Specificaties 600W (80 Plus Gold), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Cougar GX 600 Review

boers706 13 oktober 2010, laatste update op 6 maart 2011, 1.152 views

Cougar GX 600

Pluspunten

• Erg stil
  • Zuinig
  • Lange kabels

Minpunten

• Kabels zijn erg stug
  • Het verlengde van molex naar SATA kabels zijn afgeknipt en zouden kortsluiting kunnen veroorzaken.

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5

Nadat ik onlangs een nieuwe videokaart heb gekocht viel het me op dat wanneer ik deze flink gebruikte de computer nogal wat lawaai begon te maken. Een korte zoektocht leverde op, dat niet mijn nieuwe Sapphire HD5870 vapor-x het lawaai veroorzaakte maar mijn voeding de boosdoener was. Met bovenstaande gegevens in mijn achterhoofd zat ik toch te denken om een nieuwe voeding aan te schaffen om de computer weer stil te krijgen.

En zomaar ineens viel mijn oog op het volgende item: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1423215 Natuurlijk meteen een mailtje gestuurd met motivatie en een paar weken later kreeg ik te horen dat ik behoorde tot een van de gelukkige winnaars. Als tegenprestatie werd echter wel van je verwacht dat je een objectieve review op tweakers.net zou plaatsen, dus bij deze.

De Cougar GX600

Hij wordt geleverd in een grote zware doos met daarin natuurlijk de voeding, een handleiding, een review map van Cougar en 7 kabels om je HDD's, optische drives en eventuele extra videokaart van stroom te voorzien. Ook zit er nog een verloopstekkertje bij om een diskdrive op aan te sluiten. De kabels zijn voorzien van de volgende aansluitingen:

kabel 1: 3 x sata + 1 x molex
kabel 2: 2 x sata + 2 x molex
kabel 3: 3 x sata
kabel 4: 2 x molex
kabel 5: 1 x PCI-E 6 pins
kabel 6: 1 x PCI-E 6+2 pins

De specificaties

•Er worden alleen high-quality componenten gebruikt voor Cougar Netvoedingen. Zoals bijvoorbeeld Japanse 105°C en solid condensators . Daarom hebben Cougar Netvoedingen een langere levensduur dan andere voedingen.
•Moderne gelijkspanning naar gelijkspannings omvormer.
•Extreem energie efficiënt (80PLUS SILVER) en voldoet aan de Energy Star 5.0 eisen.
•Grote 140mm fan met Hydro-Dynamische lagering voor uitmuntende koeling op een zeer laag geluidsniveau.
•Gegarandeerd zeer stil en koel
•Nieuw Filter ontwerp – Ripple/Noise < 1% voor een zuivere spanningen.
•ErP compliant met een verbruik van <0.3W in Standby.
•Modulair cable management
•All-in-one-cable (SATA & MOLEX connectoren aan een kabel).
•Stabiele spanningen binnen de ATX certificatie.
•Officieel ATI CrossFireŽ en nVIDIA SLIŽ gecertificeerd (niet alleen ‘ready for it’ maar getest door beide bedrijven)
•Non-Stop high performance met een temperatuur van 50°C
•Alle mogelijke gold plated connectoren voor een Tweaker. Zeer lage impedantie, de beste energie efficiëntie en spanningsstabiliteit
•Golden plated connectors - Extremely low impedance, highest efficiency & best voltage stability
•2x 8PIN + 1x 4PIN Connectoren voor toekomstige server-technologie
•5 jaar garantie
•Voldoet aan alle veiligheids eisen (OCP, SCP, OVP, UVP & OPP).
•Adviesprijs voor voor de COUGAR GX 600 is 134.90 Euro. pricewatch: Cougar GX 600

Wat meteen opvalt is het gewicht van de voeding, hij weegt 2661 gram, dat is maar liefst 876 gram zwaarder dan de Antec 500.

Het testsysteem

SSD Intel Postville 80 GB
HDD 2 x Samsung F3 500 GB schijven
Optische drive Optiarc 7170 sata

Besturingssysteem: Windows 7 x64

Hier de setup in volle glorie.

De testmethode

Om te kijken hoe het verbruik van de Cougar GX600 is ten opzichte van mijn huidige Antec 500 Earthwatts maak ik gebruik van Energy Check 3000 van Voltcraft. En om het voltage op de 12 Volt lijn te meten gebruik ik een Stalo multimeter van de Gamma. De software die ik ga gebruiken zijn Furware en Prime95.

Eerst heb ik het systeem weer op zijn oorspronkelijke snelheid gezet namelijk 2,4 Ghz (266 Mhz x 9 multiplier), en heb ik de metingen uitgevoerd met de voeding van Antec. Daarna de CPU weer overgeclockt naar 3,2 Ghz (400 Mhz x 8 multiplier) en hierbij alle waarnemingen analoog op papier gezet.

Klaar om ingebouwd te worden.

Hierna heb de Cougar GX600 ingebouwd en heb ik het systeem weer op zijn oorspronkelijke 2,4 Ghz gezet, en heb ik de metingen uitgevoerd met de voeding van Cougar. Daarna de CPU weer overgeclockt naar 3,2 Ghz en alle waarnemingen op papier gezet.

Hier zit de Cougar GX600 in de Antec Sonata III

De resultaten

Alle resultaten zijn in grafiek gemaakt met het gratis programma Create a Graph http://nces.ed.gov/nceskids/createagraph/default.aspx

Het systeem zonder overclock

De kabels worden nog niet warm

Het systeem met overclock

Uit deze reslutaten kun je afleiden dat de Cougar GX600 minder stroom neemt dan de Antec 500. Maar hoe stabiel houden deze beide voedingen de 12 Volt lijn? Hieronder de resultaten.

de 12 Volt lijn wanneer het systeem draait op standaard settings.

de 12 Volt lijn op een overgeclocked systeem.

De multimeter in actie.

Zo te zien houdt Cougar de 12 Volt lijn stabieler dan de Antec 500.

De Cougar GX600 is een voeding die beter presteert dan mijn oude Antec 500 Earthwatts waarbij wel rekening moet worden gehouden dat de Antec al bijna 3 jaar oud is. Een nadeel van de Cougar GX600 is dat de kabels wel erg stug zijn, er zal wel veel koper in de bedrading zitten maar het ging me te ver om de kabels door te knippen om dat te meten. :)

Maar zoals ook al in de inleiding staat was ik niet tevreden over het lawaai van de Antec 500 Earthwatts, deze begint behoorlijk te blazen als er veel van het systeem gevraagd wordt en Hier is de Cougar GX600 gewoon een absolute winnaar je hoort hem bijna niet al komt er best veel lucht uit de achterkant.

Deze voeding hoort naar mijn mening dan ook niet in zo'n oude kast als mijn Antec Sonata 3, daarom heb ik maar een nieuw onderkomen voor de Cougar GX600 aangeschaft.

Hier de Cougar GX600 in zijn nieuwe woonruimte, een Corsair Obsidian 700D

Heb jij ook een Cougar GX 600?

Mooie review.

Je moet in je inleiding stukje alleen "[TOPIC=1423215]Cougar Review Topic: Test 1 van de 6 COUGAR PSUs (sponsored)[/TOPIC]" even vervangen door de URL naar het topic (je hebt vast net als mij de review uit 't forum gecopypaste... en dan werken er een paar dingetjes niet :P).

Hoe ziet de indeling van de all in onecables er eigenlijk uit bij deze PSU?
Het topic in in de review heb ik aangepast, maar ik zal er wel overheen zien maar waar staat die preview knop eigenlijk?

De kabels zijn voorzien van de volgende aansluitingen, dit heb ik nu ook in de review geplaatst:

kabel 1: 3 x sata + 1 x molex
kabel 2: 2 x sata + 2 x molex
kabel 3: 3 x sata
kabel 4: 2 x molex
kabel 5: 1 x PCI-E 6 pins
kabel 6: 1 x PCI-E 6+2 pins
Als aanvulling hierop: hoe lang is iedere kabel? :)

Vooral de P4-kabel heb ik interesse in aangezien die aansluiting vaak bovenaan het moederbord zit. Bij de meeste voedingen is deze kabel net te kort wil je hem achter het moederbord-tay leiden.
Ik heb de kabellengtes toegevoegd aan de review. De P4 kabel is 1 meter 20 lang :)
Ooh, dat is wel erg lang. Handig :)
Als je klikt op review bewerken dan kun je een optie aangeven om de 'previewmodus' aan te vinken. Dan kun je hem zelf wel bekijken, maar is hij onzichtbaar voor anderen.

De kabelindeling is wel wt logischer dan op de A450, al is het maar omdat je 4 kabels hebt in plaats van 2, zodat je wel iets flexibeler bent.
Ik dacht dat mijn kast er netjes uit ziet (Fractal R3), maar die van jou ziet er wel heel gelikt uit ;) (cablemanagement wise)