Specificaties all-in-one (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Canon Pixma MP800 Review

Authentis 2 januari 2008, 2.384 views

Canon Pixma MP800

Pluspunten

• Zeer hoge kwaliteit scanner
  • Uitstekende foto-afdrukken
  • Uitgebreide software suite &
  • Probleemloze drivers XP

Minpunten

• t.o.v. MP500 hoge meerprijs
  • Erg dure inktpatronen zonder complete alternatieven voor CLI serie.

Scansnelheid Score: 3
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 2
Deze printer kocht ik omdat de MP500 nergens voorradig was en ik een goede vervanger zocht voor mijn Lidl Lexmark z34 allinone, voornamelijk wegens behoefte aan CD Labelprint mogelijkheid.

De inkt is wel duur, waar verbruik eerst leek mee te vallen, komt het op een behoorlijke kostenpost, terwijl ik erg weinig print. Mijn vermoeden is dat per cleaning cycle nogal wat inkt verbruikt wordt, endat aan en uit zetten op zich al de teller doet lopen. Belangrijk extra en zeer goed is de mogelijkheid tot scannen negatieven & dia's. Vooral de bijgeleverde software hiertoe is erg gebruiksvriendelijk en, hoewel wat traag, van zeer hoge kwaliteit. 2000 x 3000 pixels voor een negatief, en bij inzoomen lijkt de korrel-grootte vaak zelfs groter de pixelgrootte. Kleurwaarde wordt erg goed getroffen en een aantal foto's zie ik nu voor het eerst in hun volle (werkelijke) glorie. Gewone z/w print is ook prima, maar niet buitengewoon.

Printer is ca. 100 euri duurder dan MP500, en de extra uitgave is het waarschijnlijk wel waard als het je te doen is om de negatiefscanner. LCD Kleurenschermpje hoeft op zich niet zo van mij, ook omdat het standaard 'Copy' aangeeft (dus als standalone apparaat) terwijl ik het hiervoor niet gebruik.

CD labelprint werkt zeer goed en snel. Wel bewerkelijk qua instellingen die per keer moeten worden aangepast (zover ik nu kan nagaan, maar is wellicht mijn nieuwigheid). Je mist, als je werkt met Nero, gemakkelijk een instelling: lade, papiersoort, tray moet allemaal worden afgestemd om de print op de juiste plek te krijgen. CD Labelprint software van Canon is redelijk, maar voor tracklistings en audio-zaken toch wat minder dan Nero.

Qua laadmogelijkheden: gewoon printpapier in de cassette (onderin, afgesloten) en fotopapier in de sheet-feeder werkt m.i. het meest handig als je meer gewoon print dan foto's. Foto-kwaliteit is top. Printen vanuit de cassette is wel erg lawaaiig.

Update 2 1 2008:
Vervangende inktpatronen Topcard(!)ridge werken goed, maar de CLI-8 chips begeven het nogal eens bij overplaatsen. Er is sinds kort een chipresetter beschikbaar (in UK), maar dit ziet er nog bijzonder bewerkelijk en duur uit. Voorlopig maar oude cartridges van anderen inzamelen en chips- ruilen..

Heb jij ook een Canon Pixma MP800?

Er zijn inmiddels wel compatible inktcartridges verkrijgbaar, en die zijn spotgoedkoop. Je moet wel de originele chip van canon met dubbelzijdig plakband overzetten. Ik heb ze al wel in huis, maar nog niet geplaatst dus ik weet niet of dat goed werkt.

Linkje: http://www.ikwilinkt.nl/c...php?cPath=169_187_171_409
Dankje Klaasvaak,

Ik wist dat ze er waren (zie vandaar mijn complete, tussen haakjes). Probleem is m.i da met de chips-overzet de garantie (misschien) vervalt en dat de p[rinter dit onthoudt ( ten minste 3 wisselingen) . De inktkwaliteit is ook niet zonder meer dezelfde denk ik, waarbij de kwaliteit mij minder een zorg is dan de vloeibaarheid. Vooral als de printkop dichtloopt is het garantietechnisch handiger dat het door Canon inkt komt dan door een geregistreerde 'unknown third-party'.

Overigens wel een goedkope aanbieding die je aangaf.. ben benieuwd naar je ervaringen..

Groet!
Marc
ik heb zelf een MP510. Gebruik ook dit soort patronen. Afkomstig van Gistron. Chipje overzetten is kinderspel. Tot nu toe geen problemen en zie geen verschil in de inkt-kwaliteit.
Ik print al een tijdje met een MP600 die dezelfde inkt verbruikt. De patronen zijn zoals gezegd goedkoop (wat mij betreft ook de originele 9,75)

Linkt: http://www.cnszw.nl/index.html?lang=nl&target=d331.html

Ook foto's zien er zeer goed uit met compatible inkt. De vraag is natuurlijk of de kwaliteit goed blijft. Maar goed, voor 1,50 per cardridge moeten we denk ik niet zeuren :)
Ik gebruik de compatibles nu 6 maanden, en heb nu voor het eerst een origineel setje gekocht (9,75) omdat ik met het overzetten van de chip naar de compatible cardridge de chip beschadigd heb.

Mijn ervaringen met inkt zijn dus tot nu toe goed.