Sony Bravia KDL-40EX700 - Reviews

Specificaties 40" • Full HD • LCD • 1 tuner • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-40EX700 Review

Prop-er 4 oktober 2010, laatste update op 5 oktober 2010, 2.529 views

Sony Bravia KDL-40EX700

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Installatie
  • Beeldkwaliteit
  • Geluid
  • Features en aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Gebruiksgemak
  • Menustructuur
  • Handleiding
  • Beeld spiegelt
  • Motion sensor niet gevoelig genoeg

Onze kabelaar Rekam gooit per 10 oktober het analoge signaal eruit. Ik had geen zin in een nog een extra kastje met nog een AB. De bestaande Sony trinitron 70cm 100Hz beeldbuis gaf nog altijd perfect beeld, zijn afmetingen waren niet storend, maar tja, niet meer echt van deze tijd.

Dus op zoek naar een LCD.
- Zuinig / efficiŽnt: dus LED
- Gevoelige ogen, dus >50Hz
- Beetje formaat, 40" is groot zat.
- Sony, omdat het een sterk merk is.

Heb helemaal niets met Philips, en heb vervelende ervaringen met Samsung, LG, etc.

De oudere 400 en 500 series van Sony zijn niet van LED backlights voorzien, de 600 serie heeft geen 100Hz. Dus blijft de nieuwe 700 serie over. Prijskaartje is voor een 40" acceptabel. We hebben 'm uiteindelijk bij Informatique gehaald, vanwege de goede service aldaar. (je weet maar nooit)

Installatie is een koud kunstje, maar je moet wel even met z'n tweeŽn zijn om de voet te monteren. Als je thuis geen kruiskop hebt liggen, heb je mooi een probleem. Een imbusschroef met bijgeleverde sleutel was hier gebruiksvriendelijker geweest voor de minder technisch aangelegde gebruiker. (Ik denk even aan die volledig versleten el-cheapo schroevendraaier die bij mijn schoonvader in een gereedschapskistje ligt te roesten...)

Stekker in het stopcontact, coax erin, twee scartkabels, WII op de component aansluitingen, en netwerkkabeltje naar de router, en de hardwarematige installatie is voltooid.

Analoge zenders en digitale zenders zijn snel gevonden en vastgelegd. Ik heb de volgorde van de zenders niet hoeven aanpassen.

Een leuke feature is de weergave van webvids. Je kunt je bijvoorbeeld gewoon aanmelden op Youtube, en alle video's bekijken. Ik vind alleen de bediening / invoer mbv de AB erg tijdrovend. Je blijft klikken en scrollen door de diverse menu's. Letterkeuze menu tbv zoekopdrachten is niet intuÔtief / overzichtelijk uitgevoerd. (Als je een WII hebt begrijp je wel wat ik bedoel. Die kan ook op het net, maar echt handig is anders...)

Alhoewel het een leuke toevoeging is, zal ik deze functie in de toekomst toch niet gebruiken. Het idee is om een 1 liter PC naast de TV te zetten, waarmee we met een draadloos HTPC toetsenbordje op internet gaan.

Het geluid is voor ons ruim voldoende. Je hebt keuze uit drie standen, maar hij stat eigenlijk altijd op standaard. Ik heb helaas nog niet de S-Front surround functie kunnen testen. (Surround uit twee speakers)

Wat ik wel jammer vind is dat sommige functies die ik zeker in het begin veel gebruik zo diep weggestopt zijn in de menu-structuur. Eigenlijk zou je van Sony een XP startmenu-achtig menu verwachten, waarbij de meestgebruikte functies vanzelf bovenaan komen te staan.

De motion-sensor detecteert ons niet als we een film zitten te kijken, ondanks dat we <6m van de TV zitten. Waardeloze functie dus. We zitten blijkbaar te stil.

De papieren handleiding is echt waardeloos. Daar staat in hoe de TV geÔnstalleerd moet worden, en hoe je hem aanzet. Verder wordt er verwezen naar de I-manual in het toestel zelf. Zelfs de meest essentiŽle functies staan echter niet in de index. Zoek bijvoorbeeld maar eens "auto-start". Niet te vinden. Ook "eco-switch" was voor mij onvindbaar. Sucks bigtime.

Ook zoiets als een "Eco powersave" optie is vrijwel onvindbaar verstopt in het menu.

De afstandbediening ziet er niet echt chique uit, maar ligt wel goed in hand, en laat zich eenvoudig bedienen. Alleen het aan/uit knopje had van mij een andere kleur dan groen mogen hebben.

Beeld kan behoorlijk spiegelen. Ik heb al een lamp uit moeten zetten, omdat deze ca. 25% van het beeld wegnam, doordat deze in het beeld spiegelde. Daar had ik met mijn 100% vlakke beeldbuis geen last van.

Kortom: Deze TV heeft werkelijk alles wat je mag verwachten qua uitrusting. De bouwkwaliteit is dik in orde. Maar echt gebruiksvriendelijk vind ik 'm niet. Belangrijke details als handleiding, menustructuur, invoer van tekst m.b.v. AB, krijgen van mij een dikke onvoldoende. Het beeld spiegelt behoorlijk, en de motion-sensor is eigenlijk alleen praktisch als je hetgeen op het beeld staat ter plekke probeert na te doen...

Update: PS3 media server op de laptop geÔnstalleerd. Op de TV is de laptop nu direct te benaderen, en alle media afspeelbaar. Dit werkt echt grandioos. Geen USB sticks of DVD-RW's meer!

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-40EX700?

Daarvoor verwijs ik naar: http://www.televisioninfo...-LCD-HDTV-Review-1592.htm

Ik ben dik tevreden over het beeld, maar beschik niet over de tools om dit objectief te meten.
Dat is natuurlijk wel erg makkelijk. Het gaat hier er juist om dat we jouw persoonlijke mening horen. Dit zijn immers niet voor niets gebruikersreviews. Mensen beleven voor zichzelf niet altijd hetzelfde als wat er in de reviews staat.

Verder ben ik wel benieuwd naar de kwaliteit van SD-content op LCD-toestellen.
Het is ook goed gebruik om te vermelden in combinatie met welke overige apparatuur je je toestel hebt gebruik. Ik neem aan dat je een CAM-module hebt gebruikt? Of worden alle standaardzenders onversleuteld over de kabel verstuurd zonder de noodzaak van een smartcart in een DVB-C-decoder bij Recam?
Misschien een tip. Je zet bij positieve eigenschappen de beeldkwaliteit, maar je zegt er erg weinig over in je review. Hoe goed is het beeld dan, want ik lees in testverslagen dat dit nog wel een tegenvalt. Misschien is het handig om je eigen bevindingen hier dan ook te vermelden.
De motionsensor heb ik uitgezet want hij zag ons hier op de bank ook niet... ook al zat ik te zwaaien als je het bericht kreeg dat hij bijna uitging...
hoe zet je motion sensor uit?
via je afstand bediening, options en dan naar beneden scrollen tot je bij motion zit, bij mij werkt hij wel gewoon, en dan lig ik op bed/bank(hangt slaap kamer).

Prima tv, alleen als je de scartcard module gebruikt duurt het tijdje langer voor hij volgende zender is, maar dat weegt niet op tegen maar 1 afstand bediening te hebben en geen extra kastje.