Linksys WAP610N Review

phubert 8 oktober 2010, laatste update op 8 oktober 2010, 3.888 views

Linksys WAP610N

Pluspunten

• Relatief veel in te stellen

Minpunten

• Apparaat slaat zijn instellingen bijna niet op.
  • Bereik is op 1e etage (houden vloeren) nog maar 10%

Beheerbaarheid Score: 1
Op het eerste oog een goede degelijke Accesspoint, echter bij het in gebruik nemen kwamen de eerste problemen naar voren. De webinterface is overzichtelijk, je kan ruim voldoende instellen. Het grote nadeel is dat ie de ingestelde gegevens niet altijd opslaat, ongeacht het webbrouwser, soms moet je wel 3x instellingen ingeven (MAC-filter, WPA2 code, enz.) voor hij deze daadwerkelijk vast houdt.

Het toevoegen van een nieuw draadloos apparaat is door bovenstaand probleem (het niet opslaan) zeer irritant, je bent lang bezig en soms blijft hij gewoon weigeren een instelling op te slaan. Ook is het bereik van deze accesspoint dramatisch wat je mag verwachten. In een huis met houten vloeren heb ik je op eerste etage, hemelsbreed genomen nog geen 5 meter afstand amper 10% over. Hij lijkt (of ik heb het niet voor elkaar gekregen) niet 'backwards compatibel te zijn met 2,4ghz netwerken als je 5ghz instelt. Alleen apparatuur met 5ghz ondersteuning kunnen connecten.

Vandaag teruggebracht naar de winkel, zwaar teleurgesteld in Linksys waarvan mijn vorige (WRT54GC) het ruim 5 jaar had volgehouden, ook met veel sterker bereik.

Heb jij ook een Linksys WAP610N?

Bedankt voor jullie respons.

@Merethill:
Ik had hem standaard al op 2,4ghz ingesteld omdat anders diverse apparaten het niet zouden doen, maar het bereik was op zowel 20 als 40hz slecht.

@paulus83:
Ik had al de laatste firmware van Linksys gedownload, maar dit heeft totaal niet geholpen.

Het apparaat is nu retour naar de winkel, hebben hem als defect teruggestuurd, ik heb me geld terug gekregen ga goed zoeken naar alternatief.

[Reactie gewijzigd door phubert op 8 oktober 2010 12:50]

DD-WRT is niet van Linksys. Als je DD-WRT had gebruikt was alles in orde geweest, vooral ook om dat je dan van 71mW naar 250mW kan gaan qua zendvermogen.
De meeste apparaten kunnen niet op beide frequenties tegelijk draaien. Om dit te kunnen had het een simultaneous dual band apparaat moeten zijn. Als je hem op 2.4 ghz instelt zal het bereik veel hoger zijn, want de 5 ghz antenne is veel zwakker in dit apparaat.

Jammer, maar ik begrijp je problemen ermee wel.
En wat betreft de firmware die niet altijd je instellingen goed opslaat, probeer het eens met een alternatieve firmware, zoals DD-WRT,Open-WRT of Tomato. Heb je gelijk een sh*tload aan extra functies, en werkt het allemaal gewoon netjes zoals het hoort. (Of wacht op een firmware update van linksys zelf)
Heb je het met 2 van deze getest? zo staat dat namelijk aangegeven, maar uit je verhaal lijkt te komen dat je spijtig genoeg met met een, en ook nog eens een DOA te maken hebt gehad.
Het is heel vervelend als een apparaat niet goed functioneerd, maar het kan helaas gebeuren dat je een DOA te pakken hebt. Wat je nu door laat schemeren is dat jij het apparaat waardeloos vind, maar dat je eigelijk een defecte had.

Jammer, want ik ben altijd wel lovend geweest over linksys :)
Eigenlijk zou ik zeggen: probeer het met een andere en laat je bevindingen weten!

[Reactie gewijzigd door empy op 8 oktober 2010 14:30]

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit werkelijk een waardeloos product is.

Als je het apparaat een vast ip-adres geeft dan is na een reboot de default gateway instelling verdwenen. Daarnaast heeft dit accesspoint problemen met het doorlaten van dhcp requests. De helft van de tijd krijg je wel verbinding maar geen ip-adres van de dhcp server in je netwerk.

Dit is een probleem wat al lang bij Linksys bekend is maar waar men gewoonweg niets aan lijkt te doen:

Of zou het door mij gebruikte exemplaar ook een DOA zijn?
Een 2e had ik mss wel kunnen testen, al blijkt uit diverse fora in de wereld dat men nog wel vaker klaagt over het bereik van de accespoint. Ik kijk of ik een goed alternatief kan vinden, anders waag ik het er een 2e keer op. Ik ben het zeker niet gewend van Linksys dat de kwaliteit het af laat weten dus ja...
binnenkort schrijf ik hier ook een review over (ik heb het apparaat nu 1 dag) want ik ben er zeeeeer tevreden over.
Ik heb dit apparaat nu al heel lang en werkt altijd prima.
Linksys heeft een tweetal firmware updates uitgebracht waarbij het niet opslaan moet zijn opgelost. Het lijkt nu wel dat het apparaat nu gaat schommelen in bereik, dit heeft altijd goed gewerkt. Het accesspoint heb ik al erg lang draaien.

Ik was altijd LinkSys fan, dit product bevalt me ook erg goed (tot nu toe). De nieuwste producten van LinkSys heb ik al veel ellende mee gehad en ben dan ook afgestapt van LinkSys. De nieuwe producten zijn echt waardeloos, vol met problemen.
Heb een paar maanden terug bij iemand twee nieuwe routers van LinkSys weggegaald en een Netgear WNDR37AV geplaatst, bereik- en stabiliteitproblemen meteen opgelost.
Hij had geen zin om Open WRT of iets dergelijks te proberen, wat ik me kan voorstellen bij een nieuw apparaat dat gewoon uit de doos goed moet functioneren. Nu moet ik toegeven dat de Netgear ook een firmware update nodig had om de normale en guest netwerken op zoweg a,b, g en n goed te laten werken naast elkaar.

Over de WAG610N twijfel ik nu of deze niet nu al slecht is, ik was er heel tevreden over, maar sinds een paar weken schommelt het bereik erg, tot vervelends toe (zelfs verbreken van verbinding).