Alienware AW3423DW Zwart

€ 1.242,67
Specificaties 34,18" • 3440x1440 • 175Hz • 0,1ms - Bekijk alle specificaties

Alienware AW3423DW Zwart Review

Luuk1983 2 augustus 2022, laatste update op 2 augustus 2022, 1.076 views Product gekocht

Alienware AW3423DW Zwart

Geweldige monitor voor gaming, maar niet voor iedereen.

Pluspunten

• Contrast
  • Goed verstelbaar
  • 3 jaar garantie tegen inbranden

Minpunten

• Actieve ventilator
  • Pixel layout (color fringing)

OLED or not to OLED

Ik ben al langer op zoek naar een goede widescreen om op te gamen, maar ook om op thuis te kunnen werken. Ik heb een 27" Samsung 1440p monitor en hoewel het zeker geen verkeerde monitor is, heeft deze veel clouding en kan deze monitor HDR nooit goed weergeven.. En sinds ik een XBox Series X op een LG OLED TV heb, valt pas echt op wat je op een matige LCD mist aan contrast en HDR-beleving. LCD's die HDR goed kunnen weergeven zijn voornamelijk LCD's met mini-backlight. Geen verkeerde technologie, maar hartstikke duur en het voelt alsnog alsof het een behoorlijk compromis is voor dat geld.

Mijn verbazing was dan ook groot toen Alienware hun nieuwe QD-OLED monitor aankondigde voor 1300 euro. Een hoop geld, maar aanzienlijk goedkoper dan ik verwacht had. En met een kortingscode - waarvan ik mij niet kan voorstellen dat het de bedoeling was dat deze code op de monitor zou werken - werkt het 1000 euro. Dat was de moeite waard! Ik twijfelde nog vanwege de lange levertijd (maart besteld, in juli geleverd), maar met die kortingscode ben ik over de streep getrokken.

Er zijn genoeg professionele reviews die de monitor binnenste buiten hebben gekeerd met officiële testtools, dus dat ga ik niet doen. Wat ik wel ga doen is de beleving van mij als 'gewone' gebruiker aan jullie vertellen en dan met name hoe ik de plus- en minpunten van deze monitor ervaar.
Vormgeving
De Alienware AW3423DW is overduidelijk een gaming-monitor. De achterkant van de monitor heeft een beetje een area 51-achtige vibe. De leds op de achterkant zijn in te stellen in verschillende kleuren. Ik zie de achterkant van de monitor eigenlijk nooit, dus het kan mij persoonlijk vrij weinig schelen hoe de achterkant eruit ziet. Maar als je meer van een zakelijke ingetogen monitor houdt, dan is de Alienware niet voor jou qua uiterlijk. Het voordeel is dat de voorkant juist vrij sober is met zware randen rond het scherm. De voet heeft dezelfde grijze kleur als de achterkant van het scherm, maar is niet zo uitgesproken. Al met al is de Alienware dus redelijk uitgesproken qua design, maar als je de achterkant niet ziet heb je er geen last van.

De kabels kan je netjes door de voet van het scherm leiden en alle aansluitingen worden met een plastic kap afgedekt. Dit ziet er opgeruimd uit. In het midden van de voet is er wat ruimte onder de voet aanwezig zodat je kabels van bijvoorbeeld een toetsenbord onder de monitor door kan laten gaan. De monitor is in hoogte verstelbaar, kan een stuk van links naar rechts draaien en je kan de monitor 90 graden op z'n zij draaien. Genoeg instelmogelijkheden wat mij betreft!
Nadelen
Ik denk dat het goed is om nu eerste de zwakke(re) punten van de monitor te bespreken en hoe ik deze punten ervaar. Ik vermoed dat dat één van de dingen is die je graag wilt weten als je een gebruikersreviews zoals deze leest en interesse hebt in de monitor.

Laat ik beginnen met de color fringing. De pixels van de AW3423DW hebben een afwijkende pixelindeling waardoor teksten minder scherp worden weergegeven en er een groene en paarse waas aan de bovenkant en onderkant op plekken van hoog contrast (zoals zwarte letter op een witte achtergrond) wordt weergegeven. Ikzelf ervaar het niet als storend. Op een normale kijkafstand zie ik de color fringing niet. Wat ik echt wel zie, is dat tekst niet zo scherp is als dat het kan zijn. Ben je overwegend met office-taken bezig en speel je af en toe een spel, dan heb je echt betere monitors voor die taak. En het ligt ook aan je referentie. Als je van een hoge DPI monitor komt. dan ga je de Alienware tegenvallen. De resolutie van de Alienware is ook niet super hoog natuurlijk. Dus, ik vind het niet storend, maar ik zie echt wel dat het beter kan.

Daarna de actieve fan. Ook dat ervaar ik niet als storend, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat iemand dat wel vindt. Als het wat warmer is, dan hoor je de ventilator. Ik durf niet te zeggen hoe lang de ventilator door blijft gaan als de monitor uit is (want dan ben ik niet meer in de buurt van de computer), maar bij gebruik hoor ik 'm wel. Er is geen manier om dat mooier te brengen. Heb je een super stille computer of slaap je naast je computer dan kan dit absoluut een dealbreaker zijn. Voor mij persoonlijk klinkt het hetzelfde alsof ik de fan van de PC op de achtergrond hoor. Het is dat ik er soms ineens aan denk van: oh ja, dat is de fan van de monitor en niet van de PC, dus het is voor mij geen indringend geluid. En zodra ik ga gamen is de PC aanzienlijk luidruchtiger (en heb ik een headset op).

In het begin krijg je een melding in beeld dat het tijd is voor een pixel refresh. Dit gebeurt zomaar ineens, ongeacht wat je aan het doen bent. Deze mededeling moet je de eerste keer bevestigen, maar je kan ervoor kiezen de melding daarna nooit meer weer te geven (waarbij de pixel refresh vanaf dat moment automatisch gaat). Het is een reminder dat je de monitor aan de stroom moet houden zodat de pixel refresh gedaan kan worden als je de monitor niet gebruikt. Ik was even bang dat ik vaker gestoord zou worden met dit soort meldingen, maar dat valt dus mee.

De coating van het scherm wordt vaak ook als slecht ervaren. De coating zou spiegelen en met invallend licht wordt zwart snel grijs. Ik heb dit zelf niet ervaren, maar dat kan ook doordat de monitor met de achterkant naar een raam staat en ik vaak in een relatief donkere ruimte op de computer zit. Ik heb hier verder dan ook geen mening over.

De pixel shift zie ik in Windows af en toe wel. Je ziet in feite je hele scherm af en toe een pixel verspringen. Misschien vind ik dat nog wel irritanter dan alle andere 'nadelen' bij elkaar. Maar nog steeds geen dealbreaker. Ik games valt het mij niet op.

Ik kan dus prima leven met de nadelen die deze monitor, maar dit zal niet voor iedereen gelden.
Beeldkwaliteit
Tja hier gaat het natuurlijk om! Ik ben ZO blij dat ik van een LCD backlight af ben. Zwart is zwart. Geen banding, clouding of IPS glow. Alleen al dat is mij heel veel waard. Het contrast is natuurlijk fantastisch, dat zal niemand verbazen. Ik heb nog niet heel veel met HDR gedaan, maar tot nu toe heb ik nog niet echt iets van: wow, blij dat de monitor 1000 nits kan halen. Ik weet niet of je daar de monitor nou voor zou moeten kopen. Maar uiteraard gelden alle voordelen van OLED en dat maakt het beeld sowieso erg mooi. En als je zoals ik van een niet-breedbeeld monitor komt, dan is de extra breedte sowieso al van toegevoegde waarde.
Ik sluit mij aan bij heel veel reviews die al eerder geschreven zijn: de Alienware AW3423DW is vooral een monitor voor media consumption en gaming en is daar heel erg goed in. Dankzij het contrast van OLED ziet het er allemaal schitterend uit en dankzij het super snelle OLED paneel heb je geen ghosting.

Maar voor niet-gaming is de Alienware AW3423DW een compromis met een aantal minpunten. In welke mate je 'last' hebt van deze minpunten hangt van de persoon af. Als je voornamelijk office-werk doet en gaming secundair is, dan is dit wat mij betreft niet de monitor voor jou. Maar zodra gaming een groter onderdeel is van wat je de monitor doet, kan het interessant zijn. Qua gaming is er wat mij betreft niks wat in de buurt komt qua beeldkwaliteit voor deze prijs.

Het kan ook de moeite zijn om nog te wachten op andere QD-OLED-schermen. Qua scherpte en fringing zullen deze monitors niet anders zijn, aangezien ze hetzelfde paneel gebruiken, maar mogelijk krijgen deze modellen geen actiieve fan.

Kortom, de Alienware is een geweldige gaming monitor, maar heeft absoluut een aantal nadelen.

Heb jij ook een Alienware AW3423DW Zwart?

Vraag & Aanbod

Thnx voor de review! En mazzelaar! :D
Welke kortingscode heb je gebruikt?
Dat weet ik niet meer, maar die code werkt helaas niet meer, dus je hebt er niks aan als ik m voor je zou opzoeken.
Ahh dat is jammer. Bedankt voor de snelle reactie :)

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.