Apple iPod Touch V4 64GB Zwart Review

messiah1994 7 oktober 2010, laatste update op 7 oktober 2010, 3.212 views

Apple iPod Touch V4 64GB Zwart

Pluspunten

• Hoog gadget-gehalte
  • Genoeg opslagruimte
  • Stylish menu's
  • Uitgebreide App Store
  • Touchscreen reageerd heel goed

Minpunten

• achterkant erg snel bekrast
  • camera trekt niet al te spectaculaire foto's
  • PRIJS

Geluidskwaliteit Score: 4
Omdat er nog geen review was geschreven voor de iPod Touch 64 gb heb ik besloten deze taak op mij te nemen.
Ik had nu al de iPod nano van de 4de generatie, maar de kapitalistiche geest dwingde me toch om een nieuw speeltje te kopen :+ . Met de iPod Nano was ik al zeer tevreden, het enige wat ik miste was de grote app-store die allen beschikbaar is voor de iPod Touch, de iPhone en de iPad. De iPhone vond ik zijn prijs niet waard en ik heb nog een uitstekend werkende telefoon (Z710i), de iPad vond ik ook heel leuk, maar aangezien ik er ook onderweg muziek mee wou luisteren, ben ik uiteindelijk voor de iPod Touch gegaan.
Na 12 zenuwslopende dagen van elke mogelijke vrije minuut de status van m'n iPod checken heb ik hem uitendelijk op de beloofde leverdatum gekregen.

Indruk
Mijn eerste indruk was (gelukkig) positief, ik vond zijn dunheid heel erg stylish en de beeldkwaliteit uitstekend, de belofte van "geen zichtbare pixels" is waargemaakt. De (gratis) inscriptie (m'n naam) die ik heb laten zetten is ook zeer mooi.

hier volgt de onderbouwing bovenstaande beoordeling:

Featureset
Als je de iPod ontvangt merk je direct hoe licht en groot de doos is (paniek: ben ik bedrogen? :+ )
daarin zit de iPod echter zéér veilig verpakt, in het plastieken doosje vind je:
- De iPod Touch
-iPod-oortjes (de gewone, niet die met een remote)
-een USB-kabel
-de Apple-stickertjes
-de handleiding
Nu zou je kunnen kunnen zeggen dat het alles is wat bij een iPod zou moeten zitten, maar je ziet dan 1 ding over het hoofd namelijk dat dock-"dingske" had ik er ook graag bij gekregen Apple :? !
Natuurlijk hebben de meeste iPod-gebruikers waarschijnlijk geen dock, maar nu vind ik dit nog altijd geen om het eruit te halen. IK heb het namelijk wel nodig }> . Voor de rest de iPod-oortjes zijn nog altijd even goed/slecht als altijd, maar dit kan mij eerlijk gezegd niet veel schelen omdat ik toch meestal muziek luister via m'n Bose dockstation (thuis) of via de Sennheiser HD218 (onderweg).

Beeldkwaliteit
Uitstekend, zoals in de inleiding al gezegd kun je inderdaad geen enkele pixel onderscheiden, de helderheid is meestal ook direct goed door de automatische aanpassing aan de lichtsterkte rond de iPod.

Geluidskwaliteit
Is zeer goed naar mijn mening, maar wegens mijn gehoor-probleem(niet zo ernstig hoor) en het hardnekkige gerucht dat iPods per defenitie onderdoen voor Cowon, iRiver, Logitech,..
heb ik beloten om toch maar op goed te zetten om de anti-Apple mensen niet tegen de kop te stoten ;)

Bouwkwaliteit en afwerking
Dit is het tweede onderdeel waar ik niet tevreden over ben, want de voorkant is onkrasbaar, maar
de achterkant slaagt er zelfs in met mijn koninklijke behandeling krasjes op te lopen.
De koniklijke behandeling houdt in:
-nooit in een broek/jaszak steken waar iets anders in zit (een privé-suite)
-als ik de iPod op tafel leg is het bijna altijd op een zakdoekje.
-een erg zachte behandeling tijdens het gebruiken
-in de nabije toekomst komt daar nog een lederen jasje bij :P

Ergonomie
Zeer goed, alles zit heel logisch in elkaar, nog geen een keer voorgehad dat ik iets niet kon vinden ofzo..
Je hebt ook alles altijd bij de hand, door 1 keer op de homebutton te klikken kom je op de zogenaamde begin-pagina terecht, bij 2 klikken opent zich onderaan een klein menutje waar je je vaakst gebuikte kunt selcteren, pauzeren, vorig/volgend nummer, het scherm vergrendelen (zodat je beeld niet meer draait bv heel handig in bed als je niet telkens tegen de Cover Flow wilt aankijken).

Uitbreidbaarheid
Ook zeer positief en dit komt voornamelijk door de App Store, zo heb er een aantal nieuwe hobby's bij:
's avonds nog rap de krant checken, angry birds spelen, de porgramma's op TV voor de volgende dag rap checken (en hiervoor heringeringen instellen),...

Mobiliteit en Accuduur
Goed genoeg, op een volle accu-lading hou ik het ongeveer 2 à 3 dagen vol, dat is dus met af en toe luziek luisteren, speleke spelen, op internet surfen, enzovoort. dit vind ik dus redelijk postief en dan vooral dat ze het in zo'n dun apparaatje weten te krijgen.

Het grote heikelpunt bij Apple, iedere apple-fan moet er overheen geraken denk ik, net zoals alle andere producten is deze gadget gewoonweg pokkeduur |:( , maar tja ik wil hem dus met veel pijn in m'n hart geef ik mijn geld af. DAMN YOU STEVE JOBS!!!
het is natuurlijk een fijn apparaatje om af en toe mee te spelen :)
Ik zal in de mate van het mogelijke deze review in de toekomst nog uitbreiden :*)

Foto's:
normale belichting:
slechte belichting:

Heb jij ook een Apple iPod Touch V4 64GB Zwart?

wat mij ook opviel is als je de ipod buiten gebruikt je soms zwartje hokjes/lijntjes ziet.
zal waarshijnlijk iets te maken hebben met de retina.
nog niet opgevallen zal er eens op letten ;)

[Reactie gewijzigd door messiah1994 op 7 oktober 2010 19:56]

Dit is op mijn iPhone 3G ook, ligt denk ik dus niet aan de display zelf maar aan het feit dat het een capacitief scherm is, bij mijn broers HTC zie ik in ditzelfde licht wat grotere hokjes met lichte diagonale lijnen erdoor heen. Lijkt me dus het meest logisch dat het met het type touchscreen te maken heeft.
Ik vind de iPod touch echt ene mooi en ook functioneel apparaat!
Het zou 1 van de weinge iDevices zijn die ik mss ooit zou gaan kopen.
Maar ik zie niet echt veel wat er nu anders aan is dan aan de V3?
De camere is echt niks speciaals.
Wel een mooi scherm!

Nog 1 vraag van mijn kant: zou je een foto kunnen maken van de inscriptie, ziet er denk ik gaaf uit!
Sorry, we hebben momenteel geen camera in huis, kheb geprobeerd met mijn gsm een foto te trekken maar dit lukt niet door de sterke weerkaatsing (de achterkant kan je bijna als een speigel gebruiken en de slechte kwaliteit van mijn gsm-fototoestel :(
en de verschillen zijn:
-de camera
-beeldkwaliteit
-snelheid (er zit die zogenaamde a4 processor in, maar als ik het goed versta is die wel trager dan die van de iPhone en iPad hoewel ik er eerlijk gezegd tot nu toe niets van merk)

[Reactie gewijzigd door messiah1994 op 7 oktober 2010 19:55]

Zowaar een objectieve review over een Apple apparaat! Over de review: mogen misschien iets meer plaatjes bij ;) Verder duidelijk en zoals gezegt objectief. Is misschien hier en daar nog wat uitbreidbaar, maar dat geef je zelf ook al aan.
Heb er plaatjes aan toegevoegd :)
Kun je een voorbeeldpic laten zien geschoten door de iPod? Dat is tot zover de enige echte reden die ik heb om mijn huidige touch in te leveren voor een V4.
@messiah1994 De Iphone 4 heeft 512 mb werkgeheugen en de Ipod v4 256 mb. Maar waarschijnlijk gebruikt de iphone meer ofzo en daarom zijn ze ongeveer even snel.
Ik vind je nadeel over prijs eigenlijk wel meevallen. Dit apparaat is veel meer dan enkel een mp3 speler. Het is bijna een iPhone alleen zonder bel gedeelte en met een flink mindere camera. Als je veel gigabytes wilt tegen een relatief laag bedrag moet je kiezen voor de 160GB grote iPod Classic voor 200 euro. Hierop kun je prima al je muziek afspelen en zelfs af en toe (op een mini scherm) een filmpje afspelen.

Bij de bouwkwaliteit vind ik dat je te snel op drie sterren gaat zitten. Dat de achterkant optisch lelijk wordt, betekent nog niet dat de bouwkwaliteit van het hele apparaat niet op orde is.

Verder interpreteer je volgens mij het onderdeel Featureset verkeerd. Hieronder wordt verstaan de features van het product zelf en niet zozeer de inhoud van de doos. Je kunt natuurlijk wel opmerken dat het niet meeleveren van een dock en het niet meeleveren van een stekker om op te laden in jouw ogen een gemis is voor deze prijs. Maar het doet niets af aan de features van de iPod touch.

Ik zie dat je nog niet zo oud bent kijkend naar het jaartal in je username, maar let toch een beetje op je Nederlands.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 10 november 2010 03:56]

Tja voor 360 euro kan je toch direkt een bestwel high-end android toestel krijgen (htc desire) bij die je gewoon microsds kan wisselen en die ook kan bellen en 3g internet etc.