Specificaties 92mm diameter met 7,2dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Samurai ZZ Review

Pesu 16 januari 2011, 6.961 views

Scythe Samurai ZZ

Pluspunten

• Stil
  • Goede koelprestatie
  • Makkelijk te installeren
  • Oogt mooi

Minpunten

• De verpakking is echt niks.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Hallo,

Hierbij een review over de Scythe Samurai ZZ.

inleiding
Omdat ik een nieuw systeem wilde maken die extreem stil was heb ik deze koeler gekozen. De stockkoelers zijn toch wat minder dus ging ik maar voor een wat duurdere optie. Ik heb toen voor deze gekozen omdat de fan lekker groot was en het is Scythe. Dit is een A-merk dus dan kan je er (bijna) altijd van uit gaan dat het een goed product is.
Je zult je misschien afvragen waarom ik niet voor de Scythe Mugen 2 Rev. B ben gegaan. Ten eerste vind ik dat ding echt groot en het is toch weer 11euries duurder.

Features en Verpakking
Deze proccesor ondersteunt vele sockets: 478, 754, 775, 939, 940, 1156, 1366, AM2, AM2+, AM3
Daar zat die van mij ook tussen (eerst AM2 en nu AM3). Alle brackets worden erbij geleverd en een QuickGuide.
De verpakking is wat minder. Die is hartstikke druk en komt niet meer serieus over. Het lijkt eerder op zo een chinees namaak product (Iphony, winkies, whiteberry). Als het een serieuzere verpakking had gehad was het mooier overgekomen. De stevigheid van de verpakking was echt bagger. Die viel gewoon uit elkaar toen ik hem opende. Ik heb dit zelf opgelost met een klodder lijm, maar dit zou niet mijn taak mogen zijn.

De heatpipes
Ik weet niet precies wat de voordelen zijn van een heatpipe cooler. Ik weet alleen dat het warmere en grotere hoeveelheden temperaturen aan kan en ik las dat het beter was dan een normale koeler. Voor info zie ook wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe

Het koelvermogen
Dit is natuurlijk 1 van de belangrijkste punten van een koeler.
De koelpasta is van CoolerMaster Silver Paste (ik moet zeggen dat ik een prutser ben met koelpasta) en de kamertemperatuur is over het algemeen 23. De airflow is goed geregeld. Voorin zit een 120mm intake fan en achter zit een 120mm outtake fan. En boven in de behuizing zitten 2 openingen voor 120mm fans. Deze voeren dus ook passief warmte af.

Idle (internetten en muziek): 30 tot 35 graden
Load (CoD Black Ops): 37 tot 42 graden.

Ik heb hem nog nooit over de 43graden zien gaan.

Geluid
Als je kast dicht zit en je zit er 30CM vanaf hoor je hem al niet meer. Hij is dus erg stil terwijl temps goed blijven. Ik heb geen decibelmeter maar ik kan je vertellen dat het goed zit met deze koeler.

Installatie
De installatie was makkelijk. Bij de AM3 brackets is het een kwestie van de beugel om het moederbord bracket te krijgen en draaien. Simpel dus. De koelplaat (wat dus contact maakt met de CPU, niet letterlijk, er zit natuurlijk nog pasta tussen) is erg groot. Dus met de grootte van je CPU zul je geen problemen krijgen.
Hij is wel groot, maar je kan makkelijk bij de installatiepunten.

Slot
Als je een goede CPU koeler wilt is dit een goede keuze. Hij is niet duur, maar heeft wel goede prestaties en hij is stil. Als de grootte en de prijs niet veel uitmaakt lijkt het me het beste om voor de Scythe Mugen 2 Rev. B te gaan. Dit schijnt toch dé CPU koeler van het moment te zijn.

PS. Ik zie op de foto dat er gleuven zijn gemaakt voor de RAM reepjes. Dat is nog eens handig. Houdt hij het geheugen ook nog eens koel. Echter heb ik die van mij andersom gemonteerd xD.

EDIT:
Ik heb geprobeerd de CPU koeler om te draaien zodat die over de RAM repen heen komt, maar bij mij past die niet. Ik heb 2x2GB Kingston HyperX DDR2. Wel een minpuntje, denk eigenlijk toch wel dat die gleuven voor de moederbordkoeling is.
Heb even HeavyLoad laten lopen en zijn maximum temp was 57graden.

• Athlon II X4 640 (overclocked op 3.3Ghz)
  • 4Gb RAM Kingston HyperX DDR2
  • PNY GTX460 768MB GDDR5
  • CoolerMaster 430 (behuizing)
  • 2x120mm Fan
  • Windows 7

Heb jij ook een Scythe Samurai ZZ?

Duidelijke en nette review, ik ben het wel met je eens dat de verpakking zeer druk is. Maarja de ADHD tweaker wil ook is wat ;)
Aan die verpakking zie je tenminste onmiddelijk dat het van Japan is :p
wat toch een beetje spreekt als 'kwaliteit'.

Review is compact maar toch interessant om mening te weten.
De link naar Wikipedia over heatpipes is hier op tweakers.net wel eerder ongepast :P
Scythe is zeker een kwaliteits merk, maar deze verpakking is gewoon niks.

Enja, ik weet weinig van heatpipes en zo zijn er vast wel meer tweakers, maaja, met de link wordt het alleen meer duidelijker.
Danku^^
Enja, ik vind de verpakking er gewoon niet uitzien ;(
Ik heb hem ook en ben er blij mee. Nog 1 opmerking: maak af en toe de vinnen schoon want anders gaat het koelvermogen flink omlaag.
ja, ik stofzuig mijn PC regelmatig en ben ook van plan om het ff met de compressor schoon te blazen.

Bedankt voor de tip!
Pas op dat je je moederbord niet uit je kast blaast! ;) Ik gebruik een flesje met perslucht, zit zo'n handig plastic slangetje bij wat je kan buigen.
Het is inderdaad een goede koeler (neem ik aan).
Alleen, Hoe krijg je nu de geheugen er onder gepropt? Eerst het geheugen er in, en dan pas de cooler. Maar, ook onhandig als ik wil verwisselen van geheugen..
Hoe doen jullie dat?
Nouja, het probleem bij mijn moederbord was dat de RAM niet dichtbij genoeg zat dus de speciale gleuven bereikte. Dus het is niet gegarandeerd dat de geheugenreepjes ook worden 'gekoeld'
Ooo, het is juist de bedoeling dat de RAM word gekoeld? Oh, nee oke. Ik dacht dat het gewoon een grote koeler voor de processor is ...

Edit: En volgens mij is dat voor mij niet handig, Ik heb fans aan de bovenkant zitten, en niet aan de zijkant..

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 22 april 2011 22:40]

is de top fan 80, 92 of 120mm ?
Ik neem aan een 120 of 92 want hij is redelijk stil, aan je review te lezen.
Hoe hoog is de koeler zelf ook :) ? Hele erg bedankt!
Het is een 92MM fan. Met wat improvisatie kan je er een wel een 100mm of groter op zetten aangezien de fan verwijderbaar is.

De hoogte is volgens mij 12CM inc Fan. Lees dit artikel even: nieuws: Scythe introduceert Samurai ZZ-koeler

Weet alleen niet welk van de 3 de hoogte is.
Volgens silentpcreview (goede site overigens) http://www.silentpcreview.com/silent-spirit-samurai-zz , zit er een 92*92*25 fan op. 25mm hoog dus.
ik heb de mijne ook andersom gemonteerd dit omdat hij anders niet over mijn geheugen gaat zonder geweld en dat risco wil ik niet riskeren. verder een pracht koeler , draai idle rond de 22 graden maar ja me cpu is underclockt zelfde snelheid alleen lagere voltage en tijdens load word die rond de 35 graden dus zeer nette cijfers.
die vorm is speciaal voor juist de andere kant van het moederbord bedoeld omdat naast de processor veel warmte wordt geproduceerd
Moet het moederbord eruit voor de montage?
Nee, de koeler kan gewoon aan de voorkant gemonteerd worden.
Ik heb deze cpu-cooler in mijn HTPC zitten en moet zeggen dat hij erg goed koelt.

Idle : 26 graden
Load : 35 graden

Verder bevalt hij omdat hij heel erg stil is en niet hoorbaar, ik laat hem via de bios op minimaal 37 % draaien +/- 700 rpm.

Een stille pc is een vereiste als je een HTPC gaat bouwen, daar is deze koeler zeer geschikt voor.