Garmin Forerunner 955 Solar (Zwart)

€ 649,99
Specificaties Android, iOS compatibel en 53g - Bekijk alle specificaties

Garmin Forerunner 955 Solar (Zwart) Review

m0ridin 7 juli 2022, laatste update op 7 juli 2022, 2.020 views Product gekocht

Garmin Forerunner 955 Solar (Zwart)

In potentie een top sport-horloge maar laat softwarematig nog te veel steken vallen

Pluspunten

• GPS precisie
  • Accuduur
  • (Touch)scherm

Minpunten

• Software
  • Geen quickfit band meegeleverd
  • Levertijden

Ik ben zelf vooral hardloper en heb in die zin dus geen uitgebreid triathlon horloge nodig, alleen ben ik wel fan van allerlei statistieken en de kaarten waardoor ik toch bij de high end forerunners uit kom. Na lange tijd de Forerunner 945 te hebben gehad (en daarvoor de 935) kwam dan eindelijk een variant uit waar ik op zat te wachten,

Mijn grootste wensen waren namelijk:
  • Groter scherm/kleinere bezels
  • Touchscreen
  • Snellere soc
Ik was eigenlijk van plan de non-solar te kopen, maar die was nog niet verkrijgbaar op moment van aanschaf en eigenlijk vond ik de solar ring ook mooier. Het brak de bezel zodat het niet alsnog een grote zwarte rand was...

Levertijden lijken nog steeds een dingetje, ik was al gewaarschuwd voor release maar heb gelukkig een horloge kunnen kopen en hoewel ze nu her en der wel leverbaar lijken te zijn is het via garmin zelf bijvoorbeeld nog drama.

Eerste indruk

Tja, grotendeels hetzelfde als de 945 natuurlijk... Een iets groter display, een solar ring, maar verder niet al te veel verschillen. Prima ook want verder was ik tevreden met de 945. Bij opstarten en instellen voelde alles meteen vlot aan en kreeg ik een update naar software versie 10.10, top.

Het horloge wordt geleverd met een standaard bandje (helaas). De pinnen zijn nu pushpins ipv de eerdere met schroefjes, en dat vind ik prima en fijn. Gelukkig werken de quickfit banden van de vorige edities (22mm vd FR935, 945, Fenix 5, etc) er gewoon nog op dus die kan ik prima gebruiken. Ben echt enorm fan van quickfit, het maakt wisselen van een bandje een non-issue.

Over het algemeen gebruik ik leer voor dagelijks gebruik en siliconen voor sportief en zomer (als veel zweten). Hoewel ik nu een nylon bandje gebruik die fijn zit en er doorheen gelust wordt om vervolgens vast te zetten met klitteband.

De originele garmin bandjes zijn echt ACHTERLIJK duur en hoewel ik daar destijds met de 935 wel 2 van heb gekocht gebruik ik ondertussen ook veel third party bandjes.

Langere termijn indruk

Ik heb het horloge nu ruim een maand en hoewel grotendeels nog wel tevreden zijn er ook echt wel wat aanmerkingen. Ik weet van Garmin dat je als early adopter wat risico's loopt, maar dat is bij deze wel heel erg het geval want softwarematig is er nog (te) veel op aan te merken.
GPS
Naast de verschillende GPS modi bevat de forerunner nu ook de multiband optie. Ten koste van meer batterij verbruik is het signaal daarmee een stuk nauwkeuriger, wat vooral in moeilijkere omstandigheden (bos, bergen, hoge gebouwen) een groot verschil zou maken. En dat is te merken, met de multiband optie is de track enorm nauwkeurig en volgt het precies je paden.

De enkele trail die ik heb gedaan met wat meer bossen laat hetzelfde zien, maar veel uitdagender heb ik het nog niet kunnen maken. In deze stand verbruikt het horlige ~4.5 a 5% per uur. Voor algemeen gebruik is GPS only (~2%/u) of all gps (~2.5-3.5%/u) meer dan genoeg, allemaal afhankelijk van waar je prioriteiten liggen. Nauwkeurigere pace? Neem dan een betere stand. Meer batterij? GPS only is prima.

Ook de fix is tot nu toe enorm snel. Al met al niets te klagen hierover.
OHR
OHR is een lastig verhaal, het kan top werken voor de 1 maar slecht voor de ander en vooral met intervallen is het een uitdaging. Met de horloges voor de 945 werkte de OHR eigenlijk altijd wel prima voor me, vaak zelfs met intervallen maar sowieso wel met rustige lopen. De 945 zelf was raar, klikte niet met me... eigenlijk dus altijd een hartslagband gebruikt. Met de 955 lijkt het, met het juiste horlogebandje, in ieder geval voor duurlopen weer prima. Daarvoor, met een ander bandje, was het moeizamer en matiger maar dat kan ook een kwestie van de juiste manier van dragen zijn.

De 3 keer dat ik het heb getest icm met mijn hartslagband (Polar OH1+) kwam het op een uitzondering na heel goed overheen, zeg een 2 of 3 hartslagen verschil maximaal. Dat is voor mij helemaal acceptabel, want wat is de waarheid? De OHR reageert wel iets langzamer op veranderingen, dus voor korte intervallen is het wellicht wat minder geschikt... los van dat die sowieso wat lastiger kunnen zijn.

Doordat ik nu puur bezig ben met kilometers maken heb ik die intervallen helaas nog niet echt kunnen testen. Maar voor nu voorzichtig en gematigd postief,
(Touch)screen
Een van de redenen voor de upgrade, maar helaas is die nog wat teleurstellend. Het lijkt er een beetje op alsof de software nog niet helemaal af was.

Touch heeft nog wat issues, een swipe triggert ERG snel het menu wat bijvoorbeeld pannen/slepen op de kaart erg irritant is. Ook kun je (nog?) niet zoomen dmv een dubbeltap of iets dergelijks en zijn er wat andere zaken (nog?) niet goed geimplementeerd. Scrollen door grafieken op widgets bijvoorbeeld? Nope...

Zo goed als op de epix2 of fenix7 serie werkt het dus absoluut nog niet.

Wel heb ik goede hoop dat dit nog opgelost gaat worden, maar voor nu teleurstellend. Wel is het verder fijn werken, invoeren van tekst is een stuk eenvoudiger, interactie sowieso wat minder omslachtig dan met de knoppen op veel gebieden. Wel nog even wennen aangezien mijn eerste gevoel nog steeds het gebruik van de knoppen is, kwestie van tijd neem ik aan.

Het scherm zelf is wat groter en scherper dan zijn voorganger, niet zo indrukwekkend qua kleueren ed als een oled scherm maar dat is een bewuste keuze. Dit soort schermen zijn super leesbaar in de zon en gebruiken erg weinig energie, maar zijn niet zo kleurrijk ed als oled. Het is maar net waar je prioriteit ligt.

Solar
Ik was eignelijk van plan de non-solar te kopen, 100 euro voor alleen solar vond ik het niet waard. En dat vind ik eigenlijk nog steeds niet het geval. Het was een kwestie van verkrijgbaarheid en het feit dat de solar ring een beetje ging leven bij me, visueel. Het breekt de bezel een beetje en ach... dan ook nog wat extra batterijduur? Vooruit dan maar,.

Nou is het lastig inschatten hoe goed het ECHT werkt, maar heel toevallig zag ik gister opeens de batterij met 1% toenemen. Maar eerlijk is eerlijk, ook zonder zou je het prima moeten redden dus alleen voor de extreme gevallen is het ECHT een toevoeging. Voor mij geldt echter ook, hoe minder opladen hoe beter dus uiteindelijk zeker geen spijt van de keuze.
Batterij
Dikke prima, in horloge modus gebruikt hij max 0.2-0.3%/u (secondes altijd aan, hartslag getoond) en met activiteiten dus afhankelijk van ~2-2.5% tot 4.5-5%, Oftewel, 20-40 uur aan activiteiten!

Er is alleen een bug waarbij een connectiq veld (soort custom velden die je kan toevoegen) welke een ANT+ of Bluetooth verbinding opzetten een enorme drain veroorzaken NA de activiteit. Een simpele herstart lost dit op, dus een leefbare workaround maar hopelijk wordt dit toch snel opgelost.
Software
Oef, als koper op de eerste dag neem je bij Garmin altijd een risico en daar was ik me van bewust. Maar er zitten hier toch wel erg veel fouten en bugs in.
  • Gebrekkige implementatie touch (hiervoor al kort genoemd)
  • Onmogelijkheid een punt op de kaart te kiezen om naartoe te navigeren
  • Battery drain in specifieke gevallen (al kort genoemd)
  • Issue met hartslagzone per sport (niet instelbaar, alleen de default wordt genomen)
En dan nog wat andere issues waar verschillende users tegenaan lopen, al dan niet geverifieerd. Een hoop werk aan de winkel dus.

Nu schijnt er begonnen te zijn met de rollout van een nieuwe firmware (11.12) maar die is nog niet beschikbaar voor mij. Touch schijnt hiermee aangepakt te zijn, maar afwachten hoe het echt werkt.

*Edit* De eerste berichten zijn teleurstellend... Wat aanpassingen aan touch maar geen echte grote veranderingen. Zelf nog niet gekregen of kunnen testen dus zo gauw ik hem zelf heb zal ik een en ander echt testen.

Wat software betreft zijn er enkele dingen die ik nog even wil benoemen. Zijn allemaal geen enorme onmisbare zaken, maar ik vind ze leuk en wel wat toevoegen.
My Day
Elke ochtend krijg je een klein overzichtje, hoe was je slaap en je HRV. Hoe sta je ervoor voor die dag (training readiness) en wat wordt het weer. Uitschakelbaar uiteraard maar ik vind het wel leuk en nuttig...
Training Readiness

Training Readiness is een ander handig iets. Dit gebruikt allerlei metingen (slaap, hartslag, eerdere workout, etc) om aan te geven hoe je ervoor staat wat betreft een nieuwe training. Totaal niet klaar voor? Helemaal ready? En dan een overzicht van factoren die meespelen en hoe deze effect hebben op je score.

Al met al? Nog steeds tevreden maar wel met de kanttekening dat er ECHT nog wat moet gebeuren aan de software. Voor mij is het horloge nog steeds goed te gebruiken, maar dat kan afhankelijk van je usecase wel anders zijn. Ook mag je van een horloge van 550-650 euro toch wel verwachten dat dit over het algemeen goed zit. Maar dit is een van de meest buggy releases die ik tot nu toe heb meegemaakt (FR235, FR735XT, FR935, FR945 en nu de FR955).

Die prijs trouwens, het blijft een hoop geld maar tegelijk is de non-solar versie goedkoper dan de prijs waarvoor de 945 3 jaar geleden werd uitgebracht en even duur als de 935 2 jaar daarvoor! Dat is toch verfrissend in deze tijden waar alles elk jaar duurder wordt.

Of de solar versie 100 euro meer waard is? Eerlijk gezegd denk ik van niet, maar tegelijkertijd heb ik er geen spijt van en is het voor mij wel ok zo.

Mocht je de kaarten en touch niet nodig hebben is de 255 een interessant alternatief, deze heeft verder bijna alles wat de 955 ook heeft en is toch weer wat goedkoper. Maar de 955 is een tophorloge, in potentie dan want nu met de sw issues is het nog niet meer dan een goed horloge.

Als er nog specifieke vragen of opmerkingen zijn, laat maar weten en ik zal mijn best doen ze te beantwoorden!

Heb jij ook een Garmin Forerunner 955 Solar (Zwart)?

Vraag & Aanbod

Ik heb een vivoactive 4. Ik ben benieuwd of het goede upgrade is.

Naast het wandelen, sporten in de sportschool vind ik het belangrijk om data te kunnen volgen die deze volop aanbied.

Daarnaast is het een nieuwe smartwatch die langer ondersteund wordt lijkt me.
Krijg tot op heden nog firmware updates voor de vivoactive 4 maar hoe lang blijft dat duren.
Dank je wel voor jouw review. :) Inhoudelijke vraag: In hoeverre worden andere sporten meegewogen/genomen bij de verschillende voorspellende waardes? Ik heb nu een coros pace 2 en die gebruikt enkel het rennen en fietsen om te voorspellen. Ik doe echter ook veel cardio en kracht in de fitness en een vechtsport met hartslagmeter en vind dit dus een groot gemis. Zeker omdat ik 1x per week ren en 5x per week iets anders doe.
Oef, dat durf ik niet echt te zeggen... maar volgens mij is het vooral hardlopen/fietsen gebaseerd (en rusthartslag, slaap, etc).

Kan me voorstellen dat OHR voor die andere sporten, zoals kracht/vechtsport, niet betrouwbaar is en daarmee de rest van de info die daaruit afgeleid wordt ook niet. Er is vast meer over te vinden als je naar 'firstbeat' zoekt.
Dank voor de info en de tip. Ik ga mij er eens verder in verdiepen. Tot nu toe ben ik best tevreden met de Coros Pace 2, maar die Garmin lonkt toch wel een beetje hoor. :) Met name de FR955, de Fenix 7 of eventueel de FR255.
Als kaarten en/of touch belangrijk zijn kom je op de fenix7/fr955 uit, anders is de 255 echt een meer dan prima horloge (heeft zo'n beetje alles behalve bovenstaande, ok en opslag/accuduur evt)

Tussen de fenix7 en FR955, in de huidige staat kan ik de FR955 eerlijk gezegd niet echt aanraden helaas. Er zijn nog te veel issues, maar het voordeel van lager gewicht, lagere prijs en afhankelijk van smaak looks is persoonlijk natuurlijk en kan alsnog doorslaggevend zijn.
@Owain_ Als aanvulling op de tip van @m0ridin , neem ook eens een kijkje op de blog van DC Rainmaker, die heeft zeer uitgebreide reviews van sportelectronica van o.a. Coros en Garmin en de achterliggende data waar je naar op zoek bent als ik je goed begrijp.

@m0ridin Dank voor je uitgebreide review, ikzelf heb mijn FR255 net binnen en daarvoor was de 11.12 software update al beschikbaar. Ik ben nog wel benieuwd waar je dat nylon bandje in je post vandaan hebt, dat ziet er erg goed uit.
Thanks!

Wat betreft de bandjes, ik heb ze zelf bij amazon.co.uk gekocht

De Yooside Forerunner Nylon strap...

Ze bevallen goed, net iets minder makkelijk te verwisselen dan de quickfit bandjes maar alsnog vrij eenvoudig wel. Drogen redelijk snel na het douchen, zijn wat elastisch maar niet TE, draag hem (de groene) nu eigenlijk als daily driver :)
Dank, ik ben voor de zwarte en groene gegaan!
Dank voor je tip! DC Rainmaker, Desfit en Chase the summit, hebben mij erg geholpen in het maken van mijn keuze.

@m0ridin Het is een FR955 geworden. :) Ik heb hem nu een paar dagen om en ben echt heel tevreden. Al die stats zijn ook echt heerlijk om doorheen te bladeren.
Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

Hier nog steeds een beetje een liefde/haat verhouding (vooral liefde toch wel, vandaar die als eerste ;) ) maar hopelijk komt Garmin over niet al te lang met een echte update....
Dank je! :)

Ik ben begonnen bij update 11.12. Ik heb tot op heden nog niks gemerkt van bugs. Ze zijn er vast hoor, maar ik heb er geen zichtbaar last van gehad (gelukkig). :)

Het horloge is iig wel een stuk complexer dan mijn Coros Pace 2 (qua OS). Die Coros was erg eenvoudig en recht toe recht aan (en dat bedoel ik als een compliment). Na enkele minuten had ik dat hele ding wel doorgrond. De FR955 (en ook de FR255 en Fenix 7) daarentegen, die zitten echt zo vol met features en opties. Ze moeten ook allemaal ergens in het OS worden gestopt (of soms beter gezegd; verstopt), dat het daardoor soms wel echt even zoeken is hoor. :P

Overigens ben ik van mening dat de FR 255 voor de meeste mensen echt de betere keuze zal zijn. Stiekem misschien voor mijzelf ook wel, maarja ik wil mijn aankoop natuurlijk ook wel weer een beetje goedpraten (solar/meer batterijduur, kaarten, touch, net iets betere max schermhelderheid, extra stats). :P
Ik denk dat het vooral ook erg van je gebruik af hangt. Voor mij is de FR255 meer dan genoeg, ik fiets veel en loop maar weinig. Tijdens het fietsen gebruik ik een Edge 830 voor het afwerken van trainingen, navigeren, power meter aflezen etc. De FR255 is voor mij meer ondersteunend voor de rest van de dag, naast mijn fietsinspanningen. De integratie via Garmin Connect van beide apparaten werkt tot nu toe vlekkeloos, alles wordt over en weer goed gesynchroniseerd (bijv FTP, hersteltijd, hydratatie etc).

@m0ridin Yooside bandjes zijn binnen (moest er nog wel apart 22mm quickrelease pinnen bij aanschaffen). Ik vond ze op Amazon.nl voor een nog wat betere deal: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1 Dank voor je tip, zitten inderdaad erg comfortabel en de kwaliteit is op het eerste gezicht erg goed. Als ze nu nog wat meer in het oog springende kleuren aanbieden, koop ik er misschien nog wel een paar ;)
Graag gedaan, maar je was inderdaad al bekend met deze fora zo te zien ;) Veel plezier met de FR955, ik neem aan dat hij je de voorspellende waarden geeft waar je naar op zoek was?
Ik moet het nog wat meer ervaren, want nog niet alles is 'unlocked', maar datgene wat hij al weergeeft, komt gevoelsmatig best goed overeen met wat ik zelf voel/ervaar. Ik zal over een tijdje nog wel een keer mijn ervaringen delen.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.