Specificaties 500GB - Bekijk alle specificaties

Dune HD BD Prime 3.0 500GB Review

Maurizi-yo 10 oktober 2010, laatste update op 11 oktober 2010, 2.400 views

Dune HD BD Prime 3.0 500GB

Pluspunten

• automatische aanpassing van de resolutie
  • zeer eenvoudig te installeren
  • zeer gebruikersvriendelijke user interface
  • kan automatisch overweg met uiteenlopende video-containers

Minpunten

• brakke handleiding
  • relatief lange koude start (diesel??)
  • de DVD-lade opent soms niet. De Dune moet dan opnieuw worden gestart.
  • WiFi: alleen de D-Link DWA-140 lijkt goede resultaten te geven. Vreemd...

Geluidskwaliteit Score: 3
De afgelopen 7 jaar was ik een trouwe fan van mijn KISS DP-558. Dat apparaat had alles dit ik nodig vond om als meer dan volwaardige vervanger voor mijn videorecorder in mijn woonkamer te worden opgesteld: coax, stereo audio (analoog), hard disk, DVD-speler, EPG en "on top of all" een ethernet kaart. Omdat ik thuis alles draadloos aan elkaar wilde knopen kocht ik indertijd een Linksys WET54G ethernet bridge erbij, die ik op de KISS aansloot. Mijn downloads kon ik zo met het grootste gemak via FTP naar mijn KISS overpompen. De KISS heeft mij en mijn familie zo ontelbare uren kijkgenot gebracht. Maar het apparaat begon de laatste tijd steeds meer kuren te vertonen. Dus moest ik op zoek naar een meer dan volwaardige vervanger.

In eerste instantie leek de Popcorn Hour C-200 mijn persoonlijke consumentenstrijd te winnen, totdat bleek dat er problemen waren met de licentie van de Blu Ray speler(s). Die kan er zo maar mee stoppen. Syabas, de producent van de Popcorn betaalt geen licentiekosten. Het apparaat wordt dan ook geshipped als mediaplayer en niet als DVD-player. En dat verklaart voor een deel het prijsverschil met de HDI Dune Prime 3.0 500Gb. Dus viel mijn oog op deze Dune.

Ik heb de Dune sinds 2 dagen in huis en ik moet zeggen: het kind kan de was doen. Ondanks de handleiding die compleet bagger is. De quick installation guide, zoals hij wordt genoemd, is zo quick dat er eigenlijk niets in staat. Dan maar aansluiten en kijken wat er gebeurt.

En dat blijkt een ware eye-opener: het is kinderlijk eenvoudig en het apparaat werkt eigenlijk meteen. Een aantal meesterlijk eenvoudige instellingen zorgen ervoor dat bijvoorbeeld de resolutie meteen wordt aangepast, voor zover je TV dat toe laat. Ik heb een Samsung LED TV, die behoorlijke resoluties kan bereiken (max 1920 x 1080 = Full HD). En dat past de Dune gewoon aan.

Dit effect merk je het beste als je verschillende soorten video containers gebruikt zoals DivX, DVD, WMV. De Dune pakt de maximale resolutie van het bronbestand. En daar kwam tegelijkertijd ook mijn zoveelste prettige verrassing: dit ding "vreet" alles: MKV, ISO, DVD-copies, DivX etc. Met name de kopieŽn van DVD's hebben me verrast. De bestanden die ik per DVD kopie in een aparte map op de harde schijf heb gezet herkent de Dune alsof het een schijfje is. Als je de map aanklikt waarin zo'n kopie (dus losse VIDEO-TS bestanden) staat, vraagt 'hij' netjes om deze al dan niet af te spelen. En dan start ie gewoon alsof je een DVD hebt geplaatst. Werelds!

Om die verschillende videobestanden te kunnen uitproberen kun je 2 dingen doen: je hangt een NAS of USB-hard disk aan de Dune (3 USB-poorten!!!) of je FTP't het spul er naar toe. Ik heb alleen de laatste optie tot nu toe draadloos uitgeprobeerd. Ik kocht daarvoor een USB WiFi antenne. Vreemdgenoeg blijkt de Dune alleen met de D-Link DWA-140 (fatsoenlijk) draadloos uit de voeten te kunnen, zo heb ik me laten vertellen. Ik heb nog geen tijd gehad een ander WiFi USB-adapter te proberen.

Nadat ik de D-Link up & running had, kwam even een einde aan mijn euforie. Ik kon niet de juiste beveiligingsmodus op de Dune vinden, zodat de deze door mijn Router (Fritz Fon Lan 7170 Annex A) zou worden opgepikt. Uiteindelijk bleek, in mijn geval, de WPA EAS de juiste instelling te zijn. Van deze beveiligingsmodus had ik echter nog nooit eerder gehoord. Maar dat kan best: ik ben geen techneut.

Een andere tegenvaller, zij het een lichte, is de uploadsnelheid. Die is niet hoger dat zo'n 4-5 Mb/sec. Da's jammer. Maar er valt mee te leven.
Verder blijkt dat de Dune een relatief lange 'koude start' kent. Het duurt ongeveer 2 minuten voordat deze gebruiksklaar is. Een 'warme start' na standby is behoorlijk sneller. Ik schat ongeveer 15-20 seconden.
Wat mij ook opviel in de twee dagen dat ik 'm nu heb, is dat de Dune een enkele keer weigert om zijn DVD-lade te openen. Dan laat hij ook op het scherm zien dat er geen optical disc in de lade zit, terwijl dit wel het geval is. Uitzetten en weer aanzetten is dan de enige mogelijkheid.
En dan het laatste mindere punt: de audio. Het is aan te bevelen de Dune op een stereo-set aan te sluiten en het volume langs die weg te regelen. Doe je dit op de Dune zelf, dan overmoduleert die snel.

Voor de rest moet ik stellen dat de user interface zeer gebruikersvriendelijk is. Zelfs mijn vrouw lijkt enthousiast te raken van het ding. Duidelijke iconen met beschrijving en weinig klikwerk. Kan niet gemakkelijker!

Ik moest wel even slikken van de prijs. Aan de andere kant lijkt het er op dat je daarvoor behoorlijk veel waar krijgt!

Maurizi-yo

Heb jij ook een Dune HD BD Prime 3.0 500GB?

Ok mensen. Het was al wat later op de avond en een klein tikvautje kan er dan wel eens doorheen schieten. Ik zal ze herstellen.

@ KH65: En ja, het is beschrijvend omdat ik geen techneut ben, maar wel een gebruiker. En daar zijn er nogal wat van die ook reviews lezen op tweakers, net zoals ikzelf deed, toen ik nog op zoek was.

Bedankt voor jullie kritische blikken!
;)

Maurizi-yo
Volgens mij is Full-HD resolutie 1920 x 1080 en niet 1900 x 1080...

Daarnaast is het een zeer beschrijvend review, zonder veel 'harde data'. Jammer...
In deze review wordt het woordje Full HD (ok 2 woorden) door Maurizi-yo niet genoemd, alleen de resolutie.

Full HD wordt overigens wel ondersteund.
Dune BD Prime 3.0 is the most comprehensive solution for Full HD (1080p) video playback based on Sigma Designs 8642 platform with a built-in Blu-ray drive and support for retail Blu-ray discs.
bron
Daar gaat het ook niet echt om :P. Het is toch veel logischer dat de resolutie van zijn tv 1920x1080 is. Voor zover ik weet zijn er niet eens tv's die een resolutie van 1900x1080 hebben, en het lijkt me ook vrij sterk dat de dune deze resolutie ondersteund. 8)7
Er staat "Die is niet hoger dat zo'n 4-5 Mbit/sec."

Ik hoop dat dit megabyte/seconde moet zijn ipv Mbit? Anders duurt het kopiŽren van 1 DVD ongeveer (4500/0,5)/60/60=2,5 uur. :?
Je hebt het over een slechte geluidskwaliteit. Wordt de kwaliteit slecht als je het geluid op 100% zet in de Dune HD, of is het geluid over de hele linie slecht? Ik ben zelf op zoek naar een goede speler die muziek- en videobestanden via dlna van mijn NAS kan afspelen, maar ik wil wel graag dat het een beetje klinkt...