Specificaties Tower/desktop met Atom N330 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

ASRock ION 330HT Zwart Review

Gruijters 20 oktober 2010, laatste update op 1 november 2010, 5.035 views

ASRock ION 330HT Zwart

Pluspunten

• Zeer goede performance
  • Ondersteuning voor Windows uitstekend
  • Zeer netjes geleverd en verpakt
  • Klein en een mooi design

Minpunten

• Geluidsproductie kan voor sommigen te hoog zijn

Features Score: 4
Ik heb de afgelopen week intensief gebruik gemaakt van de Asrock Ion 330-HT, nadat ik hem had gekocht voor 290,- bij de 4Launchshop.

Gebruik in combinatie met;

- Full HD LCD 107cm (Philips 42PFL3604)
- Logitech Z-5500 (aangesloten via optische kabel)
- Trust Wireless entertainment toetsenbord

OS:

- Windows 7 Ultimate 64bit
- XBMC 10.0 Dharma-Beta2 voor Windows

Eenmaal thuis gekomen, pakte ik het systeem uit en keek wat er zowel allemaal bij zat;

* Verrassend het systeem zelf,
* voedingkabel,
* MCE Remote
* optionele stickers (Nvidia / Intel Atom) om op het systeem te plakken
* rubberen matje
* cdrom met drivers

Allemaal keurig verpakt in een net uitziende verpakking, eerste indruk was dus erg goed!

Waarom de Asrock ION 330HT?

Al een zeer lange tijd, vanaf de periode dat de eerste xbox-en voorzien konden worden van XBMC, gebruik ik een media centre om mijn media op een mooie manier te kunnen afspelen. Tot op maandag 4 oktober heb ik eindelijk de good old xbox de deur kunnen wijzen voor een nieuw systeem O-)
Een tijdje zat ik te twijfelen om een eigen HTPC in elkaar te sleutelen, maar ik achtte mijn kansen klein in dat het binnen een kort termijn pico bello zou werken, dus ging ik opzoek naar een kant - en klaar systeem.
Na een paar weekjes research te hebben gedaan was de keuze op dit systeem gevallen.

Na het avondeten de Asrock aangesloten op m'n computer scherm om eerst alles rustig te gaan installeren. Ik heb de keuze gemaakt om Windows 7 Ultimate 64bit erop te installeren. Waarom geen XBMC live? Omdat ik de voordelen van windows ook wilde benutten; zoals een goede webbrowser en andere zaken waar het OS geen belemmering zou vormen. Aan de andere kant telde het ook zwaar dat ik 0,0 ervaring heb met Linux, dus een eventuele dual boot zou er ook niet in hebben gezeten.
Na een dik uurtje had ik alles goed ge´nstalleerd en was het systeem klaar voor gebruik. De bijgeleverde cd-rom was echt uitstekend te noemen. Je kan simpelweg elke driver apart installeren of kiezen voor All in-one driver die alles installeerd, zoals de drivers voor de realtek chip, de ION chip etc. Tevens kan je ervoor kiezen om applicaties te installeren zoals OC tweaker of een applicatie die ervoor zorgt dat je systeem binnen '4 seconden' weer kan opstarten nadat je hem hebt uitgeschakeld. Beide programma's heb ik geen gebruik van gemaakt, de OC tweaker is een applicatie waarbij je je processor kan overklokken, maar dit heb ik gedaan via de Bios. (daarover straks meer) De andere applicatie die zorgt dat je systeem snel boot, vond ik eigenlijk te verwaarlozen, ik denk dat je systeem in slaapstand aan-uit zetten via windows net zo snel is.

Nadat ik het systeem gebruiksklaar vond heb ik de hele boel aangesloten op mijn LCD scherm en op mijn surround setje. Vervolgens wat display settings juist gezet in m'n tv en op de Asrock en alles was ready to go.

XBMC

De reden dat ik mijn oude xbox met XBMC wilde upgraden is dat het allemaal zo ontiegelijk traag ging en het maximale wat je kon afspelen zonder te haperen was een .avi bestandje. In het tijdperk dat HD echt niet meer weg te denken is kon ik natuurlijk niet achterblijven.

Ik heb de afgelopen week verschillende builds van XBMC op de Asrock gedraaid, maar op dit moment staat de beta2-build van Dharma erop. Werkt feilloos, op wat probleempjes met de library na, maar dit is niet gerelateerd aan de beoordeling van het systeem zelf, dus hier ga ik niet verder op in.

Om XBMC goed HD-footage te laten afspelen moet je een optie inschakelen in het menu van XBMC, namelijk het gebruik van DXVA2. Simpel gezegd; de ION chip neemt alle werk opzich, zodat de processor niet te veel en onnodig belast wordt en alleen op deze manier kan je feilloos 1080p materiaal afspelen.
Onlangs heb ik er nog een 1080p film opgekeken met DTS en de CPU was aan het werk op zo'n 15%!!

De bijgeleverde remote werkte opzich wel, maar veel toetsen hadden geen functie binnen XBMC. Als je op de groene knop drukt, launched windows media centre en dat is wel eens frustrerend. Wat ook vrij apart is, is dat als je op de aan-uit knop van de remote drukt mijn twee xboxen(360) spontaan aangaan!! Hier heb ik dus helemaal niet aan, want als ik hem weer uit wil drukken met de remote dan gaan m'n Asrock ook uit 8)7 Moet ik alsnog opstaan...

Performance

Het systeem is snel genoeg voor wat simpele dagelijkse taken, zoals internetten, tekst bewerkingen, msn, maar je kan er ook daadwerkelijke (simpele) games op spelen, zelfs met wat kunst en vliegwerk CallofDuty MW, maar daar heb ik dit systeem niet voor gekocht, dus heb het zelf nog niet eens geprobeerd.

Ik gebruik het tot nu toe dagelijks voor wat surfen op het Web, het kijken van streams etc. Ik gebruik Google Chrome en met wat plugins kan je een vaste auto-zoom instellen zodat elke pagina duidelijk te lezen is op het grote scherm. Ook is de performance het beste met de browser van Google. Sites zoals voetbalzone en nu.nl met een hoop informatie om te scrollen is Chrome het beste om dit soepel te laten verlopen. Met Mozilla Firefox en Internet Explorer had ik het idee dat het allemaal wat stroperiger ging en een stuk minder lekker dan Chrome.

Het afspelen van 1080p en 720p materiaal via bv. youtube gaat uitstekend. Wel moet je weten dat je Adobe Flash Player plugin moet installeren voor de desbetreffende browser, zodat de CPU niet wordt overbelast en de ION chip ervoor zorgt dat het vlekkeloos wordt afgespeeld.

Overclocken van de processor behoord ook tot de mogelijkheden. Je kan er voor kiezen op dit via de applicatie te doen die op de cd-rom is bijgeleverd of je doet dit simpelweg via de BIOS. De laatste optie heb ik gekozen. Met OC tweaker functionaliteit kan je kiezen voor de snelheden ; 1700mhz,1800mhz,1900mhz,2000mhz & 2100mhz. Ik heb gekozen voor 2000mhz, het systeem ge-reboot en klaar is kees!

Windows prestatie - index : 3,7 (kloksnelheid 2ghz)

De performance is echt uitstekend en meer dan genoeg voor de dingen die ik wil gaan doen. 1080p afspelen met gemiddeld zo'n 15% CPU belasting is geweldig! (i.c.m een juiste build van XBMC)

Geluidsproductie

Dit is een moeilijk te beoordelen blokje. Ik kan hier niet helemaal goed over oordelen, mijn paar jaar oude HP notebook maakt af en toe geluid alsof ' ie op wilt gaan stijgen, onmogelijk om deze in de nacht aan te laten.. Tevens heb ik ook een Xbox360, die ook nou niet bepaald de stilste is.. kortom ik ben gewend om lawaaierige apparaten te horen!

De Asrock is vrij stil, maar je hoort wel dat er een kleine fan actief is. Ik had wat rond gelezen op het internet dat je met wat gehobby het systeempje wel wat stiller tot muisstil kon krijgen. Nou heb ik zoiets van het maakt me niet veel uit en ik heb het er niet voor over om er allemaal aan te lopen gaan knutselen.

Voldoende dus, maar voor mensen die dit systeem in de woonkamer willen zetten en 24/7 aan willen laten.. tja dan is er denk toch wel wat knutselwerk nodig, of je moet het ergens weg hebben gestopt in een tv meubeltje!

Mogelijkheden & Gebruik

Dit betreft dus een compleet systeem met harde schijf (320gb) en twee geheugenmodules van 1gb (samen dus 2gb geheugen). Meer dan genoeg voor mijn behoeften, maar ik had wel liever gezien dat het systeem was uitgerust met 1 module van 2gb, zodat ik in de toekomst er eventueel nog eens extra 2gb erbij zou kunnen zetten.

Verder heeft de Asrock genoeg aansluit mogelijkheden, zoals een optical out, hdmi en genoeg usb aansluitingen. Maar al dit kan je ook lezen bij de specificaties.

Een dag nadat ik de Asrock draaiend had, heb ik een media toetsenbord gekocht van trust, met een ingebouwde trackball. De stickertjes die bij de Asrock zaten heb ik even mooi over het Trust logo'tje geplakt O-) Ik ben niet zo'n fan van Trust :+ Wel moet ik zeggen dat het gebruik echt 100% meevalt! Maar dat is niet relevant, daar maak ik nog wel eens een reviewtje over.

Geweldig systeempje voor niet al te veel geld. Performance is zeer goed en doet wat het moet doen. De geluidsproductie moet ieder voor zich beoordelen, omdat ik wel wat lawaai gewend ben van m'n apparatuur. Hopelijk komt er snel een stabiele versie uit van XBMC die DXVA2 ondersteund onder Windows. Al met al ben ik nu al een zeer tevreden gebruiker!

EDIT (20-10'10)

Minpuntjes van de remote haal ik weg ;

- Remote reageert op mijn andere apparatuur (xbox360) en niet alle functies werken out of box met XBMC

Dat de meegeleverde remote op de xbox360 reageert is simpel in te stellen in de xbox360 zelf.

Tevens is er een plugin (add-on) te downloaden om de remote volledig werkend te krijgen onder XBMC. Na wat trail-en error is het me gelukt en kan ik de afstandsbediening nu goed gebruiken onder XBMC.

EDIT (21-10'10)

Link remote-plugin voor de Dharma build : http://xbmcmce.sourceforge.net/

Heb jij ook een ASRock ION 330HT Zwart?

Hoe heet die plugin om de remote met XBMC te laten werken?
dat wil ik ook graag weten
Dit is een plugin voor de Dharma build;

Je download simpelweg het zipbestandje van de eerste link en dit pakketje heeft ook een readme-file waar je alle tekst-en uitleg zult vinden.

Ik heb deze add-on geinstalleerd via XBMC via het Add-on menu: Installeren vanaf zip-bestand. Keertje Rebooten en het zou moeten werken. Eerst had ik het idee dat het niet werkte, maar gisteren merkte ik op dat elke functietoets werkte onder XBMC.

Let op; dit is wel XBMC onder Windows en hierbij heb ik dus ook de windows driver voor de infrarood poort geinstalleerd! Ik weet niet of de plugin zal werken onder Linux, heb geen ervaring met Linux.
Dank voor je uitleg! Ik maak nu nog gebruik van Live, maar heb altijd XBMC onder Windows willen testen (kwam destijds niet verder dan de problemen die je noemde). Misschien binnenkort eens proberen!
Mooi verhaal.

Ik probeer overigens te achterhalen wat het verschil is tussen de PRO en de HT maar dat is niet duidelijk uit de specs? Iemand hier een idee?
De HT heeft Wireless LAN en een afstandsbediening, voor de rest zijn ze gelijk.

En als je goed kijkt heeft de HT (home theater) een remote control. Altijd handig voor als hij als opgekrikte DVD-speler fungeert (zoals bij mij thuis - Ik heb dan de blu ray versie)
foutje

[Reactie gewijzigd door wsly075 op 1 november 2010 00:08]

voor diegene die onder windows willen werken kan ik Eventghost aanraden. Hiermee kun je heel makkelijk alle knoppen op een remote herconfigureren. En dan ook bijvoorbeeld met de groene knop xbmc starten
Dit is me nog niet gelukt.... met de groene knop XBMC starten. Alles werkt onder XBMC, maar als ik op het bureaublad ben van Windows en ik druk op de groene knop dan start XBMC niet op.. kan je misschien uitleggen hoe je dit instelt?
Waarom zou je eigenlijk Windows 7 Ultimate hiervoor gebruiken? Ultimate heeft toch helemaal geen speciale functionaliteit als HTPC (zeker als je hiervoor XBMC gebruikt), en is nog duur ook. Volgens mij heb je zelfs aan Windows 7 home basic dan voldoende...
Kon ik voor een mooie reductie-prijs krijgen via m'n opleiding, waren licenties over ;) Maar inderdaad beetje nutteloos voor een HTPC. Alles zou moeten werken onder Windows Basic.
Goede review! Zou je je me misschien kunnen vertellen hoe je de remote werkend hebt gekregen in XMBC ben er al dagen mee bezig:S
Heb je XBMC live? Of heb je XBMC ook onder Windows werken. Onder Windows heb ik een paar reacties hierboven een korte uitleg en een link gegeven. Denk er ook om dat je de meegeleverde driver op CD hebt geinstalleerd voor de Remote!
Als je Microsoft Media Center niet gebruikt, kan je hem uninstallen, dan start hij ook niet op als je op 'the big green button' drukt lijkt me. (Ga in je Control Panel naar het standaard 'uninstall a program' scherm, links in de balk staat de optie 'Turn Windows Features On or off' waar je Media Center kan uninstallen.

En in je system menu van je Xbox360 kan je instellen dat hij de Media Remote moet negeren geloof ik. Maar ik heb uiteindelijk een heel klein plakkertje over de infrarood poort van mn xbox360 geplakt om te zorgen dat hij niet opeens dingen begint te doen :).

Ik heb hier (geloof ik) hetzelfde kastje, alleen in de 'barebone' uitvoering. Moest er zelf nog ram en hdd in doen en er zit geen MCE remote en / of ontvanger bij.

Naast alle OC opties in de Bios (voor een Atom? why?) is het wel leuk om te merken dat er opties zijn om de power LEDs (en HDD LEDs?) uit te kunnen zetten voor als je dat niet wil in je huiskamer / slaapkamer. Ook de bios is een pluspuntje te geven dat hij erg snel kan doorstarten wat wel fijn is voor een HTPC. Als ik mijn TV aanzet en de Asrock ION tegelijk ook aan, dan zie ik misschien nog net een knipperende cursor maar eigenlijk gelijk het 'starting windows' logo. Je bios is al klaar met POSTen. Niet heel bijzonder, wel fijn.
(Maar idd, hij staat hier altijd in sleepstand om vanuit de bank met een muisklikje aan te kunnen).
Harstikke bedankt! Ik heb zojuist Windows Media Centre verwijderd + voor elkaar gekregen dat de xboxen niet meer reageren op de remote, kon je inderdaad instellen in de xbox!
Leuke review. Leest lekker weg :)
voor de laatste stabiele build van xbmcfreak-livecd (http://www.xbmcfreak.nl/en/xbmcfreak-livecd-10-08-svn32696/) heb ik deze guide gebruikt voor de afstandsbediening, werkt nu perfect:)
Naar eigen mening is dit wel de beste optie als je 'm puur voor mediacenter doeleinden gebruikt, maar zelfs met de xbmcfreak cd's kan het een aardig tijdrovend werkje zijn om je mediacenter helemaal goed te krijgen.

verder als je met de standaard bug zit dat je niet in je text-based omgeving kan komen met ctrl+alt+Fx, kun je het beste met puddy vanuit je andere pc werken.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 22 oktober 2010 17:54]

Current Testing Release: Dharma Beta 3
See here* for the most current builds. Ubuntu users may use the svn ppa to fetch pre-release builds.

*http://mirrors.xbmc.org/releases/

Heb inmiddels nu Dharma Beta 3 draaien.. ik vermoed november/december dat er een stable build uit komt!
2 xboxen :) ? En leuke review. Ik heb ook de trust toetsenbord en z5500 logitech. Met de WD Media Player. Zit ook te denken aan deze Asrock als vervanging.