Specificaties 73GB 3.5" HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

WD Raptor WD740ADFD, 73GB Review

PeaceNlove 2 augustus 2010, 1.543 views

WD Raptor WD740ADFD, 73GB

Pluspunten

• Pure snelheid
  • Lange garantie

Minpunten

• Prijs per GB

Ik gebruik de schijf als opstartschijf en voor het gamen om meer snelheid te krijgen. Hiervoor gebruikte ik de 80GB schijf en deze was in mijn ogen te traag.
Na een aantal reviews gelezen te hebben bleek deze schijf zo ongeveer de snelste die momenteel op de markt verkrijgbaar is. In de reviews werd een transferrate van 90MB/ps beloofd en dat haalt de schijf ook bijna in een kleine benchmark van mij (zie afbeelding).
De schijf heeft zowel een 'oude' power aansluiting als een Sata power aansluiting. Dat maakt de schijf goed compatibel met oudere voedingen die geen Sata power connectors hebben.
De schijf werd in een antistatische zak zonder andere zaken geleverd. Andere zaken bijleveren was mijns inziens ook niet nodig.
Ik heb de schijf in de Nexus disktwin hangen om de geluidsproductie te beperken, hierdoor maakt de schijf aanvaardbare hoeveelheid geluid. Wanneer de schijf actief is er een licht 'gekraak' te horen, in vergelijking met de andere twee schijven is de Raptor wel een stuk lawaaieriger.

Gewoon gebruik
Ook met het gewone gebruik onder windows laat de schijf goede prestaties zien. Opstarten gaat erg rap en Hibernaten (1GB) wordt binnen een paar seconden uitgevoerd waardoor de PC binnen een heel korte tijd is afgesloten of opgestart. Ook starten programma's net wat sneller op.

Update 02-08-2010
Vandaag is mijn tweede Raptor er mee gekapt. De eerste heeft het van juli 2006 tot december 2009 volgehouden, dus na al die tijd een defect is nog tot daar aan toe. Helaas is de vervanger er vandaag met veel geklik mee gestopt na 7 maanden dienst. Twee defecte schijven zijn voor mij reden om de betrouwbaarheid toch maar op slecht te zetten.
Heb overigens een ruim bemeten voeding (Corsair 450W) met voltages die binnen de normen vallen, dus het zou daaraan niet moeten liggen. De enige BSOD's die ik met mijn systeem heb gehad waren ook toen de schijven crashten.
Verder verdenk ik CounterStrike Source, want dat speelde ik beide keren ;)

Heb jij ook een WD Raptor WD740ADFD, 73GB?

Hoe heb je precies de betrouwbaarheid van de harde schijf getest?
Lijkt me gewoon afgeleid van de extreem hoge MTBF. :)
1,2 miljoen uur namelijk. Dat is zo'n 136 jaar :P
Aangezien je redelijk veel schijven hebt in je pc, heb je ze dan ook in een RAID staan? Zo ja, dan kan het de raid zijn die je schijven verkloot. Sommige moederborden hebben een fout in de productie waardoor RAID failt ookal zijn de borden daar wel voor gemaakt. ;)
Valt wel mee, de lijst geeft meer aan met welke schijven deze Raptor ooit gebruikt is. Momenteel zat er alleen een Samsung 1TB Green naast. Nooit met RAID gewerkt verder, dus daar zal het niet aan hebben gelegen.