1 review

HP 15s-fq2711nd

€ 399,-
Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 256GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

HP 15s-fq2711nd Review

lookslikeyouTestpanel 3 augustus 2022, laatste update op 3 augustus 2022, 513 views Testpanel

HP 15s-fq2711nd

De HP is een simpele laptop voor wat thuis gebruik. De bouwkwaliteit is matig, dit maakt hem wel licht. Het toetsenbord buigt mee tijdens het typen wat vervelend is. Het fijne aan het toetsenbord is de numpad. Ongeacht zijn prijs voelt de HP snel aan.

Pluspunten

• Numpad
  • Opstarttijd
  • Voelt snel aan voor de prijs
  • Gewicht
  • Stil tijdens browsen/multimedia gebruik

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Toetsenbord veert mee

Inhoudsopgave:-------------------------

Inleiding:

Voor de tweakers testpanel Back to school heb ik bijna 2 weken lang de HP 15s-fq2711nd mogen testen. Hoewel ik al lang geen student ben heb ik deze laptop redelijk intensief gebruikt zoals omschreven staat waar deze voor bedoelt is: Om te browsen, office werk en voor multimedia consumptie. Hoewel de laptop niet ontworpen is om een spelletje te spelen heb ik dit wel geprobeerd. Zelf een werk laptop staan (Dell Latitude 3420) waar ik de HP mee zal vergelijken. Dit is mijn eerste review die ik geschreven heb, als jullie feedback voor mij hebben dan hoor ik dit graag.

Specs:

Een korte opsomming van de belangrijkste specificaties van deze laptop:

CPU:

DC stekker

1,69kg

11 Home

Unboxing:

Zoals afgesproken kwam de laptop per post binnen in een doos van de aanbieder. Hier heb ik geen foto van gemaakt. Er zat naast de laptop en de oplader maar een minimaal aantal handleidingen. Hiervoor wordt door verwezen om deze online in te zien, dit vind ik persoonlijk prettig. Zoals één van de vele lees ik deze boekjes meestal toch niet.

De laptop zat verpakt in een kartonnen omhulsel en vervolgens nog in plastic.

Eerste indruk:

Bij het uitpakken van de laptop viel mij direct het lage gewicht en de bouwkwaliteit op. Eerder heb ik laptops gehad maar deze waren allemaal van een ander materiaal gemaakt. De HP voelt plastic achtig aan. Aangezien ik redelijk onhandig ben kan ik mij voorstellen dat er al snel stukken behuizing af kunnen breken bij een val. In het geval van eigen laptops kwam ik dan weg met een deuk. Maar dit is puur het gevoel wat ik erbij had en niet berust op ervaring met de HP.
Na het aanzetten was er voor mij de eerste verbazing: Windows 11 is geïnstalleerd i.p.v. Windows 10. Tijdens het invoeren van de gegevens voor de installatie merkte ik dat ik steeds de verkeerde knoppen intypte. Bij een nadere inspectie kwam dit omdat het toetsenbord links gecentreerd zit zodat er ruimte is voor een numpad. Het toetsenbord veerde behoorlijk mee tijdens het typen.

Toen de installatie doorlopen was en alle drivers geüpdatet waren heb ik de laptop meerdere keren uit en aangezet om de opstart snelheid te proberen. Dit viel mij niet tegen, binnen enkele seconden na opstarten zit je al in het windows menu en kan je aan de slag.

Praktijk ervaring:

- Scherm
Volgens de overzichten die ik kan vinden, zit er een SVA paneel in de laptop. Dit is een VA variant waarbij wordt gesuggereerd dat de kijkhoeken breder zijn. Het scherm heeft een Full HD resolutie wat prima aansluit bij de 15" maat. Over het scherm zit een matte afwerking laag. Dit zou ervoor moeten zorgen dat het scherm minder reflecteert. In de praktijk vind ik dit tegen vallen, vanwege de lage helderheid vind ik het scherm zo onduidelijk dat het voor mij niet werkbaar is om buiten de laptop te gebruiken als de zon ook maar een beetje schijnt.

Het scherm komt flets over. Als ik dit vergelijk met mijn werk laptop zijn de kleuren wat grauwer en minder fel. Als je de laptop op schoot heb of deze voor je staat op een bureau of tafel dan is de inkijk hoek prima. Op het moment dat iemand vanaf de zijkant mee kijkt op het scherm is dit prima te doen en blijven de kleuren oké. Als je een film zit te kijken op de laptop merk je dat de kleuren wat minder fel en uitbundig zijn. Het scherm doet zijn werk, maar het is qua kleur beleving geen feest om naar te kijken.
- Toetsenbord
Zoals ik al bij de eerste indruk aangaf zit het toetsenbord links gecentreerd. Dit maakt dat als je van een andere laptop komt, of van een normaal toetsenbord, je continu verkeerde knoppen indrukt als je blind typt. Dit zorgt wel voor ruimte aan de rechterkant zodat er een numpad zit.
In de praktijk merkte ik dat ik wende aan het toetsenbord maar alleen kon ik mijn linkerhand niet goed kwijt om deze op het toetsenbord te laten rusten. Deze zit half op het toetsenbord en half in de lucht. Omdat deze op de rand zit gaat deze naar verloop van tijd irriteren bij het schrijven van langere stukken. Wat vooral dan op valt is het meeveren van het toetsenbord. Deze voelt goedkoop aan. Het lijkt dat dit ook te maken heeft met de stevigheid van de behuizing. Je ziet dat deze indeukt tijdens het indrukken van de toetsenbord. Het toetsenbord maakt daardoor ook een harder geluid omdat alles mee lijkt te veren. Letterlijk een ramplank.

- Muis
Over de muis kan ik kort zijn. De trackpad doet zijn werk, maar voelt glad aan. Hierdoor is er minder grip. Het is niet zo glad dat je uitglijd (met je vingers) maar als ik het vergelijk met mijn werklaptop dan merk je dat er minder grip is. Tijdens simpel gebruik heeft het mij geen irritaties opgeleverd, in principe is het ook geen laptop waar je priegel photoshop werkjes mee gaat doen. Mocht je dit toch willen doen kan je altijd een andere muis aansluiten.
- Snelheid
Het meest verbaasd was ik over de snelheid van de laptop, vooral gezien de prijs. Dit komt waarschijnlijk door de SSD die in de laptop zit. Hij voelt vlot aan. Het opstarten is snel gebeurd, het zal niet langer dan enkele seconden zijn tot je in staat bent aan de slag te gaan. De manier waarop ik deze laptop heb gebruikt sluit daarom ook prima aan bij de snelheid. Ik heb ook nog geprobeerd een spel erop te spelen. Call of Duty: WWII was teveel gevraagd en dit was niet fatsoenlijk te spelen. Maar een spel als Fall Guys draait soepel op de laptop.
Met het werken in Chrome met meerdere tabbladen open merkte ik weinig verschil in snelheid. Alles laadde soepel in. Een praktijk voorbeeld was een zoektocht voor een weekend weg waarbij ik op een gegeven moment rond de 25 tabbladen open had staan. Dit werkte nog prima.
- Benchmarks
Hoewel de laptop geen snelheid monster is heb ik nog wel 2 benchmarks gedraaid.

Geekbench:

Passmark:
- Accu
Omdat ik geen goede middelen voor hadden had om de accu theoretisch te testen heb ik dit vooral op gevoel gedaan. Op een luie zaterdag heb ik meerdere uren achter elkaar achter de laptop gezeten, serie gekeken en nog wat andere streams. Tijdens het multimedia gebruik zag ik de accu een stuk sneller leeg gaan. Voor een dag mee naar school zou deze laptop met simpel office gebruik het waarschijnlijk wel redden. Ga je de laptop iets meer belasten dan keldert het natuurlijk snel.
- Webcam, microfoon en audio
Voor video overleggen voldoen de webcam, microfoon en audio. Mensen verstonden mij maar ik had het idee dat men wat meer moeite moesten doen om mij te horen. Bij navraag was dit ook het geval, maar ze stoorde zich er niet aan. Het geluid uit de speakers was wat schel, ook tijdens series. Maar binnen wat ik acceptabel vind. Voor de webcam was het dat het niet de beste beelden gaf, maar prima om mij zichtbaar te maken voor andere.
- Aansluitingen
Aan de zijkant van de laptop zitten de volgende aansluitingen. Links zitten 2 usb-a poorten en het oplaadpunt. Aan de rechterkant zit de HDMI aansluiting, usb-c poort, sd-kaart lezer en een 3.5mm port. Voor een laptop is dit voldoende. Ik vond om oordopjes aan te sluiten de 3.5mm port onhandig gepositioneerd. Persoonlijk heb ik alles zoveel mogelijk naar de achterkant/bovenkant.
- Mobiliteit
De HP is zeker geen zware laptop. Als ik hem vergelijk met andere 15'" laptops is het één van de lichtste die ik heb gehad. Tegelijk vond dit dus, zoals eerder aangegeven, fragiel aan. Qua gewicht en formaat gaat hij makkelijk mee in een rugzak. Alleen ik vraag mij zelf af hoe lang deze mee zou gaan vanwege de bouwkwaliteit.
- Geluid en warmte
Voor mij is een laptop een apparaat waarmee ik op de bank kan hangen. Ik vind het naast theoretische temperaturen die de laptop haalt belangrijker om te weten hoe de laptop op mijn schoot aanvoelt als je hem wat langer gebruikt. Bij normaal gebruik kon ik hier prima enkele uren mee op schoot zitten. Ga ik hem meer belasten wordt deze wat warmer aan de onderkant maar niet dusdanig dat ik hem van mijn schoot moest zetten. Het geluid is bij normaal gebruik (browsen, films kijken of office) bijna onhoorbaar. Alleen als je deze wat intensiever gebruikt gaan de fans aan. Deze zijn dan goed hoorbaar, maar vaak staat het geluid dan van de speakers of oordoppen ook wat harder.

Prijs:

Tijdens het reviewen is de laptop een tijd €399-, geweest. Op het moment van schrijven is deze weer terug op zijn oude prijs van €499-,

Conclusie:

Ben je op zoek naar simpele instap laptop voor op schoot, kijk je er af en toe een film op of moet je sporadisch een stukje typen. Dan lijkt mij dit een prima laptop. Zelf kon ik prima door de bouwkwaliteit heen kijken, dit zorgde juist ook voor het lage gewicht. Ook het links gecentreerde toetsenbord kon ik aan wennen. Maar waar ik tijdens het reviewen niet aan kon wennen was het meeveren van het toetsenbord en de geluiden die hier bij kwamen. Tijdens het typen van een langer verslag heb ik een externe toetsenbord aangesloten op de laptop.
Het scherm, de aansluitingen en de overige punten blonken niet uit maar waren net aan voldoende. Juist met de prijs van de laptop in je achterhoofd. Het is geen high end laptop en daarom snap ik dat HP vanwege de prijs concessies heeft moeten doen. Zelf zou ik niet voor deze laptop kiezen, maar als je niet veel gebruik maakt van het toetsenbord is een laptop waar je mee uit de voeten kan. Een kleine nuance bij de prijs beoordeling: Qua prijs/kwaliteit zou ik de laptop met slecht beoordelen als deze €499-, zou kosten. Voor €399-, is de prijs/kwaliteit voldoende.

Heb jij ook een HP 15s-fq2711nd?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.