Faytech FT 0700 T Zilver, Zwart Review

T.Rijkers 4 oktober 2010, laatste update op 17 november 2015, 1.394 views

Faytech FT 0700 T Zilver, Zwart

Pluspunten

• Compact robuust scherm
  • Touchscreen
  • Kleurweergave
  • Reactietijd
  • Bijgeleverde accessoires

Minpunten

• Bevestigingspunten adapter
  • Slechts één kabel voor alles

De afgelopen tijd was ik tegen het idee CarPC aangelopen. Wat erbij komt kijken en wat er bij nodig is en zeker wat er mee kan.
Zo zal een mini-computer ook een mini-scherm nodig hebben. Alvorens gezocht op internet over scherpjes van klein formaat en functionaliteit.

Eisen waar mijn scherm aan moest voldoen waren:
  • VGA aansluiting;
  • Touchscreen.
Voor de rest was vormgeving enkel van belang dat het netjes compact bleef voor in de auto.

Eerste indruk
Eerste indruk van de Faytech FT 0700 T Black was dat het kwam aan in een wat kleine doos. Echter met een mooie no-nonsense uitstraling wat professioneel over kwam. Dit gaf mij vertrouwen in de mate van serieusheid dat in het product gestopt moest zijn.

Bij het openen van de doos, wat zonder geweld kon, kwam je meteen beschermschuim tegen. Achter dit schuim troffen we meteen het mooie schermpje aan, netjes verzegeld in plastic. Nu ik het zo in het echt zag, kwam die no-nonsense weer terug. Het is compact, straight to the point en gaf een solide indruk.

Verpakking
In de verpakking zat het volgende:
  • TFT-Touchscreen
  • Sigaretten adapter
  • Netspanning adapter
  • Handleiding
  • Drivers cd
Elk van deze artikelen zitten netjes verpakt in plastic en het nodige voorzien van sluiters.

Bekabeling
De bekabeling is een geval apart: de aansluitingen van het scherm verlopen via één poort. Dit is niet rampzalig maar er wordt ook slechts één kabel aangesloten wat niet modulair is.
Uit één kabel komt:
  • Ground
  • Light Cable Switch
  • Battery+
  • Perversing Light
Voor de serieuze tweaker misschien de musthave, voor mij niet.
Doordat er veel bekabeling door Ø10 mm moet, is de kabel zelf niet zo buigzaam. Dit geeft bij mij geen problemen, maar voor de strakke inbouw is dit wel vervelend. Dan zou alle kracht op je stekker komen te staan wat nadelig kan zijn voor zijn levensduur.

Featureset
Het scherm bevat een diagonaal van 7" en een resolutie van 800×480 pixels. Echter kan het een resolutie aan van 1920×1200! Het probleem was meteen dat ik niks meer kon lezen, HD-Ready geeft de letters nog scherp weer zonder dat je bureaublad te klein word.
De resolutie van 800×480 wordt echter slecht ondersteunt door programma's en Windows zelf. De melding van Windows dat sommige objecten niet leesbaar zijn bij deze resolutie, is dan ook niet overbodig.

Het scherm bevat verder ingebouwde speakers. Kwaliteit verwachtte ik niet hiervan.

Verder bevat het scherm een OSD-Menu. Dit menu biedt ruime mogelijkheden:
  • Auto Kalibreren
  • Horizontale & Verticale Positie
  • Fase
  • Horizontale grootte
  • Taal
  • Menu Positie (H & V positie)
  • Menu Timeout
  • Transpirantie
  • Volume control (Hardheid & mute)
  • Reset Settings
  • Exit
Alle functies zijn te bedienen met de knoppen op het scherm evenals de afstandsbediening. De communicatie verloopt via IR.

De bijgevoegde mount en standaard bieden genoeg functionaliteit om naar ieders wens wel een oplossing te vinden. De standaard valt te plakken en te schroeven. De mount is voorzien van 'klicks', hierdoor kan het scherm erin geklikt worden. De schroefgaten achterop de mount zijn volgens de VESA-100 norm.

Aan de zijkant van het scherm zitten 3 functies.
Ten eerste een slide-gang waar een stylus-pen in en uit geschoven kan worden. Deze is overigens gewoon bijgeleverd.
Ten tweede wordt het infuus helaas aan de zijkant aangesloten. Dit kan met inbouwen wel de nodige frustratie veroorzaken omdat deze dan niet 'plat' is weggewerkt. Toch kan een handige knutselaar / modder / tweaker hier wel wat op verzinnen.
Als laatste zit er een usb-ingang in. Deze is alleen van toepassing indien de drivers voor de touchscreen niet geïnstalleerd zijn. Maar wie doet dat nou? Ik kom later terug op de touchscreen..

Beeldkwaliteit
Het kwaliteit is uitstekend te noemen, het laat geen tekortkomingen zien in de kleurweergave. Met een contrast van 500:1 kan het natuurlijk niet tippen aan een LED-scherm maar het voldoet ruimschoots.

De kijkhoek van het scherm is ruim te noemen. Onder 160/170o is verandering enkel waarneembaar in helderheid. Kleurweergave blijft hetzelfde. Alleen spierwit wordt gebroken en neigt richting de rozige kant, zodra het grijstinten bevat vindt dit niet meer plaats.

De kleur zwart is ook echt zwart en vertoont geen lekken van licht.

Touchscreen
De Faytech FT 0700 T bevat over een touchscreen. Eén van mijn redenen geweest van deze koop.
De touchscreen wordt via usb geregeld wat wel logisch is. Het kan immers niet over een VGA gestuurd worden.
Zodra drivers geïnstalleerd zijn is het bijna plug-n-play. Je moet het scherm eerst kalibreren.
Dit gebeurd door 4 punten op het beeld aangedrukt te houden voor 10 snelle seconden. Ik adviseer dit met de stylus-pen te doen voor de beste kalibratie-omstandigheden.

Het scherm reageert uitstekend. Zelfs met de platte vinger registreert het dat het aangeraakt wordt. De precisie valt echter tegen dan. Met de nagel of punt van je vinger werkt het vlekkenloos!

Het schermpje is voorzien van een geharde coating waardoor het wat bestendiger is tegen krassen, enig bijeffect is dat het wat meer licht reflecteert.

Om het kort samen te vatten:
Het scherm is netjes voorzien van de nodige beeld-aansluitingen en misschien overbodige audio-aansluitingen. Er is mogelijkheid voor een VESA-100 mount maar wie zelf handig is kan al heel veel met de bijgeleverde standaard. De OSD-Menu biedt voldoende mogelijkheden om het te kalibreren naar wens en de bijgeleverde afstandsbediening kan in sommige situaties geen overbodige luxe zijn.
Reactietijd tijdens films is te verstaan als uitstekend tot perfect evenals de weergave kwaliteit van afbeeldingen. De touchscreen werkt uitstekend.
Al met al een uitstekend scherm wat prijs/kwaliteit gezien uitmuntend is.

Heb jij ook een Faytech FT 0700 T Zilver, Zwart?

Bedankt voor je review. Ik zit zelf ook te kijken naar een scherm voor in mijn auto en er is een beste kans dat ik dit scherm ga aanschaffen!

Misschien nog een foto van de standaard / montage in de auto erbij plaatsen?

[Reactie gewijzigd door mad_dog op 6 oktober 2010 10:52]

Ik zit zelf nog te wachten op onderdelen die ik besteld heb om het in te bouwen in de auto.
Voorlopig zit ik nog met een rails vastgebout in me dashboardkastje waar die uitschuift en openklapt (met kleine keukenkast scharniertjes)
Dit is zeker niet moeders mooiste, ben van plan zoiets anders aan te pakken!

Maar iig bedankt voor de reactie! :)
Ik zoek juist een kleine monitor om naast mijn huidige scherm (26") te hangen (games: teamspeak/xfire ,'achteruitkijkspiegeltje' en bijvoorbeeld output van brandprogramma, printer, Instant Messaging, Skype, etc.).

Ik ben erg blij met deze goede review en weet nu dat ik iig voor die toepassing nog even verder moet zoeken, omdat ik geen zin heb in dikke kabelmeuk en extra adapter (voeding). Maar voor in de auto is-ie wel handig.