Specificaties Socket AM3 met AMD 870 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI 870A-G54 Review

vleesjus 21 januari 2011, laatste update op 21 januari 2011, 3.125 views

MSI 870A-G54

Pluspunten

• compleet
  • niet erg duur

Minpunten

• nodige koeling ontbreekt waardoor onderdelen smelten?

Layout Score: 3
Ik heb het moederbord in augustus aangeschaft. Ik was namelijk opzoek naar een betrouwbaar en compleet moederbord. MSI leek mij aardig betrouwbaar en heeft over het algemeen een goede reputatie. Ik kwam al snel bij de 870A G45 uit. Dit moederbord ondersteunde namelijk de processor die ik op het oog had, de Phenom X6 1055T. Grote pluspunten dat dit moederbord heeft zijn de USB 3.0 en de SATA 3.0 die beide aanwezig zijn. Hierdoor is het moederbord behoorlijk future proof. Verder heeft het alles wat je zou kunnen verwachten van een moederbord. Vier usb 2.0 poorten twee usb 3.0, zes SATA poorten. Verder prima dus.

Vervolgens is het moederbord gekocht en ingebouwd. Het systeem liep verder prima stabiel in de volgende configuratie:

MSI 870A-G45
AMD Phenom II X6 1055T 125W
4GB(2x2) OCZ gold
Corsair HX650
2-5 hardeschijven waarvan 2 in raid 0

Naast games, films, muziek en internet gebruik ik het systeem ook om BOINC te draaien. Het totaal van zes cores tikt natuurlijk erg leuk aan. Helaas bleek na nog geen half jaar dat dit moederbord niet erg geschikt is voor 100% belasting van de processor. Met een geur van verbrande elektronica stopte het moederbord ermee. Er blijkt een weerstand te zijn gesmolten. Hierdoor heb ik de algemene beoordeling en de betrouwbaarheid naar slecht laten zakken. Het kan zijn dat ik een maandag morgen exemplaar heb, maar hoe dan ook mag zoiets naar mijn mening niet gebeuren. In mijn zoektocht op internet kwam ik dan ook meer exemplaren tegen die in rook opgingen of erger. Geen aanrader dus in combinatie met een 125 watt processor. Met een mindere zal het vast wel prima lopen.

Heb jij ook een MSI 870A-G54?

Goede waarschuwing hier, lees trouwens wel meer dat bij MSI in hun budget range, problemen zijn mbt de levensduur. Dus hier zeker niet OC'en.
Zijn deze bios voltage`s nou unlocked of niet?
Voltage is gewoon vrij in te stellen ja, voor zowel processor, northbridge en geheugen.
Misschien hadden ze ze beter kunnen locken...

Wacht, hij brandt al door op stock...terwijl er toch bij de specs staat dat deze geschikt is voor Phenom II. Waar volgens mij ook de Thubans onder vallen...

Wel military class voor ultimate stability. Maar even een koelblokje van zeg inkoop 1 euro erop ho maar.

[Reactie gewijzigd door coffeejunkee op 21 januari 2011 12:36]

heb het moederbord ook en draai nu al 3 maanden mijn phenom II 945 op 3,8Ghz icm. met een Scythe mugen 2
Vind het een beetje jammer, had voorheen altijd veel vertrouwen in MSI, ik heb het mobo ook maar begin een beetje bang te worden dat hij ook door zal branden, maar is de kans daarop groot denken jullie?

[Reactie gewijzigd door Berreber op 6 juli 2011 16:24]

het ligt er een beetje aan wat voor processor je gebruikt

maar ik ben van plan een 1090 of een 1100 te gebruiken, maar het blijkt dus geen aanrader?
Ik heb 'm ook, gebruik 'm sinds september met een 1055T en een mugen2.
Dit is ook m'n 2e exemplaar, de eerste heb ik na een testje met prime (met lichte OC) RMA moeten sturen, omdat er ook iets doorgebrand was. Dacht dat het iets was bij de NB. Zie ook hier. Ben er mee langs de winkel gegaan en had binnen 10 min weer een nieuwe. Sindsdien geen OC meer lopen en dus ook geen prime meer gedraaid oid, maar belast de 1055T regelmatig op 100% i.v.m. visualisaties. Ik hoop maar dat het bord het gaat houden, ben namelijk nog niet toe aan vervanging. Tot op heden doet deze het goed!
Heb dit bord ook. Heb het inmiddels 1,5 jaar in combinatie met een 1055t.
Op stock en met een lichte OC heb ik erg vaal last van blue screens. Ik heb nu de turbo core uitgezet, zodat ie continu op 2,8 blijft, en nu draait ie in principe prima. Ook prime95 draait ie gewoon goed.

Maar inderdaad, dit bord is niet aan te raden in combinatie met een 125watt processor :(
Ik gebruik dit moederbord met een AMD Phenom II X6 1100T.
Scythe Mugen 2 erop gezet, geen problemen mee gehad.
Ik heb deze mobo ook icm FX8120 @ 4.3Ghz en totaal geen problemen.
Mobo is mooi stabiel. Enige wat ik mis in een usb3.0 aansluiting op de mobo zelf, heb alles in een Corsair Carbide 300r zitten, en kan nu helaas niet de USB 3.0 poorten gebruiken die voorop zitten.
ik ga er een AMD Phenom II x4 965 op gebruiken met een sapphire HD 5850 TOXIC+deepcool v6000
ik neem voor de zekerheid een 650-700W voeding... zou dit problemen opleveren met dit moederbord denk je?
Bij mij ging het waarschijnlijk mis door gebruik van Boinc(100% cpu gebruik voor meerdere uren) Van de week nog een ander budget bordje(760G) besteld van MSI, hier stond echter een waarschuwing bij dat het bord niet geschikt was voor hoge load