Panasonic TX-55JZT1506 Zwart

€ 1.749,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Panasonic TX-55JZT1506 Zwart Review

ZoidaTestpanel 16 juni 2022, 1.114 views Testpanel

Panasonic TX-55JZT1506 Zwart

Mooi afgewerkte OLED 4K TV die voldoende gebruiksvriendelijk is en ook qua beeld en geluid niet teleurstelt. De initiële opzet werkt vlot en voor de meeste opties kan je snel je weg vinden. Qua apps en casting mist deze TV wel extra aanbod.

Pluspunten

• kwaliteitsvolle afwerking
  • HDR OLED beeldkwaliteit
  • strak en no nonsense
  • goed geluid

Minpunten

• prijs
  • Apps wat beperkt
  • casting opties ook beperkt
  • Welke spraakbesturing?

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Context

Ik heb het geluk gehad om de Panasonic TX-55JZT1506 twee weken te mogen uittesten als deel van het Tweakers Testpanel.
Hieronder vind je de voornaamste bevindingen van het toestel zelf alsook een vergelijking met twee andere TV's die je in menig ander gezin in de lage landen zowat kan tegenkomen. Kwestie van goed te kunnen inschatten wat voor vlees je te keuren hebt.

Verpakking

De verpakking is ruimer dan verwacht. Ik kan ook uit ervaring getuigen dat het geen gemakkelijke oefening is om deze een smalle trap op te dragen. Enige handigheid, ruimtelijk inzicht en geduld is dan zeker aangewezen.

Het belangrijkste zit natuurlijk aan de binnenkant en daar is de verpakking helemaal goed. Alles zit goed vast, de afstandsbediening, handleiding en de voet zijn gemakkelijk vindbaar én verwijderbaar (dat zit zeker niet zo bij alle elektrische toestellen of TV's!)
Het piepschuim kan er gemakkelijk in delen uit zonder de tv of doos instabiel te maken. De handige voorgeperforeerde klep maakt uitpakken redelijk eenvoudig.

Eerste installatie

Eens uit de doos moet je mooi de voet eerst klaar zetten en dan de tv erop schuiven. Je moet ook nog 4 redelijk kleine schroefjes monteren en klaar is kees. De schroefjes lijken klein, maar houden alles prima.

De installatie is kinderspel. Taal selecteren, netwerk laten detecteren (en bij wifi paswoord ingeven) en je bent er zo door.

De TV loodtst je zelfs nog door features om inbranden te voorkomen!

Alleen is het sneu dat er geen voice command feature voor Belgie/Nederland voor handen is :'(

Hardware en vormgeving

Nu ie geinstalleerd en op het tv meubel staat kunnen we hem in zijn glorie aanschouwen.
De voet is voldoende zwaar en heeft een beperkte zwenkruimte. Dat is aangenaam als je af en toe de kijkhoek wil aanpassen of bij het schoonmaken.
De aansluiting zitten goed bereikbaar en er zijn er ruim voldoende. Ook de optie om zowel opzij als achter/onder te kunnen aansluiten is praktisch.

Zijaansluitingen

Onderaansluitingen
Interessant: een 900mA USB aansluiting als je net iets meer power wil aansluiten.

De TV heeft wel bezels, maar zijn redelijk dun. Je ziet de bezel zelfs bijna niet als je film kijkt, want de boven en onderranden zijn zwart.
Wat ineens leidt naar de beeldkwaliteit.

Beeld

Tja, beeld... Het is een OLED, en die ziet er gewoon schitterend uit. Zwart is ook echt zwart en je kan het verschil niet zien tussen zwart beeld en de bezel. Daarom lijkt die ook dunner dan ie is. Dat is bij andere TV's wel een verschilpunt. Daar kom ik later nog op terug.

Uit de doos komen de kleuren nog oververzadigd over. Ik ben een filmliefhebber en dus is dat niet gewenst. Bij games zoals op mijn PS4 valt dat niet zo op. Ook bij tekenfilms let je er niet zo op. Bij film echter... niet zo'n leuk effect.
Gelukkig kan je gemakkelijk de presets veranderen en verdwijnt dit effect ook snel met de juiste instelling. Gewoon "cinema" als preset deed wonderen en maakte deze cinefiel wel blij.

Deze TV maakt ook gebruik van HDMI 2.1. Daar kan je hoge resoluties of snellere beeldfrequenties mee aansturen. Gezien we hier "gewoon" 4K aansturen, ligt de bonus bij de hogere beeldfrequenties.
Er is weinig content beschikbaar voor 100 of 120Hz, maar vooral voor gaming is dat handig. Zeker ook in combinatie met de FreeSync certificering geeft dat opties voor gebruik als (oversized) pc-monitor of in combinatie met een 5e generatie gameconsole (PS5 of Xbox Series X)
Ik heb wel kunnen testen via mijn HTPC dat de frequentie effectief tot 120Hz kan volgens de Intel driver, maar echt veel verschil op traagbewegend beeld zie je niet. (Een HTPC is immers geen game pc)

Geluid

Als cinefiel is het geluid snel iets om over te slaan, tenminste als het echt om geluid van de TV zelf gaat.
In het kort: die is goed voor een TV. Tikje veel bas, wat ongewoon is, maar wel aangenaam voor film als je geen surround set hebt.

Echter, die heb ik wel, dus even kijken hoe we die kunnen aansluiten.
Deze TV heeft zowel een optische uitgang als eARC (maar enkel op 1 HDMI poort). Ik heb geen eARC materiaal in huis (omdat mijn normale TV gewoon ARC heeft), maar internet heeft me uitgelegd dat dit een superhandige functie is om receivers met DTS te kunnen koppelen zonder extra kabel. Het gecodeerde geluid komt gewoon over de HDMI mee. Uiteraard moet je receiver het ook aankunnen.
ARC kan dat ook, zal je zeggen. Dat klopt, maar in beperkte bitrates. De beste DTS codecs hebben eARC nodig. Of zoals ik het doe: via de optische uitgang. Die laatste werkt ook prima en heb ik zelfs niet moeten activeren. De Tv detecteerde het zelf en ik kon via streaming van top geluid genieten. :)

Apps en casting

Apps
In een modern huisgezin wordt buiten het nieuws en soaps steeds minder real-time TV gekeken.
Streamingplatforms nemen een steeds prominentere plaats in ons mediagebruik. Daarom zijn apps en casting opties steeds belangrijker.
Panasonic heeft inderdaad hier wel een app store ingezet en de belangrijkste streaming aanbieders zijn beschikbaar. Disney+, Netflix, Amazon, Youtube zijn aanwezig en sommigen hebben zelfs een dedicated knop op de afstandsbediening.
Qua muziek hebben we veel minder keuze:

Er is Deezer en Youtube music.
Hallo? Geen Spotify? Nee dus...

Er zijn wel wat games, maar ook daar eerder weinig keuze.
Voor de thuisvideofans is er wel Plex, maar dan weer geen Emby. Daar sta ik dan met mijn Emby server...

De apps zijn niet zo talrijk dus, maar on the bright side: er passen er veel op de TV en ze starten behoorlijk snel op. Zeker in vergelijking met wat oudere toestellen. Dat is dik ok :*)
Casting
Dit was een moeilijke voor mij. Wij casten wel gemakkelijk in ons huis omdat de huidige TV (zie verder) dat ook goed toe laat. Muziek, film, tablet/gsm scherm, foto's... hup, delen op tv voor iedereen.

Dat is op de Panasonic wel een stuk moeilijker. Ten eerste moest je het wel activeren. Daarna werkt het out of the box alleen voor de voorgeladen apps (Disney, Netflix,...) en dan is het eigenlijk nog steeds geen casting, want je spreekt gewoon over bediening via je gsm. Je moet nog steeds inloggen op je account. Dat is met Google compatibele casting wel anders.

Zelfs screen mirroring moet je gaan zoeken. In de online handleiding staat dat je de mirror app moet gebruiken. Die is echter niet voorgeladen en kan je ook niet vinden in de app store. Nee, je moet in het menu (het geavanceerd menu, want ook in het snelmenu is het niet te vinden) tussen de inputs (HDMI 1,2, enz.) staat ineens mirror. Als je die selecteert, dan lukt het wel. Oef, waarom kon mirror niet ineens in het snelmenu staan om tussen de inputs te schakelen?

Voor de Vlaamse lezers: vergeet ook maar om VRT.nu proberen te casten. Op geen enkele manier was dat te gebruiken, behalve met volledige mirror.
Netwerk
Hier ga ik kort over zijn, het werkt gewoon.
De autodetect detecteert zowel wifi als bedraad netwerk probleemloos en snel. Ingave van wifi paswoorden gaat vlot (al moet je voor ingewikkelde paswoorden wel veel bewegen met de cursorknoppen.)
Voordelig is dat het ingavescherm tegelijk hoofd- en kleine letters toont. Dat is wel handiger dan de virtuele shift telkens te moeten aan- of uitzetten vond ik zelf.

Had ik al vermeld dat de netwerkdetectie snel was? Toch een bonus bij een TV waar je graag gewoon snel begint met kijken.

Overige features

Het belang van HDMI 2.1 en eARC heb ik al belicht bij beeld en geluid.
Wat zit er nog aan?
kinderslot
Een zegen voor ouders van streamingverslaafde kinderen. Kinderslot werkt zoals het moet en kan per input en per app ingesteld worden. Neem dat laatste redelijk letterlijk.
Bij de inputs bestaat er een gemakkelijke functie om je inputs onder kinderslot te zetten. Even vinkjes zetten en klaar. Er zijn ook handige alles selecteren en niets selecteren opties voor handen.
Spijtig genoeg zijn die opties er niet voor de apps. (of daar hebben 4 paar ogen het toch niet kunnen vinden) Vooral bij de apps zouden de vinkjes of alles/niet selecteren opties zeker tijdsbesparend werken. Er zijn maar 5 inputs, maar 25 voorgeinstalleerde apps. Geloof me, 20 keer de procedure voor het inschakelen van het kinderslot doorlopen, valt niet onder leuke tijdsbesteding.
Ook het verwijderen van apps is al even leuk. Moet je ook per stuk doen met vele clicks.
Sceneries
Dit vond ik in het begin echt wel een leuk idee. Als je geen tv kijkt, kan je een schilderij of zelfs bewegende achtergond opzetten: een Scenery.
De beschikbare sceneries zien er goed en scherp uit. Er zijn er echter niet zo heel veel. Dit zou echt wel leuk zijn in een library of in de Panasonic store. Voor goede content zou ik zelfs nog wel een micro payment overhebben!

De beschikbare video sceneries vond ik dan weer eerder zenuwachtig. Hoewel scherp en supermooi van omgeving, geven deze geen rust. Het zijn echter langere filmpjes die in timelapse zodanig zijn versneld dat je een turbogevoel krijgt. Dat lijkt me net niet het gevoel dat je een relaxend gezelschap wil geven.

Ook de scenery knop op de afstandsbediening doet het niet. Dat ligt misschien aan het reviewexemplaar. In ieder geval konden we de snelkoppeling niet gebruiken.

Spijtig, hier zit meer in.
Misschien komt dat ook nog wel in een update?
Customization
Ik ken niet veel mensen die hier echt wat mee doen, maar de meeste tv's hebben wel iets van opties ervoor. Deze Panasonic heeft het dus ook.
Je kan behoorlijk vlot het snelmenu aanpassen om de meest gebruikte functies snel beschikbaar te hebben zoals audio en video presets en ook de postprocessing.
Je kan niet alle opties in het snelmenu zetten, maar dat hoeft ook niet. Zaken die je weinig moet aanpassen zoals de wifi settings zijn logisch niet beschikbaar in snelmenu.

Het ligt misschien aan deze reviewer, maar ook de optie om je HDMI input namen aan te passen was bijzonder lastig te vinden. Online help bij panasonic vermeldde drie verschillende manieren (die ik snel heb gevonden) en pas de derde bleek juist voor de TV.
Wat bedoel ik met aanpassen? Ik zie liever de naam PS4 staan als ik HDMI 3-ingang selecteer. Dat is gemakkelijker voor mij en zeker voor de kids om meteen de juiste input te hebben staan. Waarom ze dit 4 menu's diep in de opties zetten in een redelijk zwakke Nederlandse vertaling is jammer.
Afstandsbedieding
Deze is groot en redelijjk zwaar. Hij is degelijk gemaakt en voelt zeer stevig.
Het voordeel is dat er veel knoppen direct beschikbaar zijn en dus moet je niet veel door menu's gaan. Het nadeel is dat ie niet zo lekker in de hand ligt als je van een kleiner exemplaar komt. (zoals de magic mote van LG of een goedkoper toestel met ditto afstandsbediening) De Panasonic voelt zelfs topzwaar zodat je hem goed moet vasthouden. Leg je hem op je hand zonder grip, dan valt ie pardoes voorover bij kleinere handjes. Opletten dus voor de kleine handjes!

Hierboven kan je mooi vergelijken tussen de magic mote (van LG, links), de Logitech Harmony Elite (midden) en de Panasonic (rechts)

Pet peeve van mij: waarom zoveel dedicated knoppen? Dat lijkt handig, maar ik geloof dat maar weinigen van ons alle 4 de voorgedefinieerde toetsen gebruiken. Je kan wel 1 toets zelf instellen (Disney+!), maar dat lijkt op 6 knoppen wel weinig.
Vandaar: ik ga voor mijn Logitech Elite voor deze TV
Voor vergelijking met de LG magic mote: lees vooral verder ;)

Vergelijken met andere TV's

Compare 1 - LCD vs OLED
Een situatie waar menig gezin naar kijkt: tijd voor een TV upgrade. Groter! Mooier! Beter?
Hoe vergelijkt een nog-niet-zo-uitzonderlijk-oude of kleine LCD Samsung TV uit 2015 zich met een huidig OLED model?

Spec vergelijking

Goh, hier kunnen we kort zijn. No contest! De Panasonic is een sprong vooruit qua grootte, beeld, geluid en algemene featureset.
Iedereen blij! Toch niet helemaal: Waar de eigenaar van de Samsung TV zich even in haar chocomelk over verslikte, was de prijs. Moet een goeie TV nu echt zoveel kosten? Het antwoord kennen we in de volgende vergelijking!
Compare 2 - OLED (2019) vs OLED (2021)
Het wordt interessanter als we appels met appels gaan vergelijken.
Wat gebeurt er als we een LG OLED55C8PLA tegenover deze Panasonic zetten?

Spec vergelijking

Dat is een stuk interessanter en het korte antwoord is: het hangt ervan af wat voor jou belangrijk is.
  • Dan lijsten we maar eens op voor het langere antwoord!
  • Beeld en postprocessing: ongeveer gelijk. Meer dan degelijk. OLED is een klasse apart.
  • Geluid: gelijkwaardig
  • HDMI: De Panasonic heeft HDMI 2.1. Voor gamers met een frameratefetisj is de keuze duidelijk
  • Geluidsaansluiting: De Panasonic heeft eARC. Heb je compatibel materiaal, ook weer een win voor Panasonic
  • Apps: LG store is een stuk uitgebreider. Ja, de LG laadt iets trager, maar ik heb graag iets meer keuze om best of breed te kiezen
  • Casting: Sorry Panasonic, maar dit kan echt beter. De LG van jaren terug draait rondjes rond deze TV en zelfs hotelTV's van TCL of Samsung doen het beter
  • Bezels: Die van LG vallen net nog iets minder op want die lijken wat meer verzonken
  • Algemeen design: alles in het oog van de bewonderaar. Onze familie was unaniem: onze LG is leuker. Zeker de voet is voor ons een mooi stukje. Ik ga ervan uit dat andere mensen een andere mening mogen hebben :)
  • Afstandsbediening: LG magic mote, hands down. Ook hier is het hele gezin unaniem. Lichter is beter en vooral de bewegingscontrole is een gemak. Gedaan met klikken, gewoon zoals de Wii-mote of Switch controller met je hand bewegen en de cursor gaat mee. Zalig intuitief.
  • Prijs: zie conclusie

Hier zie je de LG (vanboven) en de Panasonic (onder) even broederlijk bij elkaar.
Nota: de Panasonic lijkt groter, maar die is ook dichter bij de camera :+ Ze zijn beiden 55 inch.

Algemene Conclusies

Ik heb met veel plezier deze TV getest en uitgebreid in real-life situaties met vrienden en kids aan de tand gevoeld.
In het algemeen is dit een degelijke TV met uitstekende eigenschappen. Beeld is uiteraard top en de laatste tech van eARC en HDMI 2.1 zijn must haves voor een high end tv.

Kopen maar dan? Als die extra's nodig zijn en je wil daarvoor betalen, dan wel.
Anders zou ik zeggen om eens te kijken bij de concurrentie. Je kan al bij Panasonic zelf goedkopere TV's vinden met gelijkaardige eigenschappen die goedkoper zijn. Hier zie je bijvoorbeeld de Panasonic TX-55JZ980E. Die heeft heel gelijkaardige specs, maar is een stuk goedkoper.

Spec vergelijking

En ga anders eens kijken bij een externe concurrent zoals het referentiemerk LG. Daar zijn vele modellen bij die gelijkaardige specs hebben, maar ook interessanter van prijs.

Vergelijken is dus de boodschap en je informeren over wat je noden zijn is een must om correct te kunnen beslissen.

Heb jij ook een Panasonic TX-55JZT1506 Zwart?