Specificaties 3TB HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Seagate FreeAgent GoFlex Desk 3TB Zwart Review

YoGrandPaps 3 oktober 2010, 1.028 views

Seagate FreeAgent GoFlex Desk 3TB Zwart

Pluspunten

• verwisselbare interface.

Minpunten

• Warmte productie
  • kan liggend worden geplaatst maar dan resoneert de hele handel. Alleen de basis heeft rubberen voetjes.
  • extra software nodig om bepaalde instellingen te kunnen wijzigen. De fabriek instellingen m.b.t. power management zijn te 'groen'.

Mobiliteit Score: 4
Ik heb deze externe schijf gekocht om de data van mijn NAS veilig te kunnen stellen.
Wat me beviel is dat je de keuze hebt om later er een andere 'voetje' er onder te plaatsen.
Ik heb de versie met USB2 aangezien ik geen USB3 heb.
Had liever een versie met eSATA gehad.

Omdat de koppeling tussen de HD behuizing en de interface voet verloopt met een standaard SATA aansluiting hoopte ik er een eSATA/USB2 <=> SATA erop aan te sluiten. Dit werkt in principe zij het niet dat de door mij gebruikte Sitecom de 3TB niet herkent :-).

De betrouwbaarheid gezien de hoge temperatuur baart me wel enige zorgen. Tijd zal het leren.
Heb de behuizing open gemaakt om er een fan te plaatsen en wat ventilatie sleuven.

Al met al, ben ik wel te vrede met deze aankoop. Scheelt me toch een extra externe hard disk.

Een goede review is hier te vinden. Deze behandelt kort de 2.2TB grens van LBA (Logical Block Addressing) en de opvolger? GPT (GUID Partition Table).

Heb jij ook een Seagate FreeAgent GoFlex Desk 3TB Zwart?

Ik heb ook een seagate freeagent gehad, dat was de desk versie, 1,5 tb. Die deed het in het begin prima, maar na een halfjaartje begon die erg warm te worden. Ik heb het geprobeerd op te lossen door extra dikke voetjes onderop te monteren maar dat hielp maar een beetje. De temperatuur kwam over de 50 graden en na een jaartje was ie stuk. Gelukkig gaven ze toen nog vijf jaar garantie op de freeagent lijn, maar dat doen ze nu niet meer. Het ontwerp van de freeagent lijn is inderdaad niet helemaal in orde. Ze zien er wel prachtig uit (misschien wel de mooiste externe harde schijven) maar de airflow e.d. kunnen beter. Ik heb ook nog een andere freeagent van 250 gb, gekocht in 2007, maar die werkt nog prima, wordt ook niet zo warm. Het lijkt wel alsof de nieuwere lijnen van seagate steeds slechter worden...
Ik heb het 2 TB model gehad, met USB 3.0. Maar deze is na 2 dagen weer retour gegaan. Wat mij opviel:

- Ding wordt ontzettend heet. Boven de 60 graden, wat je ook merkt aan de lees/schrijf snelheden die heel hard omlaag gaan.

- Ze hebben een volkomen miskleun gemaakt van de low-power, power-saving, standby modes. Als je een GoFlex aan een PC hangt met als doel dat ie aan gaat (uit standby dus) als je PC aan zet, en na een tijdje inactief te zijn geweest weer in standby gaat of als je je PC uitzet dat ie ook uitgaat... vergeet het maar. Werkt voor geen meter. Je zal zien dat ie spontaan aanspringt als je je PC uitzet. Gevolg drive staat bv. de hele nacht de spinnen. Je zal een GoFlex ook iedere keer herkent door Windows, dan weer afgekoppeld horen worden. Teken dat er iets niet helemaal lekker zit met de USB suspend mode (voor de kenners). Feitelijk als ie in standby mode gaat, wordt de drive verwijderd uit Windows.

Heb je het geld er voor over neem een Western Digital MyBook. Geen temperatuur issues ondanks ook een kleine behuizing en een werkende standby mode.
update: de GoFlex Desk 3TB wordt niet herkent door de WD TV Live (WDLXTV-Live – The extreme upgrade) :'(
is het een idee om de hardeschijf er gewoon uit te slopen en als interne te gebruiken? (aangezien de prijs niet zo hoog is voor 3tb)

dan heb je meteen ook geen hitteproblemen meer denk ik