Sony Reader Touch Edition PRS-650 Zwart Review

Sony Reader Touch Edition PRS-650 Zwart

Pluspunten

• Scherm
  • Contrast
  • Bouwkwaliteit
  • Accuduur
  • Uitbreidbaar met meer geheugen

Minpunten

• Meegeleverde software
  • Meegeleverde accesoires
  • Zwart-wit overgang

Veelzijdigheid Score: 4

Reden van aanschaf.
Een paar weken geleden heb ik deze e-reader bij bol.com besteld. Ik zat al een poosje naar e-readers te kijken, omdat ik voor mijn studie nogal eens een pdf moet lezen, en ook recreatief wou ik wat vaker gaan lezen. Omdat ik toch redelijk wat afreis voor mijn werk en geen zin had telkens 3 kg aan boeken mee te sjouwen leek mij zo'n lichte boekvervanger wel wat.
Ik was groot fan van het design en afwerking van de Sony Reader, en ondanks mijn studentenbudget toch maar doorgespaard voor deze. Toen de nieuwe serie was aangekondigd was dit helemaal mooi meegenomen. Na het lezen van veel lovende reviews en hands-ons was ik om, en zodoende ben ik nu in het bezig van deze e-reader.

Bij bol.com verwisselde deze reader van eigenaar voor 229 euro, in combinatie met een hoesje kwam dit op 249,- euro in totaal. Voor een 6" reader is dit op zich geen hele gekke prijs als ik dit vergelijk met de concurrentie op pricewatch. Echter, zijn grootste concurrent, de Amazon kindle, is veel goedkoper voor een 6" versie en beschikt over hetzelfde type scherm voor zover ik heb kunnen achterhalen en meer aansluitmogelijkheden.
Wat je krijgt voor dit geld (zonder het hoesje) is vrij spartaans: de reader, wat waarschuwingspapiertjes, en een usb-micro kabeltje (waar ik erg over te spreken was, mijn telefoon gebruikt deze kabel ook). Dit alles is verpakt in een doosje nauwelijks groter dan de reader zelf.

Featureset
Hij leest boeken. Dat was de één van de pluspunten voor mij, aangezien ik dat apparaat voor de studie wil gebruiken wil ik zo min mogelijk afleidingsmogelijkheden. Behalve het aflezen van boeken kan de reader worden gebruikt als mp3-speler. Deze mogelijkheid heb ik nog niet geprobeerd, daar ik walkman heb en ik betwijfel of de reader hier aan kan tippen, ik zal het tzt een keer proberen voor de review.
Qua boeken slikt de reader de volgende formaten: EPUB, PDF, Microsoft Word, TXT, RTF, BBeB. Voor muziek kan hij overweg met mp3's en AAC's.
In het lezen van boeken zitten nog wat leuke snufjes. Zo hebben de meeste boeken een inhoudsopgave, door op het hoofdstuk te drukken ga je onmiddellijk naar dat hoofdstuk. Het voelt haast magisch aan als je gewend bent geraakt aan het doorbladeren. Op dezelfde manier kun je direct naar een pagina springen. Door de terugknop lang ingedrukt te houden, of je vinger "vast" te houden blader je als het ware door het boek heen, zonder de zwart-wit wisseling die je normaal hebt. Dit is goed te vergelijken met het echt bladeren door het boek, en werkt goed als je in de buurt bent van waar je moet zijn.

Voorbeeld van het maken van geschreven notities

Ook kan je stukken tekst markeren met je vinger of je styles. Je kan er ook aantekeningen bij schrijven, maar een 6" scherm is hier toch wat krap voor, en de e-ink techniek is nog niet snel genoeg om dit accuraat en snel genoeg op te pikken. Als je weer verder wil lezen zonder je aantekeningen/markeringen kun je deze eenvoudig weer verbergen. Ook is het mogelijk om tekst te doorzoeken op woorden, de reader doorzoekt hierin meerdere pagina's tot hij het woord tegen is gekomen. Dit zoeken lijkt erg veel op zoals dit gebeurd in een pdf in Adobe Reader (voorlopig heb ik dit alleen getest met een epub bestand)
Over het touchscreen gesproken: Dat werkt als een trein. Wat precies de gebruikte techniek is, is mij niet helemaal duidelijk geworden, feit is dat het scherm hierdoor een contrast weet te halen gelijk aan readers zonder touchscreen zonder afbreuk te doen aan de precisie of gevoeligheid. Het scherm is net niet zo gevoelig als deze van mijn Desire, maar ik heb er ook geen ruzie mee zoals een resistief scherm. Met het touchscreen is het mogelijk door hele apparaat te navigeren, waardoor dit erg snel en vloeiend gebeurt. De hardwareknoppen zijn alleen nodig om de schergrote aan te passen, het optiemenu op te roepen of om terug te gaan naar het overzichtsscherm.
Verder is het mogelijk om met dit touchscreen door een dubbelklik in de hoek een 'ezelsoor' te maken van de pagina die je leest, zodat je belangrijke pagina's makkelijk weer terug kan vinden (een bookmark). Dit is trouwens niet nodig om verder te lezen, de e-reader onthoud waar je als laatste gebleven bent en begint daar weer als je het boek opent.
Ongetwijfeld een van de beste functies van de reader is het ingebouwde woordenboek. Er is een van Dale pocket engels-nederlands woordenboek en visa versa, en een Oxford woordenboek (nog wel wat meer, maar dit zijn de interessante). Door te dubbelklikken op het woord, word er onderin het scherm een klein stukje woordenboek getoond met daarin het woord waarop je geklikt hebt. Ik gebruik het persoonlijk niet erg vaak, maar het is wel erg handig voor die woorden die je net even niet weet.

Prestaties
Hoe beoordeel je de prestaties van een e-reader? Op het apparaat zelf heb ik in ieder geval niet of nauwelijks hoeven wachten, alleen op het scherm, maar dit is nog veel minder dan een seconde. Het enige wat echt even tijd kost is het opstarten vanuit niets, maar dit hoeft alleen maar als je je reader langer dan een dag niet gebruikt, anders voldoet de sleep stand, waarin de reader ook geen/heel weinig energie verbruikt (hij toont dan een foto, maar dat verbruikt geen energie). Ook pdf's laad hij snel in, al lezen deze niet zo ideaal als echte e-book formaten. De pagina word volledig op de reader weergegeven zoals op je computer in de 100% stand (dus 1 a4 word op de 6" verspreid) in de standaardinstelling (op formaat S). Een voorbeeld hiervan is hier te vinden. Dit kan je veranderen door de grote van de tekst te veranderen (als er een ocr laag is), de opmaak kan dan wel afhankelijk van de pdf, verstoord worden. Dit is aangegeven in deze foto. Maar eigenlijk is het in de standaardopmaak met goede ogen wel te lezen. Mocht dit niet het geval zijn, en is de opmaak belangrijker dan de tekst, dan kun je ook de hele pagina inzoomen om deze te lezen, zoals hier. Plaatjes en alles worden ook weergegeven en het zoeken gaat ook hier zoals in de reader.
Doc ondersteuning is wat sporadischer, hier word enkel tekst en tekstopmaak in meegenomen, plaatjes dus niet. Wel kun je weer in dezelfde stijlen inzoomen of tekst vergroten, en doorzoeken (voorbeeld). De afbeeldingen zijn van hetzelfde document, zodat goed te zien is hoe de reader de verschillende bestandsformaten verwerkt. Afhankelijk van je doel raad ik aan doc teksten even te exporteren naar pdf (dit kan gewoon met word, exporteren zodat de ocr-laag (tekstlaag) blijft).
De meegeleverde software (sony reader) werkt weer zoals je van een sony programma mag verwachten: Het neemt veel ruimte in, loopt om onduidelijke redenen vast, en na 5 minuten zoek je naar een alternatief. Dat is vrij snel gevonden in de vorm van calibre. Het enige wat ik nog met de reader software doe zijn boeken kopen via bol.com. Ik snap niet waarom het Sony schijnbaar telkens niet lukt om pc-software te maken. Hun overige software, en ook op deze e-reader, werkt wel zoals je mag verwachten.

Scherpe letters met een hoog contrast, foto genomen op stand S

Beeldkwaliteit
In één woord: Papier. Het lijkt er echt op, en heeft ook dezelfde eigenschappen. Dit komt door de derde generatie e-ink: Pearl. Deze is vooralsnog alleen verkrijgbaar op deze Sony en op de nieuwe Kindle (met dank aan kmf). Het scherm, met een resolutie van 800*600, is te lezen in de volle zon (daar is deze zelfs het beste te lezen), en in het licht. In het donker kun je er niets mee. Het contrast is echt geweldig. Het lezen is erg comfortabel, en niet vermoeiend voor je ogen. Echt veel beter dan welk scherm dan ook, waar ik na 5 minuten het idee heb dat mijn ogen uitbranden. De waas waar de mensen het in de 600 serie het over hadden is in deze volledig niet te merken. Ook foto's zien er in de beperkte grijswaarden erg scherp uit, je ziet geen pixels. Niets dan lof over het scherm dus.
Als de letters van je boek niet groot genoeg zijn, of juist te groot zijn er genoeg mogelijkheden om dit aan te passen. Het reikt van mensen met haviksogen tot slechtzienden. Standaard staat de reader op small, en deze is in mijn ogen perfect, er past dan ongeveer driekwart bladzijde van een normaal formaat boek op.
Nadeel aan de (huidige?) vorm van e-ink is dat deze bij een paginawisseling een miliseconde zwart wordt, om daarna je tekst weer te geven. Het is even 5 pagina's wennen, maar daarna ben je eraan gewend.

Bouwkwaliteit & Afwerking
De reden dat ik voor de Sony heb gekozen. De Sony ziet er, in mijn ogen, geweldig mooi en goed afgewerkt uit. Nergens scherpe randen, styles mooi verwerkt in de behuizing, stevige knoppen die niet meegeven, en opgetrokken uit een metaal, met aan de achterkant een rubberen afwerking, waarschijnlijk voor de grip. De linkerkant is gerond, om de reader makkelijker vast te houden. Dit vond ik al met al zoveel mooier dan de plastic look van de kindle, dat dit voor mij de doorslaggevende reden was. Hij voelt erg stevig aan, en hopelijk is hij dat ook, want hij moet zeker een paar jaar mee.

Ergenomie
In het begin is het even proberen de goede positie te vinden hoe deze reader fijn in de hand ligt, als dit eenmaal is gevonden dan is het lezen geblazen. Verder is hier ook niet veel over te vertellen mijns inziens. Na wat lezen op het forum blijkt het wel aan te raden een hoes eromheen te doen, sommige gebruikers melden dat dit het leescomfort verhoogd. Zelf heb ik vanaf dag 1 er een hoes omheen gehad, en toen ik het probeerde zonder hoes vond ik dit niet veel nadeliger. Dit is dus waarschijnlijk erg persoonlijk.

Uitbreidbaarheid
De reader heeft een intern geheugen van 2 GB, dit is uit te breiden met een sd-kaart en uiteraard een memory card, zodat je behoorlijk wat boeken kwijt kunt. Verder bezit de reader de mogelijkheid om memo's te maken. Dit kan op twee manieren: Via tekeningen/schrijven met de stylus of via het onscreen toetsenbord. Tekenen gaat zoals gezegd redelijk, maar omdat je niet direct resultaat ziet van je beweging gaat dit niet zo soepel als je zou willen in dat geval, de precisie is wel goed.
Via het on-screen toetsenbord speelt ongeveer hetzelfde probleem, als heb ik hier zelf minder moeite mee. Het duurt een poosje voordat je feedback ziet van de door jou ingedrukte letter, maar de reader heeft hem dan wel al verwerkt, je hoeft er dus niet op te wachten en kunt gewoon doortypen. Er is hiermee nog wel een redelijke snelheid te halen, en het is niet heel irritant, maar het is niet geschikt voor aantekeningen maken tijdens intensieve sessies, het is meer iets van dingen die je even moet herinneren/hoofdstukken die je moet lezen oid.

Verduidelijking van het formaat van de reader

Mobiliteit & Accuduur
De mobiliteit en accuduur zijn erg goed, hier kan geen enkel ander apparaat tegenop. Na het uitlezen van twee volledige boeken heb ik nog steeds 4/4 blokjes van mijn, overigens niet verwisselbare, accu. Sony claimed 10.000 pageturns, ervaring leert dat hier waarschijnlijk bij normaal gebruik 8.000 zeker van haalbaar zijn. Met zijn afmetingen van 118.8 x 168 x 9.6 mm en een gewicht van 215 g merk je hem niet in je rugzak, een broekzak zal in 90% van de gevallen niet lukken.
Dan nog even over de oplader, dit is namelijk een erg dure accessoire via de officiële weg. De reader is op te laden via bepaalde laders die anders gedraad zijn. Met mijn HTC lader en mijn bluetooth lader (Sony Ericsson) is hij bijvoorbeeld op te laden. Het verschil met andere kabels is dat deze op een bepaalde manier geadert zijn, zodat die weet dat er geen data overheen word gestuurd (voor zover ik heb begrepen). Het kan dus wel, maar niet altijd en niet met iedere kabel. Uiteraard op eigen risico, maar zeker het proberen waard, aangezien het toch zo'n 30 euro bespaard.

Tot nu toe ben ik nog erg tevreden over mijn aankoop. Hij is misschien iets duurder dan de concurrentie, maar hij levert ook net dat beetje meer over de hele linie. Het scherm is prachtig, haarscherp en erg goed leesbaar (dit is natuurlijk ook het belangrijkste van de reader). Nadeel van de e-ink blijft de zwart-wit overgang, maar inmiddels is deze nauwelijks meer storend te noemen. Het apparaat voelt erg stevig en solide aan, en is makkelijk mee te nemen. Al met al is de prijs/kwaliteit dan ook gewoon goed te noemen.

Als er nog vragen/opmerkingen zijn, of dingen die je toegevoegd/uitgebreid wilt zien in de review dan hoor ik dat graag.

Heb jij ook een Sony Reader Touch Edition PRS-650 Zwart?

Fijne review, maar ik mis nog wat gebruikservaringen. Zou je nog wat kunnen vertellen over:

- Bookmarks maken boeken.
- Is het mogelijk om te zoeken in epub, pdf en doc bestanden? (Dit omdat ik ook van plan technische handleidingen erop te zetten, dan zijn zoekfuncties toch best handig).
- Hoe is de doc ondersteuning?

Alvast bedankt!
Bookmarks zijn wat ik ezelsoren heb genoemd. Deze maak je binnen een boek, hij onthoud dan die pagina. Deze is via het notes scherm op de beginpagina (eerste plaatje) terug te vinden. Hier staat dan welke pagina het is in welk boek, en een beginstukje van de tekst. Is dit wat je bedoeld?
Het zoeken heb ik even getest in epub, daar werkt het erg goed. In pdf en doc zal ik zo even proberen, zodra ik een ocr pdf heb gevonden. Dan zal ik ook de docondersteuning testen.

Edit: Even heel snel getest, pdf's werken mooi. De pagina word volledig op de reader weergegeven zoals op je computer in de 100% stand (dus 1 a4 word op de 6" verspreid) in de standaardinstelling (op formaat S). Dit kan je veranderen door de grote van de tekst te veranderen (als er een ocr laag is), de opmaak kan dan wel, afhankelijk van de pdf, verstoord worden(plaatjes verschieten) Maar eigenlijk is het in de standaardopmaak met goede ogen wel te lezen. Mocht dit niet het geval zijn, en is de opmaak belangrijker dan de tekst, dan kun je ook de hele pagina inzoomen om deze te lezen (dit kan overigens ook met epubs, vergeten te vermelden). Plaatjes en alles worden ook weergegeven en het zoeken gaat ook hier zoals in de reader.

Doc ondersteuning is wat sporadischer, hier word enkel tekst en tekstopmaak in meegenomen, plaatjes dus niet. Wel kun je weer in dezelfde stijlen inzoomen of tekst vergroten, en doorzoeken.

Dit even heel globaal ik zal het als ik wat meer tijd heb verwerken in de review en foto's maken om het een en ander te verduidelijken.

Edit2: Foto's (ook hier geld, zodra ik tijd heb zal ik hier even tekst en uitleg bij typen en in de review erbij zetten)

[Reactie gewijzigd door Cyleo op 5 oktober 2010 12:36]

Ah dank je wel voor je snelle reactie. Dit zijn inderdaad de dingen die ik wilde weten. Dat van die ezelsoren had ik overheen gelezen, beetje slordig aan mijn kant. Die support voor docs is wel fijn, al is het op een basis manier. Het gaat hier toch voornamelijk om memo's en technotes te lezen voor mij.

Nogmaals dank voor het uitzoeken!
Extra info over het touchscreen techniek: het is niet echt touchscreen, er zit dus geen laagje boven of onder het scherm, en dan heb je dus ook geen contrastvermindering :)

In plaats daarvan gebruikt sony infrarode stralen rondom de randen. Als je deze doorbreekt kan ie de positie bepalen. Dat betkent dat je je vinger/stylus het scherm NIET hoeft aan te raken. Dus als je geen zin hebt in vette vingervlekken... ;)

(ik zal er nog even bij schrijven dat deze reader gebruik maakt van de derde generatie eink: namelijk Pearl. Deze heeft een betere contrast. Op dit moment alleen op de sony en kindle te vinden)

[Reactie gewijzigd door kmf op 5 oktober 2010 11:03]

Heb hier zelf geen last van bij het markeren van PDF's. Moet eerlijk vertellen dat PDF's lezen mij toch bijzonder tegenvalt. Vooral formaatje scientific papers vind ik gewoon niet lekker lezen, helemaal als er een paar illistraties in staan. Dat is mijn grote teleurstelling.
Wat ik vaak doe is het opnieuw afdrukken met andere instellingen en dan de reader een kwartslag draaien, of converteren m.b.v. calibre. Het is niet ideaal, maar lezen van mijn beeldscherm vind ik nog vervelender.
In veel gevallen helpt bij mij het wisselen naar de stand waarin de pdf wordt opgesplitst al, in de andere gevallen gebruik ik bovenstaande.
Voor die prijs wordt de PRS-650 wel heel aantrekkelijk..
Ik heb sinds de release de PRS-600 in bezit, maar ik moet mezelf af en toe hardnekkig overtuigen dat het contrastverlies best meevalt door de Touch-laag.. totdat ik de PRS-300 ergens zie liggen :'( .
Binnenkort maar eens wat spelen in een winkel, de PRS-600 kan ik vast nog wel aan een straatsteen kwijt als ik er vanaf wil ;) .
Fijne review lijkt mij een prima apparaat, ga zelf komende week naar NY en zag dat hij daar $229 kost. Komt uiteindelijk dus op zo'n 180 euro neer en dan wordt hij voor mij toch ook wel erg interessant.
Mooi apparaat en een mooie review. :9~
Ik heb hem besteld maar helaas nog niet binnen :'(
Ik heb hem eergisteren gekocht bij Dixons n.a.v. de beide reviews hier op Tweakers. Ik kan zeggen dat ik er erg blij mee ben. Het gebruik van Calibre is bijna een must inderdaad.

Interessant detail: De usb aansluiting op de e-reader is identiek aan die van de laatste nokia N-series. Dus mijn oplader en datakabel kan ik gewoon hergebruiken en dat scheelt me ook weer een netadapter kopen voor 35 euro. Misschien een handige tip voor de mensen die ook toevallig nog een N-series hebben.
Na het lezen van de review (welke mooi gedaan is trouwens) heb ik eigenlijk maar een vraag:
- Kunnen aantekeningen/markering in pdf's of boeken opgeslagen worden? Oftewel kan je (semi-) permanente aantekeningen maken?
Ja, deze worden opgeslagen bij het boek, en dan weer opgevraagd worden op de pagina waarop je deze hebben gemaakt. Ze kunnen ook eenvoudig weer worden verborgen.
Heb zelf sinds kort deze Sony PRS-650 na een korte maar uiterst negatieve ervaring met een Ereader van de Hema. En dat is echt een wereld van verschil.
Heb nog kort gekeken naar andere modellen met touch-screen, maar die reflecteren vaak veel meer en kunnen vaak niet zonder stylus bediend worden.

Voor de lader kan je terecht bij Telefoonlader punt nl. Die verkopen voor een tientje een lader met micro-USB aansluiting die samen werkt met de Sony Ereader. Scheelt zomaar 25 Euro. En als je dan ook een cover nodig hebt, via geckocovers punt nl koop je voor 15.50 een prima passend hoesje. En da's WEER 25 Euro onder de Sony prijs.

[Reactie gewijzigd door D666 op 28 februari 2011 14:04]