Conceptronic NAS media storage CH3MNAS Review

_ferry_ 3 oktober 2010, laatste update op 3 oktober 2010, 8.065 views

Conceptronic NAS media storage CH3MNAS

Pluspunten

• voordelig, klein, en eenvoudig in te stellen via de webinterface.

Minpunten

• Matige snelheden, geen NTFS, dus als je je storage verplaatst naar deze NAS, zul je je data eerst ergens moeten parkeren.

Kwaliteit voeding Score: 2
Ik had reeds een NAS in mijn bezit, dit was een WD Netcenter van 320GB, en die was nu vol.
Dus er was uitbreiding nodig, en informatique had deze in de aanbieding. Samen met een 1TB WD green schijf was ik dus voor zo'n 140 klaar qua aanschaf, op naar de installatie.

De HDD's kun je zo in de NAS schuiven na het verwijderen van de voorkant. Vervolgens zet je ze vast met schroefjes. Ikzelf heb eerst de ene kant vast gezet, vervolgens de andere kant, zodoende weet ik zeker dat minimaal 1 zijde goed contact maakt met de zijkant, IVM de koeling. In de achterzijde is er overigens nog een kleine fan geplaatst die op temperatuur schakelt.
De voeding heb ik een lagere beoordeling gegeven, niet omdat ik er direct problemen mee had, maar omdat de stekker niet universeel of makkelijk te vinden is. Mocht de voeding defect gaan, dan is het ten eerste al moeilijk om een voeding te vinden die 12v+5v levert, en daarnaast zul je dan met de soldeerbout en krimpkous aan de slag moeten gaan om de bestaande stekker over te zetten.

Na de installatie de gebruikelijke instellingen doen zoals in het boekje beschreven, ook meteen een firmware update gedaan, en daarna de netwerk shares en gebruikers aanmaken. Dit ging niet helemaal vanzelf. Deels is dat ook aan Windows te wijten, maar ook kwam ik er qua configuratie niet helemaal uit. Ik wilde namelijk een deel public hebben en een deel beveiligd. Voorbeeld: Als je in Windows eenmaal bent aangemeld op de share, en je wijzigt dan de rechten, dan kom je er opeens niet meer op. Uiteindelijk staat het nu goed, niet meer aankomen dus :+

Verder zal ik niet teveel tijd besteden aan de features, want dat is allemaal op de productpagina terug te vinden, maar FTP en UPnP zijn eenvoudig in te stellen. Verder kan hij nog meldingen/logboeken mailen, en is de tijd dat de HDD's blijven "nadraaien" in te stellen.

Na het overpompen van mijn backup ( 300GB met +/- 10MB/s duurt wel een tijd ) was ik benieuwd of hij ook voldoende snelheid had om HD materiaal te delen. Dus ik er een 1080p file op gezet en afgespeeld. Helaas had ik last van wat haperingen, de film speelde niet zo vloeiend af als ik gehoopt had. Op dat moment was de NAS niet bezig met data verpompen of wat dan ook. Mijn netwerk is gebaseerd op een gigabit switch.
Als ik datzelfde fragment afspeelde vanaf een andere 1TB WD green welke gedeeld was op mijn andere PC, dan ging het wel goed. Ook het zoeken in de film verliep sneller. Ondanks dat ik op het forum lees dat mensen met succes deze NAS gebruiken als opslag voor hun HD materiaal, had ik er weinig succes mee.
Lezen leek een stuk sneller te gaan dan schrijven, circa 16-20MB/sec.

Al met al zijn de snelheden niet echt bevredigend als ik de NAS als fileopslag zou gebruiken. Gelukkig heb ik mijn data gewoon lokaal op de PC staan, en dient de NAS enkel als backup. In het eerste geval zou bijvoorbeeld een Qnap of Synology een betere aankoop zijn.

Overigens is de NAS nog volop aan te passen, op het forum is hier meer over te vinden:

Heb jij ook een Conceptronic NAS media storage CH3MNAS?

kan je de schijf niet formateren naar NTFS?
Ehm als je hem alleen als back-up gebruikt, waarom dan geen externe HD gekocht?
"Offsite backup". Die USB schijf zit op een paar meter afstand van je PC. Niets meer dan een kopie van je gegevens op dezelfde lokatie. Bij bijv. brand ben je het dan alsnog kwijt.
" In het eerste geval zou bijvoorbeeld een Qnap of Synology een betere aankoop zijn.
"

En welke type van Qnap of Synology zal beter zijn? Of zijn ze per definitie beter qua mogelijkheden?
Ze zijn niet beter maar veruit superieur, kost wel iets maar top producten.
Ben Heel tevreden met mijn Syno producten, gelukkig deze meuk niet gekocht :)