, Groen Review

StubbyTestpanel 29 augustus 2022, laatste update op 29 augustus 2022, 927 views Testpanel

Samsung Galaxy Z Fold4, 512GB opslag Grijs, Groen

Fantastisch groot scherm in klein formaat. Product met een zeer klein beoogd publiek. Fantastische mogelijkheden, maar wel tegen een prijs. Jammer van de zichtbare vouw en het kwetsbare scherm.

Pluspunten

• Gigiantisch scherm
  • Intuitief multitasken
  • S-Pen support
  • IPx8 rating

Minpunten

• De "Vouw" is voelbaar/zichbaar
  • Accu gaat maar een dag mee
  • Geen opbergplek voor S-Pen
  • Geen uitbreidbare storage

Algemene beoordeling

In de korte proefperiode dat ik deze telefoon heb ben ik er achter gekomen dat het een heel gaaf toestel is, maar dat het wel tegen het randje aan zit van wat comfortabel is om mee te nemen. Het coverscherm is super veelzijdig en volstaat prima voor het beantwoorden van mails, whatsappen en scrollen door twitter. Het scherm openklappen is iedere keer weer een genot om te zien. Games op het grote scherm zijn fantastisch en ook lezen vanaf het grote scherm is heerlijk. Het cover scherm is daar eigenlijk te smal voor, want dat is dan weer smaller dan een reguliere smartphone. De nieuwe multitasking features zijn top om te gebruiken en voegen echt iets toe op het grote scherm. Dat scherm leent zich overigens ook zeer goed voor bediening met de S-Pen fold waardoor het voelt als een ideaal notepad om altijd bij je te hebben. De vouw tussen de twee delen van het hoofdscherm is helaas nog wel zicht- en voelbaar, wat onder bepaalde omstandigheden afbreuk doet aan de beleving. De accu is net aan voldoende om een dag mee door te komen bij, voor mij, normaal gebruik. Dit is best spannend, want meestal neemt de capaciteit nog af gedurende de levensduur. Tot slot is er de prijs: die is echt hoog, te hoog als je het mij vraagt. Voor dat geld kun je ook een telefoon uit de S serie kopen en een losse tablet erbij kopen.

Context

Lang, lang geleden ben ik ooit eens begonnen met mijn eerste smartphone, een HTC P3300 om precies te zijn. Met gave features als een stylus die je zo weg kon stoppen in het device zelf en een scroll wiel waarmee je zo door al je apps heenzoefde. Na nog een aantal jaar trouw gebleven aan HTC werd het tijd voor een nieuw device en besloot ik om het universum van Samsung binnen te stappen met de Galaxy S5. Sindsdien iedere 2 jaar geüpgraded naar de nieuwere generatie tot de S21 aan toe. De gebruiksvriendelijkheid, specs en steeds verder afnemende bloatware brachten me steeds weer terug naar Samsung. Inmiddels heb ik mijn vriendin ook meegekregen, zij heeft een S20 FE en ook de kids ontkomen er niet aan, want zij mogen af en toe een spelletje doen of een filmpje kijken op de Galxy tab S3 iof de oude S7 van papa. Sinds vorig jaar heb ik ook een Galaxy watch 3 om al mijn activiteiten te tracken. Voor deze review heb ik regelmatig mijn S21 ter hand genomen om een vergelijking te krijgen qua features tussen een telefoon van de vorige generatie en de nieuwste Z Fold. Belangrijk om te vermelden is dat ik deze telefoon pas sinds 16 augustus in bezit heb en daardoor nog geen uitspraken kan doen over de kwaliteit van de telefoon over een langere periode.

In de doos

Voor zo'n groot device komt deze in een verrassend kleine doos. Het minimale aan noodzakelijkheden voor het eerste gebruik zit erin: Het device zelf, de laadkabel (USB-C only en dus geen oplader!), SIM pin en een quickstart guide. Best wel irritant van die USB-C kabel, want al mijn opladers (van de vorige generaties) zijn natuurlijk nog met USB-A aansluiting. Verder prima verpakking die ook nog eens van gerecycled materiaal is, wat blijkbaar onderdeel is van de sustainability doelstellingen van Samsung voor 2025.

De doos:

De inhoud:

Unfolded en uitgepakt

Opgeklapt

Featureset

Aan alles is te merken dat het main scherm vooral gericht is op multitasken. Na het openen van je eerste app verschijnt een taskbar, die sterk doet denken aan de windows taakbalk. waarmee je snel een split window configuratie kunt openen. Je doet dit door een app te draggen naar een deel van het scherm waarna deze naast / onder of boven je al gestarte app zal beginnen. Nadat je in split window mode gestart bent kunt je nog een derde app op je scherm slepen om een van de twee kolommen/rijen weer te verdelen in 2 gelijke stukken. Deze triple window view heb ik vooral veel gebruikt in het begin toen ik bij een heleboel diensten opnieuw moest inloggen. Door de betreffende app te openen en tegelijkertijd mijn password vault en mijn authenticator app kon ik veel vlotter inloggen dan via de standaard route van het continu switchen tussen vensters.

Wat opvallend is, is dat Samsung er voor heeft gekozen om een aantal nuttige features, die het multitasken nog intuïtiever maken, te verstoppen achter de "Advanced features -> Labs" settings. Deze vind ik het nuttigst:
- Multi window for all apps, waarmee je apps die niet bedoeld zijn voor popup view of split screen view toch kunt forceren om in deze modi geopend te worden. Dit is niet altijd even succesvol. Zo vindt Netflix het bijvoorbeeld niet heel fijn om in een split screen modus te draaien en zal in sommige beeldverhoudingen daardoor geen bewegend beeld tonen.

- Show multi-window with 1 window. Wanneer je op het hoofdscherm 1 scherm geopend hebt dan wordt standaard de "taskbar" getoond met daarin de apps die je op je bottom bar hebt plus de 2 meest recent geopende apps getoond. In het begin merkte ik dat ik vaak net een app nodig had die niet tussen die apps stond waardoor ik via de app drawer een tweede app ernaast moest slepen. Door deze setting komt het multitask menu altijd in beeld en kun je eenvoudig het beeld splitsen op de manier die voor jou uit komt zonder ingewikkelde swipe bewegingen te maken.

- App split view. Hiermee kun je apps die dat ondersteunen (zoals bijvoorbeeld whatsapp) in een split view openen. Hierdoor heb je aan de linkerkant je lijst met chats en aan de rechterkant de berichten van de door jou geselecteerde chat.

Doordat het scharnier stug is en relatief zwaar open- en dichtklapt is het mogelijk om de telefoon in "halfopen" stand te zetten. Samsung noemt dit Flex mode. Dit geeft in een aantal apps (Zoals de camera, gallery en rekenmachine) een schermindeling waarbij de bovenste helft een "view" rol aanneemt en je op de onderste helft acties uit kan voeren. Het is een modus die ik nauwelijks gebruik omdat het in mijn optiek niet heel veel toevoegt en ook maar voor een handjevol apps werkt. Wat wel fijn is, is dat je door deze constructie geen statief nodig hebt om mooie nachtfoto's te maken. Je plaatst je telefoon simpelweg in flex mode op een plat oppervlak en je kunt meteen foto's met langere sluitertijden maken.

Het scherm support ook Samsung's S-Pen. Deze had ik al bij de Tab S3 gekregen dus ik dacht dat meteen mooi mee te kunnen testen. Toen ik in de buurt van het main scherm kwam met die pen bleek echter dat het niet de juiste pen was en waarschuwde de telefoon me dat ik echt alleen de S-Pen fold edition moest gebruiken om krassen te voorkomen. Ik zag dat deze speciale fold S-Pen geleverd werd bij Samsung's standing cover met S-Pen. Deze heb ik meteen besteld en deze S-Pen werkte erg fijn in combinatie met het grote scherm. De cover heb ik overigens retour gedaan omdat deze het device nog veel dikker maakt dan hij al is en wanneer de S-Pen in de cover zit en je deze in je broekzak hebt er nogal een signature ontstaat die vragen opwekt ;) .

Opvallend vond ik dat de telefoon een IPx8 rating heeft. Dat zou betekenen dat deze tegen water kan en gezien de constructie met het scharnier is dat beste een knappe prestatie van Samsung. In het verleden zou ik dit rucksichtlos geprobeerd hebben, (Zo heeft mijn S5 regelmatig in emmers water gelegen en is deze regelmatig afgespoeld onder de kraan), maar gezien de stevige prijs durf ik dat toch niet aan. Het geeft wel een fijn gevoel dat, mocht er ooit een ongeluk gebeuren, het apparaat er in principe tegen kan.

Wat mist aan deze mooie featureset is uitbreidbare storage. Nu heb ik gelukkig het model met 512GB dus zal het zo'n vaart niet lopen, maar het is jammer dat de mogelijkheid ontbreekt.

Bereik

Het overgrote deel van mijn connectiviteit gaat tegenwoordig over WiFi. Streamen, appen, zelfs bellen loopt bij mij tegenwoordig allemaal via WiFi wanneer ik thuis of op kantoor ben. Toen ik de Fold net kreeg was ik een beetje bang dat deze in opgevouwen toestand in zou leveren op bereik. Gelukkig bleek dat voor WiFi alleszins mee te vallen. Ik heb meerdere malen via WifiMan metingen gedaan en geen grote verschillen kunnen ontdekken tussen de up/downstream van mijn S21 en de Fold in zowel open- als dichtgeklapte toestand.

Voor 5g lijkt er wel een klein verschil te zijn tussen open- en dichtgeklapt. Wanneer ik het 5G signaal meet in dichte toestand dan zie ik gemiddeld 3dBm minder signaal dan wanneer de fold open is. Overigens merk ik daar dan in de praktijk weer weinig van. Via 5G doe ik geen zware up- of downloads en qua telefoneren merk ik geen verschil.

Wifi metingen. Eerste en derde resultaat zijn met de telefoon dicht en tweede en vierde resultaat zijn met de telefoon open.

Cell signal met de telefoon dichtgeklapt. Kwam op dit punt eigenlijk nooit boven de -100dBm

Cell signal met de telefoon opengeklapt. Gemiddeld beter dan de -100dBm, hoewel wel wat wisselvalliger dan dichtgeklapt.

Beeldkwaliteit opname

De camera's die op de telefoon zitten zijn niet de top notch die je in de S-lijn van deze telefoons tegenkomt. Zo heeft de main camera van de S21 een maximale resolutie van 64 Megapixels terwijl de fold het moet stellen met "maar" 50 Megapixels. Wat mij betreft allebei absurd hoge resoluties die helemaal niet matchen met het gebruik op een telefoon. Dit lijkt typisch een spec voor marketeers om kopers het gevoel te geven dat "de nieuwe" nog beter is. Ter vergelijk heb ik wat natuurfoto's gemaakt met zowel de fold als mijn S21 om een indruk te krijgen waar het camera package toe in staat is en wat de resolutie is. Beide toestellen maken prachtige foto's en doen niet onder voor elkaar.

side-by-side (fold links, S21 rechts)

Hier nog wat extra foto's van de fold zonder vergelijk.
Fold only

Ik ben niet zo van de selfies, maar voor de volledigheid heb ik toch een aantal "selfies" genomen om een indruk te geven van de kwaliteit van de de foto's die je met de verschillende camera's kunt nemen:

De selfie cam van het main scherm (die geembed zit in het scherm) heeft een resolutie van "slechts" 4 Megapixel en lijkt daardoor niet erg geschikt voor het nemen van selfies:

De selfie cam op het cover screen heeft een resolutie 10 MP en maakt prima foto's:

Tot slot kun je door het aanzetten van de "Cover preview" de camera aan de achterkant van het device gebruiken om en 50MP selfie te maken wat leidt tot het volgende plaatje:

Stabiliteit en betrouwbaarheid

In de korte tijd dat ik het device bezit heb ik geen crashes of andere vastlopers gehad. De Samsung one ui doet zijn werk goed en voelt als een aangename schil over het "kale" android. Het is 1 keer voorgekomen dat het scherm niet meer reageerde, maar dat herstelde zichzelf na een tiental seconden. Daarna heb ik het niet meer kunnen reproduceren, dus de exacte aanleiding weet ik helaas nog steeds niet.

Bouwkwaliteit en afwerking

De telefoon voelt solide aan en het gewicht voelt "juist" voor device van deze grootte. Samsung geeft aan dat het scherm minstens 200.000 folds moet kunnen weerstaan. Dit heb ik uiteraard niet getest, maar gedurende de tijd dat ik de telefoon in bezit heb voelt iedere keer in- en uitklappen hetzelfde. Ook al heb ik de telefoon regelmatig in mijn broekzak heb ik niet het idee dat er stof tussen het scharnier komt waardoor het zou kunnen gaan kraken.

Design

Het design van de telefoon vind ik over het algemeen mooi. Het scharnier dat tevoorschijn komt op moment dat je hem dicht klapt is een mooie touch met het Samsung logo. Kleine subtiele notches op het scherm zorgen ervoor dat de schermen elkaar in opgevouwen toestand nooit raken. De gebruikte materialen zijn mooi shiny en geven een premium feel.

Er zijn alleen een aantal kleine minpuntjes waardoor het net niet top is.

Zo vind ik de plaatsing van de fingerprint sensor op de powerknop onhandig. Mijn S21 heeft de fingerprint sensor onder het scherm wat voor mij een veel logischere plaats is. Als de telefoon op tafel ligt dan moet je nu met je vinger aan de zijkant om hem te unlocken. Extra onhandig is dat het registreren van je fingerprints met de telefoon open moet, wat vooral voor de vinger aan mijn linkerhand nogal onnatuurlijk is. Overigens vind ik het wel een begrijpelijk keuze om hem hier te plaatsen, want het alternatief zou zijn 2 in screen readers wat de telefoon nog duurder zou maken.

Het camera eiland steekt behoorlijk uit, waardoor de telefoon wiebelt als je hem opengeklapt neerlegt op de tafel. Dit is helaas ook niet eenvoudig te fixen door een cover toe te voegen, want met de slim standing cover van samsung wordt wel de asymmetrie van het camera eiland opgeheven, maar is het cover-screen-kant nog steeds dunner dan de andere kant van het scherm waardoor hij blijft wiebelen.

Wat ik tot slot vind missen is een mooi opslagplekje voor de S-Pen. Zeker bij een scherm van dit formaat vind ik het heel fijn om met een pen te kunnen navigeren. Natuurlijk is deze opslagplek toe te voegen met een cover, maar ik zou graag een ervaring zien zoals ik met mijn HTC P3300 had waarbij de stylus mooi in het device kon.

Zo'n extra groot scherm leent zich natuurlijk voor gamen en video's kijken zou je denken. Helaas win je er niet heel veel mee in het geval van video's kijken zoals in de volgende foto's te zien is. Hierbij heb ik een still uit Netflix' Stranger Things gepakt.

Voor games geldt die aspect ratio beperking natuurlijk niet en het is dan ook heerlijk om full screen te kunnen gamen. Asphalt 9 leent zich hier bijvoorbeeld prima voor, maar ook simpelere spelletjes zoals Bloons tower defense zien er top uit.

Scherm

Het scherm, of eigenlijk de schermen zijn prachtig om te zien. Ik krijg bij het cover scherm wel het gevoel dat deze wat kleurdiepte mist, of anders is afgesteld. Voor mijn gevoel zijn de kleuren namelijk wat fletser op het cover scherm dan op het main scherm. Dit zou misschien verklaard kunnen worden door een kleine afwijking in specs waar het hoofdscherm HDR support heeft en het cover scherm niet.

Beide schermen hebben een prima helderheid en zijn ook in de volle zon goed leesbaar. Helaas zijn ze wel heel glossy waardoor de "vouw" nog meer geaccentueerd wordt door alle weerspiegelingen. De vouw valt gelukkig wel weg in het beeld wanneer je er recht voor zit en er geen lichtbronnen zijn die feller zijn dan het scherm.

Het scherm heeft een mooie adaptieve 120Hz refresh rate waardoor bewegingen heel vloeiend zijn. Jammer genoeg stond dit standaard uit en moest ik dit via Settings -> Display -> Motion smoothness aanzetten.

Gebruiksgemak

Samsung heeft de belangrijkste feature van het grote scherm, het multitasken goed uitgewerkt en de controls daarvoor zijn zeer intuïtief. De overgang van cover naar main screen en vice versa daarentegen verloopt nog regelmatig stroef met apps die niet geoptimaliseerd zijn voor een dergelijke foldable.

Als ik bijvoorbeeld de Rekenmachine (RealCalc in dit geval) open op het cover screen en dan verder ga op het main screen dan wordt deze "zwemmend" getoond. Niet echt optimaal gebruik van het grote scherm dus. De pijltjes links en recht van de app geven je overigens de mogelijkheid om de app links of rechts uit te lijnen. Handig wanneer je de fold met 1 hand aan het bedienen bent.

Wanneer je van main screen terug gaat naar cover screen dan wordt het nog vervelender. Omdat de app geen ondersteuning heeft voor resizing tijdens het draaien moet deze opnieuw opgestart worden.

De ooraak hiervoor ligt natuurlijk bij de app developer en niet Samsung, dus reken ik het de Fold niet aan dat het suboptimaal werkt.

Accuduur

De totale tijd dat de telefoon meegaat vind ik aan de lage kant. Ik pak doorgaans mijn telefoon om 6:30 van de lader en leg hem rond 22:30 er weer op. Tegen die tijd zit er gemiddeld nog 20% in de batterij, met gemiddeld 3,5 uur screen time, met uitschieters naar 6,5 uur. Ik heb geen precieze data over hoeveel tijd dat op het cover scherm is en hoeveel tijd op het main scherm, maar ik schat in dat de verdeling zo'n 30% main en 70% cover screen is.

Opladen gaat snel genoeg. Ik gebruik de Belkin Boost up draadloze lader om de Fold 's nachts te laden en deze gaat dan in ongeveer 3 uur van rond de 20% naar 100% zodat ik 's ochtends weer verder kan gaan zonder me zorgen te maken. Wel heb ik gemerkt dat het toevoegen van de Slim standing cover van Samsung ervoor zorgt dat je de telefoon wat preciezer neer moet leggen voordat deze een goede connectie maakt.

Opladen gaat redelijk vlot. Ik heb een aantal keer bijgehouden en van ongeveer 20% naar 100% duurt ongeveer 75 min met een bekabelde lader. Met de super fast charger kom ik van 32% naar 56% in 15 minuten. Tot slot laadt mijn Qi charger de Fold op in ongeveer 3,5 uur.

De prijs vind ik echt te hoog. Goed, je krijgt er een telefoon en een tablet voor in 1 formfactor die je net-niet oncomfortabel in je broekzak kunt stoppen, maar dat weegt niet op tegen de exorbitant hoge prijs van, op het moment van schrijven, 1900 euro. Ik heb al wel gezien dat er via wat deals en slim inruilen flink wat van de prijs af kan, waardoor er iets van 1300 euro overblijft. Dit is wat mij betreft nog steeds voorbij de psychologische grens van 1000 euro die ik bereid ben om te betalen voor een telefoon, maar wel meer in lijn met de waarde die ik zou toekennen aan de telefoon. Voor dat bedrag kun je wat mij betreft net zo goed een losse tablet en telefoon kopen...

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Fold4, 512GB opslag Grijs, Groen?

Goede review, ik heb m ook. ik had een s22 maar de battery life van de fold is super fijn als je van de s22 komt.....(die was einde van de middag al leeg, moest zelfs t scherm naar 60hz zetten om een dag te halen).

Fold4 bevalt me uitstekend, hoop centen maar in ieder geval meer waard als een iphone 13 pro max die net zoveel kost met een beetje spec.

enige bug die ik heb ontdekt is dat de selfie camera als je telefoon is opengeklapt vaak onscherp is terwijl de selfie cam op de voorkant het wel altijd goed doet. hoe was dat bij jou?

[Reactie gewijzigd door itlee op 29 augustus 2022 17:25]

Thanks! Valt me dan weer zwaar tegen van die s22. Daar zou ik toch meer van verwachten.

Ben benieuwd wanneer Apple met een vergelijkbaar apparaat komt....

De under-screen selfie cam heeft bij mij alleen een paar keer last gehad van vette vingers over precies dat deel van het scherm. De camera app waarschuwt daar ook voor als ie het detecteert. Even oppoetsen verholp het probleem
ik heb een hekel aan apple,
maar inderdaad laat apple maar in de foldable markt stappen, wellicht komt er wat meer leven in de foldable markt
In het verleden hebben ze keer op keer een device category doen exploderen waar het andere producenten niet lukte om een grote markt aan te boren, dus wie weet. Dit is natuurlijk een evolutie van een al bestaande marktcategorie, maar wie weet.
Wat een dikke review! Leest goed weg, goede foto's. +3 _O_
Thanks, ik hoop dat je er wat aan hebt :)
Een zeer uitgebreide en heldere review, zou er bijna 1 gaan kopen, maar ja die prijs hè ;) :P Speelt ook mee dat bepaalde mensen in mijn omgeving het niet leuk gaan vinden wanneer ik met dit toestel ga rond lopen. Verder goed om te lezen dat het bereik zowel dicht als open geklapt prima in orde lijkt te zijn, kunnen anderen misschien nog wat van leren ;) +3 voor deze review 👌🏻