Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G500 Review

Brilsmurfffje 10 oktober 2010, 8.575 views

Logitech G500

Pluspunten

• Ergonomie
  • Bouwkwaliteit
  • Functies

Minpunten

• Geen

Een klein half jaar geleden heb ik deze muis aangeschaft. Het is mijn eerste muis die speciaal ontworpen is voor het gamen. Voorheen heb ik wel ergonomische muizen gehad (muizen die gevormd zijn naar je hand)
Voordat ik deze muis bestelde ben ik eerst langs de mediamarkt geweest om te kijken voor een muis. Deze hadden verschillende muizen van Razer in het assortiment, de G500 vol Logitech ontbrak. Deze had op het internet mijn aandacht getrokken door zijn looks en feature set. (5700 dpi, 3 duimknoppen, scrollwheel met verschillende standen en gewichtjes).
Op het internet koste deze muis toentertijd 45 euro, daarmee viel hij in dezelfde categorie als de razer Deathadder. Die laatste heb ik wel bij de mediamarkt kunnen bewonderen en vasthouden. Deze muis is het niet geworden, dit kwam mede doordat ik hem zeer plastic vond aanvoelen. Na deze teleurstelling thuis als blinde gok de logitech muis gekocht in de hoop dat het bij deze muis beter voor elkaar zou zijn. Voorheen heb ik altijd goede ervaringen gehad met Logitech producten.

uitpakken
Eenmaal aangekomen viel meteen de mooie verpakking op.
De muis is goed zichtbaar, en is ook meteen vast te houden zodat je kan kijken of hij lekker in de hand ligt. Aan een unboxing heb ik in der tijd niet aan gedacht, maar youtube staat er vol mee: http://www.youtube.com/watch?v=ZgvYJlGktoo

Enkele features van de muis:
  • Aanpasbaar gewicht door middel van gewichtjes van 1,7 gram en 4,5 gram (maximaal 27 gram)
  • Mooie soepele kabel van een soort touw.
  • 3 muisknoppen die te bedienen zijn met de duim
Het gebruik
Deze muis heeft een ergonomische vormgeving, daardoor is hij alleen geschikt voor rechtshandige gebruikers. Dit is een nadeel voor linkshandige gebruikers, maar voor de rechtshandige is het stukken beter. Doordat de muis ontworpen is voor rechtshandige gebruikers past hij precies in de palm van je hand en volgt hij de natuurlijke vorm van de hand goed. De vorm van de muis is het beste te beschrijven door je hand op plat op de tafel te leggen, vervolgens beweeg je het botje van je wijsvinger omhoog. Houdt hierbij de pink op het bureau. De vorm die je hand nu heeft word ondersteund door de muis. Ik zelf ervaar dit als een zeer comfortabele positie omdat je hand rust op de muis. Dit wordt ook wel de palmgrip genoemd. (meer informatie http://www2.razerzone.com/MouseGuide/html/palmgrip.php)
Als ik de muis vast heb ik de bovenstaande grip dan zijn alle knoppen op de muis binnen handbereik.

Duimknoppen:
De knoppen die bij de duim zitten zijn in mijn geval redelijk bereikbaar. De voorste knop is iets moeilijker te bereiken, om deze in te drukken moet ik mijn duim iets naar voren bewegen. Dit is in games gemakkelijk te doen, alle drie de knoppen hebben een duidelijke vorm die je met je duim perfect kunt aanvoelen.

DPI-knoppen
Op internet ben ik mensen tegengekomen die klaagden over de positie van deze knoppen, ikzelf heb hier geen last van. Bij geen enkele speelsessie heb ik ze per ongeluk ingedrukt. Via de driver kan je instellen hoeveel dpi niveaus je wilt gebruiken, alles tussen 1 en 5 is mogelijk. Voor elk niveau kan je vervolgens een aparte waarde opgeven voor de x en y-as. Via de dpi knoppen kan je dan een voorkeurssetting activeren. De dpi is te veranderen in stapjes van 100 en loopt van 200 tot 5700 dpi. Het nummer van de voorkeur preset wordt weergeven door de rode ledjes aan de bovenkant van de muis.

Het scrollwheel
Het gebruikte scrollwiel op deze muis wordt door Logitech bestempeld als supersnel scrollen. Dit houdt in dat het scrollweel 2 modi kent. In de ene stand fungeert het scrolwheel als een traditioneel scrollweel, dit houdt in dat hij met klikjes ronddraait. Als men bij dit scrollwheel op het knopje erachter drukt dan wordt het scrollweel wrijvingsloos. Een veeg met je vinger over het wieltje en het draait een paar seconde lang rond. Hierdoor gaat het scrollen in webpagina’s soepeler en sneller. Ik zelf ben helemaal verzot op deze manier van scrollen. In games gebruik ik de klik stand, en voor windowsgebruik staat hij altijd op wrijvingsloos. Om dit fijn te laten werken heb ik de scroll instellingen in windows verandert. De standaard drie regels scrollen staan bij mij op 1 regel.
Het scrollwieltje is ondersteund ook zijwaarts scrollen en er kan ook mee geklikt worden.
Bovenop het wieltje zit een rubberen randje om ervoor te zorgen dat je vinger niet over het wieltje heen glijdt tijdens het scrollen.
Vandaag kwam ik er achter dat ik mij toch wel er aan erger aan het feit dat ik lange stukken omhoog moet scrollen. Hiervoor heb ik een mooie oplossing gevonden in de driver:
Het blijkt dat er in de browsers een toetsencombinatie bestaat die je in een keer naar de bovenkant van de pagina brengt: ctrl+home
Deze combinatie heb ik geprogrammeerd via de driver op het indrukken van het scrollwheel. Met 1 druk op het scrollwheel kom ik nu in een keer boven aan een pagina

De muisknoppen
Deze knoppen bieden voor mij genoeg respons en geven een duidelijk verschil tussen wel en niet klikken, hierbij is een klik hoorbaar. Voor mij zijn deze knoppen ook groot genoeg om in te drukken en kunnen mijn vingers er op rusten zonder ze in te drukken. Volgens Logitech zijn ze ook duurzaam, ze gaan 8 miljoen kliks per knop mee.

De voetjes
De voetjes van de muis zijn tot nu toe zeer duurzaam, na een half jaar gebruik op een zachte muismat is nog geen enkele slijtage zichtbaar. Ik kan mij voorstellen dat zonder muismat ze sneller slijten.

De software
De software van de muis is de traditionele setpoint software van Logitech. Hiermee kan je van alles aan je muis aanpassen.
Zo kan je elke knop een aparte functie geven in windows (document flip, desktop laten zien, volume dempen enz.) Ook kunnen er macro’s gemaakt worden voor verschillende functies. Deze kunnen opgeslagen worden in de muis en zo ook op andere computer gebruikt worden, dit zelfde geldt voor de profielen, hierin kunnen voor spellen speciale instelling opgeslagen worden. Dit zijn functies die ik zelf nog niet echt gebruikt heb.
Een nadeel van de software is wel dat je voor alle Logitech producten weer nieuwe software nodig hebt. De muis werkt met Setpoint, terwijl mijn toetsenbord weer andere logitech software vereist. Gelukkig werkt het wel allemaal goed onder windows 7 64-bit.

Bouwkwaliteit en looks
Over de bouwkwaliteit kan ik kort zijn; deze is goed voor elkaar. Grofweg bestaat de muis uit twee delen, een zwarte ruw aanvoelende onderkant welke ook na langdurig gebruiken geen zweethanden opwekt. In deze onderkant zit een van hard plastic gemaakte bovenkant. Deze heeft een apart soort opdruk, het heeft het meeste weg van zwaar beschadigt aluminium met een soort zwarte slijtplekken. Desondanks is het zeer duurzaam, de muis ziet er nog uit als nieuw.

Edit:
stukje toegevoegd onder het kopje scrollwheel

• Razer Goliathus Control Omega
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Logitech G500?

ja heb ik ook, zou ik je niet druk om maken. Het is echt een topmuis
Jammer dat ze ook bij deze muis weer zo'n raar laagje over de USB kabel hebben geweven. Bij mijn G5 schuurt het langs m'n bureau en is het laagje al kapot, dit ziet er echt niet uit. Ook vind ik de Setpoint software niet je van het, te zwaar driver pakket voor een muis en het conflicteerd nog weleens met de Windows drivers/instellingen.
Verder een mooie review, alleen had ik wel een wat mooiere close-up foto willen zien, zodat de print goed naar voren komt.

[Reactie gewijzigd door Chrisz op 8 oktober 2010 17:05]

Hoe heb jij jouw muis op tafel liggen dan?
Bij mij is de mantel nog helemaal intact.
Ik gebruik de muis nu al een jaar, waarbij de mantel langs een rand schuurt van het bureau, maar er is nog geen noemenswaardige slijtage te zien. Bij mijn G5's was dit ook geen probleem na een paar jaar gebruik.
Na vijf jaar heeft mijn g5 het uiteindelijk begeven puur om die reden. Het 'touwtje' wat over de USB kabel heen was geweven is uiteindelijk kapot gegaan waardoor de kabel bloot is komen te liggen. De kabel heeft het daarna niet meer lang uitgehouden. Tijdens het gamen was mijn muis te vaak een paar seconden 'weg'. Niet handig bij het spelen van FPS'en ;)

Aan de andere kant vind ik vijf jaar intensief gebruik meer dan oké!
Grappig dat jij dit ervaart.
Bij mijn G500 merk ik helemaal niet dat het moeilijker is om zijwaarts te scrollen.
heb je niet toevallig een andere muis? want ik heb zelf ook de G500 en verschikkelijk grote handen, en je komt niet eens in de buurt van het 'niet anti-slip' gedeelte, of je hebt de muis op een hele rare manier vast?

anyway, het is een topmuis. geen problemen mee gehad, ligt goed in de hand en is uitermate precies

[Reactie gewijzigd door ®androiid op 19 oktober 2010 13:04]

Het enige negatieve van deze muis is dat ik niet goed kan instellen (voor de knoppen links aan de zijkant) dat ik niet in kan stellen dat ik pagina terug of voor uit ga (voor websites)

Verder is het een Hele fijne en makkelijke Muis.

P.s.

Mooie review
die functie zit er hier gewoon onder :)
gaat heel simpel via de meegeleverde software, maar pagina terug en vooruit is erg makkelijk.
ik heb zelf op de middelste duimknop (met dat rode streepje) zitten dat de pagina maximaliseert, scheelt weer wat gemuis naar het maximaliseer knopje.

ik heb de muis ook een goed half jaar nu ongeveer, en nog steeds erg blij mee!

ook een behoorlijk nette review, ik wilde er ook 1 maken, maar is er nooit van gekomen....
Hey Tweakers,

Nog een klein puntje dat manteltje van logitech had echt niet gehoeven mijn kabel puilt uit de mantel en knikt daardoor : / beetje opletten als je hem oprolt/meeneemt voor een lan party.

Verder kicken muis zeker dat de scroll switch bovenop zit dat is een zeer welkome vernieuwing.
Dat is inderdaad zo. Gelukking is de support van Logitech super goed en zal je bij een kabel breuk direct een nieuwe krijgen
Dat is juist zeer gemakkelijk via de driver, en staat ook automatisch goed. De taak van de knop moet je terug zetten op Generic Button. Bij mij werkt foward en backward nu in chrome, IE 8/9 en Firefox 3.6/4.0
Heb jij aan de voorkant van de linker en rechter muisknoppen ook grijze strepen / krassen? Ik vroeg me af of dat aan mij ligt of de muis? Ik heb hem net 2/3 dagen.
ik weet niet helemaal precies wat je bedoeld, kan je misschien een foto maken ?
Krassen op de volgende plekken:

Bij de winkel vertelde ze mij het volgende, herken jij het ook?

* RevenNL wrote on another forum:
Ben er net geweest, ze lieten mij 10+ anderen zien en deze hebben het ook.Blijkbaar zijn de 'vlekken' op de bovenkant van de muis uniek bij elk exemplaar omdat de onder een speciale staalborstel doorgaan. Deze komt ook tegen de voorkand van de muis aan, vandaar de krassen. Pas daarna wordt het plastic eronder gemaakt.
Mooie review. Op mijn lijstje gezet voor kandidaat muis
Ik heb deze muis net even bij de Mycom mogen proberen en het viel niets tegen. Alleen moet ik wel opmerken dat ik wel meteen zweethanden had (in tegenstelling tot het stukje onder "bouwkwaliteit en looks"). Daar moet ik dan ook bij zeggen dat ik met dikke jas in de winkel stond en ik altijd snel zweethanden heb, dus is dit misschien een uitzondering.
@ MdemiC (anderhalf jaar terug): ik heb de muis aangesloten op een laptop waar windows 7 op draaide en na automatische installatie ging het verder en vorige klikken met de muisknoppen aan de zijkant automatisch! (In Internet Explorer in ieder geval.)
Deze muis staat ook op mijn lijstje voor mogelijk nieuwe muis. :)

edit: goeie review trouwens, ik zal 'm ook even sterren geven. 5 maar meteen, omdat ik niet zo snel zie wat er beter kan.

[Reactie gewijzigd door Nonstop decay op 3 april 2012 14:33]

Ik heb geen last van zweethanden, het materiaal van de muis is zeer prettig, vooral de zijkanten
hm ik heb de G500 gehad. Ik vind de materialen niet zo fijn aanvoelen, de klikknoppen zijn te glad en de dpi knopjes zitten ook niet op een handige plek vind ik zelf. Het scrollwiel was ik ook niet tevreden over, te instabiel en ook al niet van een fijn materiaal. Ik vind ergonomie bij een muis vrij belangrijk, het moet dus ook zacht zijn voor je handen. Maargoed haast geen enkele (gamers) muis kan voldoen aan mijn eisen. Ik speel nu toch weer met een MX518, blijft toch echt het beste vind ik persoonlijk.