Specificaties Tower, 5 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 370 Review

Toenk 6 oktober 2010, laatste update op 6 oktober 2010, 3.236 views

Cooler Master Elite 370

Pluspunten

• Ruimte voor veel hardware
  • Koelingsmogelijkheden

Minpunten

• Te makkelijk indrukbare 5,25" bay covers
  • Voetjes ongelijk (maar dit kan uniek geval geweest zijn van mijn case)

Hierbij mijn eerste review. Ik schrijf eigenlijk nooit reviews, maar voor deze case vond ik het belangrijk om er eentje te schrijven, met name om anderen te informeren over het een en ander. Het zal een vrij beknopte review zijn, en verwacht niet te veel echte data (temps etc. zijn niet genomen, de bouw was niet voor mij dus geen eeuwige tijd om het ding aan de tand te voelen).

Als eerste categorie de hoofdreden van mijn review:

Bouwkwaliteit en Afwerking

De kwaliteit van de case vind ik helaas op een paar punten tekort komen. In mijn geval waren het voornamelijk 2 issues. Fresh out of the box wiebelde de case namelijk enorm. Toen ik keek waar dat aan lag, bleek 1 voetje minder lang te zijn dan de rest. (het kan ook zijn dat de onderkant van de case zelf niet recht was, ik heb de voetjes niet gemeten). In ieder geval wiebelde de case al als je de powerbutton indrukte! Heel vervelend. Dit opgelost met een stukje zacht kuntstof dat ik met secondelijm onder het te korte voetje heb geplakt. Merk er nu niets meer van, maar toch zonde als je gelijk moet gaan lijmen aan zo'n nieuwe case.

Het 2e probleem is dat de plastic 5,25" covers nogal makkelijk naar binnen geduwd kunnen worden als je de metalen punch-outs er achter hebt weggehaald. Omdat ik in het begin wat twijfelde over de plaatsing van de optical drive (in verband met de front USB ports, vervelend als die kabels over je dvd laatje hangen), had ik 2 van de metalen punch-outs weggehaald. Nu deze zijn weggehaald, kan je vanaf de voorkant van de case de plastic 5,25" bay covers met heel weinig kracht zo naar binnen duwen, waardoor je ze met veel gefrot weer lost moet werken en ze opnieuw voorzichtig aan de voorkant in de case moet klikken. Vervelend puntje 2.

Dat gezegd hebbende, was de rest van de case qua bouw prima in orde. Nette isolerende rubberen voetjes voor de voeding aan de binnennkant , alle gaatjes voor schroeven zaten recht (wat soms bij cheap cases ook wel eens te wensen overlaat), en alles was prima. Hier en daar een scherp randje, ben er afgekomen met 1 klein wondje aan mijn wijsvinger, maar dat was nog steeds deels mijn eigen schuld, soms schiet je eens uit bij het een of ander :/

Inbouwmogelijkheden:

Niets op aan te merken. Zat ruimte voor een flinke videokaart, ATX mainboard, grote CPU cooler, een berg 12 (en her en der 14) cm fans. Prima in orde.

Koelingsmogelijkheden:

Zoals hierboven ook aangegeven, plaats voor ruim voldoende fans voor een fatsoenlijke positive air pressure. In mijn geval was het een op een relatief laag budget, dus binnen de prijs slechts een front intake fan van Nexus toegevoegd. Standaard zit er alleen een 12cm Coolermaster uitlaat fan in. Deze laatste is trouwens prima qua geluidsniveau, fluisterstil.

Vormgeving:

De vormgeving is prima in orde. Kwestie van smaak, maar in ieder geval nergens rariteiten. Je koopt precies wat je op de foto's ziet. Let wel op! De shiny voorkant is doorzichtig, niet vol-zwart! Als je lichtjes in je PC zet, kan je ze door het gehele frontpanel heen zien. Zonder lichtjes erin zie je het eigenlijk alleen als je heel goed kijkt.

Installatiegemak:

Wederom no surprises. Je bouwt een nieuwe PC in no-time in deze case. Er zijn 2 interessante puntjes voor de ervaren PC bouwer.
1. Cable managers worden niet echt in de hand gespeeld. Het is niet onmogelijk, maar cable management zal een beetje inventiviteit vragen.
2. De tool-less stuff die op de 5,25" bays zit, vond ik ERG los zitten. Ik heb ze niet eens geprobeerd, maar direct weggehaald en gewoon schroefjes gebruikt, omdat ik bang was voor resonantie. Let erop!

Prijs:

Wat kan je zeggen: Je betaalt bijna niks, en op een paar kleine missers na is het een leuke case voor dat geld.

Conclusie:
Al met al is dit een case die voor mij persoonlijk de test niet haalt. Hij is wel mooi om te zien, koelt prima en heeft de ruimte om veel power te herbergen, maar dit weegt voor mij niet op tegen de nadelen. Als je de PC na het bouwen neerzet en er, behalve de powerbutton, niet meer aankomt, is alles wel overkomelijk, en valt het allemaal reuze mee, maar zodra je hem eens moet verplaatsen of meenemen, kan het zijn dat de nadelen pijnlijk naar voren komen.

De case is naar mijn mening uberhaupt niet geschikt voor LAN parties, tenzij je héél voorzichtig bent. De frontbays zal je anders sowieso wel eens naar binnen duwen bij het optillen, en het metaal van de hele case verder buigt ook te makkelijk. Zoek je een goede goedkope case van rond de 30 euro, dan is de Cooler Master Elite 341 naar mijn mening een betere optie. Die heeft alleen een minder nette verfbeurt uit de fabriek, maar is qua algehele bruikbaarheid naar mijn mening superieur.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 370?

Heldere review,duidelijk beargumenteerd wat voor jou de voor en nadelen zijn. Zou je ook één of twee foto's erbij willen zetten, dit zou de review compleet maken. 4 sterren

P.s. Je hebt zelf de Cooler Master elite 341 in je handen gehad?

[Reactie gewijzigd door Epep op 6 oktober 2010 10:36]

Helaas heb ik de PC al neergezet bij de uiteindelijke gebruiker (hij was niet voor mij) en kan ik geen foto's meer maken. Achteraf inderdaad jammer.

@je edit:

Jep, heb er al meerdere in de 341 gebouwd. Ze zijn heel basic, en zien er minder flashy uit dan deze 370, maar voor zover ik tot nu toe gebouwd heb vind ik het een van de beste low budget cases. Uiteraard ben je wat beperkter in je hardwarekeuze, want de case is kleiner, dus mATX, max. 2 HDDs etcetera, maar als je zo'n case koopt bouw je er vermoedelijk toch geen dikke gaming bak in.

Verder moet je van de 341 de paintjob alleen niet te kritisch bekijken, want als je dicht op de case zit zie je dat de hele case onder de kleine 'bubbeltjes' zit. Als ik ooit weer eens een 341 bouw, zal ik een review ervan plaatsen en foto's maken van dat fenomeen ;)

[Reactie gewijzigd door Toenk op 6 oktober 2010 11:15]

Wat ik zo kan teruglezen is dat er relatief veel plastic is gebruikt, en dat de algemene kwaliteit te wensen geeft. De kwaliteit van de Xigmatek Asgard 2 zal waarschijnlijk bevrediginder zijn, behalve dat de videokaart niet geweldig gekoeld wordt. Maar het type videokaarten dat je in dit segment gebruikt zou sowieso niet een probleem zijn.
Bedankt voor je reactie. De case is inderdaad erg plastic, en het gebruikte metaal is ook erg dun, dus zeker niet de stevigste.

Ik heb zelf nog geen Xigmatec cases in mijn handen gehad, en durf daar niets over te zeggen. Zijn deze kwalitatief inderdaad beter?

De cooling zal inderdaad wat minder zijn, zonder ventilatie voorin, maar met low tot medium spec PC's is dat niet echt een issue. Ik ga deze case bij de volgende PC zeker eens proberen!

[Reactie gewijzigd door Toenk op 7 oktober 2010 15:51]

Hmm ok bedankt, ik heb daar alleen geen aansluiting voor op mijn voeding (ModXstream 500w) dus ik laat het maar zo, geen zin om verloop stekkers te gaan zoeken. Aan mijn front fan met led zie ik ook wel of ie aanstaat of niet :P
Ik heb deze case ook en bij mij is ie ook niet helemaal stabiel. Niet enorm wankel, maar hij wiebelt wel hinderlijk als je de powerknop indrukt of een USB kabel in de front panel steekt.
Dat front panel vind ik trouwens sowieso vrij gammel aanvoelen.

Heb jij eigenlijk de powerled aan de praat gekregen? Als ik naar de specificaties op websites kijk zou dit wel mogelijk moeten zijn en foto's op de coolermaster website laten dit ook zien maar het is mij niet gelukt. Er komt wel een gtote platte witte connector uit het front panel maar ik heb geen idee waar deze voor is en waarop ik deze zou moeten aansluiten.

[Reactie gewijzigd door Bulgozer op 10 oktober 2010 20:35]

Hey,

Het powerledje heeft inderdaad, raar genoeg, een female-molex aansluiting, inplaats van rechtstreeks op je moederbord te gaan. Steek er gewoon een willekeurige male-molex (zie plaatje) van je voeding in, en ta-da!

Het ledje is overigens wel ERG fel, dus als je je PC op je slaapkamer hebt staan, of op een plek waar je er recht in kijkt, zou ik 'm niet aansluiten :)