1 review

Numatic HVN 203-11

€ 214,-
Specificaties Trommel-stofzuiger - Bekijk alle specificaties

Numatic HVN 203-11 Review

Akino 21 juni 2022, laatste update op 21 juni 2022, 2.406 views Product gekocht

Numatic HVN 203-11

De oude Nilfisk was terminaal en moest vervangen worden door weer wat degelijks,mijn keuze is gevallen op een Numatic HVN,beter bekend als Henry

Pluspunten

• Extreme zuigkracht
  • Stil
  • Energie verbruik
  • Kabel breuk indicatie
  • Herstelbaar met support van de fabrikant
  • Hetty voor de vrouwen
  • Oogjes en mond afneembaar

Minpunten

• Had ik het maar eerder geweten

Energieverbruik Score: 5
De reden van de aanschaf
Na het definitief overlijden van mij oude trouwe metalen Nilfisk ,moest er een nieuwe stofzuiger in huis komen.
Gezien bji de Nilfisk zowel de borstels als het anker versleten waren,en daarbij ook de lagers,was herstellen geen optie meer.

Na positieve ervaring op de werkvloer, luxe jachtenbouw , daarom persoonlijk gekozen voor een Numatic HVN stofzuiger, ook wel Henry genaamd,
Ik heb geen eisen voor randfuncties zoals,zelf oprollend snoer,opbergvakje voor accessoires,instellend zuigvermogen door middel van een schuifknop of draadloos.
Ik was opzoek naar goede zuigkracht,grote inhoud,betaalbare zakken,en volledige onderdelen support vanuit de fabrikant.
De bouw van de stofzuiger
De Henry is opgegoten uit stevig plastic.(typenummer is voor de kleur) ,ik heb gekozen voor vrolijk opvallen geel.
De trommel is voorzien van een vrolijke glimlach en oogjes.Dit is een los schild wat indien gewenst weg te nemen valt.
Het snoer is heerlijk lang en soepel.,geen zelf oprollend mechaniekje,maar een draaiwiel wat op spierkracht werkt.
Zowel het af als oprollen gaat heerlijk soepel.Als je de stofzuiger achter je aantrekt rolt het snoer vanzelf af.
Ik persoonlijk rol het snoer altijd uit,gezien het nooit verstandig is enige belasting op een lang snoer te zetten wat opgerold is.Na het insteken van stekker in het stopcontact gaat er een spanning aanwezig (voltage present) lampje branden.Dus mocht de stofzuiger het ooit niet doen,is het makkelijk om een eventuele kabelbreuk uit te sluiten.Het schema van hoe dit werkt staat netjes in de gebruikers handleiding.

De trommel heeft een inhoud van 9 liter,dus vaak een stofzuigerzakken zal niet nodig zijn.De zak past mooi in de trommel,is makkelijk te plaatsen ,en vouwt zichzelf goed en volledig uit na een keer stofzuigen.
Tussen de stofzak en de bovenste (motor) helft zit een groot stoffilter.
De meegeleverde hulpstukken kunnen achterop de trommel worden geplaatst.
Het belangrijkste...het stofzuigen zelf
Het inschakelen gebeurd door een grote groene schakelaar ,en gelijk valt op hoe stil deze Henry is,maar wat echter nog meer indruk maakt is de zuigkracht.De zuigkracht is enkel in te stellen door extra luchtinlaat in het handvat,net zoals dat bij de oude Nilfisk ,door open of sluiten.
De Henry gebruikt de helft minder stroom (620 watt) dan oude Nilfisk (1500Watt+),maar zuigt daarom niet minder.Het tapijt (onverlijmd) kwam letterlijk mee omhoog.Ik ben er letterlijk van onder de indruk,en dat was ook de motivatie om eens wat meer over deze no nonsens oerdegelijk stofzuiger te delen hier.
Ook het katoenen langpolig tapijt was geen probleem,voor mijn gevoel zuig ik nu dwars door de vloerbedekking heen.De zuigkop bijt zich letterlijk vast in het tapijt en wil perse elk stofje en zandkorreltje opzuigen.
Gevoel dat de kleine Henry de aardbol probeert op te zuigen.
Wat zat er verder nog bij
Er worden 2 brede zuigmonden mee geleverd.Een verstelbaar tussen tapijt en glad,en een puur voor gladde oppervlakken.Beide voorzien om hem achter op de trommel te haken voro in de berging.
Mooie 3 delige RVS zuigstang,een krom stuk met zuigkracht instel mondje,een recht stuk,en onderstuk wat stuk in lengte verstelbaar is.
Een rond borsteltje en klein rechthoekig zuigmondje waarop een borstel gezet kan worden,bekende lange smalle zuig tuut.
Deze hulpstukken worden met verloop op de zuigmond van de slang gezet.
Mijn beleving en bevindingen
Kortom een oerdegelijk product waarbij de focus op stofvrij krachtig zuigen ligt en niet op randzaken zoals design, mooie marketing etc.

Ideale stofzuiger voor de vrijgezel ;),tweaker,doe het zelver die graag zaagt en boort,de fanatieke schoonmaker/ster.of mensen met huisdieren.

De stofzakken zijn heerlijk groot 9(L) en heerlijk betaalbaar.10 stuks, merk eigen, voor zo'n 18 euro...of minder.

Henry staat bekend om zijn support en beschikbaarheid van alle onderdelen,dus ik vermoed dat ik de eerst komende 20 jaar nog wel plezier zal hebben van deze stofzuiger.

Lang geleden dat ik met een glimlach heb staan stofzuigen,....of zou de lach van Henry zo aanstekelijk zijn ;)

Op de werkvloer (jachterbouw en timmerwerkzaamheden) met de Pro serie van Karcher en Bosch en Festool....maar geen van alle komen aan het zuigvermogen van deze kleine Henry.
Dit is GEEN waterzuiger...deze wens had ik ook niet,en dus voor mij ook geen negatief punt.Met een Miele kun je per slot van rekening ook geen water zuigen

Heb jij ook een Numatic HVN 203-11?

Ik kan je deze borstel nog aanraden om tapijt mee te zuigen.

Ik heb zelf een ouder model waar ik de borstel destijds bij heb meebesteld, geen spijt van voor tapijt / deurmatten.
We hebben een blauwe, na alle steeds kleiner wordende stofzakjes is dit wel makkelijk. Alleen de steel is onhandig.
iemand een idee hoeveel deze weegt? alvast bedankt.
Heb hier een iets ouder type de NVR 200-22 met twee standen voor de motor: 650 en 1200 Watt.
Het is zeg maar de pro versie hiervan. De motor is best stil en de extra hoge stand is wel eens handig.
Of het nou komt door de leeftijd (dus voordat die stofzuiger wet er kwam) en/of dat dit een stofzuiger voor het bedrijfsleven is; die 1200 Watt is tof.
Ik meen dat de zakken 1 euro per stuk waren bij de handyman. Toch leuk 1 euro voor 9 liter stof.
Jaren lang plezier gehad van een roze Hetty.
Het zijn stofzuigers die ik mensen die het zelf oprollen van de kabel en het voor een trap wat ondhandige gewicht en vorm echt alleen maar kan aanraden. Nu een Miele, doet het prima maar vond de Hetty persoonlijk toch fijner.
De vriendin is echter van mening dat dit andersom is.

Fun fact. Onze robot stofzuiger die er na de aanschaf van de Miele ook bij is gekomen heet liefkozend Hetty 2.0 :*)