Specificaties 120mm diameter met 20dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman CNPS7700-Cu Review

Pong 29 juli 2006, 1.646 views

Zalman CNPS7700-Cu

Pluspunten

• Superieur koelvermogen
  • Eenvoudige montage
  • Compleet geleverd
  • Extreem stil voor een koeler met fan

Minpunten

• Groot
  • Zwaar
  • Moederbord moet verwijderd worden
  • Nog steeds die kartonnen ringetjes

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Nadat ik al eerder mijn videokaart verblijd had met een passieve koeler, kwam er een nieuwe 'grootste herrriemaker'. Na wat gepriegel met schroevendraaiers in ventilatoren steken, kon de boxed koeler van mijn AMD Athlon 64 3500+ zijn ontslag indienen. Gezien het feit dat mijn kast met een airduct voor de processor is uitgerust, had ik dus het liefst een koeler die en stil was, en de lucht in de richting van die duct blaast.

In eerste instantie wilde ik een koeler uit de 7000 serie van Zalman hebben, maar nadat ik deze voor een schappelijk prijsje kon meenemen bij een uitverkoop, was het pleit snel beslecht. Wel heb ik met de heren in die zaak afgesproken, dat als ie niet mocht passen, ik 'm terug kon brengen; deze koeler is nl. gróót !

Je hebt vanaf het midden van je processor 68 mm. rondom nodig om het allemaal te laten passen, zeg maar gewoon 7 cm. Uitzondering zijn je geheugenbankjes, die vallen er onder. Dat betekent wel dat het plaatsen of verwijderen van geheugen iets moeilijker gaat.

Eenmaal thuisgekomen, kon na goed gemeten te hebben, het grote montageproces beginnen. De verpakking is voor de verandering eens een hersluitbare blister, en vrijwel alles dat je nodig hebt zit er in. Alleen de schroevendraaier moet je zelf verzorgen. Die heb je sowieso nodig, maar daarover later meer. Verder is een flesje aceton aan te raden, want de meeste standaard koelpasta's zijn in een mum van tijd aangekoekt, en voor het beste resultaat moet je opnieuw smeren. En met aceton kan je je proc uitstekend schoonmaken.

Over de montage en handleiding kan ik kort zijn: De montage is kinderlijk eenvoudig en in een mum van tijd gedaan en de handleiding (in het Engels) is buitengewoon duidelijk. Het echte werk gaat hem echter zitten in het volledig demonteren en daarna weer in elkaar schroeven van je PC: Het moederbord moet er namelijk uit om de metalen plaat die achterop elk AMD 64 bord zit, te vervangen door een van Zalman.

De daadwerkelijke montage van de koeler neemt nog geen 5 minuten in beslag en is afgezien van het goed smeren van de koelpasta kinderwerk. Na het monteren wacht vervolgens weer de taak je je hele PC weer in elkaar te schroeven, en klaar ben je.

Op een of andere manier werkte mijn Cool 'n' Quiet in eerste instantie niet goed, en dan draait de 120 mm fan op vol vermogen. De koelcapaciteit is dan weliswaar indrukwekkend, de geluidsproductie helaas ook. Op dat soort momenten lijkt het apparaat eerder op een koeler in een server, dan de koeler die je denkt gekocht te hebben. Als ie eenmaal goed werkt is de stilte weer indrukwekkend. In een ruimte van ruim 35 graden komt op het laagste toerental van ongeveer 700 rpm, mijjn processortemperatuur onder full load (cpuburn) niet boven de 55 graden ! Bijkomend voordeel is dat vanwege de lamellenstructuur van de waaier het grootste gedeelte van je andere hardware ook wat extra airflow krijgt, en daardoor ook iets koeler blijft.

Om een lang verhaal nog van één alinea te voorzien: Voor mensen die toch al van plan waren hun hardware uit hun kast te trekken én die de ruimte hebben, is dit ding een aanrader eerste klas. Voor al die anderen die nog ruimte in hun kast hebben geldt dat ie nog steeds de moeite waard is, maar dat je er wel iets voor over moet hebben. Omdat ik nu mijn voeding op de achtergrond hoor zoemen, zal ik ongetwijfeld binnen afzienbare tijd hier een stukje proza deponeren over fanless voedingen. Er blijft namelijk altijd een grootste herrieschopper over... ;-)

Heb jij ook een Zalman CNPS7700-Cu?

misschien verstandig om te zeggen dat de koeler de lucht juist uit de airduct vandaan haalt..

Verder kun je het originele bracket laten zitten bij een A8N series bord, alleen de diepte waarin je de originele schroeven weer vastdraait moet je dan wel meten met de spacers die Zalman bijlevert.

Verder een hele nette review.. zo mogen er meer zijn :)
Bedankt voor de tip. Ik zal dit nu ook wel bij al m'n vrienden er op moeten bouwen. :P
Je geeft als minpunt "kartonnen ringetjes", maar in je tekst geeft je geen uitleg...
Bij Zalman krijg je een velletje met kartonnen ringetjes om tussen de bijgeleverde spacers te zetten. Het werkt op zich goed, maar het komt een beetje goedkoop over. Zeker voor een top-of-the range koeler met bijbehorende adviesprijs. Netter was het geweest om ringetjes bij te leveren van siliconen of (EPDM) rubber. Karton is het gewoon nét niet.
Leuk geschreven review! Altijd leuk om ervaringen van een smeuiig sausje te voorzien waardoor ze prettig zijn om te lezen.

Alleen misschien af en toe een keer een witregeltje ertussen zou de tekst denk ik wel wat overzichtelijker maken.