Logitech Z-5400 Review

Tommie360 24 juli 2006, 25.800 views

Logitech Z-5400

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteitverhouding
  • Veel power
  • Goede featureset
  • Optische aansluitingen
  • Goede prestaties in games en films
  • Redelijke prestatie in muziek
  • Diepe bass die goed klinkt
  • Afstandbediening!

Minpunten

• Ietwat magere handleiding
  • Geen digitale kabels meegeleverd
  • Moeilijke wandbevestiging
  • Goede geluidskaart is een pr

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 3
Na een jaartje te hebben doorgebracht met 2.1 speakers van het geweldige Trust *ahum*, besloot ik toch de overstap te maken naar 5.1 surround geluid. Met een kleine 200 euro te besteden ging ik op zoek naar een goede geluidsset, die een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft. Mijn oog viel op de Logitech Z-5400, die ik voor 198 euro wegplukte bij Yorcom Computers. Nu na één week testen heb ik een mooie survey voor jullie gemaakt.

Yorcom Computers

Zondagavond rond een uur of 11 heb ik de Logitech Z-5400 besteld bij Yorcom Computers, dit omdat hij daar het goedkoopste was en tevens op voorraad was. Geld ( 206.95 ) dezelfde avond nog overgemaakt via internetbankieren. Een dag van te voren had ik al gemaild of deze ook daadwerkelijk op voorraad was en dat bevestigde zij en met de melding dat als ik Rabobank Internetbankieren had, het bedrag er direct bij hun op moet staan. Echter die maandag had ik geen mailtje gekregen met een betalings- of verzendbevestiging dus met een kleine teleurstelling ging ik slapen en op naar de volgende dag. Tot mijn verbazing ging om half 2 's middags de bel en stond daar de vertrouwde pakketman weer, met een giga doos bij zich. Hij werd dus wel verstuurd, echter had ik geen mailtje ontvangen.

Giga doos!

Het eerste wat opvalt als je de doos in je handen hebt is de grootte van de doos. De doos is echt gigantisch en woog daarnaast ook nog eens een dikke 20 kilo. Eenmaal de doos geopend, trof ik nog een doos aan, in seal, waar de daadwerkelijke set in zat. Een dubbele doos dus, goed gedaan van Yorcom! In de doos tref je één laag piepschuim met twee speakers en de kabels, daaronder de subwoofer en de Digital Soundtouch controle centrum met kabels, en daaronder de laatste 3 speakers en kabels en handleiding. Al met al goed verpakt.

Inhoud

Voor de liefhebbers heb ik de inhoud van de verpakking even op een rijtje gezet.

- 2 Front Speakers
- 2x 7.5 m speakerkabel
- Setup Manual
- Installation Guide

Power

Als je eenmaal alles hebt aangesloten doormiddel van de rode- en zwarte 1.02 mm kabel van elke speaker op de subwoofer, en je draait wat muziek valt je op dat de power van deze set echt goed is. Het volume kun je erg hard open draaien, met 20 volume blokjes in totaal kun je de buren makkelijk kwaad maken, als je bedenkt dat 4 blokjes ongeveer 'normaal' is. Ook de subwoofer gaat ongeloofelijk hard en diep, met 10 blokjes in totaal. Op dit moment heb ik hem op 3 blokjes staan, wat al behoorlijk hard gaat. Aan power geen gebrek, met 38 W per speaker, en een centerspeaker van 42 W. Ook de subwoofer met 116 W staat zijn mannetje.

Aansluitingen

Ook de aansluitingen van de Logitech Z-5400 zijn zeer divers. Je hebt: 2x optische, 1x coaxiaal, 1x direcht (3x 3.5mm) en nog 2x een 3.5 mm ingang voor een headset of MP3 speler. Door middel van de afstandbedieing kun je gemakkelijk de input wisselen van direct naar optisch of iets anders. Daarnaast ondersteund de set, DTS 96/24, Dolby Pro Logic II, Dolby Digital en THX dus daar ook geen gebreken. Daarnaast heb je ook diverse standen, zoals Direct 6 channel, Stereo, Stereo x2, Dolby PLII Movie en Music. Ook kun je effecten als Panorama instellen en kun je de center- en surround speakers op elkaar afstemmen door middel van de volume's.

Goede geluidskaart een pré

Toen ik de set kocht had ik nog onboard geluid van mijn Asrock K7VT4A Pro moederbord, maar na wat muziek de hebben geluisterd was ik toch wat spectisch. De volgende dag ben ik naar de winkel gegaan en heb een Creative Audigy 4 geluidskaart gehaald en dit was al een hele verbetering, vooral op het gebied van muziek. Games en Films klonken ook veel beter, dus als je deze set koopt is een goede geluidskaart een pré. Echter heeft deze geen digitale ingang, maar dat is voor mij geen belemmering.

Dolby Digital all-the-way

Eén reden waarom ik de Logitech Z-5400 gekocht heb, en de overstap naar digitaal 5.1 geluid heb gemaakt is dat ik eindelijk Dolby Digital geluid op mijn Xbox 360 kan hebben. Helaas is er geen digitale kabel meegeleverd, dus moest ik naar de winkel om nog een 30 euro kostende TOSlink kabel te kopen. Eenmaal aangesloten werd ik weggeblazen door het geluid. Alles klinkt helder en de bass klinkt goed. Speel maar eens Burnout Revenge op de Xbox 360 met digitaal geluid, dan wil je nooit meer terug!

Prachtig product

Als je alles even op een rijtje zet kom je op een puik product. De set bied goede aansluitingsmogelijkheden en geeft, voor mij, genoeg power. De prijs, iets minder dan 200 euro, is goed voor een 5.1 set en het zijn alle euro's waard als je hem koopt. Jammer dat er wat kleine missers zijn, zoals het ontbreken van een digitale kabel en een wat moeilijke muurbevestigings mogelijkheid. Al met al een topper! Als je nog meer foto's wilt kun je me gerust een mailtje sturen.

Heb jij ook een Logitech Z-5400?

heb je maybe een foto van de sub woofer met iets ernaast zodat ik kan zien hoe groot hij precies is. Kan ik vast plek ruimen :P want ik heb hem ook besteld nog niet binnen.
[code]Noemenswaardig is ook dat de subwoofer gigantisch is. Dit komt omdat de woofer 30x30x39 is, en daarnaast ook 12.5 kilo weegt.[/code]
Voor de PC is een goede geluidskaart een pr, omdat onboard geluid nogal crap is. En ik sluit men 360 optisch aan en men PC niet, dus wat bedoel je ?
Ik heb ditzelfde setje ook, gelukkig beschik ik nog over een Asus A7N8X-E Deluxe Mobo met de Nvidia Soundstorm met DD 5.1 real-time encoder

WAT EEN GELUID ! echt geweldig. je word echt weg geblazen vooral ben ik zeer tevreden over de zeeeeeer diepe en lage bass. een supersetje.
ook eens perfect voor de DVD speler of voor je tv, ik heb hem ook aangesloten op me dvd speler, echt een supergeluidje met DTS.
heb je geen last van ruis of poppend geluid, wat redelijk bekent is van logitech, heb het setje ook net besteld, hoop dat ie zaterdag middag nog binnen is, anders ff wachten tot maandag, setje komt bij mij in de slaapkamer te staan, zodat ik de beamer/xbox360 en eventueel de laptop op aan kan sluiten en lekker op bed kan gamen/films kijken...can't wait.. :*)
Interessante survey, dank je!

En puntje: ik ben het niet met je eens dat het niet meeleveren van een digitaal kabeltje een minpunt is.

Ik begrijp dat je het vervelend vindt om weer 30 Euro te mogen uitgeven. Maar de andere kant van het verhaal is dat er zoveel verschillen in digitale kabels zijn dat de kans groot is dat jij het niet met hun keuze van de meegeleverde kabel eens bent. Dan zit jij met een ongebruikte digitale kabel in je maag, terwijl de prijs van je setje wel met vele Euros omhoog is gegaan.
@NeoSoulStar: Een klein beetje. Als ik bijvoorbeeld een ventilator ( toen het warm was ) een stand hoger zette, dan plopte hij zachtjes, maar geen ruis of frequenties o.i.d. Heb van de ploppen ook geen last.

@bhombre: Niet iedereen is een audio-freak. Er is niet superveel verschil qua digitale kables, natuurlijk zijn er voor de echte liefhebbers natuurlijk de wat betere kabels maar voor de doorsnee gamer/muziek liefhebber ( zoals ik ) is een normale al voldoende. Maar een goede opmerking :Y)
Ik heb hier gelezen dat je toch best wel tevreden was over je Logitech Z-5400, mede hierdoor heb ik er ook een aangeschaft.

Het was inderdaad een enorme doos die om de hoek kwam kijken }>

Eenmaal aangesloten eerst via de meegeleverde kabels was het goed geluid, helemaal vergeleken met wat ik eerst had. Maar wanneer je um coaxiaal aansluit vond ik het zelf toch wel beter klinkten (nu kun je ook dolby digital geluid gebruiken in films).
Ik heb het gewoon op de onboard geluidskaart aangesloten van mijn A8N-E Moederbord en de geluidskwaliteit is echt perfect, ik vind het dus zelf onnodig om een extra goede geluidskaart aan te schaffen.
Ik ben er zelf meer dan tevreden over,
Ik plaats binnenkort ook nog een review over deze super set :)

@Framaster, ik weet niet of je het nog nodig hebt, maar hier heb ik nog een foto waar je kan zien hoe groot ie is...
Ik heb het setje inmiddels binnen gehad en alle kabels zo mooi mogenlijk weg gewerkt ;)

Anywayz, nog niet echt veel tijd gehad om het volledig te testen, maar mn eerste indruk is goed, heb de beamer, de xbox360 en de laptop er op aan gesloten, xbox 360 via optical, dus gamen met 5.1 nu en dvdtjes kijken geeft ook een geweldig geluid, xbox getest met battlefield 2, en de granaten en kogels hebben nog nooit zo hard geklinkt, vraag me af` waneer mijn dove beneden buurman ineens niet meer doof is en komt klagen :*)

Ben er wel tevreden mee, dit is voor mij een upgrade van de z5300, omdat deze meer aansluitingen had en ik niet meer via de creative external alles hoef te connecten.

Ciao
Bedankt voor je uitgebreide shopsurvey. Zit al een tijdje te twijfelen tussen deze, de Z-5500, of een homecinema set. Maar de laatste biedt niet genoeg aansluitingen om het geluid van de pc weer te geven (tijdens gamen), dus dat hoofdstuk heb ik afgesloten, en na jouw survey denk ik dat de Z-5400 meer dan voldoende is voor mij. Zowiezo vind ik een geluidssysteem van bijna 300 erg veel, maar 200 vind ik te doen. De meerwaarde van de 5500 zit hem in het extra vermogen, maar dat heb ik toch niet nodig, en het design van de 5400 vind ik mooier.
Waarom is een goede geluidskart een pre als je hem toch optisch aansluit?