Specificaties 64GB 2.5" (ATA) @ 74/45MB/s - Bekijk alle specificaties

Transcend TS64GSSD25-M 64GB Review

assembler 12 oktober 2010, laatste update op 29 januari 2011, 1.659 views

Transcend TS64GSSD25-M 64GB

Pluspunten

• Sneller booten
  • Applicaties starten flitsend snel op
  • Afsluiten gaat ook erg snel
  • Maakt van je relatief oude pc voor je gevoel een splinternieuwe.
  • SSD is lichter dan een HDD

Minpunten

• Ongunstige prijs/kwaliteit verhouding vanwege IDE aansluiting.
  • Beperkte schijfruimte (grotere modellen zijn uiteraard duurder)

Ik heb deze SSD een paar (weken update:maanden) in bezit, gekocht voor een laptop met helaas alleen een IDE aansluiting. De IDE SSD's zijn in het algemeen duurder dan Sata modellen, en er zijn er ook veel minder van. Intel heeft ze bijvoorbeeld niet.
Toen ik hem kocht was de prijs 186,- (inclusief verzendkosten). Dat is wel vrij prijzig, maar inmiddels is de prijs al gezakt naar ca. 130 euro (waarschijnlijk omdat er net een nieuwe serie ssd's is gepresenteerd).

Prestaties
Maar de prestaties maken alles goed! Ik heb geen harde cijfers, maar ik had mijn laptop nog niet lang geleden ingericht met Windows 7, en nu ik hem weer opnieuw heb ingericht met deze SSD is hij veel sneller!
Update 29-01-2011: Nu langere tijd in gebruik, nog steeds net zo snel!

Voorbeelden:
- Opstarttijd is veel korter, ca. 40 seconden vs. ca. anderhalve minuut.
- Wanneer je het bureaublad te zien krijgt kun je gelijk al snel applicaties opstarten.
- Firefox (3.6.8) opstarten duurt zo'n 4 seconden.
- Excel (2007) binnen 2 seconden helemaal geladen.
- Outlook (2007) binnen 2 seconden het eerste beeld, binnen 5 seconden alle mail zichtbaar, en het eerste geopende mailtje in het voorbeeldvenster.
- Word (2007) doet er het langst over, maar is ook veel sneller.
- Zoeken vanuit het startmenu ook versneld.
- Zoeken in de media library van Windows Media Player is zeer snel.
- Photoshop CS5 start binnen 10 seconden op, inclusief geopende afbeelding.

Al met al dus erg veel snelheidswinst, en de hele laptop voelt veel sneller aan.
Nadelig vindt ik wel de beperkte grootte van deze SSD (64 GB), ik had hiervoor een 100GB harde schijf. Maar je moet wat overhebben voor snellere prestaties, en een grotere SSD vond ik te duur.

Werkomgeving
Ik heb nog geen gegevens over de lange termijn prestaties/stabiliteit van deze schijf.
Algemene gegevens over mijn laptop (gekocht in 2006):
Type: MSI s262 (12 inch)
CPU: Intel Core Duo T2300 1,6 Ghz
RAM: 2GB
OS: Windows 7 Professional

Ik denk dat het wel belangrijk dat je veel geheugen in de pc/laptop hebt zitten, dit bevordert in z'n algemeen altijd de prestaties al. Maar met een SSD voorkomt het dat er veel geswapt wordt. Dit bevordert de levensduur.

Mijn voorlopige conclusie: Door het vervangen van de HDD door een SSD is deze 4 jaar oude laptop sneller dan de meeste mainstream laptops met HDD die nu verkocht worden.

Heb jij ook een Transcend TS64GSSD25-M 64GB?

Maar met een SSD voorkomt het dat er veel geswapt wordt
Volgens mij heeft het niets mee te maken. System swapt het net zo hard als met een HD, het leest het dan wat sneller. Maar het gaat het niet minder doen dan voorheen.
Hij bedoelt dat er met meer geheugen in een PC (de zin daarvoor) minder geswapt wordt, wat zorgt voor minder writes op de drive, hetgeen dan op zijn beurt weer de levensduur van de SSD bevordert.
Ik bedoelde inderdaad dat het beter is voor de levensduur.
Met minder geheugen kun je ook net zo'n lange levensduur behalen, alleen moet je ervoor zorgen dat het virtueel geheugen niet wordt benut.
Maar dan raad ik wel minimaal 2GB geheugen aan.