Specificaties Quadro FX 580, 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Nvidia Quadro FX 580 Review

wnoise1992 11 oktober 2010, 2.871 views

Nvidia Quadro FX 580

Pluspunten

• Stil
  • Koel
  • Werkt prima in combinatie met high end spellen

Minpunten

• Niet voor de echte gamer

Drivers en compatibiliteit Score: 5
■Standaart hp kast.
■Core 2 duo 2.67 ghz
■6GB DDR 800MHZ patriot
Onder besturingssysteem:
■Windows 7 x64
Ervaring met één exemplaar, sinds 11 oktober 2010

Waarom deze kaart?
Ik zoch eigelijk naar een echte goede gamers kaart, maar dankzij vakantie`s enzo schoot het geld erin te kort. Uiteindelijk kwam een buurman met deze kaart aanzetten. nog gloednieuw, nog nooit gebruikt. Uiteraard ga je hem dan gebruiken, en tot me verbazing doet deze het zeer goed.

Prestaties
Ben ik zeer tevreden mee.
FX580 512 mb tot en met 3.gig aan shared geheugen.
Deze kaart trekt zowel Maffia 2 als dirt 2 op vol vermogen.

Warmte
Deze kaart wordt totaal niet warm, komt in een normale kamer net aan de 30 graden op vol vermogen, kaart blijft dus redelijk koel.

Energieverbruik
er staat op internet rond de 40watt. zelf heb ik er niet naar kunnen kijken. vindt ook niet echt de moeite waard.

Geluid
Er zit 1 fan op, maakt amper geluid, stoor mezelf er niet aan dus het valt reuze mee.

Voor deze prijs van 200 euro valt er uiteraard een betere kaart te halen, maar dan moet ik wel zeggen dat deze kaart ook wordt gebruikt voor autocad, wat op de meeste kaarten toch niet echt het doel is.
Gamers kunnen beter, en voor autocad gebruikers waaronder ikzelf, moet ik zeggen dat deze prima werkt.

Afbeeldingen komen later. mits ik een goede camera kan vinden.
Kritiek is altijd welkom, is me eerste revieuw.

Heb jij ook een Nvidia Quadro FX 580?

Als benchmark zou ik Specviewperf 11 64bit gebruiken, dat is de benchmark voor dit soort kaarten.

Nvidia heeft die benchmark ook gebruikt om de prestaties van haar nieuwe Quadro kaarten te testen, zoals je kan zien in de product comparison tabel van oktober 2010 van de Quadro kaarten.

Specviewperf 11 test de DCC en CAD prestaties op basis van een aantal benchmarks met de volgende programma's:

Lightwave 9.6
EnSight 8.2
Pro/ENGINEER Wildfire 5.0
Siemens Teamcenter Visualization Mockup Viewset
CATIA V5 R19
Maya 2009
Solidworks 2009 SP2
Siemens NX 7

Je zou eventueel ook nog wel een 3DMark Vantage score kunnen posten, maar voor dit soort kaarten is dat eigenlijk totaal niet relevant.

Overigens raad ik iedereen af om deze kaart te kopen, of eigenlijk alle oude Nvidia Quadro FX kaarten (X800 en X80 series). Ze zijn namelijk zwaar overpriced als je kijkt naar de prestaties. Verder ondersteunen ze geen OpenGL 4 en ook geen DirectX 11.

Ik zou of naar de nieuwe Quadro kaarten kijken of naar de ATI FirePro vX800 kaarten die in april zijn uitgebracht.

De Quadro 600 is niet veel langzamer dan de Quadro FX 1800 en de Quadro 2000 is sneller dan de Quadro FX 3800 en in sommige gevallen zelfs sneller dan de FX 5800.

Ik zou dus in het budget segment voor de Nvidia Quadro 600 of de Ati FirePro v4800 gaan, en in het midden segment zou ik voor de Nvidia Quadro 2000 of de Ati FirePro v5800 gaan. In het hoge midden segment / lage high-end segment Nvidia Quadro 4000 of ATI FirePro v7800.

Het is met de nieuwe Quadro kaarten alleen nog even wachten op prijzen in Nederland. De 4000 staat bij Newegg voor $780 en bij Amazon.com voor $765, ondanks de hoge euro t.o.v. de dollar zou ik de 4000 niet onder de €700 in Nederland verwachten (ook vanwege het hoge BTW tarief in Nederland). Hardware.info beweerde dat de Quadro 2000 ongeveer €450 gaat kosten in Nederland en de Quadro 600 rond de €150. De 2000 heeft dan dus een betere prijs/prestatie verhouding dan de 4000 en de 600 weer beter dan de 2000. Pas als de 2000 meer dan €550 gaat kosten heeft de 4000 een betere prijs/prestatie verhouding (als die inderdaad ongeveer €700 gaat kosten in Nederland), want de 4000 is zo'n 25~30% sneller dan de 2000.

Verder moet je je altijd afvragen hoeveel rekenkracht je nodig hebt met dit soort kaarten. Veel CAD programma's gebruiken de videokaart (als dat een prof kaart is voor CAD/DCC) alleen maar voor het renderen van de viewport (wat je op het scherm ziet). Al het andere renderwerk wordt vaak door de CPU gaan.

Het hangt heel erg af van de programma's die je gebruikt, de functies die je gebruikt en de complexiteit van je modellen (features per part en parts per assembly, of vergelijkbaar). In veel gevallen zal je aan de 600 of de 2000 wel genoeg hebben, of de firepro 4800 of 5800.

Ik zou dus voordat je zo'n dure kaart koopt eerst kijken welke functies van de programma's die je gebruikt de videokaart gebruiken.

Er is natuurlijk nog meer in de wereld dan alleen CAD en DCC, je kan deze kaarten natuurlijk ook voor GPGPU toepassingen gebruiken, alleen is het daarvoor lang niet altijd noodzakelijk om een professionele kaart te kopen. Veel programma's op dat vlak kunnen ook prima met een gamekaart af, die een stuk betere performance per euro geeft
Wat benchmarks zouden leuk zijn, ben wel benieuwd hoe deze zich in games houdt ten opzichte van de 'standaard' kaarten.

Natuurlijk kan ik dan opzoek gaan naar benchmarks op andere sites, maar een belangrijk punt van een review van een videokaart is toch wel hoe hij nou eigenlijk presteert.
Nog niet slecht gedaan. Wel grappig om te horen dat je flink kunt gamen met een CAD kaart. Wat voor settings hebben we dan over ? Resolutie, Settings, Physx ? dat in een benchmarkje verwerken zou leuk zijn. Verder moet ik zeggen dat ik zo niets mis.
ik zal vanaaf de benchmarks doen en alle optie's weergeven die dan wort gebruikt in maffia 2 bijv;)
ik heb een vraagje:
je zegt dat je onder andere dirt 2 op vol vermogen speelt, bedoel je hiermee dat de videokaart de hele tijd op vol vermogen staat te pompen?

of bedoel je dat je hem op hoogste kwaliteit draait?

Want het lijkt me vrij sterk dat je met een core2duo @ 2,67gHz en een quadro FX580 dirt 2 op hoogste kwaliteit draait... wil je boven de 10 fps uitkomen....
waar blijven de benches