Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Curve 9300 Zwart Review

Hakulaku 19 mei 2011, 1.642 views

BlackBerry Curve 9300 Zwart

Pluspunten

• Stevige bouwkwaliteit
  • Goedkoop

Minpunten

• De performance
  • Klein aantal apps

Ik heb nu zon 7 maanden deze telefoon en ik heb al aardig wat indrukken opgedaan.

De reden voor deze telefoon
Ik zocht een abonnement voor 1 jaar met een telefoon waarbij ik niet teveel voor de telefoon hoefde bij te betalen. Ik zocht een smartphone zodat ik tijdens mijn dagelijkse reis eventjes de actualiteiten kon doornemen. Het zou mijn eerste smartphone worden.

De eerste indruk
Ik weet mijn eerste indruk nog goed. Aangezien ik laat van een avondje stappen kwam en ik op de bank moest slapen aangezien ik de deurbel niet op zolder hoor. Rond 7 uur stond de koerier er voor de deur met een nogal klein pakketje in mijn ogen. Na het administratieve rompslomp kon ik eindelijk gaan pitten.

Eenmaal wakker kon ik niet wachten tot het openen van het nogal "kleine" pakketje in mijn ogen. Tot mijn verbazing zat alles erin! Een telefoon, oplaadsnoer, usb-kabel, boekjes en een driver cd. Een groter pakketje was ook niet nodig geweest. De telefoon zag er in mijn ogen mooi en degelijk uit. In vergelijking met de bold 9700 vond ik de telefoon wel goedkoop aanvoelen, maarja wat verwacht je dan voor 50% van de prijs.

De ingebruikname
En ja, daar heb je dan je eerste smartphone in je hand. Wat doe je dan? Hem aanzetten natuurlijk! Dat duurde vrij lang als je een "normaal" mobieltje gewend bent (1-2 minuten) maar als de telefoon eenmaal aanstaat dan begrijp je het wel waarom het zo lang duurt.

Als je de telefoon voor de eerste keer aanzet dan moet je eerst door een tutorial heen waarin alles wordt uitgelegd en waarbij je een aantal instellingen moet invullen. Eenmaal dat gedaan, dan kan je aan de slag.

De mogelijkheden
In het begin lijken de mogelijkheden eindeloos, maar naar mate je de telefoon langer gebruikt merk je dat er niet echt een grote community is voor het blackberry OS. Dit vind ik persoonlijk wel jammer en dit zal voor mij in de toekomst toch betekenen dat ik voor android ga. Zo is bijvoorbeeld het vinden van een degelijke navigatie erg moeilijk.

Een voordeel van deze telefoon is dat er een soort van "office" opstaat waarmee je word, excel en spreadsheet files kan openen. Hier heb ik ook meerdere malen gebruik van gemaakt en nooit echt problemen mee gehad.

De telefoon komt met een eigen backup systeem. Hier heb ik een aantal keer gebruik van gemaakt en ik ben er wel tevreden over. Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal maar het werkt, en dat is eigenlijk het enige dat telt voor mij.

De Bouwkwaliteit
Stevig! Ik heb hem al meerdere malen laten vallen (hard ook) en tot nog toe is alleen de frame er aan de linkerkant een stukje vanaf gekomen, maar die heb ik weer terug weten te duwen. De enige beschadiging die mijn telefoon nu heeft is een "geschuurd" plekje aan de bovenkant van mijn scherm.

De accuduur
De accuduur vind ik best redelijk van deze telefoon. Hij gaat ongeveer bij gemiddeld gebruik 1,5 dag mee. Wanneer ik hem in een blackberry hoesje stop dan is dit zelfs 2 dagen omdat zo'n hoesje de telefoon in spaarstand zet.

Wanneer de telefoon op 5% van zijn accuduur zit zet de telefoon automatisch de connecties uit. Waarom weet ik niet en ik vind dit vrij irritant, wat heb ik namelijk aan een telefoon waarmee ik ineens niet meer kan bellen. Dit werkt echter niet altijd en het is bij mij al meerdere malen gebeurd dat hij ineens vanaf 20% uit gaat en niet maar aankan totdat ik hem oplaad.

Nieuwe Blackberry OS
In februari kwam officieel de nieuwe Blackberry OS uit. Helaas is T-Mobile niet zo snel met het verspreiden van deze OS dus heb ik mijn eigen manier maar gevonden om hem te upgraden. Dit was zeer makkelijk en ik ben er ook zeer tevreden over. Met deze nieuwe OS is de browser 100x beter kwa gebruikersgemak. In de nieuwe browser is ook een mogelijkheid voor tabbladen en het laden van websites gebeurd sneller en beter. Je kan hiermee ook meer websites bezoeken.

Ook lijkt het alsof ze over dingen hebben nagedacht zoals dat je pas een telefoonnummer kan intoetsen na het indrukken van het groene telefoontje (hiermee wordt voorkomen dat je perongeluk iemand gaat bellen :P)

De Performance
De performance vind ik tegen vallen van deze telefoon. Je merkt dat in deze huidige tijd de specs niet meer voldoende zijn. De nieuwe OS verergerd dit probleem eigenlijk alleen maar. Zo bied de nieuwe browser de mogelijkheid van tabbladen maar als je perongeluk een website laat die zeer zwaar is crasht je browser en kan je opnieuw gaan beginnen. Ook heb ik sinds de update regelmatig dat mijn telefoon voor een aantal seconden tot een minuut freezed. Dit is best irritant. Maarja, als ik dan denk aan de prijs dan denk ik dat ik eigenlijk niet moet zeuren.

Dit was mijn review over de Blackberry 9300. Mocht u op of aanmerkingen hebben, laat ze dan achter in de comments :)

p.s. Ik ga geen foto's maken van mijn telefoon aangezien hij er al best verrot uitziet aangezien ik er niet echt goed mee om ga.

Heb jij ook een BlackBerry Curve 9300 Zwart?

Het is juist wel interessant om foto's van je telefoon hier neer te zetten. Dan ziet iedereen dat de bouwkwaliteit van een BlackBerry redelijk is, tot je hem laat vallen. Ik gebruik een harde doorzichtige plastic case voor mijn Bold 9700.

Hoe ervaar je de pda-functies? Dingen als: agenda, contactenlijst en push e-mail. En de camera?

edit: onzin weggehaald

[Reactie gewijzigd door roland83 op 19 mei 2011 22:56]

De Curve 9300 heeft toch juist wel UMTS ontvangst?
Ja. My bad. Heb mijn post aangepast.
Mijn vriendin heeft ook deze telefoon en deze heeft alleen maar problemen met de hyves applicatie. deze loopt zodanig vast dat zelfs de uitknop niet meer werkt, en ze dus de batterij moet verwijderen. Hyves via de browser bezoeken werkt snel en foutloos.

ook het opstarten duurt inderdaad verschrikkelijk lang. helemaal na installatie van een app. dit kan wel oplopen tot ruim 5 minuten wat veel te lang voor een smartphone is, ookal doen deze er langer over.

maar verder is het wel een degelijke telefoon. Idd wat je zei in je review erg vervelend dat hij de connecties uit zet bij 5%. zo is het net alsof je plotseling in een dood punt zit, en kan het nog wel eens zijn dat het pas terug komt als je hem voledig opgeladen van het stroom haalt. (whatsapp is niet te bereiken meestal als de telefoon op het stroom zit).
Een maand geleden deze telefoon ipv een kapotte N900 gekregen en ben er zeer tevreden mee! Het kleine aantal apps is jammer, maar de curve voldoet (behalve snel browsen) aan alle eisen die ik er aan stel.

Wat me vooral opvalt is dat het besturingssysteem direct reageert op bijv berichten openen. Waar ik bij de N900 weliswaar minder dan een seconde hoefde te wachten is de curve er meteen, wat het gevoel geeft dat even snel iets opzoeken in je email ook echt snel is.

Whatsapp, ping, e-mail, sms, Msn, Facebook met chat, Youtube zit er allemaal op en voor meer heb ik toch geen tijd ;) Waar bij de n900 instant message services je batterij binnen 5 uur leeg slurpte merk ik bij de curve geen verschil of ik msn nu aan heb staan of niet. Een sleeve is echter wel een must (en een uikomst).

Daarnaast merk je de zakelijke achtergrond van de blackberry. Synchroniseren met google mail, agenda, contactlijsten en bestanden gaat op de achtergrond en werkt zonder dat je hier meer naar hoeft om te kijken en volgens mij elke 2-3 uur.

Over de lockdown bij 5% batterij: het beschermt me mijn telefoon helemaal leeg te bellen. Dit is nl slecht voor het uithoudingsvermogen van de batterij en zo kan ik altijd mijn agenda en telefoon nummers checken voor het geval ik iemand MOET bellen.

Zeker voor een prijs rond de 200,- + 20,- sleeve een aanrader!