Asus M4A88T-I Deluxe Review

sergev 28 oktober 2010, laatste update op 28 oktober 2010, 4.340 views

Asus M4A88T-I Deluxe

Pluspunten

• USB 3.0
  • Ingebouwde Wifi
  • Een van de weinige AM3 Mini-ITX bordjes
  • Ideaal platform voor klein gamesyteem/HTPC

Minpunten

• 95W CPU beperking
  • SO-Dimm geheugen

Layout Score: 4

CPU
• AMD Socket AM3 for AMD Phenom II / Athlon II / Sempron 100 series processors
• Supports 45nm CPU Supports max. 95W TDP (Thermal Design Power) AMD Cool ‘n’ Quiet Technology

Chipset
• AMD 880G / SB710

System Bus
• Up to 5200MT/s; HyperTransport 3.0 interface

Memory
• Dual-channel memory architecture 2 x SO-DIMM Max 8GB DDR3 1600(O.C.)/1333/1066MHz,
• NON-ECC, unbuffered memory

Graphics
• Integrated ATI Radeon HD 4250 GPU Dual independent displays support with HDMI and DVI Supports HDMI with max. resolution up to 1920x1200@60Hz Supports DVI with max. resolution up to 2560x1600@60Hz Supports Microsoft DirectX 10.1, OpenGL 2.0, Shader Model 4.1,
• Hardware Decode Acceleration for H.264, VC-1, and MPEG-2 Maximum shared memory of 1GB Supports Hybrid CrossFireX

Expansion slots

• Optical & Coaxial S/PDIF Out ports at back I/O

LAN
• Realtek RTL8112L Gigabit LAN controller featuring AI NET 2

USB
• 2 x USB 3.0/2.0 ports (blue, at the back panel) 6 x USB 2.0/1.1 ports (2 ports at mid-board, 4 ports at the back panel)

ASUS unique features
• ASUS Hybrid Processor - TurboV EVO - Turbo Unlocker, TurboV, Auto Tuning, CPU Level UP and
• GPU Boost ASUS Hybrid OS - Express Gate ASUS Hybrid Switches

ASUS Quiet Thermal Solutions
• ASUS Fan Xpert

ASUS EZ DIY
• ASUS O.C. Profile ASUS CrashFree BIOS 3 ASUS EZ Flash 2 ASUS MyLogo 2
• When you enable the Core Unlocker feature, some CPU’s TDP (Thermal Design Power) may be higher than the maximum 95W TDP that this motherboard supports. “This CPU is not supported by this model.” will show on the POST screen.

ASUS exclusive overclocking features

SFS (Stepless Frequency Selection):
• HT frequency tuning from 100MHz up to 550MHz at 1MHz increment
• PCIe frequency tuning from 100MHz up to 150MHz at 1MHz increment

Overclocking protection:
• ASUS C.P.R. (CPU Parameter Recall)

Back panel ports

• 16Mb Flash ROM, AMI BIOS, PnP, DMI 2.0, WfM 2.0, ACPI 2.0a, SM BIOS 2.5

Manageability
• WOL by PME, PXE

Accessories
• 2 x Wi-Fi antennas 2 x Serial ATA 3.0Gb/s cables 1 x I/O shield 1 x User Manual 1 x Support DVD

Form factor
• Mini-ITX form factor: 6.75 in x 6.75 in (17 cm x 17 cm)

Al sinds ik serieus met computers bezig begon te zijn keek ik al naar Mini-Itx bordjes. Dat was in de tijd dat er nog maar weinig te kiezen was. Tegenwoordig is er aardig wat keus uit verschillende Atom bordjes, maar voor normale sockets is er nog steeds weinig keus. In de tijd dat er enkel VIA processors en misschien een enkele AMD geode Mini-Itx bordjes waren, had ik niet echt het idee dat het nou voldoende prestaties zou bieden. Het enige alternatief waren bordjes met mobiele Intel processors. Die bordjes waren echter niet echt betaalbaar. Zo ongeveer rond de 250-300 euro. Toen er 775 bordjes kwamen begon het landschap iets te veranderen, maar ik had wel iets meer eisen. Vandaar dat het er steeds niet van kwam om een Mini-Itx systeempje te bouwen. Zelfs met de komst van AM2(+) bordjes niet. Echter met de komst van dit bordje besloot ik mijn eerste Mini-Itx systeem te bouwen. Dit was vooral vanwege het feit dat bijna alles wat je nodig zult hebben op dit bordje valt te vinden.

Dat dit AMD bordje precies is waar naar op zoek was hield mij er niet van om ook te kijken naar de Intel alternatieven die er op dit moment beschikbaar zijn. Aangezien er voor socket 1156 meer keus is qua Mini-itx formaat moederbordjes. Serieuze alternatieven waren de Gigabyte GA-H55N-USB3 en de Zotac H55ITX-A-E. Het punt was dat ik graag USB 3.0 op mijn bordje wou hebben, en ook graag on-board Wi-Fi, of een Mini PCI-Express slot waar ik een kaartje in kon prikken. Dat laatste om niet het enige uitbreidingsslot op te hoeven offeren voor een Wi-Fi kaartje. De Zotac zou nog voldoen vanwege de ingebouwde Wi-Fi middels een Mini PCI-Express slot, maar deze had geen USB 3.0. Dit zou in een normale desktop ook weer makkelijk op te lossen zijn middels een los uitbreidingskaartje. Maar alweer geld hier dat er maar 1 uitbreidingsslot beschikbaar is. Iets wat overigens aardig standaard is op dit formaat moederborden.

Meegeleverde accessoires bij een moederbord zijn over het algemeen redelijk standaard. Zo hier ook. Naast het moederbordje zijn er een aantal handleidingen te vinden, een tweetal s-ata kabeltjes, het I-O shield, een driver CD en een tweetal Wi-Fi antennes. Deze antennes hebben een kabeltje eraan, met aan het uiteinde een anntenne die je ergens neer kan zetten. Dit heeft zo zijn na- en voordelen. Als je met dit bordje een HTPC wilt bouwen kunnen de verlengde antennes zorgen voor een beter bereik van het draadloze netwerk. Als je echter een mini game systeem wilt bouwen, of gewoon een kleine desktop zoals in mijn geval zijn dit niet erg handige antennes. Deze bungelen dan gewoon ergens achter de kast. Als je dus een paar gewone Wi-Fi antennes hebt liggen met een RP-SMA aansluiting dan is dat handiger.

Dit bordje is door Asus voorzien van de SB710 chipset in plaats van de nieuwere SB850. Dit zorgt er voor dat er helaas geen s-ata3 op dit bordje valt te vinden. Daarentegen zorgt het gebruik van deze chipset wel voor het makkelijk unlocken van inactieve cores. Op zich zal het gemis van s-ata3 alleen door ssd gebruikers opgemerkt worden, en dan alleen door de mensen die veel data doorvoeren. Maar aangezien dat over het algemeen naar reguliere harde schijven wordt gedaan zal het voor weinig mensen een gemis zijn.

Op het bord is een AM3 socket te vinden. Sommige mensen zullen dan denken: Mooi dan kan ik daar mooi mijn hexacore op gooien! }> Dat zal niet zomaar gaan lukken. De ondersteunde CPU's gaan namelijk maar tot 95W. Dat zorgt er voor dat alle 125W en 140W processors van AMD niet gaan werken zonder enig gepruts. Momenteel is namelijk alleen de 95W 1055T geschikt om op dit bordje te prikken. Die is echter aardig zeldzaam op het moment van schrijven, maar een standaard 125W 1055T gaat ook werken, mits er wat undergevolt wordt en wat teruggeclockt. Persoonlijk kan ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die een zes-core CPU nodig is, en dat dit op een dergelijk klein bordje zou willen prikken. Het enige nut daarvan is natuurlijk de patsfactor. Je zou dus in principe een zes-core systeem samen kunnen stellen ter grootte van een schoenendoos. Een standaard Phenom of Athlon zal voor de meeste mensen ook meer dan genoeg prestaties bieden. Zelfs om een klein gamebakje te bouwen. Natuurlijk dient er dan wel rekening mee gehouden worden dat dit bordje met processor dan niet meer in een kastje hoort dat voor een atom ontworpen is. :+

Qua aansluitingen is dit bordje 1 van de meest uitgebreide Mini-Itx bordjes die er momenteel te vinden is. Het is verwonderlijk om te zien hoeveel Asus op dit bordje heeft weten te proppen.

De meeste aansluiting op dit bordje zullen geen uitleg vereisen. Maar over sommige ervan wil toch een paar dingen kwijt. Zo is er voor het grafische geweld geen vga aansluiting meer te vinden. Enkel een DVI poort en een HDMI poort. Hou er ook rekening mee dat een vga monitor aansluiten ook niet gaat lukken zonder extra videokaart. De gebruikte DVI aansluiting is namelijk van het DVI-D type. Een standaard goedkoop koppelstukje gaat dus niet werken.

Er is bleutooth ingebouwd op dit bordje. Waarschijnlijk is dit gedaan middels een adapter, die vast zit op de plek van een usb poort. Op zich slurpt het geen usb poort op, en als je er wel gebruik van wilt maken scheelt het weer de aanschaf van een losse adapter. Bij het niet installeren van de driver wordt deze adapter ook niet geactiveerd, en als die wel geactiveerd is valt die in windows ook uit te schakelen. Gewoon leuk meegenomen natuurlijk.

Achter op dit bordje vallen ook twee USB 3.0 poorten te vinden. Deze worden aangestuurd via een NEC D720200F1 chip. Dit zorgt er voor dat dit bordje voor de toekomst voorbereid is. Het is alleen wel jammer dat er geen headers op het moederbord zitten om USB 3.0 poorten aan de voorkant van je kastje aan te sluiten. Dit is helaas te wijten aan nog niet gestandaardiseerde USB 3.0 headers van fabrikanten.

In Wi-Fi wordt voorzien van een custom pcb met een Ralink RT2770F chip erop. Op zich valt er mee te leven dat ik in de toekomst niet via Mini- PCI-Express een nieuwere draadloze standaard kan toevoegen, maar zoals ik al eerder zei, ben ik niet echt tevreden met de draadloze antennes. Zelf heb ik de knoop doorgehakt en er een paar standaard antennes aangehangen, maar dit brengt wel weer extra kosten met zich mee. Als de kabels van de antennes als lastig ervaren worden kunnen de twee antennes ook aan elkaar geklikt worden middels magneetjes. Als je de kabeltjes dan oprolt rond de antennes en deze vastzet bungelen ze nog steeds achter de kast, maar zitten ze wel minder in de weg.

Op het bordje zelf vallen ook nog een aantal dingen te vinden. Zo is er een memOK knop die gelijk je gebruikte geheugen test op comptabiliteit. Deze testen de gebruikte SO-Dimm modules die gebruikt moeten worden op dit bordje. Het gebruik van SO-Dimm kan als een nadeel ervaren worden, maar met het hedendaagse gebruik van notebooks zou het niet moeilijk moeten zijn om een paar latjes te kunnen vinden. Zo werden mijn 2x2GB Elpida SO-Dimm modules netjes goedgekeurd door deze test. Deze had ik voor een zacht prijsje overgenomen van een mede-tweaker.

Er zijn op het bordje in totaal 4 sata aansluitingen te vinden. Voor de vierde aansluiting moet je echter wel uitwijken naar de E-sata poort op het IO paneel. Dit kan wel een serieuze beperking zijn voor sommige mensen. Als je bijvoorbeeld een optische drive wil combineren met een ssd en een paar gewone schijven. Echter ook weer rekening houdend met het formaat van dit bordje kan ook daar weer weinig over gezegd worden. De meeste Mini-Itx behuizingen bieden ook geen plek voor dit aantal harde schijven.
In mijn geval is het aantal aansluitingen precies genoeg met het gebruik van een Blu-Ray speler, en een raid 1 van twee 500GB Samsung F3 spinpoints.

Voor de mensen die dit bordje willen gaan gebruiken in combinatie met een videokaart is er een PCI-Express 16x slot beschikbaar. Dit is een volledig 16x slot in tegenstelling wat in het verleden wel eens het geval met Mini-Itx bordjes was. Bij sommige Intel Mini-Itx bordjes zoals de Zotac H55ITX-A-E zit het socket wat gevaarlijk dicht bij het PCI-Express slot zit. Dit zorgt ervoor dat bij de Zotac bijna geen gebruik gemaakt kan worden van grote brede koelers en een videokaart. Dat is bij dit Asus bordje gelukkig niet het geval. Zelfs met het gebruik van een Scythe Big Shuriken die aan alle kanten aardig uitsteekt is er aan alle kanten meer dan genoeg ruimte voor een losse videokaart. Op zich zou het bordje ruimte moeten bieden aan verschillende processorkoelers. De gebruikte koeler zal dan ook weer afhankelijk zijn van het gebruikte kastje. Wat dat betreft is een low profile koeler als de Big Shuriken een goede keus.

Ondanks dat dit bordje beperkt van formaat is bevat het meer dan voldoende mogelijkheden om iets meer uit je systeem(pje) te persen. Er zijn mogelijkheden om frequenties en voltages aan te passen van de CPU, het geheugen and HyperTransport. Het stroomverbruik valt aardig op te schroeven, wat met de huidige AMD processors toch wel handig kan zijn bij het overclocken. Aangezien er voor een stevige overclock toch wel flink wat stroom nodig is. Maar mogelijk is het niet erg slim om een stevige overclock in een kleine behuizing 24/7 te laten draaien. Het is in ieder geval wel mogelijk. Een goede airflow is in ieder geval wel aan te raden.

Het is goed om te zien dat er voldoende mogelijkheden zijn om een stevige overclock toe te passen, met bijbehorende voltages, maar het is niet iets waar ik mij mee bezig zal houden op een bordje van dit formaat. Het enige wat ik dan ook heb aangepast is een lichte undervolt toegepast om het stroomverbruik iets terug te dringen. Dat mag ook wel aangezien de koeler van mijn cpu geen fan meer bevat. Deze wordt nu gekoeld door de fan van de voeding en een losse 140mm casefan op 500 rpm. De temps schommelen van de cpu schommelen op een 45șc. Maar daar dwaal ik eigenlijk een beetje af.

In het bios zijn verder ook mogelijkheden te vinden om je uitgeschakelde cores weer in te schakelen. Op het bord zelf is ook een fysieke knop te vinden om je cores te unlocken, maar in het bios is het in te stellen welke cores je wilt unlocken. Dit kan van pas komen als je een Phenom II x2 hebt waarvan de vierde core niet goed werkt. Daarom zou ik aanraden om cores te unlocken via het bios.

Uiteindelijk moet ik tot de conclusie komen dat dit bordje toch wel ideaal is voor heel wat toepassingen. Alleen de prijs rechtvaardigt het niet voor een goedkoop servertje. Daar zou een goedkoop atom bordje beter voor zijn. Maar als je de prijs van dit bordje vergelijkt samen met bijvoorbeeld sempron, dan is de prijs nog steeds vergelijkbaar met de duurdere atom + ion bordjes. Er zijn genoeg benchmarks te vinden over de gebruikte chipset, en dan maakt een sempron de atom nog wel in.

Verder is dit bordje natuurlijk in de eerste plaats voor een mini htpc of kleine desktop/lanbak bedoeld. Zeker gezien de mogelijkheden om hier van alles op te proppen, van een simpele sempron tot een 95W hexacore is er voor de aanschaf van dit bordje altijd wel een excuus te bedenken. Ook het gebruik van een volledig 16 lanes pci-express slot helpt hierbij. Dat is niet altijd het geval geweest bij oudere mini-itx bordjes en het valt ook nog niet makkelijk te vinden op de vele atom bordjes.

De enige nadelen zijn waarschijnlijk dat er gebruik gemaakt wordt van so-dimm geheugen, en dat er geen 125W en 140W processors op kunnen. Dat laatste is waarschijnlijk ook niet slim om in een kleine behuizing met weinig airflow te proppen. Maar het zou wel erg handig zijn als je het toch zou willen gebruiken. >:)

Heb jij ook een Asus M4A88T-I Deluxe?

erg interessante review. Hulde hiervoor. Erg behulpzaam bij research naar een m-itx bordje :)
Fokking gaaf ouwe. Ik zat al een tijdje te kijken naar dit mobo. Ziet er zeer nice uit!
SO-DIMM DDR3 is meer dan betaalbaar tegenwoordig (30-35€ / 2GB) en kost minder dan de helft aan ruimte tov gewone dimms.

Onder 95W valt bvb ook de X4 AthlonII, snel zat. En er gaat geen ruimte verloren aan extra capacitators en dergelijke.

Dus nadelen? Niet echt. Gewoon features inherent aan de form factor.
top bordje, heb m ook als htpc in gebruik samen met een e235 athlon2 cpu. Opgenomen vermogen(gemeten) ligt tussen de 44(idle) en 75Watt. Grote koelvin op southbridge word wel warm.

[Reactie gewijzigd door bgttje op 27 november 2010 09:13]

Ik vind het een beetje lastig uit te vinden in combinatie met welke hardware (CPU, voeding) dit bord gebruikt is, ik zie alleen een AII 245e in een screenshot staan. Misschien zou je deze zaken kunnen toevoegen aan het lijstje gebruikte hardware?

Heb je een indicatie van het stroomverbruik van de set, bij voorkeur in idle en onder volle CPU-belasting?
Ik draai dit bordje met een Athlon II X4 620 @ 3.25GHz, 4GB geheugen en een AMD 6870 in een Silverstone SG-05... Idle zit het zo op 90 watt en onder load (CPU) rond de 200 dacht ik...