Corsair XMS CMX4GX3M2A2000C9 Review

kobus71 18 november 2010, laatste update op 18 november 2010, 891 views

Corsair XMS CMX4GX3M2A2000C9

Pluspunten

• Voor 86,-E PC3 2000MHz cl9
  • Tot 2140MHz overklokken was geen enkel probleem.
  • Geen hoge heatspreaders.Passen dus keurig onder grotere CPU koelers. Bij mij de Mugen 2 rev.B.

Minpunten

• XMP profiel werkt niet ( bij mij )
  • Latencies op auto zetten, anders geen boot boven de 1600MHz.

Stabiliteit Score: 5
Dit is een erg korte revieuw omdat ik de modules maar op een bordje getest hebt.
Eingenlijk op twee, maar dat was maar een urrtje ofzo.
Dus ik ga uit van mijn ervaringen met de hardware hieronder vermeld.
De specs vh systeem: Core i5 750
Corsair XMS CMX4GX3M2A2000C9.
GA-P55M-UD4
Windows 7 64bit
De rest is niet zo belangrijk voor t testen vd modules.

Om de modules op 2000MHz te laten lopen heb ik heel wat moeten doen, terwijl het ozo simpel was.
Daar over meer.

Eigenschappen vd modules:De modules lopen dus op 2000MHz met een cl9 ( 9-9-9-24 ).
Dit doen ze op 1,65Volt.
Ze zien er ook netjes uit, geen hoge heatspreaders, maar lage.
De modules geven dus geen problemen bij grote CPU-koelers die over de
reepjes heen hangen.

Featerset: Om de reepjes op hun rated specs te laten lopen heeft dat bij mij nogal wat problemen opgeleverd,
wat mijn eigen schuld was.
Ik heb de eigenschap zoveel handmatig intevoeren in het bios, zo ook de latencies vd modules.
De eerste 4 vulde ik gewoon in, 9-9-9-24, maar de reepjes wouden niet boven de 1600MHz (
200MHz BCLK x div. 8 ) booten.
Ze kwamen zelfs met een verhoging van de BCLK van 1MHz nog niet de post door.
Mijn i750 liep op 4,2GHz ( 200MHz x 21 ) dus ik wou erg graag me RAM op de rated 2000Mhz
laten lopen. Het XMP profiel enablen wou ook niet.
Na contact met Corsair forum kwam ik niet veel verder. Bij Gigabyte wel, daar werkte
Xtrafresh die me wat tips stuurde. Later bedacht ik me alle settings ( vd latencies ) op auto te
zetten. En BINGO, me RAM liep op 2000MHz CL9.

overklokbaarheid: Daar kan ik kort over zijn. Op mijn GA-P55M-UD4 heb ik geen hogere BCLK dan 214MHz
kunnen halen. Dit geeft een snelheid van 4,494GHz voor me i750 en een 2140 MHZ voor
geheugen. Een hogere BCLK wil niet op dit bordje, alles liep dus op zijn max. Een voltage
verhoging had het RAM niet nodig. Het liep met latencies CL9.
Toen het geheugen niet boven de 1600MHz te krijgen was, waren de latencies wel te
verlagen naar 7-7-7-21.

Prijs: Ja, voor 86,-Euro 2x2GB PC16000 cl9 te krijgen noem ik zacht geprijsd.
Prijzen dalen weer op het moment.

Kortom, erg leuke modules die zacht geprijsd zijn. Zet je bij 2000MHz de latencies op auto, heb je geen enkel probleem.

Op t plaatje vd modules staat een triple channel kit.
Je krijgt de modules ook in een doosje voor triple kits.
De kit bestaat egter uit 2 reepjes.

Op het maxmem plaatje loopt de CPU 210MHz x 20=4,2GHz.
Het geheugen loopt dan op 2100MHz.

Op het tweede maxmem loopt het geheugen op stok, dus een BCLK van 200MHz met divider 10=2000MHz.

Edit: Ik zie dat 10 x 2 sterren als beoordeeling is gegeven.
Laat de volgende keer een reden achter waarom de beoordeeling zo laag is.
Imo staat al het relevante over de modules er in.

Heb jij ook een Corsair XMS CMX4GX3M2A2000C9?

Volgens http://www.corsair.com/products/corei5/default.aspx is er helemaal geen XMP profiel voor deze module. Dit verklaard misschien een en ander.
Raar, je hebt gelijk.
Tog staat in me bios de optie "Enable XMP profiele" .
De BCLK word dan op 200 gezet.
Maar booten ho maar.

Op een ASUS Maximus III Extreme heb ik de reepjes gehad, waar ook het XMP profiel aanwezig was.
Ook op me GA-P55M-UD4 bordje.

Ik zal in de Product revieuw een plaatje van CPU-Z plaatsen.
Het lukt me nl niet in dit bericht.