Specificaties 400W (80 Plus Silver), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Cougar SE 400 Review

Exorcist 13 oktober 2010, 2.189 views

Cougar SE 400

Pluspunten

• Zeer degelijk
  • EfficiŽnt
  • Afdoende aansluitmogelijkheden
  • Stil

Minpunten

• Vrij prijzig
  • Molex-connectoren zijn erg stug

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4

Tweakers.net heeft in samenwerking met Cougar dit http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1423215 topic het in het leven geroepen.
De insteek was om een mail te sturen met jouw beweegredenen om ťťn van de door Cougar beschikbaar gestelde voedingen te reviewen. Ik was ťťn van de zes gelukkigen :)

Daar ik 24/7 een thuisserver heb draaien, was ik zeer zeker benieuwd of een Cougar voeding mijn energierekening een gunst kon leveren. Tot nog toe ben ik energiebewust wezen kijken welke onderdelen in mijn server voor een nog gunstiger resultaat konden zorgen, echter heb ik de voeding daarbij (vooralsnog) ongemoeid gelaten. Dit biedt een mooie gelegenheid om mijn A-merk Coolermaster RS-460-pcap-A3 eens te vergelijken met de Cougar, die tot nog toe in Nederland een vrij onbekende speler is.

Bezorging en inhoud

Na de uitslag werd de voeding vrij rap geleverd, in een grote doos met GLS bezorgd.
Het gewicht van de voeding viel mij als eerste op; het is een zwaar apparaat. Vaak staat dat m.b.t. voedingen garant voor het gebruik van degelijke en stevige componenten intern. Het begin is goed :)

De inhoud:

Buitenzijde doos

Bijgesloten brief van Cougar

De voeding in volle glorie!

Zou die grote fan stil zijn?

Specificaties

De onderstaande gegevens zijn gepubliceerd door Cougar:
  • Er worden alleen high-quality componenten gebruikt voor Cougar Netvoedingen. Zoals bijvoorbeeld Japanse 105įC condensators. Daarom hebben Cougar Netvoedingen een langere levensduur dan andere voedingen.
  • Zeer energie efficiŽnt (80PLUS SILVER) en voldoet aan de Energy Star 5.0 eisen.
  • Grote 140mm fan met Hydro-Dynamische lagering ring voor uitmuntende koeling op een zeer laag geluidsniveau.
  • ErP compliant met een verbruik van <0.5W in Standby.
  • Nieuw Filter ontwerp – Ripple/Noise < 1% voor een zuivere spanningen.
  • All-in-one-cable (SATA & MOLEX connectoren aan een kabel).
  • Stabiele spanningen binnen de ATX certificatie.
  • Official ATI CrossFireģ gecertificeerd – (alleen de A400/A450).
  • De A400/A450 serie is ook NVIDIA SLIģ ready vanwege de dubbele PCI-E connector – NVIDIA raadt minstens 600W Netvoedingen aan.
  • Voldoet aan alle veiligheids eisen (OCP, SCP, OVP, UVP & OPP).
  • Adviesprijs voor voor de COUGAR SE 400 is 69.90 Euro
De voeding is voorzien van de volgende aansluitmogelijkheden:

• 24p ATX connector (20+4)
  • 5 peripheral connectoren
  • 1 FDD connector
  • 2x4p CPU connectoren
  • 6 SATA connectoren
  • 2 6p PCI-e connectoren
De aansluitmogelijkheden zijn meer dan genoeg om een gemiddelde PC te voorzien van spanning, ik had genoeg om mijn 5 schijven aan te kunnen sluiten. De molex-connectoren gingen echter moeizaam de drives in, hetgeen ik als een nadeel zie. Ook het loskoppelen ging met veel pijn en moeite. Een nijptang is aan te raden.

De sticker met specificaties op de zijkant van de voeding mag niet ontbreken:

Op verzoek heb ik de voeding nog opengeschroefd.

De voeding is degelijk afgewerkt, en er valt vrij weinig op aan te merken. De case liet zich wat moeizaam terug op de behuizing zetten, maar het merendeel van de mensen zullen deze voedingen niet openschroeven. Mijn garantie vervalt echter niet, hetgeen mij deed besluiten de schroevendraaier erin te zetten ;)

Afmetingen: (L*W*H) mm 160 x 150 x 86

Beveiligingen
  • UVP (Undervoltage protection)
  • OVP (Overvoltage protection)
  • SCP (Short-circuit protection)
  • OPP (Overload protection)
  • OCP (Overcurrent protection)
Gebruikte hardware
  • Asrock A785GMH/128
  • AMD Phenom II x4 905e
  • 8GB RAM (2x2GB OCZ DDR2-800, 2x2GB Kingston ValueRam DDR2-800)
  • Onboard Ati HD3200
  • Fujitsu MHW212OBJ G2 (120 GB, 7200RPM 2,5” SATA)
  • Hitachi HTS541612J9SA00 3H (120 GB, 7200 RPM 2,5” SATA)
  • Hitachi HTS542580K9SA00 (80 GB, 5400 RPM 2,5” SATA)
  • Samsung HD 103UJ (1000 GB, 7200 RPM 3,5” SATA)
  • Western Digital WD800BEVS-00VAT0 (80 GB, 5400 RPM 2,5” SATA)
  • Intel Pro/1000GT PCI
  • Realtek 8168D Gbit (onboard)
  • Adaptec 29320LP SCSI PCI
  • HP DAT72 Tapestreamer
De DVD speler is om energie te besparen niet aangesloten, evenals aanwezige fans.
Ook zijn door mij niet gebruikte onboard apparaten of poorten uitgeschakeld in het BIOS, waaronder de soundchip, FDD controller, parallele poort en seriŽle poort.

De vier 2,5" SATA schijven zijn doordat ze ontworpen zijn voor laptops energiezuinig. Daarnaast schakelen de harde schijven zich uit na 15 minuten inactiviteit.

De server in zijn natuurlijke habitat

Doel van deze server

Bij mij groeide steeds meer de behoefte aan een centrale opslag van mijn data, met name foto's, video en muziek. Ik wilde met mijn overige systemen en consoles gemakkelijk en 24/7 bij de gegevens kunnen, een trend die zich steeds meer voortzet in menig huishouden.

Mijn oog viel hierbij op een Phenom II "E" variant, met een TDP van 65W. Op Vraag en Aanbod vond ik een leuk setje, met de bovengenoemde Asrock A785GMH/128 en de Phenom II. De vier cores van de Phenom draaien op 2,5 GHz. Het systeem heb ik hierna voorzien van 8GB aan RAM, mede omdat ik van plan was VMWare te installeren en/of gebruik te maken van Windows Hyper-V. Het gebruikte OS werd Windows Server 2008 R2 x64.

Het systeem heeft de volgende taken op zich genomen:
  • FTP server
  • HTTP server
  • DHCP server
  • DNS server
  • WSUS (Windows Update Services) server
  • Hyper-V server
  • VMWare Server 2.0
  • DLNA server (gebruik makende van TVersity en PlayStation Media Server (PMS) )
  • Backup server (op tape)
  • AV server (NOD32 Remote Administrator)
  • Download server (Sabnzbd scant een folder om de 5 secondes op .nzb bestanden en download ze automatisch)
An sich geen wereldschokkende taken. Het enige moment waarop de server het daadwerkelijk zwaar heeft is tijdens het evt. transcoden van video richting de PlayStation 3 en/of Xbox 360. Het systeem zal daardoor veel meer idle zijn dan daadwerkelijk belast.

De grote verbouwing

Tijdens het meten door uiteraard een voor en na foto gemaakt, met respectievelijk de Coolermaster voeding en de Cougar.

Het systeem met de Coolermaster voeding

Na de ombouw, voorzien van de mooi vormgegeven Cougar

Verbruik

Voor mij de essentie van de review. Gaat een 80+ voeding daadwerkelijk efficiŽnter om met de op te nemen energie? Allereerst de Coolermaster waardes. De metingen zijn gedaan met behulp van een (Conrad) Energy Check 3000. Deze staat bekend om zijn nauwkeurigheid.

Coolermaster

Idle

Idle iets meer dan 80W. Een redelijk verbruik gezien de aangesloten apparaten.

Stressed (Prime '95 x64)

Oef! Ruim 146W bij een volle belasting van de 4 cores van de Phenom II :)

Cougar SE400

Idle

69W continu. Een verschil van 11W en in procenten 13,75%. Mooi meegenomen!

Stressed

Een krappe 128W bij wederom een volle belasting van de Phenom II. Een verschil van 18W en om het maar weer in procenten uit te drukken: 12% .

Een schematische weergave van het verbruik, met behulp van Terw_dan's benchbakker:

Energieverbruik idle
Cougar SE 400http://tweakers.net/ext/f/HbZFBGgJMs5rU5rUcMXyH4zO/full.pngCougar SE 400: 69.2 Whttp://tweakers.net/ext/f/LCPRuU45M2cbfgJUkJewvwWR/full.png 69.2 W
Coolermaster RS-460http://tweakers.net/ext/f/s28TzVGfiGc1OXq9MTKtkE7S/full.pngCoolermaster RS-460: 81.6 Whttp://tweakers.net/ext/f/ja9KEexOAmw5KscolpvasBQA/full.png 81.6 W

Energieverbruik load
Cougar SE 400http://tweakers.net/ext/f/HbZFBGgJMs5rU5rUcMXyH4zO/full.pngCougar SE 400: 127.9 Whttp://tweakers.net/ext/f/LCPRuU45M2cbfgJUkJewvwWR/full.png 127.9 W
Coolermaster RS-460http://tweakers.net/ext/f/s28TzVGfiGc1OXq9MTKtkE7S/full.pngCoolermaster RS-460: 146.7 Whttp://tweakers.net/ext/f/ja9KEexOAmw5KscolpvasBQA/full.png 146.7 W
tabel gemaakt door TERW_DAN's benchbakker.

Jaarbasis

We kunnen dus stellen dat de voeding gemiddeld om en nabij de 12,5% zuiniger is dan zijn voorganger. Iets dat in mijn geval nu mooi meegenomen is; ik heb echter natuurlijk niets betaald voor de voeding. De vraag is of de aanschaf het verschil rechtvaardigt.

Als we uitgaan van 80W in de oude situatie, met een kWH prijs van 0,1779, kom ik uit op §137 Euro hoogtarief, §105 Euro laagtarief en een gemiddeld bedrag van §124 Euro op jaarbasis. Hierbij is een gemiddelde gepakt van de KWh prijs, dus komt niet geheel overeen i.v.m. hoog- en laagtarief (laagtarief is hier van 21:00 tot 07:00, dus 10 van de 24 uur).

Nemen we de 69W in de nieuwe situatie ziet het plaatje er anders uit. Hoogtarief komt hierbij uit op §118 Euro, laagtarief §90 Euro en een gemiddelde van §107 Euro op jaarbasis. Dit scheelt dus §17 Euro per jaar. De voeding, die op het moment van schrijven §73,34 kost ( http://tweakers.net/ext/l...ocation=tnet&type=pwclick ) verdien je hiermee terug in grofweg vier jaar tijd.

Als je al een goede en stabiele voeding hebt dus niet de moeite waard. Ben je op zoek naar een nieuwe voeding, dan zou ik zeer zeker kiezen voor een 80+ voeding. De meerprijs t.o.v. voedingen die geen certificering hebben is dan zeker te overzien.

Geluidsproductie

Cougar claimt een voeding te hebben gebracht die, ondanks de forse 140mm fan, geluidsarm is. Nu moet ik in deze afgaan op natte vingerwerk bij het gebrek aan een dB meter. Eerlijkheidshalve hoor ik nauwelijks verschil tussen deze voeding en de oude; hierbij moet wel vermeld worden dan de andere voeding al relatief stil was.

De server staat bij mij in een afgesloten meterkast in een afgesloten hal. Ik heb dus sowieso geen hinder van het geluid. Met de kast open hoor ik de CPU fan zowaar meer dan de fan van de voeding. Tweakers kunnen deze voeding prima gebruiken in een systeem dat stil behoort te zijn. Let wel dat de geluidsproductie bij belasting toe kan nemen door de temperatuursensor in de voeding zelf.

Warmteproductie

De Phenom II is van nature al geen heethoofd, en bij "gebrek" aan een energieslurpende VGA kaart en door gebruik te maken van met name notebookharddisks, is de server vanzelf al vrij koel. Ik verwacht dat door de grote fan er echter veel draagvlak is voor het afvoeren van warmte, mits het systeem zelf niet in een afgesloten omgeving staat zoals bij mij. De fan in de voeding is in staat zelf te concluderen dat het te warm is, om vervolgens met een hoger toerental zijn werkt te doen.

Stabiliteit

De lijnen heb ik met behulp van een multimeter gemeten, zowel idle als stressed.

+3,3v ~ +3,350
+5v ~ +5,08v
+12v ~ +12,26v

Stressed (Prime '95 x64)

+3,3v ~ +3,36v
+5v ~ +5,12vv
+12v ~ +12,22v

Dit zijn prima waardes die ruim binnen de norm vallen. De voeding zal uiteraard in de loop der tijd vaker worden gemeten om te zien of deze na een bepaalde tijd nog steeds zo netjes blijft opereren.

Voor iemand die nog nooit van Cougar gehoord had, ben ik naderhand aangenaam verrast. De Cougar SE400 doet precies wat ik ervan hoopte. De voeding is zuinig en stil. Daarnaast is er door het gebruik van hoogwaardige componenten een voeding in de markt gezet die zal kunnen concurreren met merken als bijv. Enermax, OCZ, Coolermaster en Zalman.

Het enige nadeel is de prijs. Voor een 400W voeding zit de Cougar aan de ietwat hoge kant vergeleken met veel andere merken. Of de Cougar het geld waard is zal in de toekomst moeten blijken, want of hoogwaardige condensatoren over vier jaar nog steeds hun werk doen is natuurlijk nog de vraag.

Het product oogt echter erg goed, en puur en alleen door het gewicht en uiterlijk weet je dat je te maken hebt met een goede voeding.

Heb jij ook een Cougar SE 400?

Sorry voor de kritische noot, maar eerlijk gezegd vind ik het onderdeel verbruik niet echt interessant in je review. Cruciale aspecten zijn de effiŽntiecurve van de voeding en het vermogen dat de computer van de voeding trekt. Daarnaast vind ik het wel een erg groot deel over je server zelf, niet over de voeding.
Helaas komt je review niet verder dan kijken of een 80 plus voeding efficiŽnter is, tsja dat kan ik je wel op een briefje geven. Zeker als je het vergelijkt met een voeding die ook nog eens een hoger vermogen kan leveren. (De moeilijkheid is om bij lage belasting nog een mooie efficiŽntie te leveren.) In dat geval kan een lichtere voeding het al sneller winnen, zeker bij een zelfde, of beter 80 plus certificaat.
Omdat je computer zo weinig verbruikt (ten opzichte van de voeding, niet in het algemeen, dat valt wel tegen voor een 24/7 server) zit je met de Cougar, in idle, al onder de 20%. Die 20% is de grens waarop een 80 plus voeding minimaal een efficiŽntie van 80% moet hebben. Deze Cougar moet, vanwege zijn 80 plus silver certificaat, een efficiŽntie hebben van 85% bij 20% belasting. Op zich nog geen punt, je hoeft 80 plus niet opnieuw te controleren, maar als je het gaat vergelijken met een voeding die geen 80 plus certificaat heeft dan komt de Cougar er 'altijd' beter uit in het energie onderdeel.

Vanuit jouw uitgangspunt, met een laag idle verbruik..
Het zou interessant zijn als je een goedkope concurrerende voeding er tegenover zou zetten. Zo is, voor een server zoals jij hebt, een BeQuiet PurePower 300W L7 een populaire keuze. Deze voeding heeft een lager maximum vermogen, waardoor de lagere 80 plus rating gecompenseerd kan worden. Tel daarbij op dat de BeQuiet goedkoper is en je krijgt pas echt een leuke vergelijking vanuit energieoogpunt. Wil je voor wat meer kwaliteit gaan dan kun je kijken naar de Seasonic S12II 330W, deze heeft een 80 plus bronze certificaat (los van hoe krap deze is). Is wel iets duurder dan de BeQuiet, maar nog altijd een stuk goedkoper dan de Cougar.

In het algemeen...
De mooiste vergelijking is door er een echt vergelijkbare voeding tegenover te zetten. Vanuit mijn optiek is de 400W simpelweg te zwaar en te duur voor deze server. Nu ben ik even door je inventaris lijst gewandeld en toen kwam ik 'exorcist' tegen. Daarin zit een 500W OCZ voeding die nog redelijk belast zou kunnen worden. (Probeer die overkill voedingen een beetje te beperken, Snoezel kan wel toe met een stuk simpelere voeding.) In dat geval krijg je een iets leukere test. Weliswaar is opnieuw de Cougar in het voordeel (beter 80 plus certificaat en lager vermogen), maar de OCZ heeft tenminste een 80 plus certificaat, waardoor je weet dat deze vanaf 20% load een efficiŽntie van 80% heeft. Maar daarnaast zal de stress situatie ook op een iets realistischer niveau zitten voor iemand die een voeding als deze Cougar overweegt.

----

Maar goed, los van deze zaken, die de huidige inhoud van de review wat beter zouden maken in mijn ogen, zou ik toch zaken beoordelen die jouw review tot een meerwaarde maken. Review van efficiŽntie, geluidsproductie in dB(a) enz. zijn zaken die de betere review sites mooier kunnen testen, zeker omdat ze echt vergelijkbare voedingen hebben.
Maar juist zaken als kwaliteit van de sleeving en de genoemde zaken als het gewicht maar ook simpelweg hoe het product overkomt zijn zaken die dingen die juist leuk zijn. Daarnaast zou ik het toch aardig zijn als je echt zou proberen te bekijken wat de geluidsproductie van de voeding is, niet of deze kan worden overstemd door andere zaken. (Helemaal als de deur dicht zit :S) Dat kan gegarandeerd, maar zou een stilte freak deze voeding moeten overwegen of niet?
Maar bovenal willen we natuurlijk weten of je deze voeding zou aanschaffen. Moeten wij nu de OCZs en Coolermasters links laten liggen (dat doe ik toch al :+ ) en voor deze gaan, of zou je toch voor een andere voeding gaan die vergelijkbaar is. (En dan wel echt vergelijkbaar, qua prijs, efficiŽntie, features, ..?)

----

Maar ťťn, ding, dat ik echt minimaal verwacht, anders komt er een onherroepelijke ťťn ster... Maak dat ding open!!! Je hebt nota bene toestemming om dat te doen zonder dat de garantie eraf gaat.
Daarnaast mag je ook nog eens een GTX285 erin hangen en kijken of het ding het trekt. (Ik heb een GTX285 op een Corsair VX450, het AC verbruik gaat over de 500W, waardoor mijn waardering voor de voeding zo ongelovelijk hoog is geworden...)

Dus eigenlijk had ik, gezien jouw situatie (gratis en de bijzondere garantie) meer verwacht. (Hoewel ik begrijp dat het maximaal testen nu wat lastig is gezien je beperkte tijd, maar openmaken zou toch het minste moeten zijn. :))
Kritische noten zijn altijd prima, en daar sta ik open voor! Dus bedankt voor deze uitgebreide post die je maakt, die ik toch even in het kort wil beantwoorden, puntgewijs.

Er zijn door Cougar verschillende voedingen ter beschikking gesteld. Ik had in mijn mail aan Tweakers duidelijk gemaakt dat het mij te doen is voor het verbruik. De overige reviewers hebben andere eisen, en zo test iedereen zijn eigen stukje, om het zo even te zeggen.

De voeding heeft met 400W een hoog vermogen voor wat hij moet doen, maar er was simpelweg geen "mindere" beschikbaar. Het is ook niet reeŽl te verwachten dat ik een beQuiet er tegenover zet, die zou ik dan zelf moeten aanschaffen. Dit blijft een particuliere review, en ook geen professionele; dat laat ik aan de heren van Tweakers zelf over.

Derhalve heb ik ook de review puur en alleen toegespitst op het verbruik. Het is jammer dat ik de geluidsproductie niet kan meten zonder natte vingerwerk, maar zoals gezegd geen beschikking over een dB meter. Ook niemand in mijn omgeving die er eentje heeft. Aanschaffen om deze reden kan, maar ik acht ik verder niet noodzakelijk.

Eveneens heb ik mijn mail uiteengezet wat mijn huidige hardware was, inc. de voeding die toen in de server zat. Ik heb hier inderdaad meerdere PC's staan met verschillende voedingen, maar het ontbreekt me aan tijd (pasgeboren kind) om dan maar uit iedere PC de voeding te halen en het op deze manier te testen. Overigens hebben de systemen uit mijn inventarislijst al een tijdje geen update meer gehad en is de hardware alweer veranderd. De PC van mijn vriendin heeft namelijk nu een 3850 als videokaart ipv onboard (zwaardere voeding met PCI-e aansluitingen toch noodzakelijk), en is de HTPC in de woonkamer nu voorzien van een 5670. Desalniettemin ben ik het met je eens dat een goede vergelijking er eentje is tussen veel verschillende hardware.

Als laatste klopt het dat de voeding open mocht, maar ik zag hier het nut niet van in door het doel van mijn review. Had anderzijds wel leuk geweest, dus ik wil dit binnenkort nog wel gaan doen (relatief kleine moeite :) ). Om daarvoor mijn review af te branden en ťťn ster te geven vind ik echter diep onzinnig en niet getuigen van relativeringsvermogen. Maar dat staat je vrij :)
Ah okť, ik had natuurlijk geen inzicht hoe jullie zijn geselecteerd. Ik had een beetje de hoop dat mensen, met energiezuinigheid als doel, vergelijkbare voedingen hadden, maar goed, had ik dus achteraf zelf moeten reageren. (Ik bezit de genoemde BeQuiet, Seasonic en Corsair voeding.)
Het gaat niet alleen om de cijfers bij geluid. Soms is het soort geluid ook interessant om te vermelden. Of dat je, als de pc uitstaat, misschien een piep hoort, zoals sommigen hebben opgemerkt bij de 300W L7.
Dat je (nog) niet de voeding in alle systemen hebt gehangen kan ik mij heel goed indenken, alleen vind ik het toch jammer dat je niet een pc hebt gekozen met hogere idle en stress waarden en waar ook de voeding zelf al wat beter is.
Wat de ťťn ster betreft, die opmerking is natuurlijk om je uit de tent te lokken ;) Maar ik blijf van mening dat ik, gegeven de situatie, dit ding toch wel erg graag open zie. :) En hier op Tweakers ook eigenlijk open verwacht. :) De werkelijke beoordeling zou wat mij betreft ergens in het midden uitkomen omdat ik er persoonlijk niet echt veel mee opschiet, ik weet nu nog niet of deze Cougar interessant is voor een volgende samenstelling. Of je hier iets aan kunt/wil/.. doen is een ander verhaal. Maar toch een afrondend puntje erbij voor het beantwoorden ;)
Voor de lol en voor de leuk ga ik hem dit weekend openschroeven: deal? ;)
Like uhm...yeah!! Altijd leuk om te zien. Gigapixels zijn toegestaan :P
Waar woon je eigenlijk? Kom je wel eens in de buurt van Rotterdam / Den Haag / ... In dat geval kan ik wel een voeding afgeven als je wat verdere testjes zou kunnen en willen doen. Of anders zou het al leuk zijn als je de voeding in een andere pc hangt.

[Reactie gewijzigd door Dadona op 7 oktober 2010 15:40]

Woonplaats staat niet ingevuld, maar ik woon ergens bij Roosendaal in de buurt ;)

Mijn ouders wonen in Rotterdam-Zuid, dus daar kom ik nog weleens; maar ook weer niet al te vaak. Maar het kan goed zijn dat ik hem eens kan omwisselen met de voeding in mijn HTPC in de woonkamer, zit (naar mijn weten) ook een OCZ in (wordt gek van al die systemen). Denk alleen niet dat dat ding zuiniger is, ook niet de nieuwste..
Dat kan nog wel eens interessant zijn. Zoals gezegd is de OCZ een 80 plus voeding. De Cougar zal zuiniger zijn, maar de Coolermaster vs. de OCZ zou wel eens in het voordeel van de OCZ kunnen uitvallen. Dat is namelijk precies het interessante soort gevecht: 80 plus met zwaarder vermogen, vs. non-80 plus met lager vermogen.
Zal 's kijken wat er precies inzit dan :)
Misschien erg offtopic, maar scheelt het daadwerkelijk in verbruik als je niet gebruikte controllers uitschakelt in het BIOS? Ik heb in het BIOS bijvoorbeeld ook mijn floppycontroller uitstaan, maar ik weet niet of het Łberhaupt iets scheelt. Veel zal het nooit zijn uiteraard, maar misschien heb je het wel getest :)
Scheelt niet meer dan een paar W. Afhankelijk van wat je uit kan zetten en of dit losse chips zijn of niet.
In veel gevallen is het ook bijna niet te meten.
Een paar W vind ik anders wel aardig Watt, maar blijft een leuke test. Zal wel lastig te meten zijn idd..
Het is inderdaad lastig te meten. Mijn voltcraft 3000 geeft niet continu 1 stabiele waarde aan maar deze schommelt een beetje. Ga je daar 2 W naast zitten dan is het erg lastig te bepalen of het nu iets meer schommelt, of dat je daadwerkelijk 2W lager zit.

Verschillen zoals jij ze in je review gemeten hebt zijn echt significant en daardoor een stuk zekerder om wat over te zeggen.
Klopt, waardes fluctueren continu (logisch, daar je systeem nooit hetzelfde verbruikt). Denk ook niet dat het meetbaar is, ik vermoed niet dat een FDD controller of soundchip 5W of meer verbruikt. Maar misschien ook wel :)
Ik heb het getest met de FDD controller en soundchip. Merkte het simpelweg niet. Komt misschien omdat ik de FDD controller en chip niet gebruikte, maar dan nog.
Niet getest, maar wel leuk (en simpel) om eens proefondervindelijk te proberen :) :)
Nette review. Als ik het zo allemaal lees klinkt het wel aantrekkelijk om bij een eventuele vervanging hier eens naar te kijken. Ik ben nog wel erg benieuwd naar de geluidsproductie... Maar een mooi en compleet verhaal zo :)

[Reactie gewijzigd door shockme op 3 oktober 2010 23:18]

Ja, wat voor de ene persoon stil is, is voor de ander natuurlijk wellicht anders. Relatief.
Daarom zou een dB meter zeer handig zijn, en deze heb ik helaas niet. Volgens mij hebben Duitse reviewers dit inmiddels wťl getest.
Opmerking:

Je zegt dat je de voeding in 4 jaar terug verdient; is het niet veel beter om van de nieuwprijs van deze voeding (~73 euro) de nieuwprijs van je oude voeding (? euro) af te halen. Je houdt dan het bedrag over dat je meer betaalt voor deze voeding met een hogere efficiŽntie.
Dit bedrag delen door die 17 euro en je ziet wanneer je de meerprijs terug hebt verdient. :)

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 4 oktober 2010 23:02]

Het is ook meer een vergelijking Šls je al een deugelijke voeding hebt. Dan betaal je dus 73 Euro voor deze. Daarom vermeld ik later ook, dat als je op zoek bent naar een nieuwe voeding omdat je oude niet voldoet je net zo goed gelijk voor de Cougar kunt gaan :)
Nette review!
en ook een mooie samenwerking tussen Cougar en Tweakers, er zijn zeker weten weer 6 mensen in de community erg blij geworden van deze aktie :)
Hoe is trouwen de kwaliteit van jouw kabels? Die van mijn A450 zijn namelijk best prut, zeker de molexconnectors, die gewoon veel te strak zitten waardoor ze en niet goed in te pluggen zijn, maar er ook bijna niet meer uit te krijgen. Ik vraag me af of dit enkel met mijn PSU is, of dat andere er ook last van hebben.
Nope, daar heb ik zeer zeker ook last van. De molex connectoren (gelukkig had ik er maar 1 nodig, rest was SATA en wat makkelijker) gingen er zeer moeizaam in en zijn eveneens er erg lastig uit te krijgen. Overigens een goed punt van kritiek dat ik niet verwerkt heb!