Microsoft Surface Pro 8 i5-1135G7, Wi-Fi, 8GB ram, 128GB opslag, Windows 11 Home Platinum Review

pitdicker 24 juni 2022, laatste update op 9 augustus 2022, 2.390 views Product gekocht

De Surface Pro 8 is een topproduct, met alle voordelen maar ook nadelen van een volwaardig besturingssysteem op een tablet. Al sinds de introductie van de eerste Surface Pro laat Microsoft de industrie zien hoe het kan. Voor mij is er geen betere tablet op het moment te koop.

Pluspunten

• Windows
  • Vervangbare opslag
  • 2× Thunderbolt 4 en wifi 6
  • Mooi geluid
  • Stevig gebouwd en variabele kickstand
  • Goede webcam
  • Uitstekend en afneembaar toetsenbord

Minpunten

• Geen mat scherm
  • Geen LTE in consumentenversies
  • Vrij zwaar, maar passend bij het formaat
  • Geen USB-A meer

Achtergrond

De afgelopen zes jaar heb ik 7 dagen per week een Surface Pro / Surface Pro 2 gebruikt, voor allerlei doeleinden. Nu van tweedehands apparaatjes overgestapt op een gloednieuwe, mooie Surface Pro 8. De overstap ging soepel, binnen een dag was ik volledig gewend.

In deze review ga ik niet alle specificaties af, benchmarks, beschrijving van het beeldscherm etc. Hierover zijn al uitstekend geschreven reviews te vinden op Tweakers en andere websites. Ik ga het alleen hebben over de dingen waar ik meer over wilde weten bij de upgrade, of die relevant waren bij nieuwe randapparatuur.

Opslag

De Surface Pro 8 en de 7+ hebben vervangbare opslag. Dit was voor mij één van de doorslaggevende voordelen, die me zelfs over de streep trokken om een nieuwe tablet te schaffen. De SSD moet wel extreem klein zijn: M.2 30mm. Dit biedt gelijk de mogelijkheid om wat te besparen op je aankoop: je kunt het basismodel van de Surface Pro met 128 GB opslag kopen, losse opslag kopen, en gecombineerd goedkoper af zijn. Of zoals in mijn geval 1 TB aan opslag hebben, wat anders schier onbetaalbaar is. Helaas zijn schijfjes zoals de Kioxia BG4 niet zo best leverbaar. Nog een paar tips om aan een grotere SSD te komen.

Bij het vervangen heb ik de kleine metalen behuizing van de originele SSD afgepeuterd, en de nieuwe SSD daar met koelpasta tussen gedaan. Tip: bewaar de originele SSD. Als je de Surface ooit met garantie terug moet sturen, ben je niet je apart gekochte SSD kwijt.

Vervangbare opslag is zo veel beter dan je opslag uitbreiden met een microSD kaartje, zoals vroeger je enige optie was. Het is sneller. Een SSD is betrouwbaarder dan een flash geheugenkaartje. Er is geen risico om het kaartje met je data te verliezen. Je bent niet verplicht tot gescheiden partities. En ik wilde het kaartje nog wel eens misbruiken als USB-stick, waardoor BitLocker versleuteling er niet op kan staan en ik moest oppassen dat er geen vertrouwelijke gegevens naar werden gesynchroniseerd.

Met de Surface Pro 8 is het microSD slot vervallen. Dit is naar mijn idee enkel voor fotografen een gemis, en misschien zelfs voor hun niet. De tijd van kaartjes als uitbreidbare opslag in telefoons en tablets is hopelijk voorbij.

Aansluitingen

Surface Connect

De Surface Connect aansluiting is een wondertje van techniek. Voor USB-C en andere data-poorten bestaat geen veilige magnetische aansluiting. Toch presteert de Surface Connect aansluiting het om qua functionaliteit vergelijkbaar te zijn met USB 3.2 Gen 2, alhoewel zonder de mogelijkheid om aan verbonden apparaten stroom te leveren. Microsoft heeft de 40-pins connector ontworpen om makkelijk in de poort te vallen, en schade door statische elektriciteit en het tijdelijk aanraken van verkeerde contactpunten te voorkomen.

Helaas is het aantal apparaten dat je kunt aansluiten op een Surface Connect op één hand te tellen:
  • De oplader die is meegeleverd met de Surface Pro.
  • De Surface Dock of Surface Dock 2.
  • Surface Connect naar USB-C kabel van Microsoft. Ca. €100 en slecht leverbaar. pricewatch
  • Merkloze USB-C Power Delivery naar Surface Connect adaptertjes. Opladen via zo’n PD adapter is beperkt tot 15V@3A.
  • USB-C PD met USB 3.2 Gen 1 poort van X-SPD.
Je kunt de adapters naar USB-C van derden beter laten liggen vanwege twijfelachtige kwaliteit, zie een video met vonk en een teardown. De vorm van de connector past wel, maar optimistisch gezegd is het maar de vraag of ze zich aan de protocollen houden om de connector ook veilig te laten zijn. Ze laten bijvoorbeeld continue 15V op de pinnen staan, waarmee je risico loopt op kortsluiting.

Met het beperkte aanbod blijft de Surface Connect poort voor mij en de meeste mensen enkel ‘de aansluiting voor de oplader’.
Thunderbolt 4
Ik vind de twee Thunderbolt 4 aansluitingen buitengewoon indrukwekkend. Elk ondersteunt theoretisch tot 40 Gbps verzenden en ontvangen tegelijk! En hierbij gaat het niet alleen om data, de poort heeft ook een rechtstreekse koppeling met de GPU voor video, of kan werken als PCI-e 3.0 x4. Je kunt via de USB-C poort de Surface opladen, of juist een ander apparaat van stroom voorzien.

Aan de andere kant is er steeds meer apparatuur die een supersnelle aansluiting goed kan gebruiken. Een 4K@60Hz monitor verbruik (orde van grootte) 16 Gbps, een snelle USB-stick of externe USB-3.2 SSD verbruikt 10 Gbps, en een externe GPU trekt gerust de verbinding dicht.

De Surface Pro 8 met Thunderbolt 4 is zeer capabel. Waar apparaten met Thunderbolt 3 enkel aan minimum-eisen hoefden te voldoen en het de vraag was wat je apparaat werkelijk kon, stelt versie 4 duidelijke eisen. En op video gebied ondersteunt de Surface Pro DisplayPort 1.4 inclusief Display Stream Compression 1.2 (DSC) en Multi-Stream Transport (MST). En dat tegelijk, wat tot aan de Surface Pro 7 nog een tekortkoming was. Als randapparatuur niet werkt, zou het in principe dus niet aan de Surface moeten liggen.
Geen USB-A
De Surface Pro 8 heeft geen USB-A poort meer, en ook geen mini-DisplayPort zoals mijn oude Surface Pro 2. Misschien is dat ook een reden dan de 7+ is uitgebracht, die dezelfde hardware heeft als de 8 maar in de behuizing van voorgaande modellen met USB-A. Ik had verwacht dit erg te gaan missen, maar het valt in de praktijk alles mee.

Voor alle USB-apparaten is het een kwestie van een ander kabeltje pakken. USB-C naar USB-C had ik al. USB-C naar micro USB voor oudere kleine apparatuur, zoals een telefoon of USB-headset, is niet de kosten. En USB-C naar USB-B voor printers of de hub in mijn monitor is nog iets om te overwegen.

Een uitdaging was een USB-stick: het doel daarvan is om bestanden over te zetten naar een andere PC (of gebruiken als opstartschijf), en de andere PCs hebben veelal nog geen USB-C poort. De Transcend JetFlash 930C blijkt een acceptabele oplossing: die heeft zowel een USB-C als USB-A stekkertje. Het ontwerp is niet erg mooi of praktisch, met twee kapjes die te verliezen zijn, maar het heeft wel een zeer werkbare lees- en schrijfsnelheid van ca. 400 MB/s.

Wat er overblijft zijn de apparaten en USB-sticks van anderen. Eens zien hoe dat loopt…
Een hub voor 4K monitoren kiezen
Af en toe vind ik het handig om een externe monitor, vaste netwerkaansluiting en/of USB-apparaat op de Surface aan te kunnen sluiten. Maar ik wil geen desktop dock van een halve kilo die een eigen stroomaansluiting nodig heeft. Liever een compact adaptertje dat ook in een tas erbij te steken is.

Bij mijn vaste computer heb ik mooie maar wat oudere 4K schermen. Er zijn veel adapters en hubs op de markt, maar er zijn er maar weinig waarmee je twee maal 4K@60Hz zonder compressie kunt aansluiten (mijn schermen ondersteunen geen DSC). Wat meer kennis over Thunderbolt lanes helpt te begrijpen waarom. Goede informatie hierover op het internet is schaars, daarom heb ik een eigen tabelletje gemaakt:

De 40 Gbps van Thunderbolt is niet onbeperkt vrij indeelbaar. Een eenvoudige adapter geeft op hoeveel van de lanes gebruikt worden als video, en hoeveel als data. Een USB 2.0 aansluiting krijg je er gratis bij door de functie van enkele pinnetjes van de USB-C standaard.

Als je een hub met speciale Thunderbolt-chip hebt veranderen de zaken: dan kan de computer DisplayPort en PCI-e signalen optimaal mixen (multiplexing), waarna de hub ze weer van elkaar scheidt. Een Thunderbolt hub moet als ik het goed begrijp zelf USB of andere functies bovenop PCI-e implementeren. DisplayPort heeft hierbij altijd voorrang boven data. Bij twee 4K@60Hz schermen blijft er nog zo'n 10 Gbps beschikbaar voor USB, en dat gaat alleen over verzenden (Tx). Data ontvangen (Rx) kan met Thunderbolt gelijktijdig waardoor USB zou geen last moet hebben van de video aansluitingen.

Wil je enkel een 4K-scherm aansluiten, of meerdere schermen met lagere resolutie? Kies dan een adapter met 2 video lanes, of zelfs een simpel kabeltje van €20. Wil je twee 4K-schermen aansluiten? Dan moet je een adapter nemen met geen USB-poorten of alleen USB 2.0. Wil je meerdere 4K-schermen en/of meerdere ongedeelde USB-3.2 poorten? Dat wordt wat dieper in de buidel tasten voor een echt Thunderbolt-dock. Werken je monitoren wel met Display Stream Compression? Goede kans dat alle hubs die DSC ondersteunen voldoen (behalve al het oudere 4K@30Hz spul dat alleen werkt over USB 3.0).

Omdat ik het best wel interessant vond allemaal ben ik voor een Thunderbolt hub gegaan die voor een zacht prijsje voorbij kwam: de Cable Matters Thunderbolt 3 Multiport Adapter. Maar ook de Cable Matters Thunderbolt 3 Dual DisplayPort Mini Dock en HyperDrive USB4 Mobile Dock lijken de moeite waard.

Opladen

Microsoft levert een oplaadblok mee met een magnetische Surface Connect-aansluiting. De oplader is relatief groot. Het doet duidelijk meer denken aan de opladers van laptops dan aan die van telefoons en tablets. Laden gaat behoorlijk snel met 15V en 4A, voor een totaal van 60W.

Daarnaast heeft de oplader een USB-aansluiting om een telefoon of accessoires mee op te laden. In de tijd van de originele Surface Pro vond ik dit best handig bedacht. Maar tegenwoordig stelt de 5V 1A niet veel meer voor als je snel een telefoon wilt vullen, dus dit is niet met de tijd meegegaan.

Voor onderweg heb ik de Baseus 65W GaN3 Pro. Dit ladertje maakt gebruik van de modernste technieken (Gallium Nitride 3e generatie), en ondersteunt meer snellaadtechnieken dan waarvan ik het bestaan ken. Met 118g is het minder dan half zo zwaar als de officiële oplader, een stuk kleiner, en zonder dikke 230V-kabel. Snelladen over de USB-C poort met 60W is gelijkwaardig, al gaat het nu met 20V en 3A. Ook kan het tegelijk met het laden van de tablet met 15V 3A een telefoon of ander apparaat laden met bijvoorbeeld een respectabele 5V 3A. Een aanschaf om aan te raden, en goedkoper dan Microsofts lader!

Voor in de auto gebruik ik een kleine Baseus 65W autolader. Deze kan net zoals de 230V lader zowel de Surface als een telefoon tegelijk snel laden. Naar ik begrijp hebben alle auto's wel een 5A of 10A zekering op de 12V aansluiting. 12V x 5A = 60W, dus met deze lader moet het nog wel goed gaan.

Als je een lader neemt van minder dan 60W komt dat wel met een klein nadeel: wanneer de accu minder dan 10% vol is moet die eerst gevuld moet worden tot 10% voordat de tablet aan gaat, terwijl dit bij een 60W lader direct is.

Schermreflecties en buitengebruik

Zoals van andere tablets en telefoons is het scherm van de Surface reflecterend. Met een egale achtergrond kun je in de reflectie zien of je haar goed zit ;) . Voor tablets en telefoons is dit gebruikelijk: het zorgt ervoor dat de kleuren en het apparaatje in zijn geheel er gelikter uit zien. Maar het is niet voor niets dat monitoren en laptops voor kantoorgebruik een mat scherm hebben: je hoeft niet onbewust telkens je houding te veranderen om goed te kunnen lezen wat op het beeld staat. En in tegenstelling tot lichte en kleine tablets en telefoons zul je de Surface Pro niet voornamelijk in de hand houden en onbewust een beetje kantelen bij reflecties. Het is subjectief, maar ik kies voor functionaliteit over uiterlijk en had een mat scherm beter gevonden.

Volgens de specificaties haalt het scherm een helderheid ca. 450 nits. Dit is minder dan de ca. 600 nits van qua prijs vergelijkbare tablets zoals de iPad Pro en Galaxy Tab S8. In de zomerzon is het scherm te lezen, maar het kost me moeite. De afleesbaarheid van een scherm is de verhouding tussen de schermhelderheid en de hoeveelheid weerkaatst licht. Zie dit oude maar verhelderende artikeltje. Ik heb niet de kennis en apparatuur om dit te kunnen meten, maar het ziet er ongeveer als volgt uit:

Een hogere helderheid is niet per se beter, dat is een zwaardere belasting voor je accu. Is er iets te verbeteren aan de reflexiteit van het scherm? Door Microsoft waarschijnlijk wel, maar door mij niet. Een matte tempered glass screen protector is in ieder geval absoluut geen succes. Hoewel ik mijzelf dan niet meer zie, is het beeld een stuk minder scherp en er lijkt in totaal meer licht te worden gereflecteerd.

Waar ik ook een beetje tegenaan loop is dat het bruikbare schermoppervlak zo groot is :-). De oude Surface had wat bredere randen waar je de tablet goed aan kon vasthouden. Nu is het bijna onmogelijk geworden om de Surface Pro 8 met één hand aan de zijkant op te pakken, zonder het touchscreen aan te raken. Maar ja, een groot scherm is toch ook weer fijn om te hebben…

Beveiliging en Windows Hello

Ik kan de Windows Hallo gezichtsherkenning waarderen. Het werkt betrouwbaar dankzij een ingebouwde infraroodcamera, en schijnt maar een kans van 1 op 100.000 te hebben dat iemand anders voor mij wordt aangezien. Een stijlvol en gestileerd oogje onder de camera kijkt rond en/of knippert terwijl Windows Hello je gezicht zoek tijdens het aanmelden. Het proces gaat meestal snel.

Soms werk ik voor langere tijd aaneengesloten op mijn Surface, maar vaak heb ik ’m in onderweg bij me en zet het apparaat telkens snel aan. Dankzij de gezichtsherkenning hoef ik mijn pincode een stuk minder vaak in te vullen. Doordat het minder vaak nodig is, kies ik nu een sterkere pincode dan ik gekozen zou hebben zonder gezichtsherkenning.

Hoe kan overigens een pincode veilig zijn? Dit bevat toch veel te weinig bits om iets zinnig te versleutelen tegen aanvallen? De pincode dient echter niet als wachtwoord of encryptiesleutel, maar enkel als toegangscode. De werkelijke informatie om de versleuteling van je data met BitLocker te ontgrendelen is opgeslagen in de TPM. De TPM-chip herkent wanneer er teveel geraden wordt en er blijkbaar een brute-forcing gaande is, en gaat dan op slot (daar loop je bij normaal gebruik overigens nooit tegen aan). Hierdoor hoeft de pin helemaal niet zo lang te zijn om praktisch onkraakbaar te worden. Een goedgebouwde techniek naar mijn mening.

Zowel BitLocker schijfversleuteling als een pincode staan standaard aan met Windows 11, en bieden zo uitstekende bescherming van je data mocht het apparaat gestolen worden. Windows Hello gezichtsherkenning is eenvoudig aan te zetten. Helaas maar logischerwijs werkt de gezichtsherkenning niet met een mondkapje op, maar hopelijk wordt het gebruik daarvan steeds minder.

Edit: Ik merk dat buiten in de zon Windows Hello gezichtsherkenning vaak niet goed functioneert, er is dan teveel omgevingslicht. En na teveel mislukte pogingen lijkt Windows het op te geven, en kun je gezichtsherkenning pas weer gebruiken door opnieuw op te starten.

Edit 2: De gezichtsherkenning werkt aanzienlijk beter buiten wanneer je 'm bij meerdere lichtomstandigheden trained via Aanmeldingsopties > Gezichtsherkenning > Herkenning verbeteren.

Stylus en toetsenbord

Stylus geïntegreerd in toetsenbord
Bij de originele Surface Pro had ik ook de Surface Pen. Leuk speelgoed! Ik ben niet artistiek aangelegd maar kon toch de pen waarderen. Het werkt een stuk preciezer dan met de vingers. De pen heeft voldoende functies om als beperkte muis te fungeren, wat handig is als je met de tablet in de hand staat zonder bureau. Met de pen vlak bij het scherm verschijnt een stip als aanwijzer, tikken is linker muisknop, en met het zijknopje ingedrukt tikken is rechter muisknop.

Helaas had ik de pen jaren geleden al in de eerste maand verloren, zoals dat helaas kan gaan met pennen :-(. Wat niet meehielp was dat ik de pen magnetisch tegen de zijkant van de tablet bewaarde, waar die onderweg vanaf gestoten is. Sindsdien was er nooit een nieuwe gekomen, omdat een pen gewoon best duur is en ik mijzelf niet vertrouwde om ’m niet net zo hard weer te verliezen.

Blijkbaar heeft Microsoft het probleem van pennen die te verliezen zijn onderkent. Sinds dit model hebben de Signature Keyboards een speciaal vakje waar de pen magnetisch in bewaard kan worden, en ook draadloos in wordt opgeladen. Super mooi systeem. Dat heeft me ervan overtuigt om met de Surface Pro 8 voor ‘the full experience’ te gaan, inclusief Surface Slim Pen 2.

Let wel op bij het kopen van een toetsenbord. Je hebt het model zonder vakje voor de pen, en de luxere modellen met vakje. Al deze luxere modellen hebben geen vlakke onderkant, maar een bobbel bij het vakje. Als je geen pen gaat aanschaffen, raad ik aan het basismodel toetsenbord te kopen.

Schermtoetsenbord
Op de Surface Pro 2 werd het schermtoetsenbord steeds minder aangenaam in gebruik. Dit kwam vooral omdat het na Windows 8 meer ruimte is gaan innemen van het scherm, waardoor je maar enkele regels van je document ziet. Met Windows 11 op de Surface Pro 8 is het schermtoetsenbord wel uitstekend te gebruiken.

Twee factoren die meespelen is dat het scherm met 13" gewoon een stuk groter is, en door de beeldverhouding van 2:3 in plaats van 16:9 blijft er meer werkruimte beschikbaar. Ik stel me voor dat het schermtoetsenbord op een Surface Pro dan ook lekkerder werkt dan op de kleinere Surface Go. Daarnaast kun je met Windows 11 het schermtoetsenbord aanpassen. Ik heb gekozen voor een grootte van 75% in plaats van de volledige breedte, en een eigen plaatje als achtergrond. Het is zeker geen straf om hiermee te typen, al blijft een toetsenbord met fysieke knoppen natuurlijk fijner.

Voor een eigen achtergrond is het even oppassen dat je geen te zwaar plaatje gebruikt, dat geeft een merkbare vertraging bij het openen van het toetsenbord. Bij de schermresolutie van de Surface Pro 8, en de hoogte/breedteverhouding van het toetsenbord met de tablet verticaal blijkt de ideale maat 2880×1080px.

Stylus gebruiken als afstandsbediening
Je kunt meer met de Surface Slim Pen 2 dan deze uitsluitend gebruiken als stylus. Wanneer je de pen hebt gekoppeld, werkt de knop aan de achterzijde (de gum) als een bluetooth-knop. Je kunt er drie acties aan koppelen: bij klikken, dubbelklikken, en lang indrukken. Zo kun je de stylus gebruiken als beperkte afstandsbediening.

Hoe kun je dit naar wens instellen?
  • De meest eenvoudige manier is via Instellingen > Bluetooth en apparaten > Pen en Windows Ink > De werking van uw snelknop kiezen. Hiermee kun je uitsluitend programma's kiezen om te starten.
  • Met Tablet Pro Pen Tool kun je vrij gebruiksvriendelijk veel meer mogelijkheden kiezen.
  • Als je niet wegschrikt van een beetje scripten gaat er met AutoHotkey een wereld open.
Hoe ik de pen nu gebruik bij klik en dubbelklik is (AHK script):
  • Tijdens een presentatie volgende/vorige dia.
  • Tijdens een Zoom-vergadering raise/lower hand en mute/unmute.
  • In alle andere gevallen play/pause voor muziek of video, en Schermknipsel.
  • En voor lang indrukken vind ik Taakweergave handig.
Ook met de zijknop kun je creatief zijn. Normaal functioneert die alleen als rechtermuisknop wanneer de pen het scherm raakt. Maar de pen voelt ook of die ver bij het scherm vandaan is, boven het scherm zweeft, of het scherm aanraakt. Met wat creativiteit kun je hier extra acties aan verbinden.

Ik heb ’m zo ingesteld dat de zijknop indrukken ook werkt als rechtermuisknop wanneer de pen nog boven het scherm zweeft. Als je de knop zwevend indrukt en de pen verder optilt werkt het als Ctrl+C, en als je de pen met de knop ingedrukt naar het scherm beweegt werkt het als Ctrl+V.

Drivers en nuttige software

In Windows 11 zit een slimme techniek die heel geschikt is voor de Surface Pro 8: Windows kan automatisch de verversingssnelheid van het beeldscherm wisselen tussen 60 en 120 Hz. Het criterium voor een hogere verversingssnelheid is scrollen of tekenen. Maar hiervoor moet je wel recente grafische drivers van Intel installeren, deze komen helaas niet via Windows Update binnen.

Als je toch bezig bent met nieuwe drivers, die van de Wifi en Bluetooth zijn ook geen gek idee om te updaten.

Voor het beheer van je tablet is de Surface app in de Microsoft Store. Omdat ik een schone installatie van Windows had gedaan op een tweede kans tablet, kwam ik hier pas later achter. Intels Thunderbolt Control Center kun je nodig hebben om Thunderbolt apparaten te koppelen.

Batterijverbruik optimaliseren

Op de Surface Pro 1 en 2 had ik het een en ander veranderd aan de instellingen om het batterijverbruik te minimaliseren. Hoeveel hiervan zou nog relevant zijn voor de Surface Pro 8? Op het internet worden lijsten met tips gegevens voor batterijbesparing. In mijn ervaring zijn er maar een paar die echt werken, en geen zaken onbetrouwbaar maken op de achtergrond:
  • Schakel via Taakbeheer > Opstarten alle programma's uit die je niet gebruikt.
  • Zet de schermhelderheid af en toe wat lager dan Windows die automatisch inschat op basis van de lichtsensor. Ik zou willen dat er een manier was om relatie tussen lichtsensor en schermhelderheid aan te passen.
  • Bedenk of je zware of lichte programma's draait. Voor muziek een tabblad met een Youtube-video open zetten vraagt een stuk meer energie dan een eenvoudig muziekprogramma met een mp3-tje.
  • Via Configuratiescherm > Energiebeheer > Een energiebeheerschema maken > … > Geavanceerde energie-instellingen wijzigen > Energiebeheer voor processor > Maximale processorstatus (ik geef toe, dit is goed verstopt). Hiermee kun je de turbo van de processor beperken wanneer de Surface op de accu draait. Ook met een minder heftige turbo is de processor eigenlijk altijd snel genoeg voor mij, dus die heb ik teruggeschroefd naar 75%, en zelfs 50% zou een acceptabele optie kunnen zijn.
  • Onafhankelijk van welke browser je voorkeur heeft, gebruik een adblocker. Alle geanimeerde advertenties en extra scripts verbruiken stroom.
Met een programma zoals BatteryMon kun je live zien hoeveel Watt er wordt verbruikt. In idle, met een aantal programma's open en synchronisatie-diensten in de achtergrond, is dat bij mij ±4400mW. De totale capaciteit 51.5Wh / 4400mw = 11,7 uur idle. En bij gebruik gaat dat natuurlijk omlaag.

Er is gewoon niet veel wat je kan veranderen aan energieinstellingen, wat niet met serieuze nadelen komt. Zelfs de paar die ik verander zijn merkbaar en zaken waar uitsluitend de consument voor kan kiezen, niet de producent. Microsoft heeft de rest al prima afgesteld.

Undervolting. Processorchips zijn super complex om te maken, en presteren niet allemaal exact even goed. Maar het voltage waarop ze werken is voor alle Surfaces gelijk, hoog genoeg om elke chip foutloos te laten functioneren. Met undervolten kon je zelf de ondergrens opzoeken waarbij de processor nog foutloos werkte, en zo wat besparen op je stroomverbruik en warmteontwikkeling, in de orde van 5-10%. Sinds de plundervolt kwetsbaarheid werd ontdekt, wat niet voor eindgebruikers maar vooral voor DRM een zorg is, wordt undervolten via de firmware onmogelijk gemaakt. Op de Surface 7 ging dit via een update, en op de Surface Pro 8 is het vanaf dag één onmogelijk.

Hoesjes

Voor telefoons heb ik iets tegen hoesjes. Voor je het weet heb je iets bij je dat twee keer zo dik en anderhalf keer zo zwaar is als de telefoon zelf. Ik heb mijn telefoons zelfs uitgekozen op het bestaan van een elegante flip cover (bij de eerste paar Moto G's kon je de achterkant van de behuizing vervangen door een achterkant met cover).

Toch is er afhankelijk van hoe je de tablet gebruikt best wat te zeggen voor enige bescherming. Wat zijn de mogelijkheden?
Flip Covers
Ik heb meerdere (tweedehands) Surfaces versleten, en bij ieder model zat een Cover die niet versleet. Buiten het normale Type Cover, bestond voor de Surface Pro 2 een elegante, zeer dunne Touch Cover. Het typte bepaald niet geweldig, maar was een ideaal beschermklepje. En ik had de dikke Power Cover, waarmee je ca. 60% meer accucapaciteit had.

Voor de Surface Pro 8 is de selectie een stuk beperkter. Voorop gesteld is de Type Cover van Microsoft gewoon uitstekend. 5mm dik, mooi materiaal, en het typt lekker. En hij doet goed dienst als bescherming van het beeldscherm. Er zijn nog wel wat toetsenborden van andere fabrikanten (zoals MoKo, Fintie en Uogic, en rebrands zoals Tomsenn en GreenLaw) voor de Surface Pro. Die werken allemaal over bluetooth, en hebben een eigen accu nodig. Het enige wat ze verbeteren is de prijs, en dat ze los van de tablet te gebruiken zijn. Naar mijn mening niet het kopen waard.

Als iemand echter ooit besluit om een 1 à 2mm dun klepje te maken dat magnetisch aan de Surface geklikt kan worden in plaats van een toetsenbord, hebben ze aan mij een klant.
Hoesjes
Merken zoals MoKo en Fintie maken hoesjes waar de tablet volledig in kan schuiven. Ze integreren nog aardig met de Surface Pro 8, omdat ze een scharnierpunt hebben waarmee de kickstand blijft werken. Gewoon om eens te proberen, heb ik een uitvoering van Fintie met een zakelijke look genomen. Ik ben matig tevreden, maar hoe langer hoe meer niet onder de indruk. De Surface Pro straalt doordachtheid, functionaliteit en elegantie uit, de cover straalt ‘o ja, voor dit model moeten we ook nog iets uitbrengen’ uit. Ik gebruik het hoesje enkel om te vervoeren als ik geen andere tas mee heb, en haal de tablet er snel weer uit om comfortabel te gebruiken.

Stickers
Als je doel is om de achterkant van de tablet tegen krassen te beschermen, en het apparaat een beetje te personaliseren, overweeg dan stickers. Op sites zoals Amazon, AliExpress en Etsy zijn heel wat leuke printjes op vinylstickers te vinden. Dbrand heeft de wat mooiere versies, met enige textuur of zelfs stickers met leer. Het zal niet ideaal zijn voor de koelprestaties van de Surface, maar zeker niet slechter dan een volledig hoesjes.
Hard Cases
Verwacht je de Surface regelmatig mee te nemen op bouwplaatsen (dat doe ik soms en vind het oppassen), of verwacht je er erg ruw mee om te gaan? In deze Reddit post vind je een selectie aan hard cases. De Maiddos/Fintie Folio Case ziet er oké uit, misschien met de penhouder eraf gezaagd.

Overig

Windows Subsystem for Android
Je moet door behoorlijk wat bochten, maar ik heb Windows Subsystem for Android geïnstalleerd. De performance lijkt goed, niet of moeilijk te onderscheiden van native. De paar apps die ik heb gebruikt zijn Staalprofielen, Matrix Toolbox, en Color. Maar na het afsluiten van een app blijft de Android virtualisatie draaien in de achtergrond, en geheugen en processorkracht vragen. Dit merk je hard in de batterij, en ik let op het systeem direct weer uit te zetten. Naar mijn mening teveel rompslomp om Android-apps te willen draaien.
Laat touch sneller aanvoelen
Windows heeft de tijdsduur die wordt beschouwd als lang tikken en dubbel tikken behoorlijk traag afgesteld. Hierdoor kunnen natuurlijk ook mensen die minder behendig zijn goed met het apparaat aan de slag. Maar je Surface Pro 8 werkt zo veel lekkerder als je het wat sneller afstelt.

Ga hiervoor naar Configuratiescherm > Pen en Aanraken. Verander van de Penopties en Aanraken de instellingen voor Dubbeltikken richting snel, en voor Drukken en vasthouden naar kort.

Mijn eerste middag met de Surface Pro 8

Om te beginnen: Ik heb me als El Cheapo gedragen en de tablet gekocht als Coolblue tweede kans. Het toetsenbord en stylus waren bij een andere winkel in de aanbieding, en kwamen een dag later. De grotere SSD heb ik tweedehands op de kop getikt, in een Poolstalige verpakking. Een USB-C naar USB-A adaptertje heb ik bij de lokale computerzaak gehaald, omdat ik anders niets kon aansluiten.

Dit is geen recept voor een goede start. De vorige tijdelijke eigenaar van de Surface had er een bedrijfsimage van Windows 10 op gezet. Als particulier kon ik ’m niet in gebruik nemen. Tijdens een verse installatie van Windows 11 werkte het touchscreen en bluetooth nog niet, en ik had geen muis of toetsenbord met USB-C aansluiting. Schijnbaar had je daarvoor een recovery image moeten gebruiken…

Toen Windows eenmaal geïnstalleerd was kreeg ik al vrij snel, tijdens Windows updates en vlak voor de automatische installatie van firmware-updates, een BSOD. Daarna viel het niet mee om Windows update uit zijn corrupte toestand te krijgen, en later die dag nog drie BSOD’s gehad. Ook deed op enig moment de camera het niet meer.

Gelukkig kan ik wat verder kijken dan de eerste indruk. Na een Settings > System > Recovery > Reset this PC waren overigens alle problemen voorbij. In de maand sindsdien geen BSOD of al te gekke problemen meer gehad.

Les: ga niet te ver met bezuinigen, of wees bereid om je eerste indruk op te offeren :).

Update 2022-08

De tablet is mee op vakantie geweest naar verschillende campings.
Wifi-antenne
Naar ik begrijp is de plastic rand aan de bovenkant van de tablet speciaal om het signaal van de wifi-antenne beter door te laten. Thuis kon ik niet anders zeggen dan dat het uitstekend werkte, met de AX-standaard en snelheden die een bedrade verbinding benaderen.

Op vakantie ben ik sterk onder de indruk van de wifi qualiteit van de Surface Pro 8. Op verschillende campings hield de dekking en stabiliteit van de wifi niet over. Waar andere telefoons en tablets van ons en andere campinggasten niet eens een wifi-netwerk konden vinden, of weigerden ermee te verbinden, kon de Surface dat nog wel. Vervolgens gebruikte ik de hotspot-functionaliteit van Windows op de tablet om de andere apparaatjes internet-toegang te geven.

Om het in getalletjes uit te drukken: vroeger dacht ik dat als de wifi signaalsterkte tussen de -70 en -80db kwam, het wel gedaan was met de verbinding. Maar met de Surface blijkt ook voorbij de -90db signaalsterkte nog werkbaar. De snelheid is misschien niet top, maar beter iets dan niets als je rondtrekt.
Power bank
Het gebruik van een power bank vormt een kleine uitdaging. Je moet een uitvoering hebben die USB Power Delivery ondersteunt, met ca. 45W laadvermogen. Ik verwachtte dat de Xiaomi Mi Power Bank 3 Pro uit mijn noodpakket wel zou werken, maar dit blijkt niet het geval. En dit geld voor de meeste power banks, dus let op (zie bijv. ook Xtorm 130W Power Bank Titan 27.000 review door Cbmadmax).

Het probleem is dat de Surface via een USB-C poort zelf ook stroom kan leveren. Een naïeve power bank ziet dit als een lader, en gaat zichzelf opladen (en daarmee de tablet sneller leeg trekken!), in plaats van dat de tablet opgeladen wordt. Ik had wel prima resultaten met de Baseus 65W Power Bank, en verwacht dat ook hun andere 65W-modellen goed werken. De tablet laad hiervan op volle snelheid, en verdubbeld de accucapaciteit.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 8 i5-1135G7, Wi-Fi, 8GB ram, 128GB opslag, Windows 11 Home Platinum?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.