Freecom Network MediaPlayer-35 Drive-In Kit 3.5" Review

EdKoF335 26 juli 2006, 3.600 views

Freecom Network MediaPlayer-35 Drive-In Kit 3.5"

Pluspunten

• geluidskwaliteit mp3
  • dvd menu's laten zien
  • installatiegemak
  • gebruiksgemak
  • herkennen ISO formaat bij dvd's
  • HD ondersteuning (wel aparte kabels voor nodig)
  • uiterlijk (persoonlijk natuurlijk)
  • Harde schijf inbouwmogelijkheid (zelf niet gebruikt)
  • Installatiegemak
  • Prijs (voor ruim 130 Euro inclusief verzending te krijgen)

Minpunten

• beetje goedkope afstandsbediening
  • menu-software nogal beperkt qua functies
  • reageert wat traag (wel snel netwerk namelijk), ook binnen menu's
  • laden foto's duurt wat lang (3 megapixel foto's)
  • aantal bestandsformaten niet heel groot (geen .bmp, .png. Zo te zien alleen ISO ondersteuning, geen andere images)
  • geen mediaserver
  • trage datasnelheid bij gebruik NDAS functie

Gekocht om muziek, foto's en films te kunnen kijken vanaf mijn harde schijf op mijn lcd tv en stereo.

Installatie ging zeer gemakkelijk. Geen drivers (Windows XP). Netwerkkabel erin, DHCP stond al aan op de router dus direct aan de slag. Quick Install guide is nogal nutteloos. Manuals op cd-rom uitgebreider. Verder is de bediening nogal eenvoudig. Beetje rondneuzen in de menu's en je komt er vrij gemakkeljk uit. Paar mappen delen op je pc en je bent in business.

Had component videokabels gekocht om aan te sluiten. Let er dan wel op dat je de video output goed zet.

Kort gezegd: hij werkt prima. Mogelijkheden zijn niet erg groot, maar hij doet wat ik wil:
- foto's laten zien (kwaliteit niet top, maar kan ook aan kwaliteit lcd liggen, op laptop ziet het er beter uit in elk geval);
- mp3's spelen (hele goede geluidskwaliteit. Vergeleken met goede cd-speler en het verschil is nauwelijks hoorbaar bij 192 kbit mp3;
- dvd's afspelen. Mooi is: hij herkent ook ISO formaat, dat scheelt uitpakken. Kwaliteit ziet er erg goed uit.
- HD kwaliteit ondersteunen. Heb nog geen HD films in huis, dus dat kan ik moeilijk vergelijken, maar het werkt in elk geval wel. Wel aparte kabels voor nodig (component kabels).

In tegenstelling tot andere survey hier geen serieuze bugs ontdekt nog. Hij lijkt af en toe vanzelf naar hoofdmenu te gaan als je hem niet gebruikt. Verder even wat hikjes in mp3 gehad, maar dat kan ook aan de pc liggen waar ze op staan, die hikt ook af en toe (even 5 seconden bevriezen).

Menu's zien er inderdaad nogal archa´sch uit, maar het werkt wel allemaal.

Ben tot dusver erg tevreden en zit te genieten van mijn mogelijkheden. Ben al mijn cd's al aan het rippen om op de hd te zetten. Scheelt straks lekker ruimte in de kamer! O ja, ziet er best leuk uit.

Je speelt bestanden direct van harde schijf. Dit betekent ook dat er geen mediaserver software wordt ge´nstalleerd. Lekker even je mp3's selecteren op artiest of genre is er dus niet bij.

Inmiddels heb ik er ook een nieuwe harde schijf ingezet. Formatteren van de schijf moet je doen door de Freecom via de USB kabel aan een pc of laptop te verbinden. Doorvoersnelheid van data via de USB kabel is prima. Grote bestanden gaan met zo'n 16 Mbyte/s.
Voordeel is dat de bediening en het laden van bestanden een stuk sneller gaat. Met name bij het bekijken foto's merk je het verschil.

Ook gebruik ik de Freecom inmiddels als netwerkschijf doordat ik de NDAS functionaliteit heb ingeschakeld en de NDAS software van Freecom heb ge´nstalleerd. De bijbehorende keys kreeg ik binnen 12 uur na een mailtje naar support@freecom.com. Werkt prima, alleen is de doorvoersnelheid zeer zeer laag. Googelen levert op dat dit komt vanwege de beperkte cpu in de Freecom. Ik kom niet boven de 1500 Kbit/s. Dat is wel jammer, zo kost een dvd uploaden 2-3 uur of nog meer. De schijf in eerste instantie vullen met de data die reeds op mijn pc stond doe ik dus maar via USB.

Heb jij ook een Freecom Network MediaPlayer-35 Drive-In Kit 3.5"?