Specificaties Behuizing, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Nox Media Review

Attila1994 9 oktober 2010, laatste update op 10 oktober 2010, 905 views

Nox Media

Pluspunten

• Looks
  • Front is goed afgewerkt
  • Ondersteunt full ATX moederborden
  • Zeer goede mogelijkheden voor koeling

Minpunten

• Plek voor maar n harde schijf
  • Geen handleiding meegeleverd
  • Geen front-FireWire poort

Inhoud
6. Koelingsmogelijkheden en prestaties
7. Hardware inbouwen
8. Conclusie

1. Inleiding
Nadat mijn geliefde 8800GTS na de tweede keer reanimeren ook overleed leek het mij wel tijd voor een upgrade, waaronder dus een nieuwe videokaart. Aangezien ik toch nog een andere pc wil kopen die wat meer bij de tijd is heb ik besloten deze om te bouwen tot een (budget)game/media-pc. Daarbij moest de pc er goed uit zien, relatief stil zijn, goed gekoeld zijn, geschikt zijn voor een ATX moederbord en ook nog eens niet te veel kosten. Met deze eisen kwam ik uit bij het volgende boodschappenlijstje: Nox Media behuizing (anders schreef ik deze review natuurlijk niet), de BeQuiet! PurePower 350Q voeding, een Scythe Big Shuriken processorkoeler, twee CoolerMaster Sl1 fans, twee Sharkoon Low Noise fans en niet te vergeten de Club3D HD5670! Uit mijn vorige pc had ik nog de ASUS M2N Green full-size ATX moederbord, een AMD Athlon 64 X2 6000+ processor, twee DVD drives van ASUS, een geheugenkaartlezer, een Hauppauge tv-kaart, de XTremeGamer geluidskaart en nog een FireWire PCI kaart. Een volle kast werd het dus!

2. Waarom ng een review?
Bij andere reviews kregen installatiegemak en inbouwmogelijkheden meestal maar drie sterren, terwijl dat toch echt meevalt. En vooral als je van te voren weet hoe je je hardware moet inbouwen! Daarom schrijf ik naast een gewoonlijke review tevens een stappenplan voor het inbouwen! Helaas heb ik daar geen foto's van, maar ik probeer het zo uitgebreid mogelijk te beschrijven.

3. Out of the box
De Nox Media komt goed verpakt aan in een redelijk grote doos. Het wordt beschermt door piepschuim en een plastic zak. Als ik me goed herinner zat er ook nog folie tegen krassen op de voorkant. De accessoires, waaronder een ruim assortiment schroeven, twee soorten voetjes en installatie-tools voor de optische drives zitten in de behuizing in een plastic zakje.

4. Het exterieur
De foto's liegen niet, de behuizing ziet er zeker mooi uit. Het geheel is glanzend zwart gespoten en het frontje is gemaakt van geborsteld aluminium waardoor het niet zo erg opvalt als er stof op ligt. Bij de bovenkant is dit helaas wel het geval. De boven- en onderkant zijn door middel van twee schroeven bevestigd, de zijkanten zijn met popnagels aan het frame vastgemaakt. De optische drives zijn netjes gestealth, alleen is het nut van de DVD Audio logootjes niet helemaal duidelijk. Tegenwoordig is het hebben van een ingebouwde BluRay drive niet heel bijzonder en de designers hadden best aan de toekomst kunnen denken. De bovenste drive bleef overigens haken bij het dichtdoen, dit heb ik heel vakkundig opgelost door een van de veertjes eraf te slopen. Ook de externe 3,5" bay is achter een klepje verborgen, net als de USB en audio-poorten. Helaas biedt de kast geen mogelijkheid voor een Firewire poort aan de voorkant.

5. Het interieur
Dit is duidelijk het deel waar de ontwerpers het meest over na hebben moeten denken. Het is daarom ook zeker knap dat je in een behuizing van 140 (H) x 370 (B) x 450 (D) mm een ATX moederbord, ATX voeding, 2x 5,25" en 1x 3,5" externe drive bays, en 1x 3,5" interne drive bays kwijt kunt. De voeding bevindt zich voor in de kast en wordt voorzien van stroom door middel van een kabel die langs de zijkant van de behuizing naar voren loopt. De aansluiting voor netspanning bevindt zich naast de uitbreidingslots. Naast de voeding vind je de drive bays, waarnaast nog net genoeg plek is om een harde schijf te monteren. Opvallend is dat de power leds niet op het moederbord worden aangesloten maar op een molex-connector. Dit omdat het eigenlijk twee leds zijn. Het nadeel hiervan is dat je niet kan zien of de computer uitstaat, of enkel in de stand-by stand: de leds knipperen dan niet.

6. Koelingsmogelijkheden en prestaties
De koelingsmogelijkheden voor een kast dat bedoeld is voor een HTPC zijn zeer goed te noemen. Er is plek voor twee 120mm fans en twee 80mm fans. De kast koelt het beste bij een voeding met een 120mm fan, boven de voeding bevindt zich namelijk een ventilatierooster wat het doorstromen van lucht zeker ten goede komt. Qua airflow heb ik mijn behuizing opgedeeld in tween. Beide 120mm functioneren bij mij als outtake, en beide 80mm fans werken als intake fans. Daardoor wordt de processor zeer effectief gekoeld: de 80mm fans zuigen vanaf de achterkant koude lucht naar binnen wat via de fan van de processorkoeler richting de 12mm outtake naast de proccesor gaat. De tweede 12mm fan zuigt de warme lucht van de videokaart uit de kast. Hiermee behaal ik core-temperaturen van rond de 35C idle en 45C load. De sensor op mijn moederbord geeft idle 37C aan, onder load stijgt dat naar rond de 41C. De grafische kaart wordt ten slotte koel gehouden op 23C idle en ongeveer 32C load. De geluidsproductie is helaas toch iets hoger dan ik had gehoopt maar vergeleken met de temperaturen en geluidsproductie van mijn oude kast ben ik er heel wat op vooruitgegaan.

7. Hardware inbouwen
Helaas is er geen handleiding bij de behuizing geleverd, wat het inbouwen een stuk lastiger maakt. Daarom probeer ik nu een stappenplan te schrijven zodat het plaatsen van je hardware toch een stuk eenvoudiger zal gaan.

1. Schroef de boven- en onderkant van de behuizing los.

2. Maak de front los. Dit is een van de lastigste delen van het inbouwen. Het makkelijkste gaat dit als je de behuizing op zijn zijkant zit en met een klein tangetje de zwarte nopjes een voor een samendrukt terwijl je de voorkant van de behuizing probeert te houden. Tip: het gaat makkelijker met z'n tween. :) De kabels hoeven niet

3. Plaats de voeding. Zorg ervoor dat je van te voren de voedingskabel al een beetje goed legt. Schroef de voeding vast en stop de kabel in de connector (dit gaat meestal wat lastiger). Vergeet niet de voeding alvast aan te doen, dit kan als het front er weer op zit niet meer!

4. Plaats de optische drives met behulp van de meegeleverde railtjes. Doe deze gewoon aan de zijkant van de drive (de dingen aan de zijkant zijn geen schroefjes, hier hoef je dus niet aan te gaan draaien) en schuif de drive gewoon in de bay.

5. Plaats de front terug. Klik het gewoon voorzichtig vast, en trek daarna de kabeltjes een beetje aan.

6. Bevestig de harde schijf. Deze hoort verticaal geplaatst te worden naast de 5,25" bays. Het is gewoon een kwestie van erinschuiven en vastschroeven.

7. Plaats een eventuele geheugenkaartlezer of iets ander dat thuishoort in de externe 3,5" bay. Maak bij het plaatsen het klepje aan de voorkant open zodat je het uit kunt lijnen met de voorkant.

8. Plaats de koeling. Je bent er natuurlijk vrij in om je airflow in te stellen zoals je zelf wilt, maar zoals je kunt lezen in het vorige deel werkt mijn manier best goed. Zorg ervoor dat je eerst de harde schijf hebt geplaatst, als de rechter 120mm fan bevestigd is kun je de harde schijf er niet meer inschuiven. De 80mm fans bevestig je door het plastic plaatje los te halen en daar de fans op te schroeven. Wanneer je, net als ik de twee 80mm fans als intake gebruikt, plaats dan een afstandsbusje tussen de plastic en je fans. Zo zijn ze een stuk stiller. Rubber is natuurlijk ideaal, maar als je dat niet hebt kun je ook iets anders gebruiken.

9. Installeer het moederbord met geheugen en CPU-koeler. Gewoon een kwestie van schroefgaten uitlijnen met die op het mobo-tray, afstandsbusjes vastmaken en moederbord vastschroeven.

10. Sluit alle kabels aan en installeer de uitbreidingskaarten. Ik had een beetje moeite met het vastmaken met de meest linkse kaart maar misschien dat er toevallig iets was verbogen bij mij, wat zeker het geval kan zijn aangezien de slotjes eruitgebroken moeten worden.

11. Plaats de boven- en onderkant weer op de kast en plak de voetjes vast. Je bent klaar!

8. Conclusie
Als alle hardware eenmaal is ingebouwd zul je denk ik veel plezier hebben aan je behuizing. Het ziet er niet alleen goed uit maar koelt ook lekker en biedt veel mogelijkheden. Een nadeel is dat je er slechts een harde schijf in kwijt kunt wanneer de externe 3,5" bay al in gebruik is. Al met al een zeer goede behuizing, en gezien de prijs is het echt een aanrader!

• Sharkoon System Fan Low-Noise S802520L-3, 80mm
  • Cooler Master Silent Fan 120 SI1 , 120mm
  • Scythe Big Shuriken
  • be quiet! Pure Power 350W

Heb jij ook een Nox Media?

Je kunt natuurlijk ook een externe cardreader kopen, dan kunnen er wel 2 hdd's in.
Verder nette review....
Het is mij vandaag gelukt een tweede hdd te plaatsen zonder de cardreader eruit te halen. Ik heb ontdekt dat er onder de voeding nog plek is voor een 80mm fan, en aangezien ik dat toch niet gebruik heb ik naar de hdd met tie-wraps vastgemaakt. Niet helemaal professioneel maar het blijft goed zitten en maakt geen extra geluid.