Aten UC8000: Podcast AI Audio Mixer | MicLive

€ 272,25
Specificaties Overig - Bekijk alle specificaties

Aten UC8000: Podcast AI Audio Mixer | MicLive Review

tomhelmerTestpanel 19 juni 2022, laatste update op 19 juni 2022, 1.394 views Testpanel

Aten UC8000: Podcast AI Audio Mixer | MicLive

Handzaam en innemend apparaatje. Voor energieke podcasters, maar misschien nog geschikter als audio-interface voor streamers.

Pluspunten

• Leuke features
  • Uitstekend geïntegreerde software
  • Goed gebouwd.

Minpunten

• Beperkt aantal microfoonaansluitingen

Voordat ik aan deze review van de MicLive van Aten begon, had ik ervaring met twee andere mixers. Bij de podcast 'Voor het applaus' van Theater Bellevue in Amsterdam (een wekelijkse inteview-podcast met de makers van de voorstellingen in ons programma), begonnen we twee jaar geleden met een oude, op de zolder gevonden XLR-recorder. Een half jaar geleden zijn we overgestapt op de Rode Rodecaster Pro, één van de industrie-standaarden op dit moment die iets minder dan €500,- kost. De nieuwe MicLive wordt online aangeboden voor 320 dollar en ook ergens voor 282 pond. Een prijs in euro's heb ik nog niet gezien.

De MicLive kun je gemakkelijk in één hand vasthouden en toen ik dat voor het eerst deed vond ik hem ook fijn licht. Daar was ik blij mee, want hoewel wij onze gasten meestal in eigen huis ontvangen, komt het ook regelmatig voor dat iemand zo bezig is met een aanstaande première, dat we besluiten de fiets of trein te pakken om het gesprek in een ander theater te voeren. Dat is volgens mij ook één van de charmes van podcasten, dat je af en toe op pad gaat. Fijn als het gereedschap dan ook handzaam is. De MicLive zou dat voordeel zeker wel bieden.

De handzaamheid van MicLive wordt nog eens versterkt door de wijze waarop het zijn voeding krijgt: uit een USB-C kabel die je direct op je laptop aansluit. In de doos is een korte kabel meegeleverd. Aangezien de opname ook op de laptop bewaard dient te worden is dit twee vliegen in één klap. Er is dus hooguit één aansluiting op de netvoeding nodig en bij een goed geladen laptop-accu zelfs géén. Handig!

De kast is uitgevoerd in een goede kwaliteit plastic, van onder en opzij in een iets gebroken wit. De bovenkant is zwart met daarop vijf draaiknoppen en achttien rubberen knoppen (waaronder een klein sample-pad van acht knoppen) die allemaal RGB verlicht kunnen worden in verschillende kleuren. De bouwkwaliteit is prima. Het ontwerp is innemend, zeker voor iemand die van elektronica houdt.

Achterop de mixer gaan de microfoons erin. Daar zitten twee combinatie-ingangen van XLR en grote stereo jack, één 3.5mm ingang en ook kan er geluid uit de laptop/desktop (die je bij wijze van recorder sowieso nodig hebt) via de USB-C kabel naar de mixer. Vier ingangen dus in totaal, maar in mijn beroeps gedeformeerde ogen slechts twee volwaardige, de twee XLRs. Is dat te weinig? Hoeveel microfoons ga je nodig hebben? Bij een typische babbelpodcast met gasten zijn het er al gauw meer dan twee. Dat lukt dus net met MicLive, maar dan ga je dus met een 3.5mm aansluiting werken.

Eén van de sellingpoints van de MicLive is een AI(kunstmatige intelligentie)-modus, die niet alleen andere achtergrondgeluiden wegfiltert, maar die automatisch het hele soundbeeld kan verbeteren. Door een erg slechte met ervaring met onze nieuwe Rodecaster die ook dergelijke geïntegreerde Fx effecten biedt, was dit voor mij een klein beetje een trigger. De eerste aflevering die we zes maanden geleden met het nieuwe speelgoed opnamen, mislukte. Het doorkomende geluid van een boor elders in het theater was zo ontregelend voor deze extra features, dat de stemmen telkens vrijwel volledig wegvielen om daarna langzaam weer op te komen. Alleen met uren extra herstelwerk bij het editen was het gesprek nog te volgen, maar een prettige luisterervaring is die aflevering nooit geworden. Sindsdien ben ik dus huiverig voor zogenaamde smart-fx-s en was benieuwd hoe dit op de MicLive werkte.

Grappig is dat je de AI echt aan het werk kunt zetten. Je laat hem voor iedere microfoon als het ware een kleine soundcheck doen, waarbij stem van de interviewer en geïnterviewden even moet praten. Vervolgens komt de AI met een voorstel.
Vanwege genoemde slechte ervaring met de Smart FX van onze Rodecaster in combinatie met onregelmatig achtergrondgeluid, was ik wat sceptisch. Ik heb onder andere een opname met MicLive icm een Rode NT1 microfoon gedaan die hier te beluisteren is. Het verschil is wat mij betreft niet enorm, maar het klankbeeld wordt wel hoorbaar droger. De AI filtert het achtergrond geluid wat weg, en mijn stem is makkelijker te volgen. Tegelijk verdwijnt er helaas ook wat kleur uit de stem. Ik vind dat zelf wel jammer, maar in podcastland kan het er prima mee door. Vele premium-podcasts nemen hun gesprekken immers online of telefonisch op.
Ook zit er een zogenaamde auto-ducking functie op het apparaat. Die kun je indrukken als je in een omgeving met veel achtergrondgeluid zit. Ik heb het geprobeerd, maar hoorde niet veel verschil. Maar ik vraag me af of mijn wijze van testen wel optimaal was om een goed beeld te krijgen van deze feature. In ieder geval lijkt me dit geen AI die zichzelf de opdracht geeft hele afleveringen te gaan verneuken.

Wat je eigenlijk koopt met de MicLive is een handzaam apparaat en daarbij een behoorlijk stijlvol ontworpen softwareprogramma met de titel OnAir, dat alle functies op het apparaat ondersteunt en uitbreidt. Een flink deel van de functies van het apparaat zijn dus ook via deze applicatie te bedienen, met name een hoop instellingen en allerlei pre-sets.
De effecten in de MicLive zitten dus in wezen niet in het apparaat, maar in de bijbehorende applicatie. Zo kun je hier tweaken met een equalizer van tien schuiven. Er zitten reverb, pitch en harmony fx-s in en een high- en een low-cut om onnodige omgevingsgeluiden aan te pakken.

Op het kastje zelf beviel mij het kleine sample pad, vooral in combinatie met de OnAir applicatie. Acht knoppen zijn voorgeprogrammeerd met typische repertoiresamples zoals een applaus, een zondagochtendmuziekje, het storen van een gsm, etc. maar daar kun je zelf eenvoudig je eigen geluiden in uploaden. Als deze knoppen wat langer indrukt, beginnen ze te knipperen en kun je on the spot een kleine opname maken. Het volume van iedere afzonderlijke knop is in te stellen, net als de RGB kleur. Toegegeven, dit alles zal zeker niet voor iedere podcast belangrijk zijn, maar onze innerlijke Arjen Lubach kan hier helemaal zijn lol op.

Wat ik wel een groot gemis vindt is dat je de opname eenmaal op je laptop niet in aparte kanalen kunt splitsen. Ik vond althans geen manier om dit te doen. Ik zie dat toch het liefste, na afloop van een opname, iedere microfoon-feed in een aparte track in mijn audio-editor. Want als iemand achter een microfoon heeft zitten wegdromen en bijvoorbeeld worteltjes is gaan eten, kun je dat alsnog heel eenvoudig wegdraaien. Als alle microfoons zoals nu in één track terechtkomen, heb je alleen nog de mogelijkheid om hele stukjes te knippen. Nu is knippen uiteraard de belangrijkste ingreep om achteraf te doen, maar soms wil je gewoon wat meer.

Doordat het een compact apparaat is waar toch best wel wat features op zitten, is de bediening aanvankelijk niet intuïtief. De handleiding lezen is nodig. Maar bij het doen van die moeite zal er vast en zeker ook liefde groeien voor dit apparaat. De creatieve manier waarop je met dit kleine apparaat je setup helemaal in het gelid kunt zetten, geeft op één of andere manier plezier in wat je aan het doen bent. Al zal het wel opletten geblazen blijven voor gebruik, de instellingen zijn niet in één oogopslag te overzien.

Wat is dit dan voor een apparaat en voor wie is het geschikt? Als je er een podcast mee wilt maken, dan denk ik dat het past bij mensen die en extraverte en energieke sfeer willen neerzetten. Makers die one-takers hoog in het vaandel hebben staan. Leuke types zijn dat. Ik verheug me er in ieder geval op ook eens met de MicLive op pad te gaan. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit apparaat nog beter zou passen bij streamers die al geïnvesteerd hebben in goede microfoons. De MicLive wordt in zo een situatie dan een handzame geluidsinterface op een desk, waar een creatieve spirit vanuit gaat. En met ruim voldoende features om volgers ook door middel van audio naar de zin te maken. Helemaal als de prijs ergens rond de €300,- zou gaan uitkomen, kan dit voor hen een mooie koop zijn.

Heb jij ook een Aten UC8000: Podcast AI Audio Mixer | MicLive?