1 review

ASUS X515JA-EJ2136W

€ 479,-
Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

ASUS X515JA-EJ2136W Review

GAZcoolTestpanel 5 augustus 2022, laatste update op 5 augustus 2022, 453 views Testpanel

ASUS X515JA-EJ2136W

Een prima laptop voor regulier dagelijks gebruikt. Het scherm valt wel tegen en voor de specificaties vind ik de vraagprijs van 599 te hoog. Heb je een budget en is deze laptop in de aanbieding, dan kun je deze overwegen. Lees mijn volledige review voor meer informatie.

Pluspunten

• Toetsenbord.
  • Speakers.
  • Touchpad.
  • M.2 SSD.

Minpunten

• Te duur voor specs.
  • TN scherm.
  • Bluetooth 4.1.
  • Geen wifi 6.
  • Coil whine.
  • Word heet bij licht gebruik.
  • Batterij.

Voordat je deze review leest, is het belangrijk om te weten dat ik dit product door Tweakers opgestuurd heb gekregen om te testen. Dit zal mijn mening echter op geen enkele manier beïnvloeden, ik werk al langere tijd in de IT en het is ook mijn hobby. Dus zal ik mijn uiterste best doen zo goed en eerlijk mogelijk te beoordelen of dit product je geld waard is.
Eerst zal ik toelichten wat mijn algemene beoordeling is na de termijn dat ik deze laptop heb mogen testen (twee weken). Vervolgens heb ik deze review opgedeeld in verschillende onderdelen om deze los toe te kunnen lichten voor mijn uitgebreide beoordeling; hier ga ik dan ook dieper in op de specificaties.

Algemene beoordeling/conclusie

Na deze laptop twee weken gebruikt te hebben heb ik een aardig idee of deze laptop het geld waard is. Laat ik beginnen met het goede, de laptop voldoet zeker voor het dagelijks gebruik. Als je een budget hebt en je bent op zoek naar een simpele laptop om officeprogramma’s op te gebruiken, YouTube te kijken en lekker te browsen, kan ik deze laptop echt wel aanraden. Ook als je zeer lichte videospellen speelt, zoals Rocket League en CS:GO, dan kun je deze hier ook prima voor gebruiken. Echter moet ik daar wel bij zeggen dat voor de huidige vraagprijs (599 Euro) je in dit segment betere laptops kunt vinden. De batterijduur valt tegen, en het scherm had voor deze prijs zeker beter gekund (IPS in plaats van TN). Daarnaast hebben vergelijkbare (en zelfs goedkopere) laptops betere performance door de processor. Ik heb deze laptop bijvoorbeeld getest tegen de laptop van mijn vriendin (de HP 15s-eq2431nd uit 20 mei 2021 die zij destijds nieuw voor 550 euro gekocht heeft) en deze is op elk vlak, afgezien van de speakers, een heel stuk beter en sneller.

RAM

8GB ddr4@3200mhz, helemaal prima voor een laptop van deze prijsklasse. Ook zeker voldoende voor gemiddeld dagelijks gebruik.

Opslag

Een 512GB (effectief 477GB bruikbaar) m.2 SSD (1,597 Mbps leessnelheid en 887 Mbps schrijfsnelheid) heerlijk snelle SSD, die er dan ook voor zorgt dat het opslaan en laden van bestanden zeer snel gaat. Ook het opstarten van uit uitstand en slaapstand gaat enorm snel!

Batterij en mobiliteit

Een 37Wh batterij. Wat aan de kleine kant; deze was na iets minder dan 4 uur browsen op maximale schermhelderheid leeg. Als je niet te lang zonder oplader zit, is dit opzich voldoende voor dagelijks gebruik. De 45W supercompacte oplader (zie foto) die erbij komt zorgt ervoor dat deze batterij lekker snel opgeladen is.
Deze laptop is ook helemaal prima voor mobiel gebruik. Aangezien hij 15 inch is, is hij makkelijk mee te nemen en door de volledig plastic bouw is hij vrij licht. Hij voelt ook zodanig stevig aan dat als er een laptophoes omheen zit, ik de laptop zeker in mijn reguliere rugzak durf te doen.

CPU

De Intel Core i5-1035G1 die in deze ASUS X515JA-EJ2136W zit is in mijn optiek met de 4 cores en 8 threads snel genoeg om zonder haperingen je dagelijkse zaken te kunnen doen. Wel viel mij op dat deze zeer snel hard begon to blazen (wat best veel geluid maakt) en vrij heet werd terwijl ik alleen een browser scherm open had (dit komt hoogstwaarschijnlijk door de kleine intake fan). Ook hoorde ik op mijn model (dit kan pech zijn) ‘Coil whine’, dit is een zeer zacht (maar wel aanwezig) piepend elektronisch geluid, tijdens regulier gebruik.

GPU

De geïntegreerde GPU die je in deze laptop vindt is voldoende om alles op het scherm goed te kunnen renderen. Ook voor relatief simpele games zoals Rocket league (waar je een gemiddelde FPS van 58 in 1080p op high haalt) of CS:GO (waar je op low in 1080p gemiddeld 60 fps haalt) zijn prima te spelen. Ook ondersteunt deze GPU het verwerken van 4k beeld en kun je deze laptop dus aan je 4k TV of monitor sluiten, echter wel met een maximale refresh rate van 24hz (24fps) in 4k.

Netwerkkaart

Deze laptop bevat de Realtek 8821CE. Deze netwerkkaart voldoet voor dagelijks gebruik. Ondersteunt tot wifi 5, helaas geen ondersteuning voor wifi 6.

Bluetooth

Bluetooth 4.1. Deze ondersteunt dus wel Low Energy mode, maar door het gebrek aan bluetooth 5/5.1 is het effectieve bereik zwakker dan andere laptops op de markt.

I/O

HDMI 1.4(10.2gbps, dus voor een extern scherm kun je 4k maximaal in 24fps in 8 bit streamen (dit is voor desktop gebruik niet te doen) 1080p (Full HD) kun je wel gewoon op 60fps streamen en is deze HDMI voldoende. 2x USB 2.0, 1x USB 3.2 (gen1, 5gb/s) en een USB-C aansluiting (gen1, 5gb/s) voldoende USB voor je randapparatuur. Ook heeft deze laptop een 3.5mm jackplug voor je oortjes.

Beelscherm

Voor 2022 is dit een zeer matig scherm. Dit zit hem vooral in de gebruikte paneeltechnologie, namelijk TN (Twisted Nematic). Dit soort panelen werden vroeger veel gebruikt bij gaming monitoren voor het halen van een hoge refresh rate en lage reactietijd van de pixels. Helaas zie ik deze lage reactietijd niet terug in het gebruik. Het is niet het ergst wat ik gezien heb, maar er is aardig wat ‘ghosting’ (dit is wanneer je een ‘waas’ achter objecten ziet als je deze over het scherm beweegt, zie foto).
Ook staat TN bekend om slechte (om specifieker te zijn: niet accurate) kleurweergaven en een matig contrast (het verschil tussen vellen en donkere kleuren). Dit tweede zie ik inderdaad terug in mijn meting. Ik meet een minimale helderheid van 0,237 cm/m2 (Ook wel nits) en een maximale helderheid van 217 cm/m2, dit komt dus neer op een contrast van 912:1. Dit zijn niet hele goede metingen en merk je aan het feit dat het scherm niet erg fel kan en zwart waardes erg slecht zijn (bijna grijs). Wat mij wel opviel, is dat de kleurweergave nog relatief goed is voor een TN scherm, je kunt er zeker niet mee photoshoppen, maar voor dagelijks gebruik zijn de kleuren prima.
Daarnaast is de kijkhoek natuurlijk belangrijk. En helaas is ook dit iets waar TN moeite mee heeft. Zoals je op mijn verschillende foto’s kunt zien vervormen de kleuren volledig van uit een hoek, zeker vanuit onder (Gelukkig kijk je met een laptop niet van onder)
Zonder dat de laptop veel of überhaupt duurde hoeft te worden, hadden ze hier voor een IPS in plaats van een TN scherm kunnen gaan. Dit neemt afhankelijk van de kwaliteit bijna alle of alle problemen met het scherm weg.
Als laatste is het bij een laptop belangrijk dat je geen weerspiegelingen ziet als je bijvoorbeeld buiten zit. Hier was ik wel over te spreken, zelfs met de erg lage helderheid van het scherm zie je dat de matte coating het goed doet (zie mijn foto om te zien hoe dit is tegen direct zonlicht)
Verder is het een vrij regulier 8bit 1080p 60hz scherm.

Camera

De 720p camera op deze laptop is voldoende om te videobellen, je zult er echter geen prijzen mee winnen en ook van extraatjes zoals ‘Windows hello’ (gezichtsherkenning om je laptop te ontgrendelen) is geen sprake. Voor de kwaliteit, zie de twee foto’s in de bijlagen (een foto van buiten met veel licht en de andere van binnen in een donkere setting)

Bouw kwaliteit

De bouwkwaliteit is prima. Deze laptop is volledig van plastic maar voelt zeker niet goedkoop aan. Er is minimale scherm flex, de scharnieren zijn lekker stevig (je kunt de laptop hierdoor helaas niet met een vinger opendoen) en de bovenkant van de laptop is verbazingwekkend genoeg (omdat deze zilver is) geen vingerprint magneet en blijft dus makkelijk schoon (zie foto van de bovenkant)

Ergonomie

Niets op aan te merken, de laptop is vrij laag en je kunt hier dus goed op typen. De toetsen staan iets verder uit elkaar dan bij andere 15 inch laptops en is dus fijn voor grote handen en er is een numpad aanwezig, top! De touchpad is ook lekker stevig en klikt lekker, helemaal goed dus.

Speakers

Dit is waar ik mij erg over verbaasd heb tijdens mijn gebruik. Er zit (zonder dat deze een kleine sub woofer heeft) aardig veel laag in en het klinkt absoluut niet blikkerig. Hij kan tevens ook erg hard (al merk je dan wel dat hij soms begint te kraken)

Dit is eigenlijk het enige punt waar de ASUS X515JA-EJ2136W echt te kort schiet. Voor de vraagprijs van 599 euro kun je zeker betere laptops vinden met hier en daar ook leuke extraatjes. Zeker het scherm en de CPU hadden van mij beter gemogen voor deze prijsklasse. Als deze laptop in zijn huidige staat 100/150 euro goedkoper zou zijn, kan ik hem zeker aanraden voor mensen die hem willen gebruiken voor dagelijkse bezigheden en af en toe een spelletje, maar voor de volle 599 niet.

Heb jij ook een ASUS X515JA-EJ2136W?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.