LG C2 65" (zilveren voet) Zwart

LG C2 65" (zilveren voet) Zwart Review

Waarez 11 augustus 2022, laatste update op 12 augustus 2022, 1.017 views Product gekocht

LG C2 65" (zilveren voet) Zwart

Komend van een Sony XE9005 (2017) FALD TV, juich ik deze OLED tv alleen maar toe. Na een hels avontuur kan ik besluiten: De LG C2 heeft een fantastisch beeld met uitstekend contrast, heldere kleuren en soepele WebOS ervaring.

Pluspunten

• Contrast in ongelooflijk
  • Brightness kan er mee door in redelijk belichte woonkamer
  • WebOS erg soepel en responsive
  • Motion en processing is erg goed

Minpunten

• Native brightness beduidend minder dan nieuwe LED tvs
  • Burn-in potentiëel

Inbrandgevoeligheid Score: 2
De opzet:
Mijn Sony tv uit 2017 (Sony XE9005 55 inch) vervangen door een groter model (65 inch) dat zowel E-Arc, HDMI2.1 als VRR ondersteund. Dit icm bestaand Sonos systeem (Arc + Sub + 2x One SL), Apple TV4k en een toekomstige spelconsole (PS5). Budget, 1300-1500 euro.
De keuzes:
Na erg lang wikken en wegen en vele forums (AVForum, AVSforums, Reddit, Sonos Community) en betrouwbare YouTube kanalen (DigitalTrends, HDTV-Test) te consulteren, had ik me voorgenomen om te gaan voor 3 opties:
  • 65 Sony X95J (1399 euro) - de logische opvolging van mijn huidige FALD LED waar ik erg tevreden over was
  • 65 LG C1 (1300 euro) - De OLED generatie met alle toeters en bellen
  • 65 LG C2 (1900 euro -100 CB op dat moment) - De nieuwste OLED generatie met enkele kleine improvements tegenover de C1
De beslissing:
Het was voor mij belangrijk een TV ter lijve te ondervinden voordat ik een definitieve beslissing zou maken.
De eerste stap was de Sony X95J in huis halen.
X95J ervaring
Eenmaal ontvangen, was deze vlot en makkelijk opgezet. Eerste indrukken waren erg positief. De TV heeft een prachtig design. Het contrast was erg goed mede door local dimming. De 4K demos zagen er overigens fabelachtig uit, met erg helder kleuren en een mooie uniformiteit. Tevens zorgde de Wide Angle layer ervoor dat ik degelijke kijkhoeken ervaarde. Het was eigenlijk alles wat ik wenste.

Echter, nadat ik tijdens het journaal plots een aantal anomaliën waarneemde bij het 'pannen' van heldere en licht getinte vlakken, ben ik toch maar eens de Hockey DSE test gaan doen. Hieruit kon ik helaas toch wat zichtbare DSE (een aantal licht grijzige vlekken verspreid over heel het scherm) waarnemen. Ik dacht eerste dat het vuilresten waren op het scherm, maar deze waren middels een zacht doekje er niet af te krijgen. Ze zaten binnenin het scherm! Paniek.

In een volgende stap had ik me voorgenomen dat het niet voldoende storend was in actual content, dus besloot ik om de tv nog enkele dagen verder te gebruiken en het DSE verhaal trachtten te vergeten. Desalniettemin, sprong dit gewoon iedere maal in het oog. Ik heb hem toen even uitgebreid vergeleken met mijn vorige Sony TV. Deze had dit ook, maar in veel veel mindere mate; De mate waarin het helemaal niet zichtbaar is of opvalt. Dit was genoeg om te beslissen om dan toch maar een volgende TV in huis te halen.
LG C1 ervaring
TV ontvangen en opgezet. Wat een zwaargewicht was dit, en vooral; Deze vormde een uitdaging om zachtjes neer te leggen en terug op te tillen vanwege de dunne behuizing. Maar verder voelde deze wel heel stevig en robuust aan. Gelukkig maar.

Eenmaal geïnstalleerd, merkte ik een heel andere toon van beeld/picture op tegenover mijn vorige Sony LED. Vooral een hoger contrast, maar tevens een erg gedimd beeld, sprongen me in het oog. Het Sony X95J kannon stond er naast, dus vergelijken was makkelijk. Zo slim dat ik ben (of net niet) ben ik beginnen sleutelen met de instellingen en heb ik deze naar wens ingesteld goed gezet naar wens met (ISF exper Bright, OLED luminance 80-100 en Peak Luminance op Medium-High afhankelijk van bronmateriaal en inputs). De heldeheid was nog lang niet te matchen met deze nieuwe Sony. Tevens zag ik in 5% gray vlakken lichte vertical banding. Is dat nu het perfecte OLED scherm? "Wat nu gedaan" dacht ik toen? De LG C1 even aan kant gezet toen.

Op dat moment wist ik niet meer goed wat te denken. Maken ze nog wel panelen zoals in 2017? Mijn vorige Sony had nergens last van. Zijn de OLEDs werkelijk overhyped zoals sommigen beweren? Zijn OLEDs enkel maar goed voor dark room content?

Een dag erna heb ik uit verdere nieuwsgierigheid dan toch maar weer de C1 bovengehaald. Ik wou eens een film trachtten te kijken bij de late avondzon met weinig licht in de woonkamer, onder voorwaarde dat de Sony X95J moest uit staan. En ja hoor, wauw!!, dit was werkelijk een openbaring/verademing en ik kon ook meteen inzien dat deze vertical banding eigenlijk niet zichtbaar is in actual content. Verder heb ik ook kunnen lezen dat vrijwel elke OLED tv dit lichtjes heeft of kan hebben, en dat dit ook kan beteren na een 80-90 kijkuren. We'll see.

Er stond me nog maar één ding te doen. Een nieuwe voet of boekenplank kopen om het beeld van de tv iets hoger te krijgen zodat de Sonos Arc er mooi onder kon passen. Echter, dit was buiten mijn partner gerekend die iedere optie vriendlijk afkeurde wegens: Afschuwelijk, niet passend, kan schade berokkenen, ...

Na wat verder opzoekingswerk, zag ik dat de C2 een extra cashback van 100 euro kreeg (bovenop de toen huidige van 100 euro) vanaf begin augustus! Hiervoor kwam de C2 niet echt in het vizier vanwege de iets hogere prijs en de no-brainer prijs van de C1.
Even de hoogte van de voet van de C2 opzoeken en ja hoor, het was het wagen waard. De voet zou anderhalf centimetertje (als ik het goed heb) hoger uitkomen dan die van de C1. Dit zou mogelijk nét voldoende zijn om met de standaard voet de Sonos Arc te herbergen ervoor.
LG C2 ervaring
Zogezegd, zogedaan. De C2 aan erg nette prijs kunnen kopen (1800 euro - 200 CashBack), ietswat boven budget, en opgezet. En ja hoor, het was millimeter werk. Als ik me in de gewoonlijke comfortabele positie zette achteraan in de sofa, niet helemaal rechtop, was het beeld nog nét helemaal (ja letterlijk helemaal) binnenmijn gezichtsveld met de Sonos Arc ervoor. Tevreden dat ik was, ondervond ik al snel nog enkele voordelen tegenover mijn C1:
  • Wat een fantastisch lichtgewicht. Hij woog letterlijk peanuts tegenover de C2
  • De randen, die nog iets smaller zijn (0.7cm vs 1.1cm) en tevens omlijst met aluminium rand vonden mijn partner en ik een zeer mooi pluspunt voor in de woonkamer
  • Het OS voelde nog net iets soepeler aan dan bij de C1
  • Nog net een tikkeltje helderder dan de C1
  • Processing van het beeld komt nog iets natuurlijker door dan bij de C1
Verder had deze eigenlijk weinig verschillen met de C1. Beide zijn gewoon uitstekend.

Intussen vele films en serie-episodes verder; Ik ben helemaal verkocht. Deze OLED zal het nu enkele jaren moeten uithouden, om daarna hoogstwaarschijnlijk plaats te maken voor een iets matuurdere QD-OLED.
Maar dat zal een avontuur worden voor 2026-2027!
Mijn LG C2 in volle glorie

Heb jij ook een LG C2 65" (zilveren voet) Zwart?

Soms hebben OLED's nog wat extra uren nodig voordat het paneel op z'n allerbest is. Ik heb hier thuis mijn helderheid voor SDR content (TV voornamelijk) het paneel op 25% helderheid staan, is eigenlijk zat. Voor HDR content is het wel aan te raden om de helderheid op 100% te hebben en peak luminance op hoog. Dit zorgt er niet voor dat alles in 1x mega fel is maar dat betekent dat de heldere dingen in HDR content (zoals een zon of refelcties ofzo) op 100% mogen schijnen terwijl de rest misschien maar 20% is.

Dolby Vision is trouwens echt aan te raden om het maximale uit de TV te halen ;)
Als het waar is wat je zegt, kijk ik er reeds steevast naar uit _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Waarez op 11 augustus 2022 21:51]

The batman (nieuwe) ziet er geweldig uit mocht het je genre zijn
Die staat al even op mijn watchlist. Zonet wel Prey gekeken. Die zag er ook gelikt uit!

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.