Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR3700 Review

NetXtreme 7 oktober 2010, 2.961 views

Netgear WNDR3700

Pluspunten

• WAN-to-LAN snelheid
  • Wifi bereik (2.4 GHz)
  • Stabiliteit
  • Overzichtelijke Web Interface
  • Feature set

Minpunten

• Wifi bereik (5 GHz)
  • ReadyShare snelheid

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Sinds begin vorig jaar heb ik een WNDR3700 in mijn bezit. Dit omdat mijn internet verbinding een upgrade kreeg naar 50 Mbit en mijn vorige router Linksys BEFSX41 er mee op hield zo rond de 25 Mbit leek het mij een goed moment om even te kijken naar iets nieuws.

Installatie
De installatie van deze router was vrij eenvoudig. Heb verder geen gebruik gemaakt van een CD. Na het aansluiten van alle kabels, kreeg ik een ip adres toegewezen en is het mogelijk om naar de gateway's ip adres te gaan en met de standaard login gegevens toegang te krijgen tot de web interface.

Web Interface
De interface van deze router is vrij simpel. Geen grafisch wonder, maar alles wat je er van zou verwachten zit er in. Alles is opgedeeld in categorieŽn om bepaalde instellingen makkelijk te vinden.

Features
Aangezien iedereen de features gewoon kan opzoeken zal ik alleen de features behandelen waarvoor ik de router gekozen heb.

Snelheid - De router heeft naar zeggen van de fabrikant ~400 Mbit doorvoor snelheid. Nou heb ik dit zelf niet kunnen testen, maar tot 120 Mbit doet de router op het moment prima. Hierover heb ik helemaal niets aan te merken.

Wireless - De belangrijkste reden om deze router te kiezen was dat deze twee los van elkaar te gebruiken antennes heeft. Hierdoor is het mogelijk om de 2.4 GHz en 5 GHz band tegelijk te gebruiken. Aangezien er in huis een paar smartphones zijn die alleen maar de 2.4 GHz band kunnen gebruiken om 54g leek het mij handig zodat mijn laptop gebruik kan maken van de 5 GHz band en de hogere snelheid kan gebruiken.

Hoewel dit in eerste instantie een goed idee leek, viel na enige tijd gebruik mij op dat de 5 GHz band beduidend minder bereik heeft dan de 2.4 GHz. Binnen 10 meter afstand (wel met een muur er tussen) was de snelheid en latency van de 2.4 GHz band beter als die van de 5 GHz band.

ReadyShare - ReadyShare bied de mogelijkheid om een externe harde schijf op je router aan te sluiten en deze te delen binnen je netwerk. Ik heb een tijdje mijn Western Digital 1TB externe harde schijf hier op aangesloten gehad, maar de performance viel mij dus mate tegen dat ik deze hier snel weer weg heb gehaald. (~10MB/sec)

Betrouwbaarheid
Na het gebruiken van de router heb ik twee keer geen internet toegang gehad en heb ik de router moeten herstarten. Hier moet ik wel bij vermelden dat ik ook het modem van Ziggo heb herstart, dus de boosdoener zou ik niet zo durven aanwijzen. Voor de rest draait het modem 24 uur per dag eigenlijk zonder problemen.

Voor een prijs van toen 120 euro vond ik het op dat moment al geen slechte prijs. Tegenwoordig staat deze router al voor onder de 100 euro te koop.

Naar mijn idee is het een goede en snelle router. Als je naar mijn idee veel waarde hecht aan de 2.4 GHz en 5 GHz band naast elkaar te gebruiken, kun je misschien beter een access point of naar een ander merk kijken. Ook als je de router wil gebruiken als NAS en je waarde hecht aan snelheid dan zou ik toch kijken naar een NAS.

Heb jij ook een Netgear WNDR3700?

Meer advertenties

Deze router heb ik sinds kort ook. De firmware is nog niet helemaal stabiel, af en toe is het nodig om hem te resetten. De lijst met aangesloten apparaten wordt dan bijvoorbeeld niet meer bijgewerkt en soms lukt het niet om een verbinding tussen mijn AC Ryan MiniHD en de server te maken.
Gelukkig wordt er ook hard gewerkt aan dd-wrt, een alternatieve firmware die ook een aantal jaren met veel plezier op mijn Linksys WRT54GL heb gebruikt. De huidige versie van dd-wrt voor de WNDR3700 is nog niet bepaald af, maar de hoofdontwikkelaar houdt zich er momenteel zelf mee bezig, dus hopelijk is er voor het einde van het jaar een stabiele versie.
Hmm, ik heb hem anders vanaf dat ik em heb nog nooit hoeven te resetten.. :); hier echt superstabiel! En firmware nu al paar keer geupdate.
ik heb hier glasvezel liggen. en het apparaatje is super stabiel.
ik heb hem 2x moeten herstarten. maar dit bleek veroorzaakt te worden door mijn server.

er zijn weining routers voor deze prijs met deze prestaties. echt een top ding.

misschien dat je je firmware moet update;)

gr.carlo
De 5GHz band heeft zeker als nadeel dat het bereik lager ligt dan bij de 2,4GHz band. Dat is omdat de radiogolven minder goed door objecten kunnen doordringen. Het kan echter wel een voordeel zijn dat je op een minder drukke band kan zitten als je in een gebied woont met heel veel draadloze netwerken en andere apparaten die rond de 2,4GHz hun ding doen.
Ja, ik zit niet in een gebied met veel 2.4GHz apparaten, dus is voor mij 300 Mbit op 2.4 GHz beter in de praktijk.
Ik heb hem sinds januari icm AIE extra(ziggo) en hij draait hier stabiel zonder resetten.
Heb hier een WNR3500L met Tomato firmware en een WNDR3700.
(vraag me niet hoe en waarom ik ze allebei heb :-)).
Als ik m'n USB schijf op de WNDR3700 aansluit en dan via mediaserver (readydlna heet het geloof ik) ziet m'n PS3 de schijf niet. Met geen mogelijkheid dat ik een mediaservertje zie.
Via de WNR3500L met Tomato wel. Deze kan overigens ook prima m'n Ziggo 120Mb aan, is weliswaar geen simult dualband maar ik vind de 5GHz in de praktijk niet goed werken, veel te weinig bereik.
Als ik nu een nieuwe router zou moeten kopen zou het een WNR3500L worden, die is de helft goedkoper en via Tomato werkt mediaserver wel.
net uurtje geleden besteld :9 las goede reviews..
en aangezien ik ook naar 120mbit gegaan ben :)

ben benieuwd :)
Als het puur om de WAN-to-LAN gaat, dan kan deze 120 Mbit meer dan aan. Is wel een uitgebreide feature set, maar naar mijn idee zijn de extra's zoals ReadyShare wat minder afgewerkt.

[Reactie gewijzigd door NetXtreme op 7 oktober 2010 13:34]