Asus EN7600 GT/SILENT/2DHT/256M Review

MooDyBLueS 26 juli 2006, 1.403 views

Asus EN7600 GT/SILENT/2DHT/256M

Pluspunten

• 0 dB, dus geluidsloos
  • prijs valt op zich mee

Minpunten

• artifacts
  • zorgt voor hogere CPU temp
  • grote doos
  • slechte prestaties in hogere resoluties
  • geen PureVideo
  • geen HDCP

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Algemene beoordeling
Op zoek naar een vervanger voor mijn GeForce 6800-GT, kwam ik bij twee series uit, de 7600 GT en 7900 GT. Aangezien ik niet direct hogere prestaties nodig had, besloot ik voor de 7600 GT te gaan nadat ik een passief model van MSI was tegengekomen. Na wat zoeken bleek de ASUS Silent zo'n beetje de enige passieve die op dat moment leverbaar was. Uiteindelijk bleek hij niet zoveel sneller te zijn dan de 6800-GT en soms zelfs langzamer in hogere resoluties. De absolute stilte is daarentegen wel weer erg fijn.

Featureset
Mist HDCP en PureVideo (HD) wat een beetje jammer is. De passieve koeler is eigenlijk het grootste en belangrijkste pluspunt.

Prestaties
In reviews las ik dat de kaart zo'n 5-10% sneller zou zijn dan de 6800-GT maar uiteindelijk blijkt hij in resoluties als 1680x1050 en 1920x1200 met AA/AF/HDR juist langzamer te zijn. Daar kan ASUS/nVidia niks aan doen, maar jammer is het wel. Het is nu immers een overbodige aankoop geweest. Voor 1280x1024 is het nog leuk, maar niet voor de resoluties waar ik op speel.

Beeldkwaliteit
Eigenlijk zoals ik gewend ben van nVidia: prima. Ware het niet dat ik al vrij snel last heb van artifacts. Dit wordt dus RMA-en.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Hier kan ASUS niks aan doen, maar nVidia wel. De nieuwe 9x.xx drivers zijn bagger. Bij het opstarten een pop-up en een nieuw venster met instellingen wat niet werkt zoals het moet. Geef mij maar het oude venster, wat gelukkig kan. De SLI-bemonsterings-melding is helaas niet uit te schakelen.

Warmte- en geluidsproductie
Met het geluid niks mis, het is immers passief. Maar de warmte wel, hoewel hij vele malen koeler blijft dan mijn 6800-GT drijft hij wel mijn CPU temperatuur met 4°C op (AMD Athlon 64 3200+). Daarbij komt nog eens dat hij boven de 50°C al artifacts vertoont. Ik ga niet eens de moeite doen om er een Zalman op te zetten, want dan verloopt mijn garantie.

Niks mis mee, waar voor je geld als het zou werken. Ik wil het ook niet op elk punt afkraken, dus laat ik dit gewoon op 4/5.

Artifacts, opdrijven van de CPU temperatuur met 4°C, geen PureVideo terwijl dit wel vermeld wordt, slechte prestaties in hogere resoluties en een belachelijk grote doos. Op het laatste punt na zorgt dit er allemaal voor dat ik deze binnenkort ga RMA-en en er een eVGA 7900-GT voor in de plaats komt.

Heb jij ook een Asus EN7600 GT/SILENT/2DHT/256M?

en

Als het jouw toch niet om prestaties ging, wat maakt het dan uit?

Dat lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch, er hangt immers een koelvin boven je cpukoeler waardoor deze de lucht al enigzins opwarmt.

Over de drivers; het is zeker slecht van nVidia dat de 9x serie nogal brak is, maar je kunt natuurlijk ook gewoon 8x.xx installeren en -bijna- nergens last van hebben.

Verder wel 'n ok survey ;)
omdat je zo lief bent geweest om voor ons tweakers (tweakers = including you ;) ) een survey te maken voor deze kaart krijg je van mij de SLI popup fix:

met dank aan: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1705411