Sony VPL-HS3 Review

MedZjik14 20 juli 2006, laatste update op 17 november 2015, 3.152 views

Sony VPL-HS3

Pluspunten

• Geluidsniveau fan
  • Vormgeving
  • Sideshot
  • Ook op kleine afstand groot formaat beeld
  • Voorgeprogrammeerde signaalverwerking

Minpunten

• Backdooreffect
  • In lichte omgeving weinig beeld
  • Geen (directe) aansluiting mogelijk van laptop d.m.v. standaard monitorkabel

Contrast / helderheid Score: 3
:: Inleiding ::
De Sony VPL-HS3 is niet de nieuwste beamer in het veld. Na een degelijke prijs/kwaliteit studie ben ik uiteindelijk bij deze beamer uitgekomen. Het feit dat ik via Marktplaats een nieuw exemplaar kon aanschaffen (kan nog steeds) heeft overigens wel meegewogen in de uiteindeljke beslissing :)

:: Inhoud verpakking ::
- De beamer
- Uitgebreide handleiding (diverse talen incl. NL)
- Signaalinterfacekabel (SIC-HS40)
- Afstandbediening (incl. 2x AA batterij)
- Extra luchtfilter voor koelfan
- 2 richtsteunafstandhouders (t.b.v. horizontaal stellen beamer)

:: Installatie en gebruik ::
Installatie van de beamer is redelijk eenvoudig. Voor een niet geoefende gebruiker kan ik me echter voorstellen dat de handleiding niet op alle punten even duidelijk is. Voor bijvoorbeeld de trapezium correctie en de side shot instellingen wordt alleen aangegeven waar in het menu deze waarden kunnen worden aangepast, er wordt echter niet echt uitgelegd hoe.

Ik gebruik de beamer in de huiskamer voor het kijken van films en de Playstation 2. In mindere mate televisie, dit heeft te maken met het feit dat ik nog geen handige schakeling heb om te switchen tussen beamer of tv. Ik moet daarvoor nog de scart ompluggen. Dit is misschien maar goed ook anders zit je voortdurend op groot scherm te kijken en enigzins verslavend is dat wel :9~

:: Beeldkwaliteit ::
Zoals gezegd is het niet de nieuwste beamer en de resolutie is daardoor niet de hoogste. Voor het thuisgebruik in mijn situatie (overweging prijs/kwaliteit!) is het echter ruim voldoende.
Als je het beeld m.b.v. de stelring op het scherpst zet is pixelvorming waarneembaar.
Ik maak gebruik van een (high gain 4:3) Projectiescherm dat ongeveer 80 cm van de muur hangt voor de schouw van de open haard. Het backdooreffect op de muur als het donker is in de kamer is daardoor erg duidelijk. Overigens merk ik het niet meer als ik film zit te kijken of te gamen aangezien je visuele concentratie zich automatisch beperkt tot alleen het beeld op het scherm :+

Kleur en contrast zijn goed. Ik heb om tot deze conclusie te komen meerdere films gekeken waarbij ik bewust veel gevarieerd heb als het gaat over de filmsfeer (veel shots in donkere omgeving (SF/Horor) tegenover veel shots in lichte omgeving (Familiefilms ed.))
Ook de beeldweergave van de PS2 is goed. Daarbij opgeteld de 'priceless' ervaring van gamen op groot scherm maakt voor mij de aanschaf van deze beamer een goede koop ;)

:: Specificaties ::

Scherpstellen: handmatig

| Beeld |
Beeldverhouding: 16:9 (breedbeeld)
Contrast ratio: 800 : 1
Standaardresolutie: WVGA (854 x 480)
HD ready

Kleur(en): zilver/wit
Introductie model: 2003
Afmetingen (H x B x D): 16,8 x 30,4 x 32,1 cm

:: Ter info ::
Als je van plan bent een beamer aan te schaffen en je wilt meer gebruikerservaringen lezen check dan deze sites ff:

. . .

Heb jij ook een Sony VPL-HS3?

Mooie survey :-) Dat mag gezegd worden...
Mooie review! Ben zelf aan het kijken naar een beamers en deze was ook al in mijn lijstje naar voren gekomen. Kies denk ik voor een Sanyo PLVZ2000 :)

Wat voor scherm heb je nu overigens gekozen? Een scherm met elektrische bediening of handmatig bediend scherm?