Cooler Master RS-430-ASAA iGreen Power Review

Amd-Vozzie 11 juni 2008, 4.224 views

Cooler Master RS-430-ASAA iGreen Power

Pluspunten

• Geluidsopbrengst
  • Stabiliteit
  • Degelijkheid
  • Betrouwbaarheid
  • Afwerking + wegwerken van kabels etc.
  • Hoge efficientie (85%)
  • 2x 12v (19A p.s)

Minpunten

• Irritante ratel bij hogere temp/load
  • Geen modulaire kabels
  • De prijs.(?)

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 2
De Aankoop
Aangezien m'n oude koeler het weereens had begeven vanwege het warme weer ( inmiddels de 3e in 3 jaar tijd), vond ik het tijd om een keer een ander aan te schaffen. (m'n pc kreeg spontane hangups en bootte vaak niet goed meer) Bij de winkel had ik vanwege budget eerst een Extremepower (coolermaster) besteld, maar aangezien deze nog niet binnen was na 3 dagen, en ik tch rg graag weer wilde computeren ging ik voor de voeding die wl op voorraad was (de Igreen 430Watt), deze koste echter 2 tientjes meer, maar dat had ik er voor over.

De Verpakking
De doos was echt erg zwaar, ik schat minstens 2 kilo, dit is een goed teken aangezien de vuistregel met voedingen vaak is : Des te zwaarder des te beter! M'n oude voeding woog zo goed als niks, dus dit was zeker een vooruitgang. De verpakking beloofde alleen maar goede dingen, zoals extreme stilte en een hoge efficientie, hiervan zijn een aantal dingen waar gemaakt.

De Installatie
De installatie ging allemaal erg gesmeerd, er waren bijgeleverde schroefjes, even aandraaien en voil. Wat ook een groot voordeel is, is dat de kabels gesleeved zijn, dus geen onhandige kabelbossen meer die de airflow belemmeren. Alles is zeer goed weggewerkt, en de stekkertjes zijn allemaal van een handige push-release systeem voorzien.

De Prestaties

Stabiliteit staat voorop bij deze voeding en daarin kan het zichzelf bewijzen. Ter vergelijking met een voeding van 20, gaat deze wl langer dan een jaartje mee en begeeft het niet onder een heavy load. Na de voeding in meerdere high, mid en low end systemen heb gehangen ( / zien draaien) ben ik tot een aantal conclusies gekomen die zowel positief als negatief zijn.

Ten eerste staat de voeding vast als een huis, wat je er maar mee doet, er wordt goed werk geleverd en de voltages blijven binnen de marges. Welliswaar na een lange inspanning krijgt deze voeding het in simpelweg lk systeem warm, en begint geluid te maken. Voor mij is dat dan niet erg, omdat ik er niet binnen een afstand van 10 meter van hoef te slapen en ik anders toch wel muziek op heb staan, maar voor sommige mensen is geluid begrijpelijk een issue.

De 'vorm' van het geluid is moelijk te beschrijven, eerder een 'RrRrRrR', dan een 'woeesshhh' of een hoog ' ge-piep'. Ik kan me echter weinig storen aan de vorm van het geluid. Ook wordt het volume al gauw overstemt door een beetje msn'en / surfen ( getik toetsenbord, geschuif met de muis etc etc. )

Al met al, mankementjes waar alleen mening en verdragingsgrenzen rol spelen tot de uiteindelijke conclusie.

voltages:
+12= 12,54 (max 2x19A)
+5 = 4,97 (max 20A)

Aansluitmogelijkheden

Grafische kaarten die 2 PCI-e connectors nodig hebben zullen met deze voeding tekort komen. Dit is het enige punt waarop de voeding tegenwoordig een mogelijk achterstand zou hebben.

Features

Features, Btw, oftewel extra's. De voeding beschikt over een aantal beveiligingen die bij bepaalde omstandigheden de gezondheid van je computer onder zijn hoede neemt. Zo heb ik een keer kortsluiting in mijn kast gehad, waarna de computer direct halt-te en het rode indicatie-lampje achterop de voeding begon te branden. Foute boel dacht ik, waarna ik met bevende vingers mijn pc resette. Tot mijn verbasing was er niets te ontdekken qua mankementen aan mijn pc. De voeding heeft goed zijn werk gedaan!

Zo zijn er een aantal beschermings features op de voeding waar wij als mens in het dagelijks gebruik niet veel van mee zullen krijgen, maar toch is het geruststellend dat het erop zit!

Uiterlijk
Een aardige bijkomstigheid van de voeding. Sleeved cables, push-release molexjes en een stoere fangrille. Ook is de afwerking gewoon goed. Geen scherpe randjes en voor de modders onder ons is een toffe spiegel-lak toegevoegd.

Ik ben tevreden met de aankoop van deze voeding, maar de geluidsopbrengst bij hogere temperaturen/loads kan voor sommigen irriteren. Ik hou persoonlijk van een computer met niet al teveel problemen, en deze voeding heeft de afgelopen jaren mij een hoop irritaties bespaard. De kwaliteit is gewoon Goed afgezien van de mankementjes en de (toen) aankoopprijs. Weinig speciaals, maar gewoon doen waarvoor het gebouwd is.

EDIT:

- nieuwe pics
- nieuwe system specs

EDIT 2:

Nu ruim 2 jaar in gebruik, en begint toch wel wat mankementen te vertonen. Zeker met de wat broeierige dagen van afgelopen week kreeg de voeding het benauwd. Voeding is altijd goed onderhouden + schoongemaakt, maar wordt nu toch wel vaak warm en maakt daarbij ook een irritant geluid. De afvoering van lucht in mijn kast wordt ook niet echt bevorderd door de voeding.

Conclusie: Voor iedereen die een niet 100% systeem wil, met een goed geprijsde en zr stabiele voeding is dit product aan te raden. Er is goed naast te slapen, maar een extra case van is zeker geen overbodige luxe.

Ik ben erg tevreden met mijn aankoop en heb nog geen enkel stabiliteits probleem (ook niet onder abnormale omstandigheden) kunnen ontdekken.

EDIT 3:

• Asus 7600Gt
  • 1x S-ata Wd 250Gig
  • 1x optic
  • 1x Case Fan

Heb jij ook een Cooler Master RS-430-ASAA iGreen Power?

Ik heb deze nu iets meer als een jaar in gebruik en kom tot dezelfde conclusie. Erg goede voeding, prijs was destijds een tikkeltje aan de hoge kant (maar daar krijg je ook de kwaliteit voor).

Voor zover de warmte. Als ik ff naar de foto's kijk zie ik een erg kleine case-fan. Zelf heb de Thermaltake Silentcat, en die zuigt dusdanig veel lucht weg dat de PSU het nooit echt warm krijgt. Verder zit er een vibratie-demper op de iGreen, dus van bijgeluiden door vibraties merkt ik weinig.

Wat nog mist in de review:
  • Uitgebreide stroom-beschermingen: OVP / UVP / OTP / OCP / OLP / SCP
  • Piekvermogen: 500 Watt (de 430 Watt is continu vermogen)[\li]
  • 12 Volt-lijnen: 14A en 13A continu (19A piek)
Last but not least; de 430W-verise word niet meer geleverd :-s Minimaal is 500W, maar dat is in veel situaties toch al overkill.

[Reactie gewijzigd door Klaus_1250 op 6 juni 2008 15:10]

Ik heb momenteel mijn kast opengeschroefd om het geluid wat te dempen. De fan is temperature controlled, en draait de laatste tijd bijna continu op full speed, met het zijpaneel eraf is dit gelukkig niet het geval.

Ik zat er ook al een poosje aan te denken om een 12cm fan er bij te plaatsen, in de hoop dat de airflow wat verbeterd wordt.

Wederom bedankt voor de tips!
Dankje!
Klopt, ik had nogal haast, dus ik heb niet echt tijd gehad om echt research te doen. ik zal die fotos binnenkort wel even vervangen voor een paar die wat beter van kwaliteit zijn ;)

ik heb er 80 voor betaald, ik dacht dat dat best netjes was :)

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb gedaan, aangezien dit m'n 1e survey is, iemand nog tips voor een volgende ??
80 euro is volgens mij zo gek nog niet Amd-Vozzie.

Ik heb recente een OCZ ModStream 450W ATX aangeschaft en zit nog niet in mijn systeem...ik w8 nog op de Conroe en bijbehorende gear.

Het enige nadeel wat ik aan de Igreen miste is dat deze niet modulair is, waardoor er veel kabels in de kast zitten die niet gebruikt worden.....

Goed trouwens dat je hem bij de buren in het zwaarder uitgevoerde systeem ook nog hebt getest perfect!
In europa moeten sinds een tijdje alle computervoedingen worden uitgerust met een Actieve PFC, die zorgt voor een hoge efficiency. Bij vele van zijn competitors zal dit niveau ook rond de 85% liggen.

Voor de rest:
-Er zijn genoeg modulaire voedingen te koop, had je maar iets meer research moeten doen :) !
-Jammer van de ietwat onscherpe fotos
-Hoeveel heb je ervoor betaald?
-Leuke review!
-Ga zo door :)
Ik stoor me ook aan het geluid van de voeding...
Heb uitgebreid gezocht naar reviews en iedereen roept erover dat ie stil moet zijn, helaas blijkt het (nog) niet zo te zijn.
Hij blijft maar blazen, gemiddelde temp in de kast (cpu 43gr en hd's met Speedfan) was rond de 40graden, lijkt me niet overdreven hoog voor een P4 930?
Nu was het afgelopen weken ook warm natuurlijk...
Ik hoop dat met normalere temperaturen weer wat rust te krijgen in de kamer heheheh...
Heb je cool and quiet wel aan staan? Dit zorgt er ook voor dat je systeem cooler en zuiniger is wanneer deze zit te idlen.
De fan van de voeding is standalone, en is dus niet aangesloten op het moederbord. Ik draai tegenwoordig mijn pc op een underclock om de temperaturen wat te verlagen.. Voor mij is zo het probleem wel de wereld uit :9