Steelseries Arctis Nova Pro Draadloos

€ 377,99
Specificaties Bluetooth en draadloos RF met USB en 3.5mm - Bekijk alle specificaties

Steelseries Arctis Nova Pro Draadloos Review

Lucky_Luuk 19 juni 2022, laatste update op 26 juni 2022, 1.089 views Product gekocht

Steelseries Arctis Nova Pro Draadloos

De Steelseries Arctis Nova Pro is een headset met enorm veel features en een stijlvol design. Goed comfort en heel fijn in gebruik. Alleen voor deze prijs zou je wel wat meer 'premium' materialen verwachten.

Pluspunten

• Design
  • Geluid
  • Accuduur en verwisselbare accu
  • Connectivity
  • Comfort

Minpunten

• ANC middelmatig
  • SteelSeries account nodig voor alle features
  • Plastic Scharnieren en behuizing

Opnamekwaliteit Score: 3
Features Score: 5

Steelseries Arctis Nova Pro review.

De Nova Pro is een headset met enorm veel features en een stijlvol design. Goed comfort en heel fijn in gebruik. Alleen voor deze prijs zou je wel wat meer 'premium' materialen verwachten.

Ik heb zelf de headset aangeschaft. Op het moment van schrijven ligt de prijs van deze headset ongeveer op 370 euro.
What's in the Box?
In de doos krijg je een hoop extra dingen, maar dat is uiteraard te verwachten voor de prijs van deze headset.

Je krijgt onder andere:
  • De headset zelf
  • De receiver
  • 2 vervangangbare accu's
  • 1 3.5mm naar 3.5mm aux kabeltje
  • 2 USB-A naar USB-C kabels
  • Een polyester zakje om de headset in te bewaren
Geluidskwaliteit
Het allerbelangrijkste reden waarvoor je deze headset koopt is de geluidskwaliteit. Gelukkig zit de geluidskwaliteit wel snor bij deze headset. Zelf ben ik geen audio expert, dus mijn mening zal hier misschien niet helemaal van waarde zijn, maar dit is één van de beste gaming headsets waar ik naar heb mogen luisteren in het algemeen. Geluiden van alle tonen komen goed naar voren en zijn zelfs naar smaak aan te passen met de ingebouwde equalizer in de dock en het sturingsprogramma Steelseries GG.

De microfoon op deze headset valt wel heel erg tegen, maar dit is een probleem wat heel veel verschillende draadloze headsets hebben. Over het algemeen ben je wel gewoon verstaanbaar, alleen klinkt het vaak alsof je door oortjes praat die je bij de action gekocht hebt voor een halve euro.
Design, materialen en comfort
Een van de positiefste punten van deze headset is dat deze er gewoon heel erg gelikt uitziet. In de categorie van 'gaming' headsets heb je vaak headsets die er uit zien alsof je ze bij de kermis hebt gewonnen. De Nova Pro ziet er stijlvol uit zonder schreeuwende elementen of lampjes die 16 miljoen verschillende kleuren hebben. Ik zou hier ook gewoon mee over straat durven lopen en dat kan, want deze headset heeft ook support voor Bluetooth verbindingen.

De materialen van deze headset vind ik wel heel erg tegenvallen, zeker voor deze prijs. De headset is namelijk plastic fantastic en zo voelt het ook aan. De enige metalen onderdelen zijn de hoofdband (gelukkig) en de steelseries logo's op de zijkanten. De rest is allemaal van een soort plastic wat goedkoop klinkt en aanvoelt, tevens zijn de scharnieren ook van plastic gemaakt, ik weet niet of dit wel zo lang heel blijft.

De headset zit wel heel erg lekker op je hoofd, de nepleren oorkussens (die met veel moeite vervangbaar zijn, thanks Eppo666) zijn heel erg zacht en sluiten goed aan op mijn hoofd (zelfs met bril). De headset voelt niet te zwaar aan en is ook niet drukkend. De comfort van deze gamingheadset is absoluut een pluspunt.
Features
De headset komt met een ontvanger geleverd waarmee je heel veel kan doen. De ontvanger regelt meer dan alleen maar de connectie tussen je headset en je pc/console. Op deze ontvanger kan je namelijk alles aanpassen aan je headset wat je maar wilt. De equalizer, het geluid, noise cancelling, etc. Eveneens dient deze receiver als een oplader voor de tweede accu die meeglevert is. Deze accu kan je dan opladen en gelijk in je headset zetten als deze leeg is. Dit is ook de voornaamste reden dat ik deze headset heb gekocht, want ik haat draden.

De headset is ook uitgerust met Noise Cancelling. Hier valt de Nova Pro wel een beetje tegen, want de noise cancelling in dit apparaat valt een beetje tegen. De noise cancelling van dit apparaat werkt vooraal goed bij hele lage tonen die niet al te hard zijn, zoals het geluid van mechanische ventilatie of de wind buiten. Het werkt niet bij geluiden zoals vogels die buiten aan het zingen zijn of bijvoorbeeld een ventilator die een meter of 2 van je af aan het blazen is. Dit had wat mij betreft wel wat beter gemogen.

Wat wel heel fijn is aan deze headset is de connectivity. Deze headset heeft twee inputs voor geluid met een kabel. Zo kan je bijvoorbeeld je pc en een console zoals PS5 of Switch aansluiten en hier allebei tegelijkertijd naar luisteren. Ook heeft het een line-in en een line-out port in de ontvanger zitten. Je kan deze headset ook met Bluetooth verbinden aan je telefoon, zodat je ook buitenshuis je favoriete tunes kan luisteren. Het is ook mogelijk om met 2.4ghz en Bluetooth tegelijk verbonden te zijn, zo kan je dus gerust tegelijkertijd bellen met je oma terwijl je kleuters in Warzone laat huilen.
Software
De software die je op je pc kan draaien voor dit apparaat is een pluspunt en een minunpunt in mijn ogen. De software heet Steelseries GG, een soort van hub voor alle Steelseries apparaten. Vanuit GG kan je alles aanpassen wat je met de ontvanger ook kan doen, maar in GG zit nog een featurset wat bepaalde features van de headset afsluit totdat je een account hebt gemaakt. Zo kan je niet zonder account de feature chatmix gebruiken, wat in mijn ogen een essentieel onderdeel is van een gamingheadset, vorige Steelseries headasets konden dit wel zonder account (Bijvoorbeeld de Artctis 7). Achter de accountmuur zit er ook een optie om je equalizer aan te passen per game, zo kan je bijvoorbeeld instellen dat je beter voetstappen wil horen in Battlefield of PUBG. Ondanks dat je een account nodig hebt is de software wel fijn in gebruik en niet zo 'clunky' als bijvoorbeeld Logitech's G Hub.

Al met al is de Steelseries Artctic Nova Pro Wireless (wat een mond vol zeg) een hele fijne headset met een paar features die je niet in andere gaming headsets vind. Het draagcomfort en de audiokwaliteit van deze headset is uitermate goed. De kwaliteit van materialen vind ik voor de (hoge) prijs net adequaat, maar ik had graag wat meer metaal gezien, vooral op de kritieke punten zoals de scharnieren. Ik zou deze headset zeker aanraden, maar voor de mensen zonder haast zou ik zeker wel wachten totdat deze onder de 300 euro op te pikken is.

Bedankt voor het lezen van mijn review! Heb je vragen of opmerkingen? Laat ze vooral achter in de comments!

Heb jij ook een Steelseries Arctis Nova Pro Draadloos?

Vraag & Aanbod

Lucky_Luuk,

De de nepleren oorkussens (die niet te vervangen zijn trouwens)
Bovenstaande klopt niet, deze zijn wel te vervangen, ze zijn bevestigd met een plastic ring, die je los kan klikken, je denkt dat je wat breekt in eerste instantie, wat dus niet zo is.

verder helemaal spot on.
Heb de mijne nu een dag of 3 a 4 en bevalt prima
Dat zal ik dan even aanpassen! Bij mij zitten ze flink vast en ik was bang ze kapot te maken!
ik had hetzelfde, maar zag op de site dat er vervangende oorkussens waren en dus experimenteren en jawel dus.
loop erover te denken om de airweave te bestellen als deze voorraadig zijn i.v.m minder zweterig.
Op de site staat dat die specifieke oorkussens niet voor Nova headsets zijn!
klopt, headset is zo nieuw dat er nog geen vervangende andere onderdelen zijn, volgens mij.
was even als voorbeeld.