1 review

MSI Raider GE76 12UGS-018NL

Specificaties 17,3" • 2560x1440 • 1TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI Raider GE76 12UGS-018NL Review

SKiLLa 31 juli 2022, laatste update op 1 augustus 2022, 602 views Product gekocht

MSI Raider GE76 12UGS-018NL

Luxe gaming-laptop voor bijna midrange geld. Nieuw gekocht in juli 2022 voor 2099 euro met de i7 12700H, GTX 3070Ti, 32 GB DDR5 RAM, 1 TB SSD en het 240Hz QHD scherm. Voor dat geld is er simpelweg geen concurrentie.

Pluspunten

• Prijs/performance verhouding
  • Scherm kleur echtheid + contrast
  • Quad speakers
  • Ingebouwd 'stil' performance profiel
  • De 1080p Webcam beeldkwaliteit
  • Per toets RGB + RGB bar software
  • De MSI Center software
  • Bouwkwaliteit / materiaalgebruik

Minpunten

• Geen fingerprint-sensor
  • Geen G-Sync/FreeSync support

Introductie
De list-price van de laptop is 2800 euro, maar heb 'm (gloednieuw) voor 2100 kunnen kopen via bol.com; m.i. een waanzinnige deal. Mijn oordeel is grotendeels geveld op die aankoopprijs, niet op de list-price, met ongeveer een week ervaring. Ik zal over een ~6 maanden een aanvullende update geven; inclusief eventuele aangepaste oordelen waar nodig.

Ben een kritische power-user waarbij workstation-eigenschappen net zo zwaar wegen als gaming-eigenschappen. Dat betekent dat bouwkwaliteit, beeldkwaliteit, toetsenbord-gevoel, speaker-geluid en het geluidsniveau minstens zo zwaar wegen als de ruwe gaming-performance.

Feature set (4 van 5)
Voor 2100 euro eigenlijk niets te klagen, doch is het ontbreken van een fingerprint-sensor en Windows Hello Face support wel opvallend. Daar ik al 10 jaar laptops met fingerprint-sensor gebruik (en vrijwel altijd zo inlog), leek me dit een tegenvaller, maar met een PIN inloggen (zonder op enter te hoeven drukken) wende zo snel, dat ik het eigenlijk niet als storend of een significant nadeel beschouw. Een ander gemiste kans is het ontbreken van GSync/FreeSync voor externe monitoren (dat lijkt een bewuste software-limitatie te zijn om je te upsellen naar MSI Titan laptop). Al met al 1 punt aftrek.

De ingebouwde 1080P webcam is dan wel weer een pluspunt; de beeldkwaliteit ervan is beter dan de meeste ingebouwde webcams en voor een ingebouwde webcam zelfs uitstekend in mijn optiek (resolutie alleen zegt niet veel). Verder de meest moderne feature-set met een goed 240Hz scherm, Thunderbolt 4, PCI-E Gen 4, DDR5, WiFi 6E, verrassend goed werkende quad-speakers, bling bling met per key RGB verlichting + lightbar en daadwerkelijk bruikbare performance.

Prestaties (5 van 5)
De GTX3070 TI heeft een TGP van 150W. Dat is 25W meer dan de meeste 3070Ti gebaseerde laptops. Combineer dat met het 'Extreme' profiel van MSI Center dat je de core en geheugen beiden 200MHz laat overklokken en ik kwam direct op 12.9K punten voor de DX12 3DMark Time Spy benchmark uit. Serieus goed voor een laptop. En met het 'Silent' profiel van MSI Center alsnog gemiddeld 101FPS gemiddeld in Far Cry 5 op full QHD resolutie, alle visuals op Ultra en een FoV van 100.

De CPU performance van de i7-12700H is ook serieus goed (komende vanaf een i7-7700HQ), maar met een PROCHOT van 95C is die eigenlijk relatief conservatief afgesteld t.o.v. b.v. de Alienware XPS R17 v2. Vermoedelijk ter compensatie voor de 150W 'sustained' 3070Ti performance. Maar tenzij je primaire bezigheid 4K video-encoding is, is dit ruim meer CPU dan je de komende jaren voor gaming & overige zaken nodig hebt.

De meegeleverde 1TB SSD is trouwens de Micron 3400 (kon dit nergens in de online specs vinden) met 6600MB/s reads en 5000MB/s writes. Grofweg te vergelijken met de performance van een Samsung 980 Pro. Geen teleurstelling dus.

Beeld - en Geluidskwaliteit (5 van 5)
Het matte 240Hz QHD scherm heeft een 100% sRGB bereik (8-bit), maar wat mij opviel was dat de out-of-the-box kleur-calibratie erg goed is, nog zonder de meegeleverde MSI TrueColor te gebruiken. 400cd/m2 en een erg goede zwart-balans en kijk-hoeken. Geen OLED, maar duidelijk beter dan mijn 'oude' (8 bit) IPS scherm uit 2017.

De ingebouwde 'Duo Wave Woover' quad speakers zorgen voor een boven verwachting goede ruimtelijke positioning beleving van het geluid (want fysiek ver van elkaar gescheiden speakers en woofers in de hoeken van de laptop). Uitermate geschikt voor gaming dus. Geen 'sub-woofer' kwaliteit lage bassen, maar wel volle mid-range en luid genoeg.

Bouwkwaliteit (5 van 5)
Stevig metalen lid en scharnieren en fijn aanvullende 'harde' doch erg gladde plastics op het toetsenbord gedeelte en geen kraak-geluiden of flex bij het 'stevig' oppakken; alleen de onderkant van de laptop heeft het typische plastic gevoel. De lightbar aan de voorkant voelt ook verrassend zacht & glad aan, maar is erg netjes geintegreerd. De lid is ook met een hand te openen zonder dat de laptop meebeweegt.

Heb de laptop ook open geschroefd om een 2e SSD in te bouwen en dat ging erg makkelijk (hallo MacBook Pro !) en daarbij viel het me op dat de binnenkant misschien nog wel meer premium is dan de buitenkant; alles is bijvoorbeeld (zwart) ge-shield, van de chips, SSDs tot de SD-card reader en USB-poorten en scherpe randjes waar kabels langs lopen. Ook kwam de ingebouwde SSD kwam met thermal-pads en zijn alle PCBs zwart, net zoals de heat-pipes zelf. Ben ik niet gewend van andere laptops in dezelfde 2 tot 3K prijsklasse. Wekt vertrouwen in de duurzaamheid van de laptop. Een volledig metalen body was natuurlijk nog mooier geweest maar gezien de prijs-kwaliteitsverhouding kan ik daar geen punt voor aftrekken.

Ergonomie (5 van 5)
Ik ben altijd al een mechanisch toetsenbord snob geweest en een 'fatsoenlijk' toetsenbord op m'n laptop is dan ook altijd top-prioriteit geweest. Nu is dit geen mechanisch toetsenbord, maar naar omstandigheden heeft het alles wat ik een toetsenbord zoek: full-size, tactiel met een relatief zware en lange travel, geen gewiebel, stil en met goede key-spacing. Met als gevolg dus weinig verkeerde toetsaanslagen. Dat gezegd hebbende, stiekem gebruik ik meestal m'n favoriete MX-brown toetsenbord en een losse (1000Hz polling) muis.

De trackpad trackt goed, niet wiebelig en verspringt niet als je harder of zachter drukt, of je vinger enigszins 'draait' en zit het typen (heb grote handen) niet in de weg.

Onder dit kopje ergonomie wil ik ook nog even de bijgeleverde software 'MSI Center' en de 'SteelSeries GG' apps benoemen. MSI Center is een goudmijn met een heel overzichtelijke auto-update feature voor al je drivers & BIOSen en MSI software op 1 scherm. Ook kun je hier de performance-profielen kiezen & instellen en koppelen aan specifieke games indien gewenst. Inclusief een overklok profiel (GPU maximaal +200MHz voor Core en VRAM) en gekoppeld fanspeed profiel en een speciaal 'silent' profiel waarbij de maximale vermogensopname gelimiteerd; zodat je dus uren lang 'volledige belasting' van je systeem kan vragen met stille fans terwijl de hardware simpelweg niet heet wordt.

Verder is er een Hardware Monitoring scherm met de CPU en GPU snelheden en temperaturen en een scherm om alle extra MSI software te starten / installeren / deinstalleren (denk TrueColor, Wifi Killer app, GG SteelSeries app). Al met al een goed werkende, uitgebreide no-nonsense app die je leven significant makkelijker maakt, naast Windows Update nul handmatig onderhoud of uitzoekwerk of aanvullende 3rd party software vereist !

De SteelSeries App is er om je RGB toetsenbord (per key instelbaar) en lightbar te beheren. Ook die software werkt vlotjes en duidelijk en biedt alle typische features die je van RGB verlichting mag verwachten in 2022. Iets meer 'fluf' met een 'Social Startpage' waar je b.v. elke week een gratis game en in-game gadgets kunt krijgen, een beetje zoals Steam of de Epic Game Store). Verder is de functionaliteit te vergelijken met de Corsair iCue software, maar net iets beter (sneller, gebruiksvriendelijker, gratis dingetjes).

Warmte- en Geluidsproductie (5/5)
Dit is allemaal tot in detail te tweaken met de performance profielen in het MSI Center. Zie ook het kopje Ergonomie. Het stille profiel is vrijwel altijd passief gekoeld onder desktop-load en onder max-game load maken de fans dan max 3000rpm (worst-case scenario) en dat is aanwezig, maar niet storend (omdat het geen high-pitched fans zijn zoals bij (b.v.) een MacBook). Maar in veel gevallen (oudere / borderless-mode games) zijn de temps lager en draaien de fans nog geen 2000rpm (ook onder langdurige load) en zijn dan slechts achtergrond geluid.

Los van de fan-exhausts en de onderkant van de laptop, wordt de rest van de laptop onder full load amper warm; welk performance profiel dan ook. En voor de echte hardcore gamer zijn de fan profielen ook erg agressief (en eventueel ook statisch ipv dynamisch) in te stellen voor maximale koeling (uiteraard ten koste van het geluid).

Mobiliteit en Accuduur (4 van 5)
De laptop is voor een 17" relatief klein, en is net een tussenmaat qua dikte; niet een typische hoge "2U" gaming laptop en niet een reguliere "1U" laptop. Past daarmee in de meeste laptop-tassen. De 330W input / 280W output baksteen voeding is echter wel aanwezig, baksteen omschrijft het formaat en gewicht relatief goed. Vind ik zelf niet perse een nadeel, een ultramoderne kleine voeding is niet perse koeler en/of betrouwbaarder en/of levert een stabieler DC signaal af. Ik ben meer van de school: 'kwaliteit en gewicht' van voedingen en versterkers gaan hand in hand.

Accuduur kan ik niets over zeggen, ik heb het tot nu toe alleen als desktop-replacement gebruikt. De opgegeven 5 uur gaat dacht ik uit van 50% brightness en een 60Hz verversingssnelheid van het scherm ipv de 240Hz. Ik zie mezelf echter geen 50% brightness gebruiken; puntje aftrek dus.

Prijs (5 van 5)
Eigenlijk al besproken in de introductie; voor 2800 euro een goede allround deal; zowel performance, ergonomie alswel de quality-of-life software; wat aanwezig is, is gewoon heel goed. Als er op iets bezuinigd is, is dat op het weglaten van de fingerprint / Windows Face Hello en/of G-sync, maar niet op wat wel aanwezig is.

Voor 2100 euro een waanzinnig goede deal, daar er bij mij weten momenteel ook geen concurrent is die soortgelijke performance/features levert voor dezelfde prijs.

Heb jij ook een MSI Raider GE76 12UGS-018NL?

beste,
bij mij lukt het niet meer om het geluid aan te zetten
ik krijg steeds het symbool onderaan van een luidspreker met een zwarte cirkel en een kruisje
met de melding: er is geen audioapparaat geinstalleerd...
na gebruik van roblox
meerdere instellingen geprobeerd maar niks lukt...
Wellicht overbodig, maar heb je een PC restart geprobeerd? Anders audio driver opnieuw installeren? Windows restore?
Probeer anders via MSI Center | Live Update alle drivers te updaten, reboot, en eventueel nog een keer een update ronde ? Of heb je het probleem al opgelost ?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.