ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR

€ 869,-
Specificaties Max. 1,815GHz • GDDR6X • 3x DP, 2x HDMI - Bekijk alle specificaties

ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR Review

silverchaoz 31 mei 2022, laatste update op 1 juni 2022, 2.958 views Product gekocht

ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR

Krachtige GPU met vrijwel geen RGB. Performance is uitstekend op 1440P, maar dat hoeft niet verteld te worden met dit beestje. De undervolt geeft me meer prestaties, maar belangrijker; minder stroom en temperatuur! Lees mijn review voor een korte samenvatting

Pluspunten

• Hoge prestaties
  • Undervolt is erg effectief
  • 1440P, ultra op alle games en hoge fps
  • Koelprestaties erg goed
  • Weinig geluid

Minpunten

• Verbruikt out of the box veel stroom
  • Daardoor wel een tweak nodig
  • Nog steeds wel prijzig
  • enigzins zwaar, vereist wellicht GPU bracket i.v.m. sacking

Drivers en compatibiliteit Score: 5
- Inleiding
- Specificaties
- Setup
- Testen
- Conclusie

Ik kwam van een RTX 3070 TI en had deze 2 dagen. Toen zag ik ineens dat de prijs van een RTX 3080 precies hetzelfde was van deze 3070 TI. Ik mocht de kaart omruilen en achteraf (gezien de prijs tussen een 3070 TI en 3080 op dit moment 100 euro verschil is), zou ik zeker nog 100 tegen aan gooien om een 3080 te kopen. De prestatiewinst is zeker wel 20-25% tegenover de 3070 TI (wellicht nog meer als je goed bent in overklokken).

Toevallig zag ik op andere Tech sites en forums dat de ASUS RTX 3080 TUF toch wel een banger is, ondanks dat de STRIX altijd wel populairder was als "premium" model van Asus.

De STRIX heb ik nog overwogen gezien het verschil 40 euro was tijdens het schrijven van deze review, maar las toch op allemaal forums en sites dat de STRIX het geld niet waard is voor iemand die niet het maximale eruit gaat overklokken. Tevens vereist de STRIX wel meer wattage en de temperaturen liggen ook wat hoger. De prestatie winst was tevens minimaal tussen de TUF en STRIX (in de 3080 serie). Vandaar dat ik voor de TUF koos. Mijn gehele setup is ook wel redelijk temperatuur gefocused, die ik zometeen hieronder beschrijf.

Nu kan ik wel een heel verhaal vertellen met allemaal benchmarks en hoe hoog de FPS in games is met 1440P en Ultra settings, maar die moeite bespaar ik. Er zijn echt genoeg tech websites en youtubers die een review over deze kaart hebben gehouden met prestaties in games. Techpowerup heeft een zeer uitgebreide review van de kaart op hun website staan en raad ik sterk aan om te lezen als je deze videokaart overweegt.

Specificaties

- GGDR6x geheugen
- 10GB VRAM
- 3x display aansluiting en 2x HDMI
- 2x 8 Pin aansluiting
- LHR versie (low hash rate)
- Bios schakeling tussen Performance en Quiet mode

Hier een aantal foto'tjes die ik schaamteloos gestolen heb van Techpowerup. Was zelf helaas vergeten foto's te maken van de videokaart.

Strakke videokaart zonder al te veel RGB, alleen in het kleine logo'tje zelf onder de 2x 8 pins. Mijn setup is eigenlijk vrijwel helemaal zwart zonder RGB erin, dus deze kaart past er perfect tussen.

Het nadeel is met net zoals andere videokaarten, dat deze best zwaar is en wat naar beneden hangt, ondanks dat ik geprobeerd heb om ervoor te zorgen dat deze zo vast mogelijk zit op de correcte manier.

Gezien GPU brackets een oplossing zijn, maar wel met een prijskaartje en niet altijd even "fancy", besloot ik om mijn eigen GPU bracket te maken genaamd Sjaakie.

Mijn Setup

Er is getest met de volgende setup:

Intel I5-12600K
Kingston Fury 32GB @3600Mhz
ASUS RTX 3080 TUF GAMING OC
MSI PRO Z690-A DDR4 Moederbord
Dark Rock pro 4 CPU koeler
Corsair RM650X voeding

De videokaart is zelf makkelijk te monteren in het moederbord. Alleen belangrijk dat er met de 3000 RTX serie van Nvidia geadviseerd wordt om 2 PCI kabels aan te sluiten op de videokaart, omdat ze meer stroom aantrekken.

Tijdens het testen is alleen de XMP aangezet in de bios, voor de rest geen specifieke CPU / RAM tweaks

Testen

Disclaimer; ik ben absoluut geen held in "overklokken" en neem geen onnodige risico's. De basis is er, maar verwacht niet dat dit de perfecte overklok is. Het gaat er meer om dat je met een simpele undervolt, toch een goeie overklok kan bereiken met minder wattage en temperatuur op de GPU.

Gebruikte software:

- MSI Afterburner
- HWInfo
- Core temp
- 3D Mark Port Royal

De videokaart is vrijwel direct naar de benchmark gegaan van 3D Mark Port Royal. Het doel is om de videokaart te undervolten, maar ook gelijk te overklokken, zodat er minder stroom wordt verbruikt, lagere temperaturen wordt gehaald en het belangrijkste; extra prestaties. (ook al zal dit minimaal zijn)

For reference; de RTX 3070 TI die ik had haalde een score van 8888

Dit zijn de stock settings van de RTX 3080 TUF:

Mooi lijntje en haalt opzich een goeie score:

Veel youtubers en mensen op verschillende forums gebruiken de "single point" method. Je sleept inprincipe je gewenste klok en voltage, sleept die naar boven en drukt op okay. Je krijgt gelijk een best scherpe curve en het grootste nadeel hiervan is dat je effectieve klok verliest. Meestal kan je een -50mhz klok verliezen door deze method te gebruiken.

Hier een voorbeeld waarvan ik screenshots heb gemaakt, van een youtube video met bijna een miljoen views:

Je krijgt een climb die niet synchroon omhoog gaat maar ineens van "iets" naar "drastisch". Zoals ik hierboven zei verlies je in het algemeen gewoon veel effectieve klok en is mijn ogen echt een no-go.

Zelf gebruik ik een andere methode die zorgt voor een minder steilere klim en stabieler draait. Tevens is de effectieve klok vaak maximaal -10mhz dan dat jij graag wil bereiken, wat erg netjes is en de prestaties die jij wilt, krijg je dan ook daadwerkelijk. Zie hier voor een demonstratie: https://imgur.com/a/Dnnxg9o

Na wat tweaken heb ik zelf mijn sweet spot gevonden door deze settings te gebruiken:
Neem dit niet klakkeloos over, elke videokaart kan anders reageren hierop

Port Royal score:
Zoals je ziet een hogere score, maar wat doet deze tweak met de voltage en temperaturen?

In elke grafiek telt het volgende. De linker tabel is Stock en de rechter tabel is na de aanpassingen.

Ten eerste de power consumption:

Lastig te lezen, linker grafiek, 337W, rechter grafiek, 291 watt

Toch wel een redelijk verschil met vrijwel 40 watt. De linker is stock, de rechter is na de tweak.

De temps:

Verschil is niet zo groot, maar toch fijn om zeker 6 graden winst mee te nemen na de tweak. Ik vond zelf ook al dat de stock koeling erg goed is van deze videokaart.

De effectieve klok:

Zoals je ziet is er een effectieve klok een verschil van 30mhz. Ook zie je dat de rechter grafiek netjes stabiel is op één lijn, terwijl de stock setup toch wel wat "wisselvallig" is tijdens de benchmark. De effectieve klok van mijn ingestelde kaart was 1905 terwijl de benchmark 1902 laat zien. Erg net resultaat wat zeer dichtbij de gewenste klok zit.

Er kan nog wel beter getweaked worden of uitgeperst, maar ik ben voor nu tevreden met deze setup.

Verder ga ik het gamen niet testen, gezien de videokaart met gemak 1440P, ultra en vaak nog dik boven de 100FPS komt en sommige games nog wel 144FPS stabiel haalt.

Videokaart met een strak design. Prestaties zijn erg goed, zowel de algemene prestaties in games en o.a. de koeling. Er is wel wat tweaking vereist voordat de videokaart een goeie prestatie / voltage verhouding heeft. Door het tweaken zorg je er ook voor dat de videokaart koeler blijft = win win.

Hierdoor valt de functie tussen de BIOS modus van performance en quiet ook gelijk weg, want je tweaked eigenlijk zelf al de kaart naar eigen wens, waardoor je een soort combinatie van beiden krijgt. Ik vind deze functie zelf niet heel nuttig, gezien het sterk aangeraden is om de videokaart te tweaken nadat deze in de kast zit. (gezien de videokaart onnodig veel stroom gebruikt)

De prijs is wel een issue. Nog steeds zijn de RTX 3000 serie kaarten boven de MSP. Mocht je een 3070 TI willen, maar toch twijfelen? De 3080 is een stuk beter (20-25%) terwijl het gat maar 100 euro is. Verder zijn ze nu wel een stuk makkelijker te verkrijgen dan een jaar geleden.

Heb jij ook een ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR?

Deze kaart (en veel andere kaarten van ASUS) staat bekend om behoorlijk irritante coil whine, niet elke kaart heeft daar last van maar een grote groep mensen ervaart dit wel ondanks een goede kwaliteit PSU. vreemd dat je daar niets over schrijft. Thumbs down.

Dat de kaart zwaar is dat weten we nu wel, elke RTX kaart vanaf de 3070 versie is zwaar. Dit is echt naar problemen zoeken die er niet zijn.
Ook je pluspunt dat alle games op ultra draaien met hoge fps op 1440p is natuurlijk helemaal geen pluspunt want dit kan de RTX 3070 ook met gemak. Deze kaart is ontworpen voor 4k gaming. De meeste games kun je op ultra spelen met minstens 60fps @ 4k

En je hebt deze kaart serieus getest met een 650w voeding??? 750w is minimaal vereist volgens Nvidia en ASUS raadt zelfs een 850w psu aan. ik vind het behoorlijk onverantwoord om deze kaart aan te sluiten op een 650w PSU, als je pech hebt fry je je GPU or PSU of in het minst ergste geval krijg je last van een flikkerend of beeld dat uitvalt.

Persoonlijk vind ik het een uitstekende kaart en ik heb hem undervolted naar .875v met een iets hogere clock speed dan default. Temperatuur blijft doordoor erg laag en de coil whine is een stuk minder storend. Ik heb een uitstekende PSU en alsnog is er sprake van lichte coil whine maar het is aanvaardbaar. De volgende keer sla ik wel een kaart over van ASUS vanwege de coil whine want ik beschouw zoiets niet als normaal.

[Reactie gewijzigd door Aaron2 op 6 juni 2022 21:03]

Jammer dat jouw ervaring anders is dan de mijne. Een review zal altijd een persoonlijke mening moeten zijn over een gekocht product.
Gezien mijn product (RTX 3080 Asus TUF) geen coil whine heeft, ga ik daar niet negatief over schrijven, gezien het tijdens deze review (en nog steeds niet) geen coil whine heeft.
Ik denk dat er nog steeds veel mensen onderschatten hoe zwaar zon kaart is en wat van consequentie dat kan hebben over een langere periode. Niet iedereen op Tweakers is op de hoogte van dit soort dingen. Het was voor mij een kleine moeite om dit in de review te stoppen om de potentiele koper (en lezer) van bewust te zijn dat hier op gelet moet worden.
De test setup was met 1440p, omdat ik net zoals andere de meerwaarde van 1440p naar 4K niet als meerwaarde zie. In het begin van de review staat dat ik gratis van een 3070TI > 3080 ge-upgrade ben, wat natuurlijk een no-brainer is als allebei de videokaarten hetzelfde kosten.
Nvidia heeft inderdaad op zijn/haar website staan dat de recommandatie 750W is. Dit was echter met een I9-10900k, wat aanzienlijk meer stroom gebruikt dan een I5-12600K. Ook gaat Nvidia ervanuit dat de PSU geen top kwaliteit is en dat de 750W behaald wordt met maximale load op de GPU en CPU tijdens een unsual proces. Er zijn genoeg aanduidingen van reviewers met heftige CPU's dan van mij die met een goede gold, 650W PSU 0 problemen hebben.

Een gold 650W PSU van Corsair zal altijd beter presteren dan een ali-expres 750W PSU. De 650W ga ik never nooit halen. De videokaart is met 40-50W terug geschroeft en heb inmiddels de CPU ook een kleine undervolt gegeven zodat deze koeler en zuiniger draait met een 1% prestatieverlies.

Als je in dit geval nu maximaal met de videokaart 300W gebruikt en de I5 120W. (wat nog steeds erg ruim is gezien de Tweakers review van de I5-12600K niet boven de 115W uitkwam tijdens benchmarks en stres testen), en daar nog ruim 50W bovenop gooit met moederbord en andere componenten, kom je alsnog niet boven de 500W uit. Corrigeer me als ik het fout heb.

Edit: ik heb nog getest met de i5-12600k. Met clingemark R23 multi wordt er maximaal maar 100W getrokken. Tijdens games maar max 60W. (F1 2021, GTA5, Red dead 2). Dat betekend dat er maar vanuit de CPU en GPU op zn hoogst tijdens 2 benchmarks maar 410 Watt getrokken wordt, doe er 50 bovenop voor moederbord, ssd, etc en heb bijna 200W headroom over.

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 7 juni 2022 17:16]

Ik heb ook de 3080 in combinatie met een 5600x van AMD. Zonder undervolt trekt mijn PC 450watt max uit de muur. Met undervolt op CPU en GPU trekt mijn PC maar 320watt max. IK heb een 750 watt voeding maar de 650 watt kan prima, vooral met de 12600k.

CPU en GPU zijn 60-65 graden tijdens gamen in een ITX case. Door de undervolt haal je ook de coilwine weg

[Reactie gewijzigd door rover87 op 14 juni 2022 12:54]

Haha die anti-sag holder is echt grappig :)
Mooi review ook, leuk dat je op undervolten in gaat!
Dankjewel! Ik heb hem nog iets aangepast zodat je kan zien wat er bedoeld wordt met de "single point" method die ik gewoon te vaak zie op internet.
Nice! Mooie resultaten. Je laat me nu wel twijfelen om de overstap van een 6800xt te doen :P. Ik mis toch het gemak van dlss en raytracing.
Mooie review man excellent 👌🏻
Je schrijf veel over 1440p, kan ik daar uit opmaken dat de 4k prestaties niet soepel waren? Of heb je gewoon niet zo'n scherm.

[Reactie gewijzigd door Techman op 8 juni 2022 23:36]

Ik heb geen 4K scherm thuis staan. Als je andere reviews kijkt met deze GPU, zie je dat deze 4K, minstens 60FPS dik haabaar is.
Bedankt voor de informatie, was gewoon benieuwd.
Je kunt bijna alle games spelen op ultra met 60+ fps @ 4k mits je CPU ook behoorlijk is.
De kaart legde het alleen af bij Flight Simulator waarbij ik heel wat settings moest verlagen om een acceptabele framerate te bereiken.

Sommige ASUS TUF RTX 3080 GPU's hebben last van matige tot zeer storende coil whine. Daar staan deze generatie ASUS kaarten iig bekend om. Houd daar rekening mee mocht je de kaart willen aanschaffen.

Daar tegenover staat dat de kaart zeer goed te undervolten is en de temperatuur daardoor extreem laag blijft zonder prestaties te verliezen. Ook zijn de Fans nauwelijks hoorbaar zelfs niet tijdens het zwaardere werk. Dit is echt een uitstekende videokaart als je houdt van een stille pc en de prestaties zijn echt geweldig.

De temperatuur komt niet boven de 58c tijdens 100% gpu usage! Dit is met een undervolt van .875v met een iets hogere clocksnelheid dan default met tevens een +1000 memory clock in Afterburner.
Bedankt voor de extra informatie, die temperatuur is impressive. Vraag me af hoe hij het zou doen in mijn systeem. Ik heb 2 stuks 120mm ventilatoren vlak onder mijn videokaart gemonteerd en 1 van 120mm aan de zijkant. De onderste twee heb ik op een pci bracket gemonteerd voor 120mm fans. Dat koste maar 4 euro op Aliexpress. Mijn ROG STRIX GTX1080 had ook al coil whine, dus heb ik hem omgewisseld. Zo was hij nog steeds luidruchtig, maar met de extra koeling eronder en ernaast is hij veel stiller. Oorspronkelijk maakte de fans vooral echt een verschrikkelijk geluid bij hogere snelheden. Mijn CPU is de 8700K 5gz overclocked en gedelid, daarmee zou ik waarschijnlijk wel op 60 fps komen toch?

[Reactie gewijzigd door Techman op 12 juni 2022 03:54]

mag ik je source hebben inverband met de pci power?
dit is het eerste dat ik er ooit van hoor ik heb de rtx 3080 tuf OC (eerste gen) en heb er nooit van gehoord... xD
PS.wil gerust eens benchmarken als je info wenst,
specs:
paar andere ssds
lian li o11D
6xql120 fans

[Reactie gewijzigd door rosavanwinkle op 9 juni 2022 22:03]

Vindt het bezopen dat je zo een dure kaart moet undervolten.
Het is ook niet noodzakelijk maar het is wel verstandig.
Bedankt voor de uitgebreide review, mede dankzij deze heb ik de kaart ook gekocht!
En daarbovenop (of eigenlijk onderop :P) heb ik nu Lego in mijn kast zitten, geniaal! _/-\o_