Panasonic TX-55JZT1506 Zwart

€ 1.999,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Panasonic TX-55JZT1506 Zwart Review

tobitronicsTestpanel 8 mei 2022, 1.487 views Testpanel

Panasonic TX-55JZT1506 Zwart

No-nonsense TV die vanuit de doos een zeer goed beeld geeft, alles doet wat ik nodig heb en eenvoudig te installeren is. Van de 'hollywoodervaring' heb ik weinig gemerkt, ik vind het lastig om te zien waarom deze TV 1999 euro zou moeten kosten.

Pluspunten

• Neutraal design
  • Goede bouwkwaliteit
  • Eenvoudige installatie
  • Prachtig HDR OLED beeld
  • Auto AI stelt beeld goed af

Minpunten

• Intelligent Frame Creation kan haperen
  • Hoge prijs
  • Hardcoded apps op afstandsbediening

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Situatieschets:

Ik heb deze Panasonic TX-55JZT1506 OLED tv 2 weken mogen reviewen als onderdeel van een Tweakers testpanel. Mijn huidige set-up thuis bestaat uit een 50” Panasonic Plasma TV uit 2012, aangevuld met een Harman-Kardon soundbar, Chromecast Ultra, een blu-rayspeler en een DVB-T ontvanger. TV kijken doe ik via DVB-C uit de muur m.b.v. de ingebouwde tuner.

Vooralsnog doet de plasma netjes zijn werk, al is de Smart TV interface inmiddels sterk verouderd en veelal niet meer bruikbaar. Dankzij de chromecast behoud ik deze functionaliteit. Verder is de TV slechts 60hz 1080p, waar de markt tegenwoordig verzadigd is met 4K 120hz schermen. Deze test en review is dus voor mij ook een goede evaluatie in hoeverre de techniek van TV’s is gevorderd in de laatste 10 jaar.

Unboxing:

Ookal is de TV ‘slechts’ 55 inch, de doos waarin deze komt is gigantisch. Als de doos getild moet worden heb je zeker 2 man nodig, echter dankzij het lage gewicht is dit redelijk eenvoudig. Mocht je de TV op de begane grond neer willen zetten dan zou je de doos in je eentje over de vloer kunnen schuiven.

Uitpakken van de TV is eenvoudig: de voorkant van de doos kan dankzij de inkepingen tot halverwege opengescheurd worden, waarna je de TV er eenvoudig uit kunt tillen. Zelf ben ik van benedengemiddelde Nederlandse lengte en breedte en het is mij gelukt om in m’n eentje de TV uit- en in te pakken.

De TV is goed verpakt in piepschuim blokken. Verder vinden we in de doos:
  • Afstandsbediening + batterijen
  • Voet + beslag + cover voor kabels
  • Het nodige leesvoer in de vorm van gebruikershandleidingen en garantiedocumentatie
Let dus op dat deze TV zonder verdere bekabeling (m.u.v. voeding) wordt geleverd. Eventuele HDMI, toslink of coaxkabels zul je zelf los moeten aanschaffen. Zelf vind ik dit geen probleem aangezien het gros van de huishoudens deze kabels al zal hebben (en anders is de Action nooit ver weg).

Installatie:

Installatie is eenvoudig. De voet is te monteren door het scherm plat te leggen, de voet in het daarvoor bestemde slot te schuiven en met de 4 bijgeleverde Philips schroeven vast te maken. Mocht je een muurbeugel gebruiken dan zijn hiervoor VESA schroefgaten aan de achterzijde beschikbaar (niet getest).

De stroomkabel is ca. 1.5m lang zonder aarding en bevindt zich aan de rechterzijde van het scherm. Aansluitingen voor TV/AV bevinden zich allemaal aan de linkerzijde. We vinden de volgende aansluitingen:
  • 4x HDMI (waarvan 2 4K 120hz ondersteunen en 1 ook eARC ondersteunt)
  • 1x DVB-C
  • 2x DVB-T
  • 1x optical toslink audio
  • 1x AV in
  • 1x CF slot
  • 3x USB 3.0
  • 1x Ethernet
  • 1x 3.5mm jack
Bij de eerste start worden we door een installatiewizard geleid, waarin de DVB-C tuner, taal, Wi-Fi en spraakbesturing ingesteld worden. De wizard wijst zichzelf en is zeer eenvoudig te volgen. Voor Wi-Fi is er de mogelijkheid om het wachtwoord handmatig in te voeren of om WPS te gebruiken. Tevens vinden we handmatige instelmogelijkheden mocht je voor jouw netwerk handmatig instellingen als proxy of DHCP in moeten voeren. Wat wel ontbrak is de mogelijkheid om te verbinden met een netwerk met verborgen SSID, al zal dit vermoedelijk in de praktijk niet veel gebruikt worden.

Spraakbesturing kon niet gebruikt worden aangezien deze nog niet in het Nederlands beschikbaar is, derhalve kon ik dit ook niet configureren en testen.

Algemene beoordeling:

De TV heeft een neutrale look en de bouwkwaliteit oogt stevig, waardoor deze in vrijwel elke huiskamer zou moeten passen. Wel vond ik de voet wat groot en rond, ik had liever een meer rechthoekige voet gezien (maar dit is een kwestie van smaak).

De interface die Panasonic gebruikt is recht-toe-recht-aan: menu’s zijn logisch ingedeeld en de Smart TV interface is minimalistisch te noemen, wat ik zeer op prijs stel. Geen tierlantijnen of overbodige bloatware die je hier zult vinden. Mocht je al een Panasonic TV gebruiken dan zul je zeer snel wennen aan de menu’s, aangezien deze zeer lijken op de menu’s van mijn oude plasma uit 2012.

Bediening van de TV is soepel: de TV reageert direct op commando’s en apps laden zeer vlot. Zelfs met de soundbar voor de TV reageert de TV altijd op commando’s, waar mijn oude plasma daar nogal moeite mee had. De afstandsbediening voelt solide aan en bevat de standaardknoppen alsmede een aantal sneltoetsen voor bepaalde Smart TV apps. Hier had ik wel liever gezien dat Panasonic gekozen had voor programmeerbare toetsen i.p.v. dat Panasonic voor je bepaalt welke apps ‘hardcoded’ op de afstandsbediening zijn. Het neigt voor mij een beetje naar verkapt adverteren. Zo heb ik zelf nog nooit gehoord van Rakuten TV en was ik niet direct van plan dit te gaan gebruiken, maar ik kan me voorstellen dat mensen zich zouden kunnen laten overhalen doordat het logo prominent op hun afstandsbediening pronkt.

Het beeld is wat je van een moderne OLED mag verwachten: kraakhelder, fel als het moet en zwart is ook echt zwart. 4K 120hz komt in mijn geval het beste tot zijn recht bij het afspelen van media via de apps of Chromecast, aangezien ik geen 4K over de coax krijg.

Featureset:

Panasonic claimt deze TV ontworpen te hebben met het oog op filmliefhebbers en gamers in samenwerking met ‘Hollywood professionals’ om een ‘Hollywoodervaring’ te creëren. Ook op de doos pronkt Panasonic prominent met een aantal features, welke ik hieronder kort zal reviewen.
HCX Processor Pro AI
D.m.v. AI en ‘Intelligent Frame Creation’ claimt Panasonic een vloeiender beeld te creeeren. De mate waarin dit gebeurt kun je zelf configureren of laten bepalen via 1 van de presets, bijv. gaming, cinema of standard. Tot zover weinig nieuws, mijn plasma heeft dit ook.

Wat wel nieuw is is de ‘Auto AI’ preset, waarmee Panasonic zowel je beeldinstellingen als de Intelligent Frame Creation voor je bepaalt aan de hand van het afgespeelde beeld. Bij het switchen tussen presets gaf deze optie veruit altijd het beste beeld, al kan ik mezelf niet een videofiel noemen. Ik kan me voorstellen dat een toegewijde tweaker middels handmatige instellingen het beeld geheel naar zijn wensen zal instellen en de Auto AI feature weinig zal gebruiken, maar voor de gemiddelde consument is dit een zeer mooie feature.

Helaas merkte ik wel dat naarmate er meer Intelligent Frame Creation toegepast wordt er meer ‘tearing’ en ‘ghosting’ in het beeld optreedt, waarbij om de zoveel tijd het beeld even blijft hangen of niet synchroon loopt. Dit is vergelijkbaar bij een PC waarbij de GPU meer FPS geeft dan het scherm aankan. Dit fenomeen heb ik ook op mijn plasma TV en is kennelijk na al die jaren nog steeds iets wat voorkomt.
Dolby Atmos
De ingebouwde speakers produceren een mooi geluid, al kan dit niet tippen aan het geluid dat een soundbar kan produceren. Wel is het geluid stukken beter dan dat van mijn vorige TV. Van het ‘ruimtevullende’ effect van Dolby Atmos merkte ik echter vrij weinig, als het niet op de doos had gestaan had ik niet geweten dat deze TV een dergelijke feature ondersteunt.
Multi HDR
De TV produceert een zeer kleurrijk beeld ongeacht de media die je afspeelt. Vooral in Auto AI mode is dit goed te merken: kleuren spatten van het scherm af.
Netflix Calibrated Mode
Panasonic claimt dat met 1 druk op de knop men in Netflix de TV kan afstellen zoals de regisseur dat zou hebben gewild, om zo de optimale ervaring te creëren. Ik kon deze feature echter nergens terugvinden tijdens het Netflixen, dus ik kan hier geen ordeel over geven.
Casting
Casten van media werkt zoals je verwacht: de TV wordt netjes herkend en met 1 druk op de knop kan men media op de TV afspelen. Weinig spannends te melden hier, het werkt zoals het hoort.
Ok Google/Alexa
Panasonic claimt ondersteuning voor spraakbesturing via Google Assistant of Alexa. De afstandsbediening bevat hiervoor een microfoon. Helaas werd spraakbesturing nog niet ondersteund in het Nederlands, dus heb ik deze feature niet kunnen testen.
AMD Freesync Premium
Om de gamers tegemoet te komen ondersteunt de TV AMD Freesync. Ik heb dit getest door een Xbox Series S aan de TV te hangen. Games spelen vloeiend af op de TV en spelen prettig weg. Vooral shooters en racegames komen mooi tot hun recht op het scherm.

Vormgeving:

Zoals eerder vermeld heeft de TV een vrij neutraal ontwerp en zou deze in iedere woonkamer moeten passen. De bovenste helft van de behuizing is flinterdun, de onderste is ca. 3cm dik om alle printplaten en connectoren te huizen. De bezels zijn flinterdun en de TV is volledig zwart. De voet is wel wat aan de grote kant, een wat langwerperige, minder brede voet had in mijn opinie beter gepast. Voordeel wel is dat de voet kan swivelen.

Het minimalistische ontwerp spreekt mij zeer aan, zelfs het Panasonic logo is lastig te zien. Knoppen zijn allemaal aan de achterkant verwerkt, 1 rood stand-by lampje is alles dat in het oog springt als de TV uit staat.

Inbrandgevoeligheid:

Van OLED schermen wordt nogal eens geschreven dat deze gevoelig zijn voor inbranden. Ik heb dit getest door een Netflix serie voor 1 uur op pauze te zetten. De felle witte titels die dan in beeld staan zorgen op mijn plasma namelijk na 20 minuten al voor (tijdelijk) inbranden.

Na 1 uur heb ik echter geen spoor van inbranden kunnen bemerken. Wat mij betreft zit het dus qua gevoeligheid goed mocht je vergeten zijn de TV uit te zetten.

Kleurweergave, Contrast en Helderheid:

Panasonic maakt voor deze TV gebruik van een “MASTER HDR OLED Professional Edition”. Ongeacht welke media je afspeelt: het komt kleurrijk en kraakhelder van het scherm af. Van 4K HDR testvideo’s op youtube tot Netflix series tot DVB-C TV tot Xbox games, het ziet er allemaal gewoon goed uit.

Het scherm is goed af te lezen in zowel donkere als lichte ruimtes. Op dit gebied komt ook de Auto AI preset het beste tot zijn recht: Panasonic biedt diverse presets voor het beeld, maar in mijn ervaring bracht de Auto AI preset toch iedere keer het mooiste beeld. Mocht je tijdens het afspelen van media snel willen wisselen van preset: er zit een handige knop hiervoor op de afstandsbediening.

Ghosting:

Ghosting neemt in toenemende mate toe naarmate de ‘Intelligent Frame Creation’ feature hoger wordt gezet, zoals eerder in de review al besproken. Hierbij treedt ook soms tearing op. Erg storend vond ik dit overigens niet, maar dat kan deels verklaard worden doordat mijn huidige Panasonic plasma TV ook last heeft van dit fenomeen.

Pixeldefecten:

Ik heb op Youtube een pixel test video opgezocht en afgespeeld. Hierbij heb ik geen pixeldefecten kunnen ontdekken. De TV beschikt tevens over een zelftestfeature, ook met deze heb ik geen defecten kunnen ontdekken.

Bouwkwaliteit en afwerking:

De bouwkwaliteit van de TV is goed: de TV voelt stevig aan en bevatte geen defecten bij het uitpakken. De voet is van metaal en daardoor zeer zwaar, deze biedt voldoende vertrouwen dat de TV goed ondersteund wordt.

Prijs en conclusie:

De Panasonic TX-55JZT1506 staat op het moment van schrijven voor 1.999 euro in de pricewatch. Ik heb deze TV als een no-nonsense TV ervaren die vanuit de doos een zeer goed beeld geeft, alles doet wat ik nodig heb en eenvoudig te installeren is. Dit houdt dus ook in dat ik van de geadverteerde ‘Hollywoodervaring’ weinig gemerkt heb, als het niet op de doos had gestaan had ik het niet gemerkt. De Auto AI feature zorgt ervoor dat ook de tweaker zonder tijd/energie om met de beeldinstellingen te stoeien kan genieten van een mooi afgestemd beeld.

Gegeven het bovenstaande vind ik het nog lastig om in te zien waar Panasonic haar prijskaartje op baseert. In mijn beleving zouden vergelijkbare TV’s 1000-1500 moeten kosten. Dit is ook de prijs die ik bereid zou zijn om te betalen voor deze TV, waarmee ik uitkom op een oordeel van 4 sterren.

Heb jij ook een Panasonic TX-55JZT1506 Zwart?

Als je op menu klikt op de afstandsbediening terwijl je Netflix via de app kijkt en dan naar “beeld” gaat dan zie je dat hij in Netflix calibrated mode staat.
Prima review, leest goed weg. :)
Maar even wat anders, welk tv meubel heb jij en hoe breed is deze? Ik zoek echt precies zoiets.
Oei... lelijke spiegelingen op foto 11..14. Ik heb een grote hekel aan glanzende schermen.
Ik denk dat ik een matte 55" LG monitor moet kopen voordat dat niet meer mogelijk is, en die als TV gebruiken. Volgens mij bestaan er geen 60" (of groter) matte TV's.