Specificaties Chipsetkoeling - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-NBF47 Review

Miggle 5 oktober 2010, laatste update op 5 oktober 2010, 315 views

Zalman ZM-NBF47

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stil
  • Past op (nagenoeg) elk moederbord

Minpunten

• Geen simpele installatie (ook niet complex)
  • Te weinig koelvermogen (toegepast op socket 1366)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 2
Begin september van dit jaar heb ik een MSI Eclipse SLI moederbord gekocht samen met een i7 920 en 3*2GB DDR3. Na alles gemonteerd te hebben draaide het hele boeltje mooi stabiel. Enkele dagen na herinstallatie van Windows en de overige applicaties kwam ik tot de ontdekking dat m'n IOH (aka Northbridge) 100 graden Celcius was in Idle status! Om deze reden wilde ik zo snel mogelijk een nieuwe chipset-cooler en dit was de enige cooler die ik op korte termijn kon krijgen.

Inhoud verpakking
- Zalman NBF47
- Zalman koelpasta (eenmalig gebruik)
- Bevestigingsmechanisme voor moederbord met gaatjes
- Bevestigingmechanisme voor moederbord met haakjes
- 2 pushpins
- Zalman casebadge
- handleiding voor het installeren

Installatie & Compatibiliteit
Eerst moest het hele moederbord eruit om de oude heatsink te kunnen verwijderen, wat in veel gevallen zo is. Vervolgens moesten de beugels geïnstalleerd worden; een simpel karwei. Daaropvolgend moesten deze beugels op een juiste manier worden afgesteld en dat is een onhandig klusje. Enerzijds slim dat ze een universele cooler/heatsink aanbieden die op elk moederbord (voorzien van gaten op die plek) past, maar anderzijds komt dit het installatiegemak niet ten goede. Uiteindelijk heb ik mijn oude heatsink op een papiertje gezet en cirkels getekend om de huidige positie van de bevestigingspunten. Daarna de Zalman NBF47 erop gezet en de bevestigingspunten op de juiste manier vastgezet. Vervolgens is het gewoonweg vastklikken op het moederbord voldoende.

Koelvermogen
Na deze cooler op z'n plaats te hebben geklikt en het moederbord en de uitbreidingskaarten weer te hebben gemonteerd volgde de test. De heatsink heb ik gemonteerd met OCZ koelpasta, maar standaard zit er een klein tubetje Zalman koelpasta in de verpakking. Nadat de PC een kleine 10 minuten Idle heeft gedraaid kwam ik tot de conclusie dat de IOH nog steeds 80 graden Celcius werd. Natuurlijk een verbetering van 20 graden, maar nog wel aanzienlijk hoog. Om deze reden een kastkoeler geplaats vanuit de zijkant van mijn kastpaneel om een betere airflow te creëren. Hierdoor daalde de temperatuur naar 60-65 graden Celcius in Idle. De planning is om een push-pull airflow te maken met twee 4cm koelertjes, waardoor de Zalman NBF47 zijn hitte beter/sneller kwijt kan. Deze koelertjes zijn besteld en zal ik eind deze week plaatsen.

Geluidsproductie & Modbaarheid
Geluidsproductie is niet aanwezig, omdat het een fanless apparaat is.
Het product is niet/minimaal modbaar.

Voor weinig geld krijg je een betere koeling van je heatsink. In mijn ogen is deze Zalman NBF47 er niet in geslaagd om zijn doel te bereiken. In combinatie met een kleine fane verwacht ik betere resultaten; deze zal ik hier vervolgens ook vermelden.

Heb jij ook een Zalman ZM-NBF47?