Synology RT6600ax Review

michaelkleverTestpanel 29 juli 2022, 878 views Testpanel

Synology RT6600ax

Prachtige router voor een vrij forse prijs, je krijgt er echter wel veel router voor terug in de vorm van prestaties.

Pluspunten

• Bereik en prestaties
  • Software
  • Looks

Minpunten

• 1x Ethernet 2.5 GBps

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5

Algemene beoordeling:

Eerder wist ik niet dat Synology ook routers maakte, dit is nieuw voor mij (ik ben al een tijdje niet meer actief in de IT-sector). Synology staat bij mij bekend om NAS apertuur die het bedrijf produceert, maar het maakt ook een aantal routers, en de Synology RT6600ax is de nieuwste netwerkrouter. Dit is een Wi-Fi 6-router met ondersteuning voor de nieuwste 5,9 GHz-band.

Featureset:

De router ziet er strak en stoer uit, vooral de zes antennes doen hem goed. Dit komt echter wel met een flink gewicht. Dat maakt echter niet uit als je de router ergens op een plankje zet.
De specificaties van de routers zijn als volgt:
  • CPU: Quad Core 1.8GHz
  • RAM: 1 GB DDR3
  • Antennes: 6 stuks
  • Aantal ethernet poorten: 3x 1Gb (Dual WAN), 1x 2.5Gb
  • Aantal USB porten: 1x USB-A 3.2 Gen 1 (5V, 0.9A)
  • WiFi standaarden: IEEE 802.11a/b/g/n/ac/ax: 5GHz-1: 4800Mbps, 5GHz-2: 1200Mbps, 2.4GHz: 600Mbps, 4x4 160MHz, simultaneous tri-band Wi-Fi
  • Encryptie: WPA/WPA2-Personal, WPA/WPA2-Enterprise, WPA2/WPA3-Personal, WPA3-Personal/Enterprise, Wi-Fi Enhanced Open (OWE)
  • Afmetingen: 175mm x 320mm x 200mm
  • Gewicht: 1.6 KG

Prestaties, Draadloos bereik, betrouwbaarheid en stabiliteit:

Ik heb de prestaties gemeten aan de hand van een vergelijking met de standaard Ziggo router. Hierbij heb ik een onderscheid gemaakt tussen bekabeld netwerk en de meetafstanden tussen de router en de laptop (Asus Zenbook UX331). Als app heb ik gebruik gemaakt van speedtest. Ik heb de snelheden (Mb/s) met de Ziggo router tussen haakjes gezet. Ik heb elk apparaat op iedere plek driemaal getest en ik heb daar het gemiddelde van genomen.

Downloadsnelheden:
Testdevice1ste verdieping:Woonkamer (plek router):Buiten, beneden:
Apple Iphone 13355 Mb/s (341)336 Mb/s (314)54 Mb/s (ziggo geen bereik)
Asus Zenbook UX331330 Mb/s (298)312 Mb/s (309)12 Mb/s (ziggo geen bereik)
Oneplus 5T312 Mb/s (302)304 Mb/s (300)2 Mb/s (ziggo geen bereik)

Uploadsnelheden:
Testdevice1ste verdieping:Woonkamer (plek router):Buiten, beneden:
Apple Iphone 1335 Mb/s (29)33 Mb/s (31)2 Mb/s (ziggo geen bereik)
Asus Zenbook UX33129 Mb/s (28)31 Mb/s (24)Geen bereik (ziggo geen bereik)
Oneplus 5T28 Mb/s (28)28 Mb/s (27)1 Mb/s (ziggo geen bereik)

Wat opvalt is dat de Synology wel flink wat sneller is, vooral op de langere afstand moet de Ziggo router het afleggen.
Ook het draadloze bereik is echt een stuk beter, als ik buiten sta (dat is beneden voor mij) dan kan mijn auto zelfs de WiFi pakken!

De router start in ongeveer een kleine minuut op (wat ik vrij snel vind vergeleken met de standaard ISP-routers die vaak een uur voor je gevoel nodig hebben...). Standaardinstellingen maken het gebruik ervan eenvoudig mogelijk door een Ethernet-kabel aan te sluiten op een bestaand netwerk of via Wi-Fi met behulp van de vooraf geconfigureerde SSID. De RT6600ax heeft verschillende werkingsmodi. Het beheert apparaten en stuurt pakketten door wanneer het als router wordt gebruikt. Het kan ook werken als een toegangspunt (AP) waar het alleen pakketten van de ene poort naar de andere overdraagt. Ten slotte kan het verbinding maken met een andere RT6600ax in een mesh-configuratie om het bereik van een wifi-netwerk uit te breiden.
Op dit moment heb ik nog de standaard router van Ziggo (Giganet modem), ruim voldoende voor het appartementje waar ik nu in zit.
Ziggo 350 Mbit up en 35 down. Het is een oud appartement, ik heb geen last van dikke betonnen muren of vloeren.

Met de Ziggo router heb ik af en toe nog wel eens last van bufferende video als ik langere YouTube video’s aan het kijken ben en het netwerk wordt ook nog eens door andere personen gebruikt. Ik heb dat nog niet ervaren met Synology, dus wat betreft de stabiliteit is dit vele malen beter dan de Ziggo router.

Beheerbaarheid:

Een groot voordeel vind ik van het SRM dat SRM net als DSM-vensters heeft, het is een hele fijne GUI. Je kunt dus aan meerdere zaken tegelijk werken, of informatie uit het netwerk in het ene scherm zien terwijl je in het andere scherm aan het werk bent.
Dat is bijvoorbeeld best handig bij het overnemen van netwerkadressen of andere zaken. Het mooie en fijne aan SRM is dat erg lijkt op het DSM (van de NAS) en dus voor velen vertrouwd zal aanvoelen.
Ik heb eerder vaak gewerkt met OpenWRT, echter bevalt SRM (vanwege de vergelijkbaarheid met DSM) mij steeds beter!

Ondersteuning:

Ik heb zelf geen gebruik gemaakt van de support van Synology, ik kan daar dus niks over zeggen.
Wel is er bij de Router een Quick start guide bijgeleverd, waar geheel makkelijk en duidelijk aan de hand van afbeeldingen de eerste start wordt uitgelegd.

Prijs:

De prijs op het moment van testen is 325 euro. Ik vind dat vrij fors voor een router. Voor deze prijs kan ik ook verschillende WiFi punten kunnen kopen.
Daarentegen vind ik persoonlijk wel weer dat iedere euro die je aan de router uitgeeft ook terugkrijgt in de vorm van prestaties en features.

Conclusie:

Doordat de router zo makkelijk in gebruik is en makkelijk is in te stellen, is deze voor elke consument gewoon goed. En ik raad de Synology RT6600ax dan ook aan iedereen aan.
Van gamers tot gewoon mensen die lekker willen Netflixen, deze router kan het allemaal.
Doordat deze router over WiFi 6 beschikt en uitgebreid kan worden met verschillende nodes, ben je ook nog eens op de toekomst voorbereid. Ook de SRM-software is gewoon fijn en makkelijk beheerbaar en is voor veel mensen met een Synology NAS herkenbaar.
Het enige jammere aan de router vind ik persoonlijk de enkele 2.5 GB poort. Dit is in mijn ogen echt een misser van Synology.
Al met al vind ik dit een nette route voor een forse prijs, echter zal ik deze router zeker wel shortlisten als ik opzoek ben naar een router in deze prijsklasse!

Heb jij ook een Synology RT6600ax?

Kan je in je review aangeven WELKE Ziggo router je had, er zijn verschillende.
Ik heb ook Ziggo 350 Mbit down en 35 up

Mijn ervaring met de Cisco router van Ziggo zijn geen mindere kwaliteit, alleen F1TVpro buffert soms heel even in de livestream, maar niet met eerdere samenvattingen of met Amazon Prime, YouTube of Ziggo-Go app op de Tv's. Mijn Google Chromecast met Google TV Wit 8GB review door LucW2 (zelf uitgebreid) net als de Nokia Streaming Box 8000 8GB review door LucW2 optie in de slaapkamer. Stream niet met wifi en dat scheelt al een slok op een borrel. Alles is bekabelt en achter de Cisco router zitten verschillende Netgear GS208 Switch er achter, die kosten de kop niet.

[Reactie gewijzigd door LucW2 op 30 juli 2022 10:08]

Ik heb standaard (witte) Arris TG2492LG, de smart connect box van Ziggo.
Ik zal het nog even in de review vermelden
Prima review. Onlangs mijn hele netwerk ingericht met 2,5Gb/s switches. Zoals je aangeeft, wat een misser dat ze nog krampachtig vasthouden aan de 1,0Gb/s poorten. Met Smart TV's is het overigens nog erger, daar leveren ze allemaal nog poorten van 100Mb/s.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.